Ministerstvo považuje za nepřijatelnou plánovanou cenu přestavby osmadvacet miliard korun. „To je z našeho pohledu nereálné. Stavba je naddimenzovaná. Doporučili jsme proto investorům ze Správy železniční dopravní cesty a města Brna výrazně snížit náklady projektu. Stát teď šetří každou korunu a potřebuje prioritně investovat do základní sítě nádraží,“ řekl Brněnskému deníku Rovnost mluvčí ministerstva Martin Novák. Přiznal, že bez příspěvku z rozpočtu nemůže nádraží dostat ani dotace z evropských fondů.

Výtku ministerstva ostře odmítl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian. „Všechny projekty odpovídají realitě a potřebám města i železniční sítě. Pokud srovnám cenu nádraží s nedávnými investicemi v Praze, nelze ji ani náhodou považovat za předraženou,“ zdůraznil Kotzian s tím, že město prosazuje nejlevnější možná řešení.

Verdikt ministerstva překvapil i primátora Romana Onderku. „Tato zpráva je pro mne novinka. Ministerstvo dopravy do dnešního dne tvrdilo, že s projektem počítá při čerpání peněz z evropských fondů v kapitole Doprava po roce 2014. Také uváděná částka 28 miliard je pro mne novinka. U tohoto projektu se mluvilo o dohromady dvaceti miliardách,“ divil se Onderka.

Také Správa železniční dopravní cesty je s rozhodnutím nespokojená. „Nádraží připravujeme v souladu s platným usnesením vlády z roku 2004. Budeme hledat úspornější řešení, ale jádro projektu osekat nemůžeme,“ uvedl mluvčí společnosti Pavel Halla.

Podle železničářů nádraží zlevní například výběrové řízení. „Přesvědčili jsme se o tom při stavbě koridoru u Plzně. Místo půl druhé miliardy jsme platili nakonec tři čtvrtě miliardy,“ poznamenal Halla.

Přesto přiznal, že nepočítá se stavbou nádraží před rokem 2020. „Takže nestihneme ani možnost zisku dotací z evropského operačního fondu doprava 2,“ řekl mluvčí.

Chybí povolení

Dalším důvodem, proč stát nechce do Brna posílat peníze, jsou podle mluvčího Nováka neustálé průtahy ze získáváním potřebných povolení. „Brno ještě nemá ani územní rozhodnutí,“ upozornil Novák.

Právě územní rozhodnutí se tento týden znovu oddálilo. Stavební úřad městské části Brno-střed totiž na rok odložil územní řízení. Reagoval tak na listopadové rozhodnutí magistrátu. Ten vyhověl odvoláním ekologů proti stavbě a vrátil řízení na podřízený úřad. „Vyzvali jsme železničáře a město Brno, aby doplnili žádost o rozhodnutí dokumenty, které tam chybějí,“ sdělil mluvčí městské části Roman Burián. Doplnit je podle něj třeba potvrzení o vlivu na životní prostředí či aktualizovaná vyjádření dotčených orgánů.

Z přerušení je rozhořčený primátor Onderka. Velmi mne mrzí. Líbit se tak může pouze lidem, kteří Brnu nepřejí,“ řekl.

Další problémy s přípravou přesunu nádraží naopak vítají jeho odpůrci z koalice Nádraží v centru. „Nabízí se naše varianta přestavby nádraží ve stávající poloze. Ta bude stát jen deset miliard korun,“ řekl zástupce koalice Miroslav Patrik.