VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Duel: Potřebujeme hypermarkety?

Duel - Vyberte který názor je vám bližší.

10.7.2008 5
SDÍLEJ:

GrafikaFoto: DENÍK/Archiv

PAVEL MACKŮ

Tesco, Globus a kdoví jak ještě se všechny ty hyper, super, giga markety jmenují. Moderní je o nich teď tvrdit, že jsou anonymní, člověk se v nich nezná se svým prodavačem, cítí se tam odcizený, masírovaný velkým množstvím zboží. A také, že hypermarkety jsou chrámy konzumu.

To všechno bohužel platí. Mnoho lidí se cítí v těch velkých halách se stříbrným potrubím u stropu stísněně, nikoho nebaví stát ve frontě, která je stejná jako ta vedle a pak ta další a ještě ta další. Nudné je i parkování v podzemí, kde navíc hraje laciný pop, který místo toho, aby nakupování zpříjemnil, člověka rozechvěje vzpomínkou na nevkusná osmdesátá léta.

Ale přesto přese všechno jsou nákupy v obřích centrech lepší než v malých kamenných obchodech. Kdo z nás chce mít menší výběr mnohdy za vyšší ceny? Kdo z nás chce mít problém s parkováním či nosit igelitové tašky stovky metrů k autu? Kdo z nás chce vícekrát slyšet slovo „nemáme“?

Supermarket není žádný ráj a je fajn strávit v něm jen co nejkratší dobu. Je však příjemné pod jednou střechou vyřídit všechny nákupy a ušetřit tak čas i peníze pro něco, co je užitečnějšího. Velké nákupní domy jsou čím dál oblíbenější. A každý jejich zákazník ví sám nejlépe, proč si vybral právě tento mnohdy nevzhledný giga market před sice útulným obchůdkem, který je ovšem dražší a ne tak dobře zásobený. Tento způsob života je důsledek současné doby. Malé obchody se do ní prostě nehodí.
KLÁRA KUBÍČKOVÁ

Kritizovat hypermarkety pro jejich rozpínavost, nadnárodnost a neohleduplnost vůči malým obchodníkům je jednoduché. Likvidování maloobchodů v okolí hypermarketů je ale jen špička ledovce. Proč ještě nesouhlasit s hypermarkety?

Kvůli nim se vylidňují centra, zvyšuje se dopravní zatíženost, ubývají zelené plochy na periferiích měst. Hypermarkety nabízejí nejširší sortiment zboží za nízkou cenu, lákají na slevy a „starají“ se o své zákazníky řadou bonusů. Ale jenom naoko. Například nadnárodní řetězec Tesco ve výroční zprávě za rok 2005 přiznává zisk ve výši dvou miliard liber. V Jihoafrické republice ale podle britského listu The Observer pracují na farmách produkujících ovoce, které Tesco prodává, lidé, kteří nedostávají od řetězce ani minimální mzdu. Že je to věc trhu? A že Brňany nemusí jihoafričtí otroci zajímat?

Zaměstnanci místních hypermarketů jsou na tom podobně. Řetězce produkují armádu nízce kvalifikovaných pracovníků, kteří za velmi nízký plat pracují, často na zkrácený úvazek, a jsou velmi snadno nahraditelní. Zatímco soukromník si svého zaměstnance vychová a váží si ho, řetězec je schopný nahradit kohokoli brigádníkem či částečným úvazkem.

Ve Francii rozhoduje o všech nových projektech na výstavbu hypermarketů s prodejní plochou nad patnáct set metrů čtverečních ministerská komise. Tvrdí, že tím chrání zdravý rozvoj měst a jeho obyvatel. Tak daleko u nás nejsme. Stačí nám slevy. To, že jsou příliš drahé, zatím nevidíme.

Který názor je vám bližší?

Pavel Macků

44 %

Klára Kubíčková

56 %

Hlasovalo: 18

Anketa byla ukončena

10.7.2008 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vizualizace připravované lázeňské zóny v Pasohlávkách na Brněnsku.
1 7

Lázně u Pasohlávek? Hrozí úplný krach projektu

Dělnická strana - ilustrační foto.
3

Příznivci Dělnické strany budou v Brně protestovat proti politice magistrátu

VIDEO: Při ukázkách policejních zákroků zazněl štěkot psů i výstřely z pistole

Brno /FOTOGALERIE/ - Svou výzbroj a schopnosti představili v pátek na náměstí Svobody policisté. Návštěvníci se podívali na ukázky nejrůznějších zákroků i na vybavení, se kterým strážci zákona pracují.

AUTOMIX.CZ

Policie v nesnázích: kuriózní nehody strážců zákona

/FOTOGALERIE/ Na vozech mají heslo Pomáhat a chránit, nicméně i oni potřebují občas pomoc. Vidět policejní auto - ať státní či obecní policie - v nesnázích je sice trochu nezvyklé, ale občas k tomu dojde.

Podvodníci zneužili důvěřivosti starší ženy. Slíbili jí opravu hroby jejího muže

Brno, Brněnsko – Muž zvoní na zvonek a o chvilku později mu otevírá devadesátiletá žena. Sympatický mladík se představuje jako pojišťovák a důchodkyně ho pozve dál. „Požádal ji o sklenici vody, pak využil nepozornosti a ukradl jí obálku s penězi. Důchodkyně přišla o dvě stě tisíc korun," popsala případ policejní mluvčí Andrea Cejnková.

OBRAZEM: Vincent nebo Picasso? Lidé vyberou jméno malé lamy

Brno - Zatím je bezejmenný, to se ale brzy změní. Malému lamímu samci s modrýma očima, který se narodil začátkem června v brněnském Lamacentru Hády, mohou nyní vybrat jméno lidé na webu centra. Možnosti jsou Vincent, Picasso, Orion, Bruno, Leonardo nebo Drak.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies