VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Duel: Potřebujeme hypermarkety?

Duel - Vyberte který názor je vám bližší.

10.7.2008 5
SDÍLEJ:

GrafikaFoto: DENÍK/Archiv

PAVEL MACKŮ

Tesco, Globus a kdoví jak ještě se všechny ty hyper, super, giga markety jmenují. Moderní je o nich teď tvrdit, že jsou anonymní, člověk se v nich nezná se svým prodavačem, cítí se tam odcizený, masírovaný velkým množstvím zboží. A také, že hypermarkety jsou chrámy konzumu.

To všechno bohužel platí. Mnoho lidí se cítí v těch velkých halách se stříbrným potrubím u stropu stísněně, nikoho nebaví stát ve frontě, která je stejná jako ta vedle a pak ta další a ještě ta další. Nudné je i parkování v podzemí, kde navíc hraje laciný pop, který místo toho, aby nakupování zpříjemnil, člověka rozechvěje vzpomínkou na nevkusná osmdesátá léta.

Ale přesto přese všechno jsou nákupy v obřích centrech lepší než v malých kamenných obchodech. Kdo z nás chce mít menší výběr mnohdy za vyšší ceny? Kdo z nás chce mít problém s parkováním či nosit igelitové tašky stovky metrů k autu? Kdo z nás chce vícekrát slyšet slovo „nemáme“?

Supermarket není žádný ráj a je fajn strávit v něm jen co nejkratší dobu. Je však příjemné pod jednou střechou vyřídit všechny nákupy a ušetřit tak čas i peníze pro něco, co je užitečnějšího. Velké nákupní domy jsou čím dál oblíbenější. A každý jejich zákazník ví sám nejlépe, proč si vybral právě tento mnohdy nevzhledný giga market před sice útulným obchůdkem, který je ovšem dražší a ne tak dobře zásobený. Tento způsob života je důsledek současné doby. Malé obchody se do ní prostě nehodí.
KLÁRA KUBÍČKOVÁ

Kritizovat hypermarkety pro jejich rozpínavost, nadnárodnost a neohleduplnost vůči malým obchodníkům je jednoduché. Likvidování maloobchodů v okolí hypermarketů je ale jen špička ledovce. Proč ještě nesouhlasit s hypermarkety?

Kvůli nim se vylidňují centra, zvyšuje se dopravní zatíženost, ubývají zelené plochy na periferiích měst. Hypermarkety nabízejí nejširší sortiment zboží za nízkou cenu, lákají na slevy a „starají“ se o své zákazníky řadou bonusů. Ale jenom naoko. Například nadnárodní řetězec Tesco ve výroční zprávě za rok 2005 přiznává zisk ve výši dvou miliard liber. V Jihoafrické republice ale podle britského listu The Observer pracují na farmách produkujících ovoce, které Tesco prodává, lidé, kteří nedostávají od řetězce ani minimální mzdu. Že je to věc trhu? A že Brňany nemusí jihoafričtí otroci zajímat?

Zaměstnanci místních hypermarketů jsou na tom podobně. Řetězce produkují armádu nízce kvalifikovaných pracovníků, kteří za velmi nízký plat pracují, často na zkrácený úvazek, a jsou velmi snadno nahraditelní. Zatímco soukromník si svého zaměstnance vychová a váží si ho, řetězec je schopný nahradit kohokoli brigádníkem či částečným úvazkem.

Ve Francii rozhoduje o všech nových projektech na výstavbu hypermarketů s prodejní plochou nad patnáct set metrů čtverečních ministerská komise. Tvrdí, že tím chrání zdravý rozvoj měst a jeho obyvatel. Tak daleko u nás nejsme. Stačí nám slevy. To, že jsou příliš drahé, zatím nevidíme.

Který názor je vám bližší?

Pavel Macků

44 %

Klára Kubíčková

56 %

Hlasovalo: 18

Anketa byla ukončena

10.7.2008 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Hokejista Richard Jarůšek.

Kometa má samá skvělá jména, říká před semifinále proti mateřskému klubu Jarůšek

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Dva měsíce. Každý den hodina cvičení. Bez přestávky. Jako asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost jsem se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Brno – Ve středu odstartuje v královéhradecké hokejové aréně semifinálová série Tipsport extraligy. Domácí Mountfield HK poprvé hostí Kometu a v Brně po delší pauze znovu začíná hokejová horečka. Brněnský deník Rovnost zjišťoval, jestli budou fanoušci moct podpořit brněnský tým před velkoplošnými obrazovkami, které byly v minulých sezonách na náměstí Svobody či na Moravském náměstí.

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies