VYBERTE SI REGION

Duel: Potřebujeme hypermarkety?

Duel - Vyberte který názor je vám bližší.

10.7.2008 5
SDÍLEJ:

GrafikaFoto: DENÍK/Archiv

PAVEL MACKŮ

Tesco, Globus a kdoví jak ještě se všechny ty hyper, super, giga markety jmenují. Moderní je o nich teď tvrdit, že jsou anonymní, člověk se v nich nezná se svým prodavačem, cítí se tam odcizený, masírovaný velkým množstvím zboží. A také, že hypermarkety jsou chrámy konzumu.

To všechno bohužel platí. Mnoho lidí se cítí v těch velkých halách se stříbrným potrubím u stropu stísněně, nikoho nebaví stát ve frontě, která je stejná jako ta vedle a pak ta další a ještě ta další. Nudné je i parkování v podzemí, kde navíc hraje laciný pop, který místo toho, aby nakupování zpříjemnil, člověka rozechvěje vzpomínkou na nevkusná osmdesátá léta.

Ale přesto přese všechno jsou nákupy v obřích centrech lepší než v malých kamenných obchodech. Kdo z nás chce mít menší výběr mnohdy za vyšší ceny? Kdo z nás chce mít problém s parkováním či nosit igelitové tašky stovky metrů k autu? Kdo z nás chce vícekrát slyšet slovo „nemáme“?

Supermarket není žádný ráj a je fajn strávit v něm jen co nejkratší dobu. Je však příjemné pod jednou střechou vyřídit všechny nákupy a ušetřit tak čas i peníze pro něco, co je užitečnějšího. Velké nákupní domy jsou čím dál oblíbenější. A každý jejich zákazník ví sám nejlépe, proč si vybral právě tento mnohdy nevzhledný giga market před sice útulným obchůdkem, který je ovšem dražší a ne tak dobře zásobený. Tento způsob života je důsledek současné doby. Malé obchody se do ní prostě nehodí.
KLÁRA KUBÍČKOVÁ

Kritizovat hypermarkety pro jejich rozpínavost, nadnárodnost a neohleduplnost vůči malým obchodníkům je jednoduché. Likvidování maloobchodů v okolí hypermarketů je ale jen špička ledovce. Proč ještě nesouhlasit s hypermarkety?

Kvůli nim se vylidňují centra, zvyšuje se dopravní zatíženost, ubývají zelené plochy na periferiích měst. Hypermarkety nabízejí nejširší sortiment zboží za nízkou cenu, lákají na slevy a „starají“ se o své zákazníky řadou bonusů. Ale jenom naoko. Například nadnárodní řetězec Tesco ve výroční zprávě za rok 2005 přiznává zisk ve výši dvou miliard liber. V Jihoafrické republice ale podle britského listu The Observer pracují na farmách produkujících ovoce, které Tesco prodává, lidé, kteří nedostávají od řetězce ani minimální mzdu. Že je to věc trhu? A že Brňany nemusí jihoafričtí otroci zajímat?

Zaměstnanci místních hypermarketů jsou na tom podobně. Řetězce produkují armádu nízce kvalifikovaných pracovníků, kteří za velmi nízký plat pracují, často na zkrácený úvazek, a jsou velmi snadno nahraditelní. Zatímco soukromník si svého zaměstnance vychová a váží si ho, řetězec je schopný nahradit kohokoli brigádníkem či částečným úvazkem.

Ve Francii rozhoduje o všech nových projektech na výstavbu hypermarketů s prodejní plochou nad patnáct set metrů čtverečních ministerská komise. Tvrdí, že tím chrání zdravý rozvoj měst a jeho obyvatel. Tak daleko u nás nejsme. Stačí nám slevy. To, že jsou příliš drahé, zatím nevidíme.

ANKETA

Který názor je vám bližší?

Pavel Macků

44 %

Klára Kubíčková

56 %

Hlasovalo: 18     Anketa byla ukončena

10.7.2008 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Měl podpírat německou dálnici. Místo mostu stojí u přehrady jen osamělé torzo

Brno – Zakázaná výzva lákala před lety horolezce u brněnské přehrady. Ještě v devadesátých letech minulého století mohli lézt na opuštěný pilíř Hitlerovy dálnice, dnes už zde ale platí zákaz. Právě pozůstatku po nikdy nedostavěné dálnici je věnován další díl pravidelného seriálu Brněnského deníku Rovnost Brněnské mosty.

Výstava Betlémů láká na tři sta let staré modely. A možná i na historický objev

Předklášteří – Století staré modely Betlému nebo možný historický objev lze spatřit na týdenní výstavě v Předkláštěrí. Kromě nich si návštěvníci mohou spatřit kresby andělů žáků místní základní školy.

Zbrojovce začala zimní pauza. Dobrý start jara nám dodá kyslík, myslí si Hyčka

Brno – Poslední trénink, po němž začalo hráčům třítýdenní volno. Fotbalisté brněnské Zbrojovky v pátek měli poslední sraz, na kterém společně ukončili volnější týdenní přípravu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies