VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Duel: Potřebujeme hypermarkety?

Duel - Vyberte který názor je vám bližší.

10.7.2008 5
SDÍLEJ:

GrafikaFoto: DENÍK/Archiv

PAVEL MACKŮ

Tesco, Globus a kdoví jak ještě se všechny ty hyper, super, giga markety jmenují. Moderní je o nich teď tvrdit, že jsou anonymní, člověk se v nich nezná se svým prodavačem, cítí se tam odcizený, masírovaný velkým množstvím zboží. A také, že hypermarkety jsou chrámy konzumu.

To všechno bohužel platí. Mnoho lidí se cítí v těch velkých halách se stříbrným potrubím u stropu stísněně, nikoho nebaví stát ve frontě, která je stejná jako ta vedle a pak ta další a ještě ta další. Nudné je i parkování v podzemí, kde navíc hraje laciný pop, který místo toho, aby nakupování zpříjemnil, člověka rozechvěje vzpomínkou na nevkusná osmdesátá léta.

Ale přesto přese všechno jsou nákupy v obřích centrech lepší než v malých kamenných obchodech. Kdo z nás chce mít menší výběr mnohdy za vyšší ceny? Kdo z nás chce mít problém s parkováním či nosit igelitové tašky stovky metrů k autu? Kdo z nás chce vícekrát slyšet slovo „nemáme“?

Supermarket není žádný ráj a je fajn strávit v něm jen co nejkratší dobu. Je však příjemné pod jednou střechou vyřídit všechny nákupy a ušetřit tak čas i peníze pro něco, co je užitečnějšího. Velké nákupní domy jsou čím dál oblíbenější. A každý jejich zákazník ví sám nejlépe, proč si vybral právě tento mnohdy nevzhledný giga market před sice útulným obchůdkem, který je ovšem dražší a ne tak dobře zásobený. Tento způsob života je důsledek současné doby. Malé obchody se do ní prostě nehodí.
KLÁRA KUBÍČKOVÁ

Kritizovat hypermarkety pro jejich rozpínavost, nadnárodnost a neohleduplnost vůči malým obchodníkům je jednoduché. Likvidování maloobchodů v okolí hypermarketů je ale jen špička ledovce. Proč ještě nesouhlasit s hypermarkety?

Kvůli nim se vylidňují centra, zvyšuje se dopravní zatíženost, ubývají zelené plochy na periferiích měst. Hypermarkety nabízejí nejširší sortiment zboží za nízkou cenu, lákají na slevy a „starají“ se o své zákazníky řadou bonusů. Ale jenom naoko. Například nadnárodní řetězec Tesco ve výroční zprávě za rok 2005 přiznává zisk ve výši dvou miliard liber. V Jihoafrické republice ale podle britského listu The Observer pracují na farmách produkujících ovoce, které Tesco prodává, lidé, kteří nedostávají od řetězce ani minimální mzdu. Že je to věc trhu? A že Brňany nemusí jihoafričtí otroci zajímat?

Zaměstnanci místních hypermarketů jsou na tom podobně. Řetězce produkují armádu nízce kvalifikovaných pracovníků, kteří za velmi nízký plat pracují, často na zkrácený úvazek, a jsou velmi snadno nahraditelní. Zatímco soukromník si svého zaměstnance vychová a váží si ho, řetězec je schopný nahradit kohokoli brigádníkem či částečným úvazkem.

Ve Francii rozhoduje o všech nových projektech na výstavbu hypermarketů s prodejní plochou nad patnáct set metrů čtverečních ministerská komise. Tvrdí, že tím chrání zdravý rozvoj měst a jeho obyvatel. Tak daleko u nás nejsme. Stačí nám slevy. To, že jsou příliš drahé, zatím nevidíme.

Který názor je vám bližší?

Pavel Macků

44 %

Klára Kubíčková

56 %

Hlasovalo: 18

Anketa byla ukončena

10.7.2008 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
1

Řezal se v obličeji a hrozil, že skočí z okna. Sebevraha zachránil vyjednavač

Počítačový scan mozku zasaženého Alzheimerovou chorobou. Ilustrační foto.

Alzheimera odhalí pětiminutový test. Pilotní projekt má dřív zachytit nemoc

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Brno /ANKETA/ - Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

AKTUALIZOVÁNO

Kometa mlčela i po mstě Pöpperleho, na Spartě padla 0:4

Praha, Brno – První díl trilogie se soupeři ze špičky extraligové tabulky hokejistům Komety nevyšel. Na ledě pražské Sparty v nedělním 48. extraligovém kole prohráli 0:4 a nenavázali na páteční domácí výhru proti Pardubicím.

Špílmachr Zavadil se vrátil do Teplic, kde se před rokem vážně zranil

Teplice - První zápas ligového jara v Teplicích byl pikantní pro brněnského kapitána Pavla Zavadila. Osmatřicetiletý fotbalista se vrátil do základní sestavy právě v místech, kde se jeho kariéra před necelým rokem málem zastavila nadobro. Zavadil v sobotu výrazně pomohl Zbrojovce k cenné remíze 1:1 a končit ani zdaleka nechce.

Kordis chystá elektronické jízdné pro celou jižní Moravu. Nejdřív už příští rok

Jižní Morava – Skoro čtyřiadvacet tisíc cestujících v brněnské hromadné dopravě už prostřednictvím platebních karet používá elektronické předplatní jízdenky, takzvané šalinkarty. Koordinátor jihomoravské dopravy Kordis usiluje o to, aby si elektronické jízdenky mohli pořizovat lidé v celém kraji. Nejdřív to ale bude až v příštím roce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies