VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Všechno nejlepší k narozeninám, velký třesku

Fejeton - Teorie velkého třesku, která vysvětlila vznik vesmíru, slaví v těchto dnech šedesátiny. V odborném časopise ji prvního dubna 1948 poprvé uveřejnil geniální americký teoretický fyzik a velký vtipálek George Gamow. Byl to nejpovedenější apríl v dějinách lidstva, protože mu postupně uvěřili úplně všichni, a dnes už se dokonce s vážnou tváří vyučuje i ve školách.

4.4.2008
SDÍLEJ:

Foto:

Velký třesk byl podle moderní kosmologie hodně divoký počátek vesmíru, kdy hmota a prostor vznikly naráz a z ničeho, když to nic zřejmě nějak hloupě zazmatkovalo, přehřálo se a vybuchlo. Možná je trochu obtížné si to představit, ale během méně než triliontiny triliontiny sekundy se vesmír z ničeho zvětšil zhruba do velikosti grapefruitu, což si ale můžeme lehce představit jako větší pomeranč.

Pak už se pořádně nažhavený vesmír začal rozpínat do velikostí, které přesahují jakékoliv naše běžné zkušenosti s rozměry jakéhokoliv ovoce.

V prvních sekundách pak vznikla hmota, energie, světlo, prostor, Bůh a většina nejasností celé teorie. Dalších čtrnáct miliard let vývoje vesmíru pak poměrně přesně shrnul časopis Květy: „Po velkém třesku vesmír prošel různými stadii vývoje, až dosáhl současného stavu.“

A co že vlastně způsobilo ten velký třesk? Tak tedy pozor, jste připravení? Byl to zřejmě fázový seskok vakua! Fázový seskok vakua, to je fakt dobrý, ne? Nevím, proč si o vědcích kdekdo myslí, že jsou to nudní suchaři, když mají v zásobě takové kameňáky.

Moderní kosmologové se vůbec musí strašně nachechtat. A to i přesto, že jim ještě nevychází pár důležitých rovnic, protože už není po kom pojmenovávat konstanty, stejně jako zbývá dořešit několik drobných otázek.

Jako třeba, co je vlastně podstatou devadesáti šesti procent vesmíru, nebo kolik má náš vesmír vlastně rozměrů. Ale i tady vědci ukazují, že mají obrovský smysl pro humor a špičkoví astrofyzici se navzájem špičkují, kdo z nich přijde s komplikovanějším modelem.

Tak třeba hitem moderní kosmologie je teorie superstrun. Ta předpokládá, že náš svět je ve skutečnosti desetirozměrný, možná jedenáctirozměrný, záleží, jakou máte prostorovou představivost. Ve třech základních rozměrech nakupujeme, jezdíme autem a chodíme do práce, čtvrtý rozměr je čas, no a ty ostatní jsou prý stočené do „takových malých prostůrků“.

Není divu, že si vědci od této teorie hodně slibují, podle mě by mohla minimálně vysvětlit, kam se věčně ztrácí všechny propisky.

Autor: Pavel Tomeš

4.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Hokejista Richard Jarůšek.

Kometa má samá skvělá jména, říká před semifinále proti mateřskému klubu Jarůšek

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Dva měsíce. Každý den hodina cvičení. Bez přestávky. Jako asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost jsem se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Brno – Ve středu odstartuje v královéhradecké hokejové aréně semifinálová série Tipsport extraligy. Domácí Mountfield HK poprvé hostí Kometu a v Brně po delší pauze znovu začíná hokejová horečka. Brněnský deník Rovnost zjišťoval, jestli budou fanoušci moct podpořit brněnský tým před velkoplošnými obrazovkami, které byly v minulých sezonách na náměstí Svobody či na Moravském náměstí.

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies