VYBERTE SI REGION

Svět se stal galerií bez vkusu a my se musíme dívat

Fejeton - Tak ten tlustý chlap v rudém plášti a s bílými dlouhými vousy by byl hrozně rád, kdybych si koupil na Vánoce kolu. Ale já to neudělám. Důvodů mám spoustu, ale zásadní je ten, že se již několik let snažím důsledně ignorovat všechny reklamy. Co ignorovat!

13.12.2007 2
SDÍLEJ:

Zdeněk HromádkaFoto: ARCHÍV

Dělám si pečlivý seznam výrobků, které se často vyskytují v reklamách, a ty si zakazuji. Žena mně často vytýká: „Už zase čumíš na ty reklamy?“ A já na ně skutečně čumím. V ruce mám úhledný seznam a s veškerou vážností a vášní pečlivě zapisuji všechny značky výrobků, kterým se budu nadále vyhýbat.

Pokud chápu manipulaci jako formu násilí páchaného na lidských bytostech, pak reklama je jednou z možností takového násilí. Na každém kroku se mě pokouší někdy hloupými, naivními, ale často i rafinovanými a sofistikovanými metodami přesvědčit o tom, že jediné, co mi chybí k úplnému štěstí, je inzerovaný produkt.

Jenomže já si moudře a uvědoměle řeknu: „Tento produkt mě úplně šťastným ne〜učiní!“ A nemilosrdně si jej poznačím do seznamu, který nosím vždy u sebe.

Omlouvám se všem, kteří věří v pravdivost reklam, kteří mají rádi reklamy, rádi se jimi nechají vyrušit na ulicích, v kině, v televizi, v rádiu, v kavárnách, ve školách, na úřadech. Také těm, kteří se rádi zasmějí povedeným, inteligentním žertům, které se v reklamách tak často vyskytují. Já osobně mám na reklamy vztek. Mohl bych proto uvést i vznešený důvod: například, že reklamy jsou symptomem duševně vyprahlé konzumní společnosti, jejíž jedinou náplní je bezduché zvyšování hmotné spotřební úrovně, které nutně vede k devastaci přírody i lidské kultury. Ale důvody jsou i osobní. Rozčiluje mě, že ke mně mluví (a já vím, že mluví ke mně) na každém kroku. Že mě vyčerpávají. Že nenechají na pokoji ani můj zrak, ani můj sluch. Proto jsem se rozhodl, že se budu reklamám aktivně bránit. K tomu je ovšem nutné, abych je pustil k sobě.

V případě, že vámi manipuluje nějaký totalitní režim mazanou propagandou, je boj proti takovému násilí komplikovaný a zpravidla vyžaduje odvahu. V demokratickém režimu je boj proti manipulaci jednoduchý. Často stačí po〜užívat rozum. Někdy je to snadné, protože vás k rezistentnímu postoji může přivést i samotné sdělení obsažené v reklamě. Například čím dál tím častěji inzerované obdivuhodně nízké ceny v některých řetězcích jsou často indikátorem kvality zboží, šikanování dodavatelů a zaměstnanců, nebo životní úrovně zvířat zpracovaných do balíčků s masem.

Jako obrana proti reklamě často postačí, když se nad každým reklamním sdělením zamyslíte kriticky, popřípadě jej bezděčně ignorujete. Pokud je však vaší letoře vlastní aktivní rezistence, je ignorování reklam nedostatečné. Je třeba reklamy vyslechnout a přesně si zapamatovat název výrobku – což je zatím přesně to, co chtějí. Jenomže pak jdete do obchodu, vyhledáte všechny inzerované výrobky, pekelně se zasmějete a koupíte jiné, anonymní.

V zásadě tím nic na tomto světě nezměníte. Zůstane i nadále místem, které se na povrchu jeví jako nesourodá koláž nejrůznějších produktů, jejichž hodnota se pohybuje v kontinuu od naprostého kýče až k vyzrálým grafickým dílům. Jejichž sdělením je ovšem vždy vyčerpávající, agresivní imperativ. KUP! V případě, že si záměrně nevyberete inzerovaný produkt, získáte jediné: náramný škodolibý pocit, že alespoň v jednom případě měla reklama opačný efekt.

Autor je pedagog

13.12.2007 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hrom do krupice. Domácí nesmüsli. Naložený kapr vedle sledě. Bar 4pokoje je prvním brněnským non-stop podnikem nabízejícím snídaně, obědy i večeře. Mění se jídelníčky, osvětlení, hudba i ceny – vždy podle hodiny, v níž lidé přijdou.
18

Čtyři pokoje, devět jídelníčků. Brno má nový proměnlivý bar

Pohlednou ofenzivní podívanou nabídli fotbalisté Zbrojovky divákům v jihomoravském derby zimní Tipsport ligy. Ve svém druhém duelu skupiny C zvítězili Brňané nad Znojmem 5:1.
10

Zbrojovka smetla v Tipsport lize Znojmo pěti góly, dvakrát se trefil Litsingi

Propadli se pod led. Záchrana? Hasiči házejí pytle nebo se plazí po žebřících

Brno /VIDEO/ – Topící se lidi vytahovali hasiči ve středu z ledové vody Brněnské přehrady. Nešlo však o bruslaře, kteří vjeli na příliš tenký led, ale o figuranty ve speciálních úborech, kteří do díry vysekané v ledu vlezli dobrovolně. Věděli totiž, že záchrana od kolegů, kteří se učili, jak tonoucího z vody zachránit, přijde téměř okamžitě. „První možnost je většinou házení speciálních pytlů, kterých se tonoucí chytí. Funguje to ale jen zhruba do patnácti metrů, málokdo dohodí dál," vysvětlil instruktor hasičů Alexandr Ficek.

Lucie prodělala přeměnu pohlaví, nyní o tom hraje divadlo

Brno – Už v mateřské škole si uvědomovala, že je ženou v mužském těle. Dala se na herectví, ale slýchávala: Musíš být víc hercem! Nakonec se Lucie Brychtová rozhodla k přeměně pohlaví, čímž však ztratila dosavadní herecké postavení. Na jeviště už s transsexuální diagnózou vstoupit nemohla. Rozhodla se tedy vtisknout svému příběhu divadelní tvar a vznikla v evropském kontextu ojedinělá inscenace Jsem žena. Její česká premiéra je ve středu od sedmi hodin večer v Buranteatru.

Stavební společnost OHL ŽS propouští zaměstnance. Řádově desítky lidí

Brno - Brněnská stavební společnost OHL ŽS, který byla v roce 2015 v půlmiliardové ztrátě, propouští zaměstnance. Řádově jde o desítky lidí. Firma zeštíhluje i svoje vedení, od ledna má novou organizační strukturu. Společnost také mění svoji strategii a chce se více zaměřit na tuzemsko.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies