VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Svět se stal galerií bez vkusu a my se musíme dívat

Fejeton - Tak ten tlustý chlap v rudém plášti a s bílými dlouhými vousy by byl hrozně rád, kdybych si koupil na Vánoce kolu. Ale já to neudělám. Důvodů mám spoustu, ale zásadní je ten, že se již několik let snažím důsledně ignorovat všechny reklamy. Co ignorovat!

13.12.2007 2
SDÍLEJ:

Zdeněk HromádkaFoto: ARCHÍV

Dělám si pečlivý seznam výrobků, které se často vyskytují v reklamách, a ty si zakazuji. Žena mně často vytýká: „Už zase čumíš na ty reklamy?“ A já na ně skutečně čumím. V ruce mám úhledný seznam a s veškerou vážností a vášní pečlivě zapisuji všechny značky výrobků, kterým se budu nadále vyhýbat.

Pokud chápu manipulaci jako formu násilí páchaného na lidských bytostech, pak reklama je jednou z možností takového násilí. Na každém kroku se mě pokouší někdy hloupými, naivními, ale často i rafinovanými a sofistikovanými metodami přesvědčit o tom, že jediné, co mi chybí k úplnému štěstí, je inzerovaný produkt.

Jenomže já si moudře a uvědoměle řeknu: „Tento produkt mě úplně šťastným ne〜učiní!“ A nemilosrdně si jej poznačím do seznamu, který nosím vždy u sebe.

Omlouvám se všem, kteří věří v pravdivost reklam, kteří mají rádi reklamy, rádi se jimi nechají vyrušit na ulicích, v kině, v televizi, v rádiu, v kavárnách, ve školách, na úřadech. Také těm, kteří se rádi zasmějí povedeným, inteligentním žertům, které se v reklamách tak často vyskytují. Já osobně mám na reklamy vztek. Mohl bych proto uvést i vznešený důvod: například, že reklamy jsou symptomem duševně vyprahlé konzumní společnosti, jejíž jedinou náplní je bezduché zvyšování hmotné spotřební úrovně, které nutně vede k devastaci přírody i lidské kultury. Ale důvody jsou i osobní. Rozčiluje mě, že ke mně mluví (a já vím, že mluví ke mně) na každém kroku. Že mě vyčerpávají. Že nenechají na pokoji ani můj zrak, ani můj sluch. Proto jsem se rozhodl, že se budu reklamám aktivně bránit. K tomu je ovšem nutné, abych je pustil k sobě.

V případě, že vámi manipuluje nějaký totalitní režim mazanou propagandou, je boj proti takovému násilí komplikovaný a zpravidla vyžaduje odvahu. V demokratickém režimu je boj proti manipulaci jednoduchý. Často stačí po〜užívat rozum. Někdy je to snadné, protože vás k rezistentnímu postoji může přivést i samotné sdělení obsažené v reklamě. Například čím dál tím častěji inzerované obdivuhodně nízké ceny v některých řetězcích jsou často indikátorem kvality zboží, šikanování dodavatelů a zaměstnanců, nebo životní úrovně zvířat zpracovaných do balíčků s masem.

Jako obrana proti reklamě často postačí, když se nad každým reklamním sdělením zamyslíte kriticky, popřípadě jej bezděčně ignorujete. Pokud je však vaší letoře vlastní aktivní rezistence, je ignorování reklam nedostatečné. Je třeba reklamy vyslechnout a přesně si zapamatovat název výrobku – což je zatím přesně to, co chtějí. Jenomže pak jdete do obchodu, vyhledáte všechny inzerované výrobky, pekelně se zasmějete a koupíte jiné, anonymní.

V zásadě tím nic na tomto světě nezměníte. Zůstane i nadále místem, které se na povrchu jeví jako nesourodá koláž nejrůznějších produktů, jejichž hodnota se pohybuje v kontinuu od naprostého kýče až k vyzrálým grafickým dílům. Jejichž sdělením je ovšem vždy vyčerpávající, agresivní imperativ. KUP! V případě, že si záměrně nevyberete inzerovaný produkt, získáte jediné: náramný škodolibý pocit, že alespoň v jednom případě měla reklama opačný efekt.

Autor je pedagog

13.12.2007 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vizualizace připravované lázeňské zóny v Pasohlávkách na Brněnsku.
1 7

Lázně u Pasohlávek? Hrozí úplný krach projektu

Dělnická strana - ilustrační foto.
1

Příznivci Dělnické strany budou v Brně protestovat proti politice magistrátu

VIDEO: Při ukázkách policejních zákroků zazněl štěkot psů i výstřely z pistole

Brno /FOTOGALERIE/ - Svou výzbroj a schopnosti představili v pátek na náměstí Svobody policisté. Návštěvníci se podívali na ukázky nejrůznějších zákroků i na vybavení, se kterým strážci zákona pracují.

AUTOMIX.CZ

Policie v nesnázích: kuriózní nehody strážců zákona

/FOTOGALERIE/ Na vozech mají heslo Pomáhat a chránit, nicméně i oni potřebují občas pomoc. Vidět policejní auto - ať státní či obecní policie - v nesnázích je sice trochu nezvyklé, ale občas k tomu dojde.

Podvodníci zneužili důvěřivosti starší ženy. Slíbili jí opravu hroby jejího muže

Brno, Brněnsko – Muž zvoní na zvonek a o chvilku později mu otevírá devadesátiletá žena. Sympatický mladík se představuje jako pojišťovák a důchodkyně ho pozve dál. „Požádal ji o sklenici vody, pak využil nepozornosti a ukradl jí obálku s penězi. Důchodkyně přišla o dvě stě tisíc korun," popsala případ policejní mluvčí Andrea Cejnková.

OBRAZEM: Vincent nebo Picasso? Lidé vyberou jméno malé lamy

Brno - Zatím je bezejmenný, to se ale brzy změní. Malému lamímu samci s modrýma očima, který se narodil začátkem června v brněnském Lamacentru Hády, mohou nyní vybrat jméno lidé na webu centra. Možnosti jsou Vincent, Picasso, Orion, Bruno, Leonardo nebo Drak.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies