VYBERTE SI REGION

Svět se stal galerií bez vkusu a my se musíme dívat

Fejeton - Tak ten tlustý chlap v rudém plášti a s bílými dlouhými vousy by byl hrozně rád, kdybych si koupil na Vánoce kolu. Ale já to neudělám. Důvodů mám spoustu, ale zásadní je ten, že se již několik let snažím důsledně ignorovat všechny reklamy. Co ignorovat!

13.12.2007 2
SDÍLEJ:

Zdeněk HromádkaFoto: ARCHÍV

Dělám si pečlivý seznam výrobků, které se často vyskytují v reklamách, a ty si zakazuji. Žena mně často vytýká: „Už zase čumíš na ty reklamy?“ A já na ně skutečně čumím. V ruce mám úhledný seznam a s veškerou vážností a vášní pečlivě zapisuji všechny značky výrobků, kterým se budu nadále vyhýbat.

Pokud chápu manipulaci jako formu násilí páchaného na lidských bytostech, pak reklama je jednou z možností takového násilí. Na každém kroku se mě pokouší někdy hloupými, naivními, ale často i rafinovanými a sofistikovanými metodami přesvědčit o tom, že jediné, co mi chybí k úplnému štěstí, je inzerovaný produkt.

Jenomže já si moudře a uvědoměle řeknu: „Tento produkt mě úplně šťastným ne〜učiní!“ A nemilosrdně si jej poznačím do seznamu, který nosím vždy u sebe.

Omlouvám se všem, kteří věří v pravdivost reklam, kteří mají rádi reklamy, rádi se jimi nechají vyrušit na ulicích, v kině, v televizi, v rádiu, v kavárnách, ve školách, na úřadech. Také těm, kteří se rádi zasmějí povedeným, inteligentním žertům, které se v reklamách tak často vyskytují. Já osobně mám na reklamy vztek. Mohl bych proto uvést i vznešený důvod: například, že reklamy jsou symptomem duševně vyprahlé konzumní společnosti, jejíž jedinou náplní je bezduché zvyšování hmotné spotřební úrovně, které nutně vede k devastaci přírody i lidské kultury. Ale důvody jsou i osobní. Rozčiluje mě, že ke mně mluví (a já vím, že mluví ke mně) na každém kroku. Že mě vyčerpávají. Že nenechají na pokoji ani můj zrak, ani můj sluch. Proto jsem se rozhodl, že se budu reklamám aktivně bránit. K tomu je ovšem nutné, abych je pustil k sobě.

V případě, že vámi manipuluje nějaký totalitní režim mazanou propagandou, je boj proti takovému násilí komplikovaný a zpravidla vyžaduje odvahu. V demokratickém režimu je boj proti manipulaci jednoduchý. Často stačí po〜užívat rozum. Někdy je to snadné, protože vás k rezistentnímu postoji může přivést i samotné sdělení obsažené v reklamě. Například čím dál tím častěji inzerované obdivuhodně nízké ceny v některých řetězcích jsou často indikátorem kvality zboží, šikanování dodavatelů a zaměstnanců, nebo životní úrovně zvířat zpracovaných do balíčků s masem.

Jako obrana proti reklamě často postačí, když se nad každým reklamním sdělením zamyslíte kriticky, popřípadě jej bezděčně ignorujete. Pokud je však vaší letoře vlastní aktivní rezistence, je ignorování reklam nedostatečné. Je třeba reklamy vyslechnout a přesně si zapamatovat název výrobku – což je zatím přesně to, co chtějí. Jenomže pak jdete do obchodu, vyhledáte všechny inzerované výrobky, pekelně se zasmějete a koupíte jiné, anonymní.

V zásadě tím nic na tomto světě nezměníte. Zůstane i nadále místem, které se na povrchu jeví jako nesourodá koláž nejrůznějších produktů, jejichž hodnota se pohybuje v kontinuu od naprostého kýče až k vyzrálým grafickým dílům. Jejichž sdělením je ovšem vždy vyčerpávající, agresivní imperativ. KUP! V případě, že si záměrně nevyberete inzerovaný produkt, získáte jediné: náramný škodolibý pocit, že alespoň v jednom případě měla reklama opačný efekt.

Autor je pedagog

13.12.2007 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

AKTUALIZOVÁNO

Nehoda u Lomničky: Držte se! vzkázali spolužáci. Dívka je stále ve vážném stavu

Lomnička – Nezletilá dívka, která si vážně poranila hlavu při čtvrteční dopravní nehodě u Lomničky na Brněnsku, je nadále ve vážném stavu. „Není už bezprostředně v ohrožení života, ale její stav je pořád vážný. Má poraněnou hlavu a je na umělé plicní ventilaci," uvedl mluvčí Fakultní nemocnice Brno Pavel Žára. Dívka leží na oddělení ARO v Dětské nemocnice v Brně. Při havárii se zranilo celkem pět mladých lidí.

AKTUALIZOVÁNO

O Seniorbus je zájem: Jedna cestující žádá, abychom vynesli smetí, vypráví řidič

Brno /REPORTÁŽ/ – Dvaasedmdesátiletá Zdeňka Bombíková zatím z ranního chladu opatrně nastupuje do vyhřátého bílého vozu. Na jeho boku červeně září nápis Seniorbus. Je čtvrtek krátce před devátou ráno. Merhautovou ulicí v Brně v dopravní špičce projíždí množství aut.

Tipy na víkend: Vánoční trhy začaly i na brněnském výstavišti

Brno – Kromě vánočních trhů v centru Brna mohou lidé od pátku zajít i na brněnské výstaviště. Téměř pět set různých prodejců otevřelo své stánky na tamním vánočním trhu. V provozu zůstanou až do 18. prosince. Největším lákadlem jsou podle pořadatelů řemeslné výrobky i regionální delikatesy. Stánkaři je dovezli ze všech koutů České republiky i ze zahraničí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies