VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brno dopravní: tramvaje, vlaky, letadla...

GLOSÁŘ TÝDNE - V Brně bude jezdit Porsche. Tramvaj Porsche.

17.9.2007
SDÍLEJ:

Klára KubíčkováFoto: DENÍK: Archiv

Jízda tramvají tolik nezatěžuje životní prostředí, a protože je v Brně už stejně špatný vzduch jako v Praze, je od brněnského dopravního podniku zařazení luxusní tramvaje do provozu prozíravým krokem směrem k čistšímu vzduchu. Totiž: lidé, kteří jezdí autem kvůli prestiži a masáži svého ega, mohou přesedlat na tramvaj a chlubit se potom kolegům, že jezdí do práce „poršákem“. Dostojí tak požadavku ctít značkové výrobky a přitom se budou chovat uvědomněle a ekologicky.

Zeleného manažera či finančníka viděl v dnešní době málokdo. Dopravní podnik ovšem není pouze prozíravým ochráncem čistého vzduchu v našem městě, ale i pragmatickou firmou. Chcete jezdit v poršáku? Tak si připlaťte! Od nového roku bude stát přestupní lístek patnáct korun. A rovnou ve všech hromadných dopravních prostředcích, nejenom v té jedné úžasné tramvaji. Nějaké dvě koruny navíc naštěstí ty byznysmeny nepoloží, takže snad zůstanou tramvajím věrní. Jen aby tu speciální tramvaj nasadili v dopravním podniku na tu správnou trasu.

Židlochovičtí ovšem, co se dopravy týká, prozatím ostrouhají. Vlak od nich do Brna v dohledné době nepojede. Ani v Tuřanech nemají vlak, zato tu mají letiště. Radost z něho ale nemají. Kromě pravidelných a charterových letů jim jednou ročně létají nad hlavami také vojenské stíhačky a obří bombardéry kvůli leteckému festivalu CIAF, který ovšem hejtman kraje slíbil zrušit už vloni. Kraj přitom CIAFu letos poskytl ze svého rozpočtu tři miliony. Kdyby nešly tyhle peníze festivalu, ale dopravnímu podniku, třeba by nemuselo dojít ke zdražení jízdenek.

Ale tramvaj ani trolejbus bohužel nezvládají vzdušnou akrobacii, takže nejsou pro krajské radní tak atraktivní. Navíc vozí jen obyčejné lidi, kteří platí jen obyčejné daně, zatímco na CIAFu se mihnou zástupci investorů a důležité persony z daleka. Takže i přes protesty místních obyvatel bude pravděpodobně CIAF také napřesrok, bez ohledu na sliby zastupitelů. Sliby politiků jsou totiž sliby politiků, těm se příliš věřit nedá. A jsme zpátky u vlaků.

Přestavba brněnského hlavního nádraží už kdekoho dovádí k šílenství. Táhne se víc než kdysi dostavba Temelína, a to už je co říct. A zatímco před volbami byla pro zelené i sociální demokraty prioritní stávající poloha nádraží, po volbách přistupují na kompromisy a polohu mění. Ostatně, každý dává přednost jiné poloze. Třeba milenci na Kraví hoře polohu nádraží neřeší. A pokud se před tím ještě posilní vínem či burčákem, který je letos obzvlášť vydařený, nemusí řešit ani chlad, co už jde od země.

Přišel totiž podzim. A s ním začátek dalšího semestru. Ale to už je téma na další týden v Brně.

17.9.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Bojují o fotbalové hřiště. Jeho odpůrci sepsali petici

Ondřej Němec.
VÍME PRVNÍ

Němec se z reprezentace omluvil. Necítím se fit, říká po nedávném otřesu mozku

AKTUALIZOVÁNO

Mistrovské oslavy v Brně: hokejisty přivítalo 12 tisíc fanoušků, obsadili i věž

Brno /VIDEO, FOTOGALERIE/ – „Brno, miluji tě!" volal na plném Zelném trhu v centru města kouč a majitel hokejové Komety Libor Zábranský. Měl k tomu dobrý důvod, protože bez ohledu na déšť přišlo na sobotní oslavu titulu dvanáct tisíc fanoušků a na náměstí vládla euforická atmosféra připomínající zlaté okamžiky českého hokeje po výhře v Naganu. Fanoušci obsadili i nedalekou věž Staré radnice.

Akce Kulak, pak samota. I přes to trápení bych do strany nevstoupila, vypráví

Jižní Morava /ROZHOVOR/ – Ze třiaosmdesátihektarového statku v Mistříně na Hodonínsku se museli přestěhovat za jeden den. V roce 1951 jim ho totiž vzali komunisté při akci Kulak. Při ní zabavovali majetek všem velkým statkářům, aby vytvořili státní hospodářství. „Bylo nás devět. Vojáci nás převezli na samotu u Jestřabice na Kroměřížsku, která měla jen jednu místnost," vzpomíná šestaosmdesátiletá Eliška Kolečkářová na dobu, kdy jí bylo teprve osmnáct let. Jejího otce Metoděje Hlobílka letos na konci března hodonínský okresní soud rehabilitoval a očistil jeho jméno.

Obří beranidlo postavili na hradbách Špilberku. Pomocí dobového jeřábu

Brno /FOTOGALERIE, VIDEO/– Jako obrovští křečci se mohli cítit muži, kteří v sobotu odpoledne poháněli jeřáb při stavbě beranidla na Špilberku. Desetimetrové dřevěné součásti stroje totiž zvedali pomocí otočného kola, které rozhýbali díky vlastní chůzi v něm. Středověký jeřáb použili na zvedání dílů dobového beranidla k zatloukání pilotů. Oba stroje postavili jako součást výstavy Stavba jako Brno a návštěvníci je na hradě uvidí až do konce roku.

AKTUALIZOVÁNO

Třetí oběť tragické nehody na Blanensku. V nemocnici zemřel 45letý muž

Černá Hora /FOTOGALERIE/ – Třetího mrtvého má sobotní vážná dopravní nehoda na Blanensku. Pětačtyřicetiletý muž zemřel v noci na neděli v nemocnici na následky vážných zranění. Na silnici I/43 mezi Černou Horou a Závistí se v podvečer srazilo osobní auto s dodávkou. „Šlo o čelní střet volkswagenu a octavie. Po srážce obě auta ještě narazila do stromu," popsal policejní mluvčí Bohumil Malášek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies