VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Průmyslové zóny pro Brno?

KOMENTÁŘ - Tak se nám Brno čileji než kdy jindy rozrůstá a téměř každý týden se dozvídáme o novém, ještě větším, lepším, ojedinělejším projektu, která naše město posune o další krůček vstříc moderním evropským velkoměstům.

1.10.2007 3
SDÍLEJ:

Marek HatlapatkaFoto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Nevím, jestli je to odvěkou rivalitou mezi Brnem a Prahou, každopádně mi v poslední době připadá, že se až příliš okatě snažíme českou metropoli za každou cenu předehnat. Megalomanismus, kterého jsme svědky, přitom v ledačems připomíná období, kdy jsme museli za každou cenu překonat nepřátelský západ. Posuďte sami několik ještě relativně čerstvých zpráv: Brno bude mít největší průmyslovou zónu v republice, nejvyšší budovu, nejrozlehlejší nákupní centrum, nové nádraží jako nejdražší projekt v historii města. Nic proti modernizaci města. Jsou ale rozhodnutí o megaprojektech dostatečně podložena ekonomickým rozborem?

Nejčastějším argumentem pro průmyslové zóny bývá pozitivní vliv na zaměstnanost, infrastrukturu či vývoz. Není sporu o tom, že bez velkých zahraničních investorů by česká ekonomika nebyla tam, kde je dnes. Bohužel, již nikdo nedokáže změřit, kde bychom se nacházeli, pokud by stát řekněme v posledních deseti letech místo velmi lukrativních investičních pobídek ušitých na míru výhradně velkým a zahraničním podnikům, přijal politiku co nejpřívětivějšího podnikatelského prostředí pro domácí malé a střední firmy. Tedy: nízké daně, pružný zákoník práce, dobrá vymahatelnost práva.

Největší průmyslová zóna, která má vyrůst na jihovýchodě Brna, bude soukromým projektem developerské společnosti. Riziko neúspěchu ponese především tento investor, ale nejen on. Při každém takovém projektu je třeba finanční pomoci města a případný neúspěch tedy pocítíme všichni. Plán zaměstnat na patnáct tisíc lidí je velmi ambiciózní, vezmeme-li v úvahu, že projekt by měl být dokončen až v roce 2015.

Kdo si troufne odhadnout, jaká bude v té době nabídka práce? Kdo ví, jaká bude v té době státní politika v oblasti zahraničních investic? Když se už dnes hovoří o možnosti zrušení investičních pobídek.

Podobná je situace i u nákupních zón. Rozšiřování je postaveno na předpokladu, že domácnosti z Brna budou i v příštích letech utrácet stále větší částky za věci jako je nábytek, elektronika či oblečení. Nové obchody na periferii města znamenají nutnost změn v dopravě. I zde na sebe bere město určitá rizika.

Nejde o to, bránit těmto snahám, ale o korigování rozvoje města určitým směrem. Na jedné straně máme mnoho nevyužitých ploch v centrálních částech města, na straně druhé podporujeme únik aktivit na okraje a s tím související nárůst dopravy. Nejsem si jistý, že současný megapřístup je pro Brno tím pravým.

Autor je finanční analytik společnosti Cyrrus

1.10.2007 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Policisté pátrali po čtrnáctiletém chlapci a jeho dvouleté sestře. Obě děti nakonec vypátrala maďarská policie na letišti v Budapešti.

Pohřešované děti z Brna našla policie v Budapešti. Chtěly navštívit otce

Silničáři před časem uzavřeli nájezd na D1 na Prahu u Ostrovačic na Brněnsku.
7

Nájezd na dálnici D1 u Ostrovačic při Velké ceně zůstane uzavřený

Máte nevyžádaný hovor ze zahraničí? Nevolejte zpět, jde o podvod

Praha, jižní Morava – V pondělí a úterý se desetitisíce zákazníků všech domácích mobilních operátorů potýkaly s prozváněním ze zahraničních telefonních čísel například z Alžírska, Pobřeží slonoviny či Afghánistánu. Útočníkům jde o to, aby jim prozváněný zavolal zpět. Ten za to pak zaplatí nemalou částku za mezinárodní hovor.

Deník Rovnost fandí Zbrojovce: 24 stran ke startu fotbalové ligy

Brno – Fandíte Zbrojovce a nemůžete se dočkat startu nového ročníku nejvyšší české fotbalové soutěže? Právě brněnským fanouškům přichystal Deník Rovnost ve spolupráci s prvoligovým klubem speciální přílohu před začátkem ligy s názvem Deník Rovnost fandí Zbrojovce.

Kraj získal přes miliardu na opravu silnic

Brno – S kličkováním mezi dírami se mohou řidiči v okolí Brna na některých silnicích první a druhé třídy pomalu rozloučit. Jihomoravský kraj totiž získal více než jednu miliardu korun na jejich opravu. „Do první výzvy Integrovaného regionálního operačního programu jsme přihlásili celkem třiadvacet projektů. Dotaci nám potvrdili na všechny,“ informoval Jiří Klement z tiskového oddělení krajského úřadu.

AKTUALIZOVÁNO

Po srážce s vlakem ve Vracově zemřel řidič auta. Koleje přejížděl na červenou

Vracov /FOTOGALERIE/ – Záchranáři, hasiči i policisté vyrazili v úterý krátce před jedenáctou hodinou k železničnímu přejezdu nedaleko základní školy ve Vracově na Hodonínsku. Po srážce vlaku s osobním autem tam zahynul člověk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení