VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Průmyslové zóny pro Brno?

KOMENTÁŘ - Tak se nám Brno čileji než kdy jindy rozrůstá a téměř každý týden se dozvídáme o novém, ještě větším, lepším, ojedinělejším projektu, která naše město posune o další krůček vstříc moderním evropským velkoměstům.

1.10.2007 3
SDÍLEJ:

Marek HatlapatkaFoto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Nevím, jestli je to odvěkou rivalitou mezi Brnem a Prahou, každopádně mi v poslední době připadá, že se až příliš okatě snažíme českou metropoli za každou cenu předehnat. Megalomanismus, kterého jsme svědky, přitom v ledačems připomíná období, kdy jsme museli za každou cenu překonat nepřátelský západ. Posuďte sami několik ještě relativně čerstvých zpráv: Brno bude mít největší průmyslovou zónu v republice, nejvyšší budovu, nejrozlehlejší nákupní centrum, nové nádraží jako nejdražší projekt v historii města. Nic proti modernizaci města. Jsou ale rozhodnutí o megaprojektech dostatečně podložena ekonomickým rozborem?

Nejčastějším argumentem pro průmyslové zóny bývá pozitivní vliv na zaměstnanost, infrastrukturu či vývoz. Není sporu o tom, že bez velkých zahraničních investorů by česká ekonomika nebyla tam, kde je dnes. Bohužel, již nikdo nedokáže změřit, kde bychom se nacházeli, pokud by stát řekněme v posledních deseti letech místo velmi lukrativních investičních pobídek ušitých na míru výhradně velkým a zahraničním podnikům, přijal politiku co nejpřívětivějšího podnikatelského prostředí pro domácí malé a střední firmy. Tedy: nízké daně, pružný zákoník práce, dobrá vymahatelnost práva.

Největší průmyslová zóna, která má vyrůst na jihovýchodě Brna, bude soukromým projektem developerské společnosti. Riziko neúspěchu ponese především tento investor, ale nejen on. Při každém takovém projektu je třeba finanční pomoci města a případný neúspěch tedy pocítíme všichni. Plán zaměstnat na patnáct tisíc lidí je velmi ambiciózní, vezmeme-li v úvahu, že projekt by měl být dokončen až v roce 2015.

Kdo si troufne odhadnout, jaká bude v té době nabídka práce? Kdo ví, jaká bude v té době státní politika v oblasti zahraničních investic? Když se už dnes hovoří o možnosti zrušení investičních pobídek.

Podobná je situace i u nákupních zón. Rozšiřování je postaveno na předpokladu, že domácnosti z Brna budou i v příštích letech utrácet stále větší částky za věci jako je nábytek, elektronika či oblečení. Nové obchody na periferii města znamenají nutnost změn v dopravě. I zde na sebe bere město určitá rizika.

Nejde o to, bránit těmto snahám, ale o korigování rozvoje města určitým směrem. Na jedné straně máme mnoho nevyužitých ploch v centrálních částech města, na straně druhé podporujeme únik aktivit na okraje a s tím související nárůst dopravy. Nejsem si jistý, že současný megapřístup je pro Brno tím pravým.

Autor je finanční analytik společnosti Cyrrus

1.10.2007 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Herečka Květa Fialová.
15

Do filmového nebe odešla Květa Fialová, Tornádo Lou z Limonádového Joe

Otevírací party Skautského institutu v Brně.
4

Skauti otevřeli institut na Moravském náměstí. Chystají diskuze i promítání

Představíme prvňáky z Tyršovy ZŠ, v Tuháčkově ulici, Bednářově či ZŠ v Troubsku

Jižní Morava – Spolu se začátkem nového školního roku odstartoval ojedinělý projekt Deníku, který má ambice stát se stejně oblíbeným a úspěšným, jako jsou například Miminka – pravidelné série fotografií novorozeňat z českých porodnic. Seriál s fotkami prvňáčků najdete ve středečním tištěném vydání Deníku Rovnost.

V Komíně stojí školka z modulů. Postavili ji za pět týdnů

Brno /FOTOGALERIE/ – Pětadvacet míst pro předškolní děti přibylo od včerejška na základní a mateřské škole Pastviny v brněnském Komíně. Nedávno tam totiž jako zázrakem vznikla nová školka. Postavili ji za pět týdnů.

Výstava Ovzduší nemá hranice varuje Brňany před škodlivými látkami

Brno – V brněnské Galerii Vaňkovka se teď lidé mohou dozvědět, které škodlivé látky obsahuje vzduch ve městě a jak se před nimi chránit. V pondělí tam na toto téma začala výstava Ovzduší nemá hranice.  

Starostům městských částí vadí Hollan i doprava ve městě

Brno /ANKETA/ - Problémy v dopravě představitelé města řeší pomalu a s náměstkem pro dopravu Matějem Hollanem se velmi špatně jedná. Tak zní hlavní výtky starostů brněnských městských částí vůči magistrátu. Zjistil to Brněnský deník Rovnost, který je všechny oslovil. Kromě dopravy jim vadí také tahanice o územní plán.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení