VYBERTE SI REGION

Zadlužené české domácnosti

KOMENTÁŘ - Z výloh po nás pomalu začínají pokukovat vánoční výzdoby, což v mnohých z nás evokuje šílený předvánoční shon a bezhlavé utrácení za dárky. V této souvislosti se každoročně objevují statistiky o růstu zadlužení českých domácností, což bude nepochybně také letošní případ.

2.11.2007
SDÍLEJ:

Marek HatlapatkaFoto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Ačkoliv nesdílím katastrofické představy mnohých o tom, že jsme předlužení a hrozí nám ve velkém osobní bankroty, situace se bude v mnoha směrech zřejmě v následujícím období komplikovat. Důvodem jsou rostoucí úrokové sazby, které mohou některým domácnostem výrazně zkomplikovat život. Sazby rostou a porostou především kvůli vzrůstajícím inflačním tlakům. Inflace by se v příštím roce měla dostat na vysoké úrovně jednak kvůli některým neregulačním opatřením, jednak díky daňovým změnám, ale také kvůli trvalejším jevům, jako jsou ceny energií a především ceny práce.

Chtělo by se tedy říci, bojujme proti vysoké inflaci. Cesty určitě existují, mohou být ale hodně nákladné. Jednou z brzd inflace je silná koruna. Ta nyní umožňuje to, abychom měli nejnižší úrokové sazby v celé Evropě. Dobře pro dlužníky, hůře pro exportéry. Ti proti silné měně brojí, protože snižuje konkurenceschopnost jejich produkce v zahraničí. A není tajemstvím, že export je jedním z tahounů ekonomiky, a tedy i růstu blahobytu. Chtělo by se tedy říct, podporujme naše podniky, ať jsou konkurenceschopnější. Nemůžeme-li to však udělat skrze oslabování koruny (bojíme se přece inflace a vysokých úrokových sazeb), musíme umožnit firmám, aby snížily své náklady v jiných oblastech.

V úvahu přitom připadají především mzdové náklady. Jenže snižovat mzdové náklady v době, kdy ekonomika silně roste a nezaměstnaných kvapem ubývá, to je úkol téměř nemožný. Právě naopak, lze očekávat, že odbory budou tlačit na růst mezd a jejich úspěch může vést k akceleraci inflačních tlaků. A jsme opět u vyšších úrokových sazeb. Zdá se, že situace vypadá bezvýchodně a někdo na současný stav chtě nechtě doplatí. Nežijeme si nad poměry? Přece kdybychom se méně zadlužovali, nemuseli bychom se obávat vyšších úrokových sazeb, kdyby podniky tolik nespoléhaly na měnu jako konkurenční výhodu, nevadil by nám silný kurz koruny.

V těchto případech bychom se však měli hůře, protože utrácení domácností a export jsou motorem každé ekonomiky. Hladké fungování tohoto koloběhu ale předpokládá prozřetelné hospodaření státu. Po několika letech ekonomického růstu bychom teď měli mít značné přebytky rozpočtu, které by nám sloužily jako polštář pro horší časy. Místo toho je úspěch, když deficit státního rozpočtu stlačíme pod sto miliard. Ne utrácení domácností, ale dlouhodobé podplácení voličů vládami je tím, na co můžeme v budoucnu zle doplatit.

Autor je finanční analytik

2.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Richard Müller v Brně: nová deska i šansony

Brno – V září vydal nové album a ještě za čerstva s ním vyrazil na koncertní šňůru po českých a moravských městech. V úterý večer se slovenský zpěvák Richard Müller vrací na prkna brněnského Janáčkova divadla, aby zde završil své tříměsíční „To nejlepší" turné.

OBRAZEM: Lucie Bílá a její hosté vystoupili v Brně

Brno – Na poklidnou vánoční atmosféru se mohli lidé naladit v pondělí večer v brněnské hale Vodova. Se svým slavnostním vánočním koncertem tam vystoupila Lucie Bílá. Zpěvačku doprovázela kapela Petra Maláska a nechyběli ani hosté.

Nelze jít na hřiště podělaný, upozorňuje gólman Melichárek

Brno – Zatímco za celou loňskou sezonu vytahoval brněnský gólman Dušan Melichárek míč z branky pouze pětadvacetkrát, za podzimní část nového ročníku nejvyšší fotbalové soutěže se ohnul pro tři balony navíc. V 16 utkáních obdržel 28 branek. „Prohráli jsme tady pouze se Slavií, ale snad ani není možné, kolik bodů máme," nechápal třiatřicetiletý brankář.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies