VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na trase mezi Prahou a Brnem

KOMENTÁŘ - Dopravní spojení dvou největších měst v naší zemi, to je věčné téma. Diskutuje se o stařičké a zcela evidentně nedostačující dálnici D1, diskutuje se o výhodách a nevýhodách všech druhů osobní přepravy.

23.11.2007
SDÍLEJ:

Marek HatlapatkaFoto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Vydat se z Brna do hlavního města autem a riskovat několikahodinové stání v koloně? Nebo dát přednost autobusu, kde se sice koloně také nevyhneme, ale aspoň si můžeme v pohodlí sedadla zdřímnout? A nebo zvolit jízdu po kolejích, kde sice nehrozí kolony, ale dobou příjezdu si stejně nemůžeme být jisti? Zdá se, že v poslední době jsou vítězi autobusové linky, zatímco české dráhy jen z povzdálí pozorují jejich stále ostřejší konkurenční boj, který můžeme bez uzardění nazvat cenovou válkou. I když skutečným vítězem jsou samotní cestující – tedy alespoň zatím.

Dva autobusoví přepravci se předhánějí ve svých slevách a nabídkách pro cestující na nejfrekventovanější trase v republice. Proč jsou ochotni jít s cenami výrazně pod provozní náklady a dotovat tuto linku výnosy z jiných spojů? Na první pohled nesmyslné jednání má samozřejmě své logické důvody.

Trasa mezi Prahou a Brnem je stále atraktivnější. Obě města se prudce ekonomicky rozvíjejí a to s sebou vždy přináší nutnost více cestovat. V Brně se to týká například spousty zahraničních investorů, kteří sem v minulých letech přišli. Všichni zúčastnění dopravci vědí, že zájem o cestování mezi těmito dvěma městy bude trvalý, nejedná se tedy jen o nějaký přechodný jev. Proto se vyplatí vykázat dočasné ztráty, které budou v budoucnu nahrazeny lukrativními zisky.

Ovšem zcela jistě nepůjde o zisky u všech subjektů, které dnes o zákazníka na této trase bojují. Již brzy totiž neúprosný trh některým firmám oznámí něco ve stylu „nejslabší, máte padáka“. Je to vlastně spíš hra nervů a samozřejmě finanční síly, hra kdo s koho.

Až se tak stane, ceny půjdou nepochybně na svoji ekonomicky opodstatněnější úroveň. Problémy na nechvalně slavné „dé jedničce“ by ale měly být vodou na mlýn vlakové dopravy.

České dráhy však zatím nejsou schopny přijít s takovou nabídkou, respektive se službami, které by převážily misky vah na jejich stranu. V některých oblastech sice došlo k pokroku (například zkrácení cestovní doby), k vítězství nad konkurencí je však třeba mnohem více. Namátkou výrazné omezení zpoždění, příjemnější personál, čistší prostředí, jednodušší systém prodeje jízdenek.

Nejedná se zde o učebnicový příklad působení konkurence, která na rozdíl od autobusové přepravy prakticky zcela chybí? Umožnění konkurenčního prostředí u vlakové dopravy, podobně jako je tomu u té autobusové, je jediným možným řešením současné situace.

Autor je finanční analytik

23.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nové hybridní BMW i8 jihomoravských policistů využívá pohon na elektřinu i spalovací motor.
14

Extrémně rychlý sporťák policistů narazil do stromu. Řidič za jízdy zkolaboval

Prezident České republiky Miloš Zeman zavítal v pondělí odpoledne při své návštěvě Jihomoravského kraje také do Ivančic.
AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO
4

Zeman na jižní Moravě: prezident dorazil na Hodonínsko, zamíří i do vinný sklepů

AUTOMIX.CZ

Garáž 10 motoristů: Tahle parta stavěla fascinující auta, socialismu navzdory

Sedmdesátá léta minulého století československým automobilovým nadšencům příliš nepřála. Nabídka aut byla samozřejmě úzká a když už jste si vybrali, ani samotné pořízení nemuselo být snadné. Našli se ale tací, kteří se s takovou situací odmítli smířit a i v náročných podmínkách si plnili svoje automobilové sny. Takoví byli i nadšenci, kteří stáli za projektem s podivuhodným názvem GIOM.

ZUŠ Open: s nadanými dětmi v Brně vystoupí pěvkyně Kožená

Brno – Budoucí hvězdy zpěvu či hry na varhany i jiné nástroje, tance, či jiných uměleckých oborů se v úterý ukáží lidem na patnácti místech v Brně. Akce je součástí celorepublikové ZUŠ Open. Ve 280 městech se divákům představí 355 základních uměleckých škol. „S dětmi vystoupí také světoznámá operní pěvkyně Magdalena Kožená," upozornila za organizátory Jitka Volková.

Sezona Zbrojovky? Přerod pod novým koučem bolel, navíc končí opory

Brno – Jeden primát fotbalisté Zbrojovky v právě skončeném ročníku nejvyšší české soutěže uhájili, ale radost z něj určitě nemají. Brněnský celek sesbíral společně se Slováckem nejvíc remíz a právě čtrnáct nerozhodných výsledků v největší míře zapříčinilo, že Jihomoravané uzavřeli sezonu na jedenácté pozici. „Nevím, zda se dá hledat něco pozitivního," ohlíží se za brněnským ročníkem bývalý československý reprezentant Karel Kroupa starší. Deník Rovnost vybral pět bodů, jež ovlivnily sezonu.

Kasino povolili v budově soudu. Chyby v čísle domu si při hlasování nevšimli

Brno – Na možnost strávit večer hraním hazardních her ve čtyřhvězdičkovém hotelu Best Western Hotel International Brno si musí lidé ještě počkat. Brněnští zastupitelé totiž minulý týden na zasedání schválili povolení pro kasino kromě Hotelu Grand také pro dům na adrese Husova 15. Jenže luxusní hotel má domovní číslo 16. Na schváleném místě stojí krajský soud. Primátor Petr Vokřál vyhlášku kvůli chybě nepodepsal.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies