VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na trase mezi Prahou a Brnem

KOMENTÁŘ - Dopravní spojení dvou největších měst v naší zemi, to je věčné téma. Diskutuje se o stařičké a zcela evidentně nedostačující dálnici D1, diskutuje se o výhodách a nevýhodách všech druhů osobní přepravy.

23.11.2007
SDÍLEJ:

Marek HatlapatkaFoto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Vydat se z Brna do hlavního města autem a riskovat několikahodinové stání v koloně? Nebo dát přednost autobusu, kde se sice koloně také nevyhneme, ale aspoň si můžeme v pohodlí sedadla zdřímnout? A nebo zvolit jízdu po kolejích, kde sice nehrozí kolony, ale dobou příjezdu si stejně nemůžeme být jisti? Zdá se, že v poslední době jsou vítězi autobusové linky, zatímco české dráhy jen z povzdálí pozorují jejich stále ostřejší konkurenční boj, který můžeme bez uzardění nazvat cenovou válkou. I když skutečným vítězem jsou samotní cestující – tedy alespoň zatím.

Dva autobusoví přepravci se předhánějí ve svých slevách a nabídkách pro cestující na nejfrekventovanější trase v republice. Proč jsou ochotni jít s cenami výrazně pod provozní náklady a dotovat tuto linku výnosy z jiných spojů? Na první pohled nesmyslné jednání má samozřejmě své logické důvody.

Trasa mezi Prahou a Brnem je stále atraktivnější. Obě města se prudce ekonomicky rozvíjejí a to s sebou vždy přináší nutnost více cestovat. V Brně se to týká například spousty zahraničních investorů, kteří sem v minulých letech přišli. Všichni zúčastnění dopravci vědí, že zájem o cestování mezi těmito dvěma městy bude trvalý, nejedná se tedy jen o nějaký přechodný jev. Proto se vyplatí vykázat dočasné ztráty, které budou v budoucnu nahrazeny lukrativními zisky.

Ovšem zcela jistě nepůjde o zisky u všech subjektů, které dnes o zákazníka na této trase bojují. Již brzy totiž neúprosný trh některým firmám oznámí něco ve stylu „nejslabší, máte padáka“. Je to vlastně spíš hra nervů a samozřejmě finanční síly, hra kdo s koho.

Až se tak stane, ceny půjdou nepochybně na svoji ekonomicky opodstatněnější úroveň. Problémy na nechvalně slavné „dé jedničce“ by ale měly být vodou na mlýn vlakové dopravy.

České dráhy však zatím nejsou schopny přijít s takovou nabídkou, respektive se službami, které by převážily misky vah na jejich stranu. V některých oblastech sice došlo k pokroku (například zkrácení cestovní doby), k vítězství nad konkurencí je však třeba mnohem více. Namátkou výrazné omezení zpoždění, příjemnější personál, čistší prostředí, jednodušší systém prodeje jízdenek.

Nejedná se zde o učebnicový příklad působení konkurence, která na rozdíl od autobusové přepravy prakticky zcela chybí? Umožnění konkurenčního prostředí u vlakové dopravy, podobně jako je tomu u té autobusové, je jediným možným řešením současné situace.

Autor je finanční analytik

23.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Stínily a chránily lidi před hlukem, nakonec se staly obětmi oprav kabelového vedení. Lidi žijící v brněnské Kounicově ulici přišli o čtyři vzrostlé stromy.
2

Stromy skáceli kvůli opravám. Přišli jsme o ochranu před hlukem, vadí obyvatelům

Slavný obraz Madona z Veveří, který získala farnost z Veverské Bítýšky jako součást církevních restitucí, muzeum na Petrově poprvé ukázalo veřejnosti. Obdivovat jej se vydaly stovky lidí z Brna i okolí.

Madona z Veveří patří bítýšské farnosti, potvrdil soud

Vandalové v tramvajích: vyčistit jeden čtvereční metr trvá dvěma lidem hodinu

Brno – Více než čtyři miliony korun ročně utratí brněnský dopravní podnik za opravu posprejovaných tramvají, autobusů a trolejbusů. „Od začátku roku evidujeme osmapadesát vozů, které vandalové poničili škrábanci, tagy nebo graffity," vyčíslila v pátek mluvčí podniku Barbora Lukšová.

Žena poslala podvodníkovi 110 milionů, proti rozsudku se odvolala

Brno – Případ jednapadesátileté Dany Niederlové, která vyvedla z firmy na Brněnsku více než 110 millionů korun a poslala je podvodníkovi, bude řešit Vrchní soud v Olomouci. Žena se odvolala proti rozsudku, kterým ji brněnský krajský soud poslal za finanční podvod značného rozsahu na devět let do vězení.

Oslaví symboly: mandle i víno. Unikátní stezka vede k rozhledně

Hustopeče /TIP NA VÍKEND/ – Stezkou protkanou několika stanovišti s úkoly se v sobotu vydají návštěvníci Hustopečí na Břeclavsku. Cíl? Tamní mandloňové sady.

Opravy silnic v kraji? Z dvaceti projektů je devět mostů

Jižní Morava – Mosty u Šakvic na Břeclavsku 123 milionů, v Hodoníně čtyřiapadesát, ve Lhotě Rapotina na Blanensku necelých devětadvacet milionů. Silničáři v kraji letos ze státního příspěvku 228 milionů korun opraví hlavně mosty. Mezi dvacítkou připravených oprav jich je devět.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies