VYBERTE SI REGION

Na trase mezi Prahou a Brnem

KOMENTÁŘ - Dopravní spojení dvou největších měst v naší zemi, to je věčné téma. Diskutuje se o stařičké a zcela evidentně nedostačující dálnici D1, diskutuje se o výhodách a nevýhodách všech druhů osobní přepravy.

23.11.2007
SDÍLEJ:

Marek HatlapatkaFoto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Vydat se z Brna do hlavního města autem a riskovat několikahodinové stání v koloně? Nebo dát přednost autobusu, kde se sice koloně také nevyhneme, ale aspoň si můžeme v pohodlí sedadla zdřímnout? A nebo zvolit jízdu po kolejích, kde sice nehrozí kolony, ale dobou příjezdu si stejně nemůžeme být jisti? Zdá se, že v poslední době jsou vítězi autobusové linky, zatímco české dráhy jen z povzdálí pozorují jejich stále ostřejší konkurenční boj, který můžeme bez uzardění nazvat cenovou válkou. I když skutečným vítězem jsou samotní cestující – tedy alespoň zatím.

Dva autobusoví přepravci se předhánějí ve svých slevách a nabídkách pro cestující na nejfrekventovanější trase v republice. Proč jsou ochotni jít s cenami výrazně pod provozní náklady a dotovat tuto linku výnosy z jiných spojů? Na první pohled nesmyslné jednání má samozřejmě své logické důvody.

Trasa mezi Prahou a Brnem je stále atraktivnější. Obě města se prudce ekonomicky rozvíjejí a to s sebou vždy přináší nutnost více cestovat. V Brně se to týká například spousty zahraničních investorů, kteří sem v minulých letech přišli. Všichni zúčastnění dopravci vědí, že zájem o cestování mezi těmito dvěma městy bude trvalý, nejedná se tedy jen o nějaký přechodný jev. Proto se vyplatí vykázat dočasné ztráty, které budou v budoucnu nahrazeny lukrativními zisky.

Ovšem zcela jistě nepůjde o zisky u všech subjektů, které dnes o zákazníka na této trase bojují. Již brzy totiž neúprosný trh některým firmám oznámí něco ve stylu „nejslabší, máte padáka“. Je to vlastně spíš hra nervů a samozřejmě finanční síly, hra kdo s koho.

Až se tak stane, ceny půjdou nepochybně na svoji ekonomicky opodstatněnější úroveň. Problémy na nechvalně slavné „dé jedničce“ by ale měly být vodou na mlýn vlakové dopravy.

České dráhy však zatím nejsou schopny přijít s takovou nabídkou, respektive se službami, které by převážily misky vah na jejich stranu. V některých oblastech sice došlo k pokroku (například zkrácení cestovní doby), k vítězství nad konkurencí je však třeba mnohem více. Namátkou výrazné omezení zpoždění, příjemnější personál, čistší prostředí, jednodušší systém prodeje jízdenek.

Nejedná se zde o učebnicový příklad působení konkurence, která na rozdíl od autobusové přepravy prakticky zcela chybí? Umožnění konkurenčního prostředí u vlakové dopravy, podobně jako je tomu u té autobusové, je jediným možným řešením současné situace.

Autor je finanční analytik

23.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V brněnské ulici Za Divadlem se změnila přednost v jízdě. Některé řidiče to zmátlo.
3

Zmatení řidiči. V ulici u Mahenova divadla jezdí v protisměru

Fotbalista Tomáš Jablonský v posilovně.

Zbrojovka nepatří na spodek tabulky, říká posila defenzivy Jablonský

AKTUALIZOVÁNO

Bezzubá Kometa. Po prohře se Zlínem klesá tabulkou

Brno – Dvě moravská derby a dvě prohry jako podle stejného scénáře. Hokejisté brněnské Komety ve čtyřicátém kole extraligy doma podlehli Zlínu 2:4, přestože stejně jako v nedělním duelu s Olomoucí v utkání vedli 1:0. Porážka znamená pokles v tabulce na páté místo. „Prohráli jsme druhý zápas s týmy na hranici desítky. Musíme kvůli vedení i divákům začít hrát hokej, který umíme," hodnotil těžce duel obránce Ondřej Němec.

AKTUALIZOVÁNO

Chřipková epidemie je v plném proudu. Nemocných výrazně přibylo

Brno, jižní Morava – Praktičtí lékaři nestíhají. Ordinace se plní lidmi s chřipkou a dýchacími obtížemi. Počet nemocných chřipkou oproti minulému týdnu vzrostl o více než sedmdesát procent. Hygienici varují, aby se lidé teple oblékali. Školy v Brně zatím provoz neomezují.

Německé Aue láká Škodu a už jedná se Zbrojovkou

Brno – Kolotoč jednání o vytáhlém útočníkovi už nabírá na obrátkách. Fotbalová Zbrojovka po příchodu Tomáše Jablonského řeší i možný odchod Michala Škody. Zájem projevil klub z druhé německé Bundesligy Erzgebirge Aue. Nováček soutěže je sedmnáctý, bod od jistoty udržení. „Aue je zatím ze všech týmů nejaktivnější. Teď se v podstatě řeší jen jejich nabídka. Kluby jednají, a pokud se domluví, přijde na řadu mé jednání o smlouvě. Pak by přestupu nic nebránilo," řekl devětadvacetiletý Škoda Deníku Rovnost.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies