VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na trase mezi Prahou a Brnem

KOMENTÁŘ - Dopravní spojení dvou největších měst v naší zemi, to je věčné téma. Diskutuje se o stařičké a zcela evidentně nedostačující dálnici D1, diskutuje se o výhodách a nevýhodách všech druhů osobní přepravy.

23.11.2007
SDÍLEJ:

Marek HatlapatkaFoto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Vydat se z Brna do hlavního města autem a riskovat několikahodinové stání v koloně? Nebo dát přednost autobusu, kde se sice koloně také nevyhneme, ale aspoň si můžeme v pohodlí sedadla zdřímnout? A nebo zvolit jízdu po kolejích, kde sice nehrozí kolony, ale dobou příjezdu si stejně nemůžeme být jisti? Zdá se, že v poslední době jsou vítězi autobusové linky, zatímco české dráhy jen z povzdálí pozorují jejich stále ostřejší konkurenční boj, který můžeme bez uzardění nazvat cenovou válkou. I když skutečným vítězem jsou samotní cestující – tedy alespoň zatím.

Dva autobusoví přepravci se předhánějí ve svých slevách a nabídkách pro cestující na nejfrekventovanější trase v republice. Proč jsou ochotni jít s cenami výrazně pod provozní náklady a dotovat tuto linku výnosy z jiných spojů? Na první pohled nesmyslné jednání má samozřejmě své logické důvody.

Trasa mezi Prahou a Brnem je stále atraktivnější. Obě města se prudce ekonomicky rozvíjejí a to s sebou vždy přináší nutnost více cestovat. V Brně se to týká například spousty zahraničních investorů, kteří sem v minulých letech přišli. Všichni zúčastnění dopravci vědí, že zájem o cestování mezi těmito dvěma městy bude trvalý, nejedná se tedy jen o nějaký přechodný jev. Proto se vyplatí vykázat dočasné ztráty, které budou v budoucnu nahrazeny lukrativními zisky.

Ovšem zcela jistě nepůjde o zisky u všech subjektů, které dnes o zákazníka na této trase bojují. Již brzy totiž neúprosný trh některým firmám oznámí něco ve stylu „nejslabší, máte padáka“. Je to vlastně spíš hra nervů a samozřejmě finanční síly, hra kdo s koho.

Až se tak stane, ceny půjdou nepochybně na svoji ekonomicky opodstatněnější úroveň. Problémy na nechvalně slavné „dé jedničce“ by ale měly být vodou na mlýn vlakové dopravy.

České dráhy však zatím nejsou schopny přijít s takovou nabídkou, respektive se službami, které by převážily misky vah na jejich stranu. V některých oblastech sice došlo k pokroku (například zkrácení cestovní doby), k vítězství nad konkurencí je však třeba mnohem více. Namátkou výrazné omezení zpoždění, příjemnější personál, čistší prostředí, jednodušší systém prodeje jízdenek.

Nejedná se zde o učebnicový příklad působení konkurence, která na rozdíl od autobusové přepravy prakticky zcela chybí? Umožnění konkurenčního prostředí u vlakové dopravy, podobně jako je tomu u té autobusové, je jediným možným řešením současné situace.

Autor je finanční analytik

23.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Brněnská Zbrojovka ve 26. kole nejvyšší fotbalové ligy před domácími fanoušky porazila Příbram 2:0.

Z Norska se vrací nejlepší střelec. Útočník Škoda pomůže Zbrojovce

Bez střihání pásky, jen zvednutí dopravního kuželu. Tak ve čtvrtek vypadalo zprovoznění sedmého zmodernizovaného úseku dálnice D1 u Devíti křížů na pomezí Jihomoravského kraje a Vysočiny.
24

Dálnice u Devíti křížů je hotová. Silničáři dokončili modernizaci

Brněnská zoo spustila online přenos ze lví ubikace

Brno – Brněnská zoologická zahrada nabízí novou zvířecí reality show. Díky online kamerám mohou lidé nahlédnout do soukromí lvího páru.

Císařský řez? Na jižní Moravě se tak narodí každé páté dítě. Ženy se bojí porodu

Brno – Bojí se obtížného porodu a bolesti. Proto ženy upřednostňují porody císařským řezem před přirozenými. Počet rodiček, které volí chirurgickou metodu, se podle národního registru novorozenců od počátku tisíciletí více než zdvojnásobil. Na jižní Moravě se tak narodí každé páté dítě.

AUTOMIX.CZ / AKTUALIZOVÁNO

10 dostupných aut, ve kterých budete vypadat bohatší, než ve skutečnosti jste

Ruku na srdce, každý z nás chce tu a tam vypadat před ostatními dobře – a dobře v tomto případě znamená „zámožně“. Samozřejmě jen málokterý movitý majetek poukazuje na stav konta tak, jako luxusní auto.

Rok registru: smlouvy pod drobnohledem, úřady jich odkryly tisíce

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ – Nejvíc peněz od kraje dostává charita, od Brna technické sítě. Registr smluv odkryl firmy, které získávají veřejné zakázky. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení