VYBERTE SI REGION

Jak moc jsme vzdělaní

Komentář - Před několika dny zveřejněný výzkum organizace OECD, který zkoumal schopnosti a kompetence patnáctiletých studentů, ukázal v podstatě stejné výsledky, na jaké jsme byli dosud zvyklí z minulosti.

15.1.2008
SDÍLEJ:

Marek HatlapatkaFoto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Čeští studenti si trvale udržují v žebříčku v porovnání se svými kolegy v ostatních světových zemích přední pozice. Relativně dobré postavení lze zdůvodnit tím, že Česká republika patří mezi světovými zeměmi k těm vyspělejším - ekonomická úroveň státu a úroveň vzdělávání jdou obvykle ruku v ruce. Výzkum ale opět potvrdil, že pokulháváme ve schopnostech studentů samostatně uvažovat, aktivně nacházet nové přístupy, jinými slovy, přenést teoretické poznatky do praxe.

Je sice pravdou, že patříme k nadprůměrně vzdělaným zemím, ovšem neustále si s sebou neseme břemeno vzdělávacího systému založeném na prostém shromažďování znalostí. Ne na jejich využívání k nějakému dalšímu účelu. I když stále vznikají nové projekty na podporu vědy a výzkumu (zejména tedy na úrovni vysokoškolské) průzkum ukázal, že pořád nejsme úspěšní v tom, abychom do těchto programů dodávali dobré studenty ze středních škol. Pokud chce být naše ekonomika „znalostně orientovanou“, musíme si uvědomit, že ona konkurenční výhoda bude muset spočívat právě v kvalitě lidských zdrojů.

Generace studentů účastnících se výzkumu bude pracovně činná řekněme přibližně v letech 2012 až 2020 (podle dalšího zvoleného stupně vzdělání) což není až tak vzdálená budoucnost.

V ekonomice lze těžko předvídat, co se bude dít za rok, natož za čtyři až deset let. Potenciál k trvalému ekonomickému růstu závisí zejména na terciárním sektoru, tedy na poskytování služeb, mezi něž patří i obory jako věda a výzkum. Nové poznatky jsou pak samozřejmě nezbytností pro rozvoj primárního a sekundárního sektoru, tedy zemědělství a výrobní sféry.

Je zřejmé, že právě pro hledání nových přístupů či technologií je třeba, aby naše pracovní síla byla vzdělaná, ne však pouze v ohledu množství poznatků, ale zejména ve schopnosti s nimi patřičně nakládat.

Je tak na čase se konečně zbavit způsobu uvažování vlastnímu spíše minulému politickému uspořádání a začít s reformami školství po stránce ani ne tak finanční, ale spíše v oblasti způsobu výuky či pedagogického přístupu ke studentům, a to ve všech oborech vzdělání. Stále větší spolupráce a kontakty mezi českými a evropskými školami, včetně takových věcí jako například výměnné pobyty studentů či učitelů, jsou rozhodně dobrou cestou ke zlepšení systému českého vzdělávání. A v konečném důsledku ke dlouhodobému zvyšování životní úrovně celé země.

Autor je finanční analytik

15.1.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Betlémské světlo dorazilo do Brna. V neděli si pro něj lidé přijdou na Petrov

Brno – Jihomoravští skauti dovezli v sobotu večer do Brna Betlémské světlo. Do Evropy jej od osmdesátých let vozí letadlem z izraelského města.

Perníkový betlém? Snad nám ho děti na mši nesní, doufá žena organizující pečení

Vranovice – Zvedne vyzvánějící mobil a říká: „Pečení betlému? Není problém." Pětadvacetiletá Magdalena Vybíralová ve Vranovicích na Brněnskem organizuje vznik betlému, jenž bude celý z perníku.  

Vánoční dárky od obce? Obyvatelé dostanou kalendáře, plavenky nebo besídky

Nová Ves - Kromě Ježíška myslí na obyvatele obcí na Brněnsku také představitelé některých tamních radnic. Většinou lidé dostanou drobnosti vztahující se k obci a jejímu životu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies