VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jak moc jsme vzdělaní

Komentář - Před několika dny zveřejněný výzkum organizace OECD, který zkoumal schopnosti a kompetence patnáctiletých studentů, ukázal v podstatě stejné výsledky, na jaké jsme byli dosud zvyklí z minulosti.

15.1.2008
SDÍLEJ:

Marek HatlapatkaFoto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Čeští studenti si trvale udržují v žebříčku v porovnání se svými kolegy v ostatních světových zemích přední pozice. Relativně dobré postavení lze zdůvodnit tím, že Česká republika patří mezi světovými zeměmi k těm vyspělejším - ekonomická úroveň státu a úroveň vzdělávání jdou obvykle ruku v ruce. Výzkum ale opět potvrdil, že pokulháváme ve schopnostech studentů samostatně uvažovat, aktivně nacházet nové přístupy, jinými slovy, přenést teoretické poznatky do praxe.

Je sice pravdou, že patříme k nadprůměrně vzdělaným zemím, ovšem neustále si s sebou neseme břemeno vzdělávacího systému založeném na prostém shromažďování znalostí. Ne na jejich využívání k nějakému dalšímu účelu. I když stále vznikají nové projekty na podporu vědy a výzkumu (zejména tedy na úrovni vysokoškolské) průzkum ukázal, že pořád nejsme úspěšní v tom, abychom do těchto programů dodávali dobré studenty ze středních škol. Pokud chce být naše ekonomika „znalostně orientovanou“, musíme si uvědomit, že ona konkurenční výhoda bude muset spočívat právě v kvalitě lidských zdrojů.

Generace studentů účastnících se výzkumu bude pracovně činná řekněme přibližně v letech 2012 až 2020 (podle dalšího zvoleného stupně vzdělání) což není až tak vzdálená budoucnost.

V ekonomice lze těžko předvídat, co se bude dít za rok, natož za čtyři až deset let. Potenciál k trvalému ekonomickému růstu závisí zejména na terciárním sektoru, tedy na poskytování služeb, mezi něž patří i obory jako věda a výzkum. Nové poznatky jsou pak samozřejmě nezbytností pro rozvoj primárního a sekundárního sektoru, tedy zemědělství a výrobní sféry.

Je zřejmé, že právě pro hledání nových přístupů či technologií je třeba, aby naše pracovní síla byla vzdělaná, ne však pouze v ohledu množství poznatků, ale zejména ve schopnosti s nimi patřičně nakládat.

Je tak na čase se konečně zbavit způsobu uvažování vlastnímu spíše minulému politickému uspořádání a začít s reformami školství po stránce ani ne tak finanční, ale spíše v oblasti způsobu výuky či pedagogického přístupu ke studentům, a to ve všech oborech vzdělání. Stále větší spolupráce a kontakty mezi českými a evropskými školami, včetně takových věcí jako například výměnné pobyty studentů či učitelů, jsou rozhodně dobrou cestou ke zlepšení systému českého vzdělávání. A v konečném důsledku ke dlouhodobému zvyšování životní úrovně celé země.

Autor je finanční analytik

15.1.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kometa Brno proti Dukle Jihlava.
13

Výhru Komety nad Jihlavou řídilo duo rybářů, Haščák se mstil

Brněnské letiště v Tuřanech - ilustrační foto.
3

Linka z Brna do Eindhovenu končí. WizzAir ji v říjnu zruší

Důchodkyně našla na chodníku 200 tisíc korun. Brašnu s penězi odnesla strážníkům

Brno /ANKETA/ - Přes dvě stě tisíc korun, osobní doklady i platební kartu přinesla ve středu v kožené brašně na řečkovickou služebnu strážníků šestašedesátiletá žena. Našla ji na chodníku v Ječné ulici. Zapomněl ji tam čtyřiasedmdesátiletý muž.

Muž se chtěl otrávit výfukovými plyny. Policista mu zachránil život

Brno – Napsal dopisy na rozloučenou, připojil hadici k výfuku, posadil se do auta a nastartoval. Muže, který se rozhodl ukončit život, si ve středu nad ránem všiml na obchůzce v parku na Kraví hoře psovod se svým čtyřnohým pomocníkem. V poslední chvíli ho z auta vytáhl a tím mu zachránil život.

Začíná souboj žluté a zelené. Cestující z Brna do Prahy svezou další autobusy

Brno /FOTOGALERIE/ – Zelená či žlutá, to je oč tu běží. Dosud dominantní brněnský dopravce RegioJet dostává těžkou konkurenci na trase z Brna do Prahy. Flixbus, charakteristický zelenými autobusy, od čtvrtka zvyšuje počet spojů do a z hlavního města. Celkem jich bude jezdit osmadvacet párů denně. Dosud přes Brno provozoval jen mezinárodní linky.

RegioJet zlevnil autobusové jízdenky do Prahy. Reaguje na FlixBus

Brno – V den, kdy narostla konkurence na autobusové lince z Brna do Prahy, se rozhodl brněnský dopravce RegioJet snížit ceny jízdného. „Od čtvrtka nabízíme jízdenky od 149 korun,“ informoval mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení