VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jak moc jsme vzdělaní

Komentář - Před několika dny zveřejněný výzkum organizace OECD, který zkoumal schopnosti a kompetence patnáctiletých studentů, ukázal v podstatě stejné výsledky, na jaké jsme byli dosud zvyklí z minulosti.

15.1.2008
SDÍLEJ:

Marek HatlapatkaFoto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Čeští studenti si trvale udržují v žebříčku v porovnání se svými kolegy v ostatních světových zemích přední pozice. Relativně dobré postavení lze zdůvodnit tím, že Česká republika patří mezi světovými zeměmi k těm vyspělejším - ekonomická úroveň státu a úroveň vzdělávání jdou obvykle ruku v ruce. Výzkum ale opět potvrdil, že pokulháváme ve schopnostech studentů samostatně uvažovat, aktivně nacházet nové přístupy, jinými slovy, přenést teoretické poznatky do praxe.

Je sice pravdou, že patříme k nadprůměrně vzdělaným zemím, ovšem neustále si s sebou neseme břemeno vzdělávacího systému založeném na prostém shromažďování znalostí. Ne na jejich využívání k nějakému dalšímu účelu. I když stále vznikají nové projekty na podporu vědy a výzkumu (zejména tedy na úrovni vysokoškolské) průzkum ukázal, že pořád nejsme úspěšní v tom, abychom do těchto programů dodávali dobré studenty ze středních škol. Pokud chce být naše ekonomika „znalostně orientovanou“, musíme si uvědomit, že ona konkurenční výhoda bude muset spočívat právě v kvalitě lidských zdrojů.

Generace studentů účastnících se výzkumu bude pracovně činná řekněme přibližně v letech 2012 až 2020 (podle dalšího zvoleného stupně vzdělání) což není až tak vzdálená budoucnost.

V ekonomice lze těžko předvídat, co se bude dít za rok, natož za čtyři až deset let. Potenciál k trvalému ekonomickému růstu závisí zejména na terciárním sektoru, tedy na poskytování služeb, mezi něž patří i obory jako věda a výzkum. Nové poznatky jsou pak samozřejmě nezbytností pro rozvoj primárního a sekundárního sektoru, tedy zemědělství a výrobní sféry.

Je zřejmé, že právě pro hledání nových přístupů či technologií je třeba, aby naše pracovní síla byla vzdělaná, ne však pouze v ohledu množství poznatků, ale zejména ve schopnosti s nimi patřičně nakládat.

Je tak na čase se konečně zbavit způsobu uvažování vlastnímu spíše minulému politickému uspořádání a začít s reformami školství po stránce ani ne tak finanční, ale spíše v oblasti způsobu výuky či pedagogického přístupu ke studentům, a to ve všech oborech vzdělání. Stále větší spolupráce a kontakty mezi českými a evropskými školami, včetně takových věcí jako například výměnné pobyty studentů či učitelů, jsou rozhodně dobrou cestou ke zlepšení systému českého vzdělávání. A v konečném důsledku ke dlouhodobému zvyšování životní úrovně celé země.

Autor je finanční analytik

15.1.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Hokejista Richard Jarůšek.

Kometa má samá skvělá jména, říká před semifinále proti mateřskému klubu Jarůšek

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Dva měsíce. Každý den hodina cvičení. Bez přestávky. Jako asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost jsem se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Brno – Ve středu odstartuje v královéhradecké hokejové aréně semifinálová série Tipsport extraligy. Domácí Mountfield HK poprvé hostí Kometu a v Brně po delší pauze znovu začíná hokejová horečka. Brněnský deník Rovnost zjišťoval, jestli budou fanoušci moct podpořit brněnský tým před velkoplošnými obrazovkami, které byly v minulých sezonách na náměstí Svobody či na Moravském náměstí.

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies