VYBERTE SI REGION

Letní fejeton o sjednocování po kocourkovsku

Fejeton - Budu mít brzy pětasedmdesát. Proto mohu pojednat o daném problému s humorem sobě nevlastním. V Brně jezdím tramvají a autobusem a trolejbusem zdarma. Je to takový věkový bonus. Ke vzteku ale je, že pár metrů od Brna, za cestu do vesnice, která padesát let oplývala MHD, platím po tak zvaném integrování dopravního systému měsíčně dvě stě čtyřicet korun.

16.8.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Attila Racek

Přitom jde přibližně o čtyři sta metrů cesty, rozdělené do dvou pásem, kdy v tom prvním mi platí volná jízdenka penzisty, v tom druhém ale musím vycálovat čtrnáct korun pro jízdenku na zhruba dvě stě metrů, čímž se asi stávám raritou v celé EU. Za posledních pár let jsem tak přišel o patnáct tisíc ze svého starobního důchodu, které suverénně spolkl KORDIS JMK s.r.o.

Když jsem se v době, kdy jsem ještě věřil v nápravu i v to, že lidská blbost není neomezená, obrátil na pana hejtmana, sdělil mi jako babička ze slavné povídky B. Němcové, že není na světě systém ten, který by se zavděčil lidem všem… ale měl alespoň jednu radu… Zde musím učinit malou odbočku na adresu hlídacích psů demokracie. Když jsem si na tuto absurditu postěžoval svobodnému tisku, bylo mi jistou redakcí sděleno, že se tohle ventilovat nebude, neboť hranice stanovených pásem je nepřekročitelná, tedy posvátná.

Pan hejtman byl konstruktivnější: Když vesnice integrovaná do dopravního systému nemusí tolik přispívat na dopravu, může z ušetřených peněz alespoň dát osvětlit onen pár set metrů dlouhý chodník mezi pásmy. Naše obec se ale s vlastníkem chodníku nedohodla, zato vybudovala necelý kilometr za obcí za nemalý peníz (i s přispěním evropských fondů) rybníček s přítokem vody pár litrů za minutu. Lepší prý rybníček než chodníček. A tak jsme holt světoví, i když po kostrbatém, neosvětleném, a tedy nebezpečném chodníku klopýtají důchodci, maminky s kočárky a za tmy se zde přepadávají chodci.
Tolik bohatých lidí tu zase nežije, aby vyplázli zbytečných čtrnáct korun za pár metrů sem, čtrnáct korun za cestu tam. Horší je to v zimě, nejhorší potmě.
Hezkou vzpomínku mám na pana ombudsmana. Jeho zástupkyně mi alespoň sdělila, že situace se zdá být poněkud absurdní, ale že takovou je.

Do minulého týdne jsem se domníval, že sjednocení komplikovatelnosti má omezený dosah. Dnes ale vím, že je to jev univerzální. Rozhodl jsem se navštívit své rodné město ležící na Valašsku. Za studií jsem mezi ním a Brnem „pendloval“ rychlíkem Brno – Trenčianska Teplá s jedním přestupem v Bylnici, odtud Masarykovou lokálkou směr Horní Lideč. Nyní v rámci integrovaného dopravního systému mám tuto cestu nečekaně rozšířenou. Vyjíždím z Brna rychlíkem směrem na Břeclav, Hodonín, Moravský Písek, dostávám se do Starého Města u Uherského Hradiště, zde přestoupím na osobní vlak do Bylnice, tady pak na lokálkou na Horní Lideč…

Cesta dlouhá sto osmdesát osm kilometrů trvá čtyři hodiny dvanáct minut, což je něco přes čtyřicet šest kilometrů za hodinu. Je to méně než padesátka, kterou se pohybuje automobil po vesnici. Tak si kladu otázku: Je to zlepšení? Je tohle vítězství integrace?

Samozřejmě vím, že rozpadem státu na dva se musela dělit i přeorganizovávat železniční doprava, ale aby z toho byla projížďka po Moravě, okořeněná kombinací rychlíku a osobáku, to mne nenapadlo. Paní průvodčí ve vlaku prohodila: Je to sice trochu dražší, ale zase toho víc vidíte. Jenomže pršelo, a navíc v Bojkovicích jsem musel z vlaku na autobus, který nás přepravil do Slavičína, neboť na trati byla výluka.
Znáte to o tom záchodu, který na někoho spadne?

IVO ODEHNAL

16.8.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Brno zavedlo strážníky kvůli útěku úředníků. Dnes už je to 150 let

Brno - Jeden zlatý denně a služební uniforma k tomu. Výdělek, za který bylo možné koupit například půl kila masa, nabízelo v roce 1866 vedení města zájemcům o práci strážníka. Městská policie v Brně si letos připomíná 150 let od svého založení. Historii svého zaměstnání přiblíží i na speciální retroakci.

AKTUALIZOVÁNO
Město a Brněnské komunikace v pondělí slavnostně otevřely nový parkovací dům. Své místo v něm najde 361 aut a deset motorek. V nejvyšším patře budovy zaparkují i auta na plyn.

Brno otevřelo pátý parkovací dům. Řidiči od úterý zaparkují v Panenské ulici

Brno /FOTOGALERIE/ – Na dvacet z osmaosmdesáti volných míst narazí řidiči v parkovacím domě v Kopečné ulici. Okolo 220 míst z téměř čtyř set bylo v pondělí přes den volných v podzemních garážích pod Janáčkovým divadlem. I když parkovací domy nejsou plně využité, Brno v pondělí otevřelo další. V Panenské ulici. Řidiči tam najdou 361 míst. „Deset je i pro motorkáře. Stavba vyšla na 243 milionů korun," vyčíslil náměstek primátora Richard Mrázek.

Muž čelí obžalobě z braní rukojmí a vydírání. Jsou to fantasmagorie, říká

Brno – Podle jedné strany škrcení retardovaného bratra a výhrůžky sestře, podle druhé strany zákeřné fantasmagorie duševně postižených sourozenců. V úterý začal soud s mužem, jehož obžaloba viní z braní rukojmí a vydírání.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies