VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Logika silničních sítí

KOMENTÁŘ - Jižní Morava je na tom co do plánování rozvoje silničních sítí skoro nejhůř v celé republice. Systematická rekonstrukce a dostavba hlavních tahů by měla podle ministerstva dopravy přijít na řadu až v roce 2015. Do té doby se bude jezdit po starých silnicích, které se jen občas zazáplatují, tedy pokud bude tuhá zima a rozpočty to dovolí.

26.9.2007
SDÍLEJ:

Klára KubíčkováFoto: DENÍK: Archiv

Výstavba nových rychlostních silnic a dálnic musí mít logiku. A logika v tomhle případě není čím dřív, tím líp. Logický dotaz by měl znít: potřebujeme nové rychlostní silnice a potřebujeme je hned?

Jakkoli je nutné omezovat a snižovat počet automobilů, je motorizace naší společnosti nepřehlédnutelným faktem. Logika tedy velí vzít to z druhého konce: pokud už silnice, pak takové, které budou tvořit obchvaty měst a obcí, nepovedou přes obydlené zóny a budou co nejefektivnější. Pokud už kamionovou dopravu a ne nákladní železniční, pak s omezeními a za vysoké poplatky pro ty, co jí využívají. A pokud dálnice, tak jen pokud nezdevastují krajinu a její ráz, tedy samozřejmě alespoň do určité míry.

Není pochyb o tom, že severojižní tah přes Jihomoravský kraj se musí změnit a sladit s dopravou v ostatních zemích Evropské unie. Obce, přes které v současné době jezdí kamiony do Rakouska, se právem bouří. Nikdo by nechtěl, aby jeho děti chodily do školy přes silnici, kde za dopoledne profrčí stovky několikatunových náklaďáků. To, co je nyní v Bučovicích na denním pořádku (a přitom to není v pořádku), by mělo zavedení obchvatů měst změnit. Problém je, že v Jihomoravském kraji až v roce 2015. Pokud ovšem tyto projekty uspěcháme, může se stát, že slavná erčtyřicettrojka povede přes Bystrc či Kuřim a máme tu bučovický problém v bleděmodrém.

Územní plánování silnic není úkol pro jednu vládu či jedno ministerstvo. Ani úkol pro Prahu či Brusel. S krajem a městem, kterého se stavby týkají, je třeba vést systematický dialog. S jejich zastupiteli, obyvateli, ekonomy i ekology. Jižní Morava je jedno z posledních území, kde se postaví nové silnice. To by nevadilo, kdybychom si mohli být jistí, že čím později na nás přijde řada, tím lépe se věc prodiskutuje a tím kvalitnější pak bude.

26.9.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Místostarosta Suchého řídil opilý. Ve vedení obce zůstává dál

Vojtěch Němec.

Zbytek zápasu jsem strávil u onlajnu, říká Němec. Humbuk na stadionu ho strašil

Krajské zásady územního rozvoje chtějí aktualizovat do konce volebního období

Jižní Morava – S odřenýma ušima stihne současné vedení Jihomoravského kraje termín do roku 2020 a aktualizuje zásady územního rozvoje. Informoval o tom ve středu náměstek hejtmana pro oblast územního plánování Martin Maleček. „Bude ale záležet na tom, kolik budou mít lidé připomínek," prohlásil Maleček.

Pod Kozí horou postaví rodinné domy. Proti cestě k nim lidé z Komína protestují

Brno – Zahrádky pod lesem v lokalitě Pod Kozí horou podle plánu nahradí rodinné domy. Jak se k nim majitelé dostanou, zatím není jasné. Lidé z Komína protestují proti přístupové cestě, která zatíží provoz v okolních ulicích.

AKTUALIZUJEME

Z hořícího bytu v Kuřimi vynesli starší ženu s vážnými popáleninami

Kuřim – Důchodkyni v bezvědomí a s vážnými popáleninami vynesli z hořícího bytu hasiči ve středu krátce před šestou večer. Do bytu v kuřimské Jungmannově ulici museli vniknout násilím. „Ženě jsme poskytli první pomoc. Podařilo se ji přivést k vědomí, poté byla předána do péče záchranářů," oznámil mluvčí hasičů David Jirouš.

AKTUALIZOVÁNO

Stávka bude. DPMB se k ní nepřipojí. Kdo stávkovat bude, ukáží další dny

Jižní Morava – Rozhodování, zda jet do práce autobusem nebo vlakem, mnohým Jihomoravanům příští čtvrtek odpadne. Odborový svaz autobusové dopravy totiž na ten den vyhlásil stávku. Někteří řidiči tak na pravidelné linky nevyjedou.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies