VYBERTE SI REGION

Logika silničních sítí

KOMENTÁŘ - Jižní Morava je na tom co do plánování rozvoje silničních sítí skoro nejhůř v celé republice. Systematická rekonstrukce a dostavba hlavních tahů by měla podle ministerstva dopravy přijít na řadu až v roce 2015. Do té doby se bude jezdit po starých silnicích, které se jen občas zazáplatují, tedy pokud bude tuhá zima a rozpočty to dovolí.

26.9.2007
SDÍLEJ:

Klára KubíčkováFoto: DENÍK: Archiv

Výstavba nových rychlostních silnic a dálnic musí mít logiku. A logika v tomhle případě není čím dřív, tím líp. Logický dotaz by měl znít: potřebujeme nové rychlostní silnice a potřebujeme je hned?

Jakkoli je nutné omezovat a snižovat počet automobilů, je motorizace naší společnosti nepřehlédnutelným faktem. Logika tedy velí vzít to z druhého konce: pokud už silnice, pak takové, které budou tvořit obchvaty měst a obcí, nepovedou přes obydlené zóny a budou co nejefektivnější. Pokud už kamionovou dopravu a ne nákladní železniční, pak s omezeními a za vysoké poplatky pro ty, co jí využívají. A pokud dálnice, tak jen pokud nezdevastují krajinu a její ráz, tedy samozřejmě alespoň do určité míry.

Není pochyb o tom, že severojižní tah přes Jihomoravský kraj se musí změnit a sladit s dopravou v ostatních zemích Evropské unie. Obce, přes které v současné době jezdí kamiony do Rakouska, se právem bouří. Nikdo by nechtěl, aby jeho děti chodily do školy přes silnici, kde za dopoledne profrčí stovky několikatunových náklaďáků. To, co je nyní v Bučovicích na denním pořádku (a přitom to není v pořádku), by mělo zavedení obchvatů měst změnit. Problém je, že v Jihomoravském kraji až v roce 2015. Pokud ovšem tyto projekty uspěcháme, může se stát, že slavná erčtyřicettrojka povede přes Bystrc či Kuřim a máme tu bučovický problém v bleděmodrém.

Územní plánování silnic není úkol pro jednu vládu či jedno ministerstvo. Ani úkol pro Prahu či Brusel. S krajem a městem, kterého se stavby týkají, je třeba vést systematický dialog. S jejich zastupiteli, obyvateli, ekonomy i ekology. Jižní Morava je jedno z posledních území, kde se postaví nové silnice. To by nevadilo, kdybychom si mohli být jistí, že čím později na nás přijde řada, tím lépe se věc prodiskutuje a tím kvalitnější pak bude.

26.9.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Zátah revizorů v rozjezdech: Pozvracím vás, hrozil černý pasažér

Brno /REPORTÁŽ/ – Téměř prázdnými ulicemi nočního Brna se řítí potemnělý autobus. Navzdory tomu, že v něm sedí devět revizorů a osm strážníků, světla v kabině jsou zhasnutá. „Je to proto, aby působil nenápadně," vysvětluje mluvčí brněnských strážníků Jakub Ghanem. Autobus totiž jede na další ze zátahů revizorů v nočních linkách, takzvaných rozjezdech. O víkendu při něm zkontrolovali dvanáct autobusů, chytli téměř sto černých pasažérů. Za jedinou noc revizoři dokáží zkontrolovat až devět set cestujících.

Německý dům? S portrétem Adolfa Hitlera, ukazuje také nová kniha

Brno – Když v roce 1900 vyšla série fantaskních pohlednic o tom, jak bude Brno vypadat za sto let, byla na nich spousta vzducholodí a snových vynálezů, ale Německý dům stál stále na Lažanského – dnešním Moravském náměstí. Nakonec se tato budova v Brně dočkala čtyřiapadesáti let. Poté ji město na přání mnoha Čechů zbouralo. Historii Německého domu a s ním spřízněných spolků představuje nová kniha, jejíž křest je ve čtvrtek v Moravském zemském muzeu.

Připomínka trhové tradice: Lidé se ptali po rybí polévce, říká prodejkyně

Brno – Současný název Dominikánského náměstí se poprvé objevil až ve druhé polovině devatenáctého století. V minulosti byli lidé zvyklí o něm mluvit spíše jako o Rybím trhu. Na dávnou tradici v letošním roce navázali organizátoři vánočních trhů. Ty se v letošním roce rozrostly i před budovu Nové radnice a lidé na nich podle dávné tradice opět dostanou ryby. Jen ne syrové, ale připravované na různé způsoby.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies