VYBERTE SI REGION

Nejezděte načerno

Komentář - Brněnskému dopravnímu podniku ukradnou černí pasažéři každý rok šedesát milionů korun. To je hodně a v rozpočtu firmy by se taková suma navíc hodila. Dopraváci chtějí proti černým pasažérům bojovat, tak zvýšili počet revizorů. Podle testu Deníku Rovnost to ale vypadá, že je to k ničemu.

16.6.2008
SDÍLEJ:

Pavel Macků.Foto: DENÍK

I lidé, kteří dojíždějí do práce hromadnou dopravou denně, mají šanci potkat revizora jednou, až dvakrát za měsíc. Ruku na srdce: kolik je mezi občasnými pasažéry těch slušných, kteří si koupí jízdenku byť jen na pár zastávek? V zemi, kde je porušování předpisů či nařízení národním sportem (stačí se podívat na české silnice), je nutné hlídat černé pasažéry jinak. Pokud tedy dopravní podnik o těch šedesát milionů stojí. Když to jde v Londýně v pověstných dvoupatrových autobusech, ve městech jihovýchodní Asie, kde autobusy zastavují na každém kroku, může to jít i v Brně. Pokud by došlo ke kolapsu dopravy, jak argumentuje dopravní podnik i brněnský primátor, nechť se sníží počet vozů a nutně i komfort cestujících a jízdenky kontrolují řidiči. Nebo ať jsou pokuty naprosto drastické. Když to nejde po dobrém, musí to jít po zlém. Jízda na černo je krádež jako každá jiná a chybějících šedesát milionů korun jde z peněz lidí, kteří platí daně. A ti, kteří za šalinkartu či jízdenku platí, jsou vlastně za hlupáky. Dopravní podnik, respektive město, je v postoji k černým pasažérům prostě příliš liberální. Je to jako s vjezdem do centra: dokud hrozily mírné pokuty a kontrolovalo je pár strážníků, stávala auta na chodnících v centru každý den. Sedmnáct let po revoluci se objevily na pěších zónách sloupky a hotovo. Otravných aut ubylo. Bude trvat dalších sedmnáct let, než někdo pochopí, že proti zlodějům je třeba postupovat úplně stejně?

Autor: Pavel Macků

16.6.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Česko se stalo montovnou Evropy. Pět dopadů, které to na nás má

Na makroekonomických číslech něco nesedí. Česko vykazuje slušný růst ekonomiky, tažený hlavně průmyslovou výrobou a exportem. Navzdory tomu dál působíme v rámci Evropské unie jako chudí příbuzní s průměrným hrubým příjmem 27 tisíc korun, tedy v přepočtu 1000 eur. Od roku 2008 se nám nedaří dotahovat Německo ani Rakousko. Za slušnými makroekonomickými čísly se totiž skrývá problém na mikroúrovni. Příliš mnoho podniků v Česku plní roli pouhé montovny, zatímco lukrativní výzkum a vývoj i marketing a dodávku zákazníkovi zajišťují zahraniční mateřské koncerny.

Nejlepší architektonický počin v kraji? Hlasujte v naší anketě

Jižní Morava /ANKETA/ - Česká komora architektů v letošním roce vyhlásila první ročník České ceny za architekturu. Její cíl je zejména zhodnocení domácí architektonické produkce. Do soutěžní přehlídky se přihlásilo téměř pět stovek děl. Mezinárodní porota poté do užšího výběru nominovala třiašedesát děl, včetně devíti zástupců z jižní Moravy. „Hodnotitelé ze všech nominovaných poté vyberou pět až deset nejlepších. Kdo zvítězil, se všichni účastníci dozví v listopadu na slavnostním vyhlášení," uvedla mluvčí České komory architektů Zuzana Hošková.

Šalinkarty si od ledna lidé koupí přes internet. Roční zlevní na 3325 korun

Brno – Městskou hromadnou dopravu v Brně čekají od ledna největší změny od spuštění systému SMS jízdenek. Cestující si podle zjištění Deníku Rovnost budou kupovat šalinkarty i prostřednictvím internetového obchodu. Ubude dlouhé stání ve frontách, lidé si koupí třeba roční kupon jen kliknutím na webu. Právě roční jízdenka přitom má stát místo současných pěti tisíc jen 3325 korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies