VYBRAT REGION
Zavřít mapu

O drzosti jednoho architekta

Komentář - V komentáři ke článku „Tugendhat chátrá. Na Brno tlačí památkáři“ se architekt Jan Sapák pokouší zastřít fakt, že několikaleté zpoždění v opravě vily Tugendhat způsobil on sám tím, že se nedokázal smířit s druhým místem v soutěži na projekt.

8.2.2009
SDÍLEJ:

Vila Tugendhat v BrněFoto: DENÍK/Lubomír Stehlík

MAREK TICHÝ

Díky svým soustavným obstrukcím je však osobně zodpovědný za chátrání památky UNESCO a lze pochopit, že se této zodpovědnosti chce zbavit za každou cenu. Znovu se tak dopouští překrucování reality s cílem dosáhnout efektu, že stokrát opakovaná lež se stane pravdou.

Tedy konkrétně po bodech:
Takzvaná „fatální chyba v projektu“ (a „vyjímání zdravé ledviny“) se nekonala. Architekt Sapák má na mysli námi původně navržené důkladné podchycení základů vily. To se mělo zcela týkat podzákladí pod vilou a stávající konstrukce vily by se fakticky nedotklo a bylo by neviditelné. Na naléhání památkářů, jinak projektem nadšených, jsme za pomoci jiného statika od tohoto návrhu ustoupili. Doufejme, že budoucnost ukáže tuto minimalizaci jako správnou.

Soutěž nebyla zmanipulovaná, žádný soud toto nikdy panu Sapákovi neřekl. Naopak. Policie svým šetřením dokázala, že soutěž zmanipulována nebyla. Jediné, co soudy (mimochodem jeden soud a jedno odvolání) naznaly, byla fakticky zcela bezvýznamná, avšak sporná právnická klička, podle které sdružení okolo Omnie mělo být vyloučeno ze soutěže.

Z tohoto formálního pohledu ve vlastní soutěži udělalo Sapákovo sdružení rovněž chyby, na základě kterých mělo být také vyloučeno. Ostatně je to dnes bezvýznamné, protože zástupci města Brna udělali jediné, co v tomto případě zajišťuje spravedlnost – rozbouranou soutěž zrušili. Tím padla možnost obstrukcí ze strany Jana Sapáka a jeho kolegů.

Podle mne soudy v tomto případě skutečně rozhodovaly malicherně, procesně, formálně a bez ohledu na zdravý rozum. Jinak by se nám Jan Sapák musel dávno omluvit a zanechat dalšího pomlouvání. K takzvanému hospodárnému řešení, které architekt Sapák stále slibuje, uvádíme, že nabízí prostě jen méně důkladnou obnovu vily, bez rehabilitace její původní, tedy Miesovy podoby, o kterou zde jde především. Takové zaflikování by mimo jiné bylo v rozporu se zadáním projektu, s požadavky odborníků, což nechceme připustit. K zahraničním reakcím uvádím, že například německá sekce DOCOMOMO je s projektem, který zpracovalo naše sdružení, velmi spokojena, stejně jako odborníci kolem Daniely Tugendhat.

A stejně jako česká památková péče. Hotový projekt má špičkové parametry, byl vytvořen autorizovanými architekty a je zcela připraven stát se podkladem pro špičkovou obnovu památky. K jeho kritice, která má ostatně jen jeden zdroj, ještě uvádíme, že Jan Sapák ani jeho kolegové si ani nedali tu práci, aby se s naším projektem někdy obeznámili.

Autor je spoluautorem projektu obnovy vily Tugendhat a jeho odborným garantem

8.2.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost Dagmar Šlagorová se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Fanoušci Komety na Moravském náměstí. Ilustrační foto.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Do Brna se řítí cyklohospoda. Lidé si vychutnají pivo při šlapání do pedálů

Brno - Nevšední obrázek mohli minulý pátek zahlédnout Brňané v Lidické ulici. Skupina lidí popíjela pivo a zároveň šlapala do pedálů v pojízdné cyklohospodě. Trend, dobře známý například v Budapešti, představil v Brně Marek Fišer pod názvem Kološkopek. „Zatím řešíme detaily, abychom splnili všechna pravidla ve vyhlášce. Počítám s tím, že už v dubnu spustíme první jízdy pro zájemce," uvedl Fišer.

Věžáky v Šumavské ulici se změní. Přibude nákupní galerie i parkoviště pod zemí

Brno – Budovy bývalého Cheposu v brněnské Šumavské ulici čeká další přestavba. Po obnově pláště budovy C se změní i budovy A a B.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies