VYBERTE SI REGION

O filmových efektech aneb Všeho moc škodí

Fejeton - Po dálnici se řítí padouch v ukradeném autě. V kufru má tašku plnou heroinu. Prchá nedovolenou rychlostí, a tak nemůže uniknout ostřížímu zraku dálniční policie.

31.1.2011
SDÍLEJ:

Fejeton Brněnského deníku Rovnost.Foto: DENÍK/Markéta Evjáková

JIŘÍ SMUTNÝ

Vrchní komisař Simir zapíná policejní maják a šlape na plyn. Padouch bezohledně kličkuje mezi vozidly. Jedno z nich škrtne blatníkem o svodidla a ihned začíná hořet. Následně se podobná situace několikrát opakuje a v závěru úvodní části příběhu z televizního seriálu Kobra 11 je dálnice plná hořících aut. Pozornému divákovi neujde, že každé vybuchující vozidlo vždy chytne celé najednou. Nevybuchne napřed nádrž, ale současně vždy vzplane motor, kufr, podvozek, střecha i interiér.Zmíněný seriál není žádné sci-fi ani horor, má být z reálného života. Ale jde skutečně o realitu? Kdo se dívá na televizní zprávy, dozví se často o haváriích na dálnici, ale že by při tom hořelo, je naprostá výjimka. Častěji je možné vidět hasiče překládající vysypaný náklad na náhradní vozidlo, odstraňující vyteklou naftu pomocí sorbentu nebo honící po okolí prasata, která se rozutekla z převráceného kamionu.

Tvůrci Kobry 11 si zřejmě myslí, že ohnivé efekty dodávají seriálu na přitažlivosti, zatímco záběry na zametající hasiče by nebyly dost atraktivní. Jednou to ale přehnali a sudy s hořlavinou, do kterých vzápětí narazilo auto honěného padoucha, vinou špatného střihu vybuchly o zlomek vteřiny dřív, než k nárazu došlo.

Jak se říká, všeho moc škodí. I vybuchujících a hořících aut. Zajímavé ale je, že se tento nešvar týká pouze filmů a televizních seriálů natáčených v nejbohatších zemích. Možná je to tím, jak by řekla moje babička, že už prostě nevědí roupama co by. Když se podívám na naši tvorbu, musím konstatovat, že jsme v tomto směru poněkud zaostalí. Nevzpomínám si na žádné dílo, v němž by auto po nárazu vybuchlo a začalo hořet.

Vezměme si například film Pavla Juráčka Případ pro začínajícího kata. Již v samém úvodu vůz značky Ford Cortina, řízený Lubomírem Kostelkou, vyletěl ze silnice a zřítil se po skalnatém srázu do rokle. Během pádu se pětkrát otočil přes střechu a po dopadu z vozu zbyla jen hromada plechu. Hrdina vše přežil bez sebemenšího škrábnutí a kdo by čekal výbuch nebo požár, čekal by marně. Nebo takový televizní seriál Nemocnice na kraji města. Jistě si vzpomenete, že hned první díl začal autonehodou prominentního hokejisty Přemysla Rezka. Sám se sice pochroumal, ale auto ani nezadoutnalo, natož aby hořelo. Ani v dalším díle, když jsme byli svědky automobilové honičky mezi primářem Blažejem a řidičem sanitky Jáchymem, to nedopadlo jinak. Souboj o půvabnou Inu skončil ve zvuku kvílením brzd a řinčením plechu a v obraze téměř poetickým záběrem na kymácející se lampu veřejného osvětlení.

Mám pocit, že náš vztah k autům je úplně jiný než v bohatší konzumní společnosti, kde je berou jako housky na krámě. Místo abychom auta likvidovali, hýčkáme si je. Vzpomeňme například na Pavla Landovského ve filmu Utrpení mladého Boháčka. Když jednou trochu odřel svoji pečlivě udržovanou volhu, hned naříkal, co že tomu řekne maminka. Nebo jaká to byla sláva, když si ve filmu Hogo fogo Homolka rodina Homolkových koupila nové auto. A extrémním příkladem může být Miloš Kopecký ve filmu Zítra to roztočíme, drahoušku, který s autem raději vůbec nejezdil a jen ho chodil na parkoviště oprašovat. Myslím si, že točíme lepší filmy. Náš humor a vtip žádné sebeefektnější výbuchy a požáry nenahradí.

31.1.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.

Muž blokoval tramvaj. Dal hlavičku ženě, která mu chtěla pomoci

Ilustrační foto
1

Platy v kraji? I přes navýšení jsou stále podprůměrné

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Brno /VIDEO/ – Byla to honička skoro jako z akčního filmu. Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit. Situaci po zadržení vysvětloval tím, že zákony jsou od toho, aby se porušovaly. „Dobrá honička," řekl zasahujícím policistům.

Ples jako Brno: Gejzír nápadů, hodnotí celebrity

Brno /REPORTÁŽ/ – Po červeném koberci v sobotu večer přicházejí do brněnské Fait Gallery první celebrity. V záři barevných světel se třpytí dlouhé šaty krásných dam, doprovázených pány ve smokingu s motýlkem. Pečlivě upravené stoly zdobí kytice bílých a růžových tulipánů. Nad nimi se starostlivě sklání číšníci a dohlížejí, aby skleničky nezůstávaly prázdné. Ples jako Brno začíná.

O oblékání mrtvých není zájem, komentuje novelu majitel pohřební služby

Jižní Morava /ROZHOVOR/ – Větší kontrola pohřebních služeb, důstojnější zacházení s mrtvými a ve výsledku větší komfort pozůstalých. Politici si od novely zákona o pohřebnictví slibují velké zlepšení. Podle majitele brněnské pohřební služby Pavla Cajzla jsou změny nadbytečné. „Většina věcí je jenom o domluvě, není třeba, aby je určoval zákon," vysvětlil majitel pohřební služby Cajzl.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies