VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Problém těch mezi

Komentář - Když se v roce 2006 Strana zelených dostala do vedení Brna, už to nebylo takové překvapení, jako když získala čtyři roky předtím přes sedm procent hlasů.

25.4.2009
SDÍLEJ:

Martin AnderFoto: Archiv

Byl to průlom zelených ve velkých městech (v témže roce se do pražského zastupitelstva těsně dostala i koalice, v níž byli také, ale oba zvolení zastupitelé byli z tehdy nejsilnější strany sdružení: evropských demokratů).

Dá se říct, že i díky brněnským voličům se zelení před třemi roky dostali do poslanecké sněmovny (volilo je devět procent Brňanů). Brno bylo první významnou obcí a Jihomoravský kraj prvním krajem, kde se zelení dostali přes pětiprocentní hranici ve volbách opravdu jasně a bez pomocníků.

Doteď je brněnská buňka Strany zelených jedna z nejsilnějších. Podle průzkumů je však tohle volební období zřejmě posledním, v němž v brněnském zastupitelstvu a také poslanecké sněmovně někdo „zelený“ je.

Proč? Zelení nedostáli svému programu. Jenže mohli vůbec? Pokud takové strany jako zelení nebo předtím Unie svobody chtějí alespoň něčeho ze svého programu dosáhnout a být v politice aktivní, musejí do koalice buď s ODS, nebo s ČSSD.

A to znamená jediné: nejít proti hlavním zásadám takto silných stran. A vzdát se některých svých. Brněnští zelení se vzdali boje o nádraží v centru, protože viděli, že jinak by v koalici nebyli. Síla „pětiprocentních stran“ v České republice totiž není ve vedení země či města. Ta je v korigování směru, který určí velké strany.

Jenže to voliči nechápou. A proto vstup takovýchto stran do koalic znamená jediné: dobrovolnou sebevraždu. Jinými slovy to, že za čtyři roky dostanou vždy nejmíň o polovinu hlasů méně.

Autor: Tomáš Herman

25.4.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zdeňka Procházková.
1 6

Děti na internetu prodávají své nahé fotky a nabízí i sex, říká policistka

Dvě hodiny zůstali v neděli na dálnici D1 stát řidiči, kteří se rozhodli pro noční cestu do Prahy nebo Brna. Na 169. kilometru ve směru na Prahu totiž skončila dodávka po dopravní nehodě na boku.
3

Nehoda na D1: šest cizinců se zranilo, jeden z nich těžce

Brno v roce 2050? Podobu určí obyvatelé i akademici

Brno - V Brně je na 350 tisíc obyvatel. Za třicet let jich může být o 50 tisíc méně. Radní se rozhodli shromáždit data o obyvatelstvu, dopravě a dalších oblastech, aby pomocí nich vytvořili Strategii Brno 2050.

Glyfosát? Povolujeme jej, sdělila Unie. Zemědělce to potěšilo

Jižní Morava - Herbicidní látka glyfosát, která se používá například na hubení plevele, není rakovinotvorná a zemědělci ji mohou dál používat. Definitivně to potvrdila Evropská agentura pro chemické látky.

Pomohla mi odhodlanost, věří úspěšná žena

Brno - Ve svých osmatřiceti letech pracuje jako ředitelka největšího prodejce německé automobilky Mercedes Benz v Česku a na Slovensku Hošek Motor. Příběh Brňanky Andrey Ungerové si ve středu vyslechli hosté jedné z přednášek Ladies Business Week v Brně. Události, na které vystupují úspěšné ženy.

Parníky obsadily přehradu. Provázely je fanfáry, tleskot i troubení

Brno /FOTOGALERIE/ – Po Brněnské přehradě se rozléhá troubení parníků a stovky přihlížejících vykřikují nadšením. Dopravní podnik zahajuje jedenasedmdesátou plavební sezónu a vypouští svých šest lodí zpátky na přehradu. „Loni jsme přeplavili 240 tisíc cestujících, letos je náš cíl ještě o deset tisíc víc, i proto plavební sezónu prodloužíme až do konce října," slibuje přihlížejícím generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies