VYBERTE SI REGION

Šaliny a volný trh

Komentář - Čtyři měsíce vyjednávání a částečný úspěch. Tak se dá shrnout hrozba odborářů dopravního podniku a její následné řešení. Řidiči tramvají, autobusů a trolejbusů dostanou přidáno sedm procent k platu.

18.3.2008
SDÍLEJ:

Foto:

Průměrný tramvaják si tak vydělá jedenadvacet tisíc čtyři sta korun.Nabízejí se dvě otázky – je legitimní tímto způsobem licitovat o platech (odboráři chtěli původně navýšení o patnáct procent a kvůli deseti procentům vyhlásili stávkovou pohotovost) a berou řidiči hodně nebo málo?

Licitování je v době tržní ekonomiky normální. A tramvajáci jsou nedostatkovým zbožím. Proto, podle pravidel kapitalismu, si mohou říkat o neustálý růst platů a jejich zaměstnavateli (který dostává dotace od města, tedy od nás všech) nezbývá, než jim vyhovět. Alespoň částečně.

Zatímco lidé, kteří v drtivé většině případů nedosahují na průměrný plat, jezdí ráno do práce šalinou na přestupní lístek za patnáct korun, veze je řidič s nadprůměrným platem. A stačí mu k němu řidičský průkaz, trocha praxe a psychotesty. Na rozdíl od učitelů, například, kteří na průměrný plat nedosáhnou ani náhodou, museli roky studovat a psychotesty absolvují denně v praxi se svými žáky. Čímž se dostáváme k tomu, jestli průměrný tramvaják bere hodně nebo málo. Hodně. Ale to je kapitalismus. A nedostatkové zboží je nedostatkové zboží.

Autor: Klára Kubíčková

18.3.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Divočina v lomu Hády. Studentka navrhla les místo odkladiště

Brno – Jako malá chodívala s rodiči na procházky přírodou. Záliba spolu s touhou měnit svět okolo sebe nakonec rozhodla při výběru oboru studia. Díky tomu se nyní sedmadvacetiletá Pavla Kratochvílová dostala k zahradní a krajinářské architektuře na Mendelově univerzitě. V závěru studia zvítězila v soutěži diplomových prací s tématy životního prostředí. Jako tu nejlepší z dvaceti přihlášených ji ocenila odborná porota minulý měsíc.

Trať mezi Brnem a Prahou? V zisku budeme do dvou měsíců, říká Jančura

Brno /ROZHOVOR/ – Pět let uplynulo od doby, kdy žluté vlaky společnosti RegioJet podnikatele Radima Jančury začaly dělat konkurenci Českým drahám na trati mezi Prahou a Ostravou. Nyní vyjedou i mezi Prahou a Brnem. „Než rozhodnutí Správy železniční dopravní cesty o našem začátku přišlo, trnuli jsme, protože politická moc Českých drah je velká. Ale právo bylo na naší straně," říká o svém vítězství nad státním dopravcem Jančura.

Nový Moravák svlaží vodotrysky. Vítězný návrh počítá v zimě i s kluzištěm

Brno /VIZUALIZACE/ – Ochlazení v horké letní dny nebo jízdu na bruslích v zimě nabídne po rekonstrukci Moravské náměstí v Brně. Radnice Brna-středu chce vytvořit prostor s vodní plochou a kavárnou, který lidi naláká k odpočinku. V pátek oznámila výsledky architektonické soutěže na podobu náměstí. Z dvaceti návrhů zvítězil v soutěži projekt kanceláře Consequence forma.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies