VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Státní technickou kontrolu potřebují i silnice

Fejeton - Motoristé kromě radosti z jízdy mají i řadu ne zrovna příjemných, i když nezbytných povinností. Čas od času, v přesně stanovených termínech, je jim uloženo dostavit se s vozidlem k technické kontrole.

11.6.2009
SDÍLEJ:

Fejeton Brněnského deníku Rovnost.Foto: DENÍK/Markéta Evjáková

Jaroslav Štěpaník

Jestliže kompetentní osoba na stanici technické kontroly při zevrubné prohlídce nazná, že vozidlo není v pořádku, nekompromisně je do doby odstranění závažných závad vyřadí z provozu.

Pro majitele taková událost není ničím příjemným, jde však o nutné opatření, které chrání ostatní uživatele silničního provozu.Většina řidičů s čerstvou nálepkou a s peněženkou odlehčenou o poplatek vyjíždí z „estékačky“ s příjemným vědomím, že má na nějaký čas od další povinné technické prohlídky pokoj. Šťastný majitel vozu, řidičského oprávnění a čerstvého osvědčení o technické způsobilosti vyjíždí na silnici a může se oddat pocitu radosti z jízdy. Tedy namísto oddání se radosti nebo něčemu podobnému, měl by dbát zvýšené opatrnosti, neboť v případě, že viník nehody není tak docela jistý, platí pravidlo o nepřizpůsobení jízdy řidiče stavu vozovky.

Otázka, kdy už vozovky budou konečně přizpůsobeny stavu mého vozidla, je jen nevinnou aforistickou legráckou. Vážně se ale možno ptát, zda by na stav vozovek neměl být kladen stejně přísný a potřebný metr, jaký je užíván při kontrole motorových vozidel. Některé silnice by technickou kontrolou sotva prošly. Počet nehod, i těch se smrtelnými následky, přes všechna opatření narůstá. Většinou jsou na vině skutečně řidiči a způsob jejich jízdy. Proč ale kupříkladu některé vozovky stále postrádají patníky s odrazovými sklíčky, které zvyšují bezpečnost za noční jízdy? Proč není povinností, aby každá vozovka měla jasně vyznačeny krajnice a středovou čáru? I to zvyšuje bezpečí jízdy za šera a v noci. Ohroženi přitom často bývají i cyklisté a chodci.

Proč se u vozovek s krajnicemi zapomíná na údržbu úzkého pruhu, který může být využíván cyklisty a pomalejšími jednostopými vozidly – mopedy, skútry? Jestliže na takovém vozidle kličkujete mezi výmoly a hrby, zařadíte se raději před krajnici. Provoz se zpomalí a nebezpečí narůstá. Mnohé vozovky by pro svůj současný stav technickou kontrolou prostě neprošly. Některé by po takové kontrole musely být neprodleně vyřazeny z provozu. Smrtonosnou a nejfrekventovanější dálnici z Brna do Prahy a zpět by příslušná STK musela jednoduše a neprodleně vyřadit z provozu.

Radost z jízdy už dávno zmizela. Zavedením technických kontrol vozovek by zmizelo i to, po čem dosud nutno jezdit. Jeden z největších problémů současnosti by tak byl konečně úspěšně vyřešen.

Autor je psycholog a publicista

11.6.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Brňané v Líšni v parku pod zastávkou Masarova v neděli slavnostně zahnali zimu.
20

OBRAZEM: Brňané zaháněli zimu a upalovali čarodějnice

Záchytné parkoviště v Bílovicích vznikne pravděpodobně na místě současných stavebnin (na snímku).
4 7

Záchytné parkoviště? V Bílovicích jsou pro

AKTUALIZOVÁNO

Nehody na D1: šest vybouraných vozidel a šest zraněných

Brněnsko – Dvě hodiny zůstali v neděli na dálnici D1 stát řidiči, kteří se rozhodli pro noční cestu do Prahy nebo Brna. Na 169. kilometru ve směru na Prahu dodávka sjela do svodidel a otočila se na bok. Při havárii, která se stala před tři čtvrtě na čtyři ráno, se zranilo šest cizinců. Událost omezila provoz v obou směrech dálnice. „Na místo vyjeli hasiči z Rosic a Velké Bíteše, kteří raněné posádce poskytli první pomoc. Poté místo zásahu osvětlili a zajistili proti požáru," popsal postup hasičů jejich krajský mluvčí Jaroslav Mikoška.

Děti na internetu prodávají své nahé fotky a nabízí i sex, říká policistka

Jižní Morava /ROZHOVOR/ - Internetový fenomén Modrá velryba, který skrze sérii úkolů, jež mohou vést až k sebevraždám, ovlivňuje děti a teenagery, se objevil i v České republice. Tvrdí to policisté, konkrétní případy ale nechtějí zveřejnit. Medializace fenoménu, který mezi lidmi vyvolal velký ohlas, nebyl dobrý krok podle jihomoravské policejní koordinátorky prevence Zdeňky Procházkové. „Už je to moc nafouknuté. Podobná nebezpečí jsou na internetu pořád, jen se pokaždé jinak nazývají," tvrdí.

Brno v roce 2050? Podobu určí obyvatelé i akademici

Brno - V Brně je na 350 tisíc obyvatel. Za třicet let jich může být o 50 tisíc méně. Radní se rozhodli shromáždit data o obyvatelstvu, dopravě a dalších oblastech, aby pomocí nich vytvořili Strategii Brno 2050.

Glyfosát? Povolujeme jej, sdělila Unie. Zemědělce to potěšilo

Jižní Morava - Herbicidní látka glyfosát, která se používá například na hubení plevele, není rakovinotvorná a zemědělci ji mohou dál používat. Definitivně to potvrdila Evropská agentura pro chemické látky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies