VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tři sta let veřejné dopravy

Komentář - Letošní červenec přinesl jedno nenápadné výročí. Brno se stalo před tři sta lety prvním městem zemí Koruny české, kde fungovala veřejná doprava.

24.7.2008
SDÍLEJ:

Brněnský primátor Roman Onderka.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Roman Onderka

Dvacátého července roku 1708 totiž místní občan Andreas Eberhardt Girod dostal od brněnských radních povolení k provozování dopravy nosítky po městě. Girod měl svých nosítek celkem osm, čtyři měly stanoviště na Zelném trhu a čtyři v jeho domě na dnešním náměstí Svobody. Jejich provoz byl řízen přísnými pravidly vydanými městskou radou. Za přenesení z jednoho místa na druhé ve městě, bez ohledu na vzdálenost, se platilo osm krejcarů, za hodinu čekání šest krejcarů, ale pokud přepravovaná osoba ,,jela“ na mši, zaplatila pouze tři krejcary. Cesty za hradby města byly dražší.

Kdo vlastně byl Andreas Eberhard Girod? Jeho otec pocházel z francouzského Nancy, Andreas v roce 1702 prodal rodový majetek v Lotrinsku a odešel na Moravu. V roce 1708 je uváděn v Brně jako městský chirurg, 1715 byl jmenován moravským zemským chirurgem s ročním platem sto zlatých. Nosítka tedy provozoval v jakémsi vedlejším pracovním poměru. Bylo to vlastně chirurg­taxikář.

Na moderní městskou hromadnou dopravu pak Brno čekalo ještě sto jedenašedesát let. V roce 1869 zde byla zprovozněna první koněspřežná dráha na našem území, po Vídni a Budapešti třetí v tehdejší rakousko-uherské monarchii. V roce 1884 ji nahradila parní tramvaj, elektrický provoz tramvají se datuje od roku 1900.

Girodovo podnikání nabízí jednu zajímavou paralelu s dneškem – přineslo městu totiž také první soudní spor v oboru dopravy. Jestliže se dnes přeme o přesun hlavního nádraží nebo o silniční tunely, tehdy se soud zabýval provozováním výše zmíněných osmi nosítek. Po smrti jejich majitele někdy kolem poloviny osmnáctého století přešla všechna získaná privilegia k přepravě na jeho druhou manželku Terezii, protože jeho dcery z druhého manželství už nežily. O právo provozovat nosítka se ale začala zajímat Girodova dcera z prvního manželství Anna Haschová. Spor skončil neúspěchem pro obě strany – dvorským dekretem ze 6. dubna 1776 bylo rozhodnuto, že privilegium se vztahovalo na konkrétní osoby, z nichž v té době už žádná nežila. Další Girodovi potomci už nemohli na provozování této dopravy uplatňovat žádný nárok.

Tak nějak vznikla v Brně veřejná doprava. Tehdy neměli ještě místní obyvatelé ani tušení, že za tři sta let půjde každoročně z rozpočtu města přes miliardu korun na to, aby veřejná doprava mohla ve městě fungovat.

Autor je brněnským primátorem

24.7.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Brněnský hotel International. Ilustrační foto.

International oslaví výročí. Peníze za jeden z pokojů věnuje nemocným dětem

Vandal v Moravském krasu umisťuje znaky s moravskou orlicí.
4

Místo českého lva moravská orlice. Moravan ničí na cedulích malý státní znak

Dodávka se propadla mezi trysky před Janáčkovým divadlem

Brno – Osvěžení u nízkých fontán v parku před Janáčkovým divadlem se od soboty museli vzdát jeho návštěvníci. Brzy ráno se tam totiž dlažbou propadla dodávka spoluorganizátorů festivalu Uprostřed. „Po úklidu vjel řidič mezi vodotrysky a propadl se, jelikož je v jejich okolí nezpevněná dlažba," sdělila Kateřina Dobešová z radnice Brna-středu, která festival pořádá.

Třicetistupňová vedra vydrží až do čtvrtka, řeky jsou na hranicích sucha

Brno – Pondělí se opět neslo ve znamení veder. Nejvyšší teplotu zaznamenali v brněnských Žabovřeskách, kde naměřili necelých třicet stupňů celsia.

Maketa Německého domu na Moravském náměstí stojí načerno. Nemá stavební povolení

Brno /ANKETA/ - Brno porušuje skrz své turistické centrum zákon, obvinil šéf brněnských občanských demokratů Robert Kerndl současné vedení magistrátu. Problém vidí v maketě Německého domu na Moravském náměstí. „Musí mít stavební povolení a územní rozhodnutí, které nemá. Jde o černou stavbu," uvedl Kerndl.

Oprava Křenové ulice se odkládá o dva měsíce

Brno – Stavební stroje a hluk oprav se brněnské Křenové ulici o prázdninách nakonec vyhnou. Jak už dříve Brněnský deník Rovnost informoval, dopravní podnik plánoval přes léto opravovat tamní koleje. „Termín zahájení této rekonstrukce jsme posunuli v koordinaci s ředitelstvím silnic a dálnic, které až do srpna bude opravovat Hladíkovu ulici. Souběh obou staveb by výrazně zkomplikoval dopravu v dané lokalitě," vysvětlil generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies