VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tři sta let veřejné dopravy

Komentář - Letošní červenec přinesl jedno nenápadné výročí. Brno se stalo před tři sta lety prvním městem zemí Koruny české, kde fungovala veřejná doprava.

24.7.2008
SDÍLEJ:

Brněnský primátor Roman Onderka.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Roman Onderka

Dvacátého července roku 1708 totiž místní občan Andreas Eberhardt Girod dostal od brněnských radních povolení k provozování dopravy nosítky po městě. Girod měl svých nosítek celkem osm, čtyři měly stanoviště na Zelném trhu a čtyři v jeho domě na dnešním náměstí Svobody. Jejich provoz byl řízen přísnými pravidly vydanými městskou radou. Za přenesení z jednoho místa na druhé ve městě, bez ohledu na vzdálenost, se platilo osm krejcarů, za hodinu čekání šest krejcarů, ale pokud přepravovaná osoba ,,jela“ na mši, zaplatila pouze tři krejcary. Cesty za hradby města byly dražší.

Kdo vlastně byl Andreas Eberhard Girod? Jeho otec pocházel z francouzského Nancy, Andreas v roce 1702 prodal rodový majetek v Lotrinsku a odešel na Moravu. V roce 1708 je uváděn v Brně jako městský chirurg, 1715 byl jmenován moravským zemským chirurgem s ročním platem sto zlatých. Nosítka tedy provozoval v jakémsi vedlejším pracovním poměru. Bylo to vlastně chirurg­taxikář.

Na moderní městskou hromadnou dopravu pak Brno čekalo ještě sto jedenašedesát let. V roce 1869 zde byla zprovozněna první koněspřežná dráha na našem území, po Vídni a Budapešti třetí v tehdejší rakousko-uherské monarchii. V roce 1884 ji nahradila parní tramvaj, elektrický provoz tramvají se datuje od roku 1900.

Girodovo podnikání nabízí jednu zajímavou paralelu s dneškem – přineslo městu totiž také první soudní spor v oboru dopravy. Jestliže se dnes přeme o přesun hlavního nádraží nebo o silniční tunely, tehdy se soud zabýval provozováním výše zmíněných osmi nosítek. Po smrti jejich majitele někdy kolem poloviny osmnáctého století přešla všechna získaná privilegia k přepravě na jeho druhou manželku Terezii, protože jeho dcery z druhého manželství už nežily. O právo provozovat nosítka se ale začala zajímat Girodova dcera z prvního manželství Anna Haschová. Spor skončil neúspěchem pro obě strany – dvorským dekretem ze 6. dubna 1776 bylo rozhodnuto, že privilegium se vztahovalo na konkrétní osoby, z nichž v té době už žádná nežila. Další Girodovi potomci už nemohli na provozování této dopravy uplatňovat žádný nárok.

Tak nějak vznikla v Brně veřejná doprava. Tehdy neměli ještě místní obyvatelé ani tušení, že za tři sta let půjde každoročně z rozpočtu města přes miliardu korun na to, aby veřejná doprava mohla ve městě fungovat.

Autor je brněnským primátorem

24.7.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Otevření kina Art se zpozdí kvůli azbestu. Odstranění vyjde na dva a půl milionu

Výstavba bytů. Ilustrační foto.
7

V Králově Poli přibudou nové moderní byty. I s parkem a vnitrobloky

Obchodování s nezdaněným lihem: odsouzenému propadne 14 tisíc litrů lihu

Brno – Případ patnácti obžalovaných za obchodování s nezdaněným lihem v úterý řešil Krajský soud v Brně. Lihovarníka Štefana Pavlíka odsoudil ke třem rokům ve vezení s podmíněným odkladem trestu na pět let a dohledem. Dále mu udělil zákaz činnosti na tři roky a propadnutí víc než čtrnácti tisíc litrů lihu.

Psa měl na vodítku, ale bez náhubku. Zvíře pokousalo důchodkyni

Brno – Útočícímu psovi se v pondělí odpoledne bránila dvaasedmdesátiletá důchodkyně v jižní části města. Pes byl sice na vodítku, neměl ale náhubek a ženu pokousal.

Zvýšené nebezpečí vzniku požárů končí. Hejtman výstrahu odvolal

Jižní Morava - Rozdělat táborák a uvařit si v přírodě při kempování jídlo nebo spustit ohňostroj mohou Jihomoravané opět bez obav. Stav zvýšeného nebezpečí vzniku požárů kvůli suchu i vysokým teplotám totiž v úterý ve dvě hodiny odpoledne jihomoravský hejtman Bohumil Šimek odvolal.

Nebezpečné topoly vykáceli. Nové stromy v ulici nevysadí

Brno /FOTOGALERIE/ - Místo čtyř poškozených topolů u Moldavské ulice v brněnských Bohunicích stojí od minulého týdne pouze jeden z nich. Nechali je vykácet představitelé městské části. Některým z místních se to nelíbí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení