VYBERTE SI REGION

Tři sta let veřejné dopravy

Komentář - Letošní červenec přinesl jedno nenápadné výročí. Brno se stalo před tři sta lety prvním městem zemí Koruny české, kde fungovala veřejná doprava.

24.7.2008
SDÍLEJ:

Brněnský primátor Roman Onderka.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Roman Onderka

Dvacátého července roku 1708 totiž místní občan Andreas Eberhardt Girod dostal od brněnských radních povolení k provozování dopravy nosítky po městě. Girod měl svých nosítek celkem osm, čtyři měly stanoviště na Zelném trhu a čtyři v jeho domě na dnešním náměstí Svobody. Jejich provoz byl řízen přísnými pravidly vydanými městskou radou. Za přenesení z jednoho místa na druhé ve městě, bez ohledu na vzdálenost, se platilo osm krejcarů, za hodinu čekání šest krejcarů, ale pokud přepravovaná osoba ,,jela“ na mši, zaplatila pouze tři krejcary. Cesty za hradby města byly dražší.

Kdo vlastně byl Andreas Eberhard Girod? Jeho otec pocházel z francouzského Nancy, Andreas v roce 1702 prodal rodový majetek v Lotrinsku a odešel na Moravu. V roce 1708 je uváděn v Brně jako městský chirurg, 1715 byl jmenován moravským zemským chirurgem s ročním platem sto zlatých. Nosítka tedy provozoval v jakémsi vedlejším pracovním poměru. Bylo to vlastně chirurg­taxikář.

Na moderní městskou hromadnou dopravu pak Brno čekalo ještě sto jedenašedesát let. V roce 1869 zde byla zprovozněna první koněspřežná dráha na našem území, po Vídni a Budapešti třetí v tehdejší rakousko-uherské monarchii. V roce 1884 ji nahradila parní tramvaj, elektrický provoz tramvají se datuje od roku 1900.

Girodovo podnikání nabízí jednu zajímavou paralelu s dneškem – přineslo městu totiž také první soudní spor v oboru dopravy. Jestliže se dnes přeme o přesun hlavního nádraží nebo o silniční tunely, tehdy se soud zabýval provozováním výše zmíněných osmi nosítek. Po smrti jejich majitele někdy kolem poloviny osmnáctého století přešla všechna získaná privilegia k přepravě na jeho druhou manželku Terezii, protože jeho dcery z druhého manželství už nežily. O právo provozovat nosítka se ale začala zajímat Girodova dcera z prvního manželství Anna Haschová. Spor skončil neúspěchem pro obě strany – dvorským dekretem ze 6. dubna 1776 bylo rozhodnuto, že privilegium se vztahovalo na konkrétní osoby, z nichž v té době už žádná nežila. Další Girodovi potomci už nemohli na provozování této dopravy uplatňovat žádný nárok.

Tak nějak vznikla v Brně veřejná doprava. Tehdy neměli ještě místní obyvatelé ani tušení, že za tři sta let půjde každoročně z rozpočtu města přes miliardu korun na to, aby veřejná doprava mohla ve městě fungovat.

Autor je brněnským primátorem

24.7.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Pozor. Řidičák musí na jižní Moravě vyměnit 82 tisíc lidí

Ilustrační foto. Nehoda.

Auto skončilo v řece. Nehoda uzavřela silnici mezi Bílovicemi a Adamovem

Na ledě ve společném dresu. Hokejový tým tří univerzit sbírá podporu

Brno – HC Univerzita Brno. Tak by mohl znít název společného hokejového týmu hráčů z Masarykovy univerzity, Vysokého učení technického a Mendelovy univerzity. Sportovci třech největších brněnských vysokých škol by pod jednotnou barvou dresu rádi bojovali v druhé lize.

Jistota školky? Nově blízko domova. Brno zavede spádové oblasti

Brno – Každé ráno vyjíždí Martina Kratochvílová z brněnské Bystrce se svou čtyřletou dcerou. „Jelikož pracuji v centru, malou dávám do školky kousek od práce. Je to pro mě pohodlnější. Když skončím, dceru vyzvednu. Kdybych ji musela vyzvedávat v Bystrci, často bych to nestíhala," přiznala matka. Po zavedení takzvaných spádových oblastí, by Kratochvílová mohla mít s umístěním dcery v centru Brna problém. Při letošním zápise si rodiče sice mateřinku vyberou podle zaměření nebo kvality. Hlavním kritériem pro přijetí ale bude místo trvalého bydliště. Brno musí spádové oblasti zavést kvůli novele z ministerstva školství.

Jihomoravská ČSSD chce ve vedení strany Sobotku a Tejce

Brno – Jihomoravská ČSSD na sobotní krajské konferenci v Brně schválila nominaci premiéra Bohuslava Sobotky na předsedu strany a Jeronýma Tejce na prvního místopředsedu strany. Novinářům to řekl tajemník klubu ČSSD v krajském zastupitelstvu Petr Šikula. Jihomoravská ČSSD je první, která nominovala na statutárního místopředsedu někoho jiného než ministra vnitra Milana Chovance. Sobotka zatím získal podporu všude. Premiér preferuje Chovance a už dříve řekl, že k Tejcovi nemá důvěru.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies