VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tři sta let veřejné dopravy

Komentář - Letošní červenec přinesl jedno nenápadné výročí. Brno se stalo před tři sta lety prvním městem zemí Koruny české, kde fungovala veřejná doprava.

24.7.2008
SDÍLEJ:

Brněnský primátor Roman Onderka.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Roman Onderka

Dvacátého července roku 1708 totiž místní občan Andreas Eberhardt Girod dostal od brněnských radních povolení k provozování dopravy nosítky po městě. Girod měl svých nosítek celkem osm, čtyři měly stanoviště na Zelném trhu a čtyři v jeho domě na dnešním náměstí Svobody. Jejich provoz byl řízen přísnými pravidly vydanými městskou radou. Za přenesení z jednoho místa na druhé ve městě, bez ohledu na vzdálenost, se platilo osm krejcarů, za hodinu čekání šest krejcarů, ale pokud přepravovaná osoba ,,jela“ na mši, zaplatila pouze tři krejcary. Cesty za hradby města byly dražší.

Kdo vlastně byl Andreas Eberhard Girod? Jeho otec pocházel z francouzského Nancy, Andreas v roce 1702 prodal rodový majetek v Lotrinsku a odešel na Moravu. V roce 1708 je uváděn v Brně jako městský chirurg, 1715 byl jmenován moravským zemským chirurgem s ročním platem sto zlatých. Nosítka tedy provozoval v jakémsi vedlejším pracovním poměru. Bylo to vlastně chirurg­taxikář.

Na moderní městskou hromadnou dopravu pak Brno čekalo ještě sto jedenašedesát let. V roce 1869 zde byla zprovozněna první koněspřežná dráha na našem území, po Vídni a Budapešti třetí v tehdejší rakousko-uherské monarchii. V roce 1884 ji nahradila parní tramvaj, elektrický provoz tramvají se datuje od roku 1900.

Girodovo podnikání nabízí jednu zajímavou paralelu s dneškem – přineslo městu totiž také první soudní spor v oboru dopravy. Jestliže se dnes přeme o přesun hlavního nádraží nebo o silniční tunely, tehdy se soud zabýval provozováním výše zmíněných osmi nosítek. Po smrti jejich majitele někdy kolem poloviny osmnáctého století přešla všechna získaná privilegia k přepravě na jeho druhou manželku Terezii, protože jeho dcery z druhého manželství už nežily. O právo provozovat nosítka se ale začala zajímat Girodova dcera z prvního manželství Anna Haschová. Spor skončil neúspěchem pro obě strany – dvorským dekretem ze 6. dubna 1776 bylo rozhodnuto, že privilegium se vztahovalo na konkrétní osoby, z nichž v té době už žádná nežila. Další Girodovi potomci už nemohli na provozování této dopravy uplatňovat žádný nárok.

Tak nějak vznikla v Brně veřejná doprava. Tehdy neměli ještě místní obyvatelé ani tušení, že za tři sta let půjde každoročně z rozpočtu města přes miliardu korun na to, aby veřejná doprava mohla ve městě fungovat.

Autor je brněnským primátorem

24.7.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Benzin s příměsí nafty našli v pátek inspektoři České obchodní inspekce u vzorku z čerpací stanice v brněnské Kšírově ulici.
2 8

V Brně našli pančovaný benzin. Inspekce nechala zapečetit pistole

Ilustrační foto.
1

Od neděle platí letní čas, vlaky naberou zpoždění

OBRAZEM: V zoo vítali jaro. Děti svrhly Moranu a nazdobily Líto

Brno – Byla zima mezi náma a včil už je za horama. Hu, hu, hu, jaro už je tu. Děti, které v sobotu navštívily brněnskou zoologickou zahradu, společně vítaly jaro. Nejdříve se naučily říkanku a potom shodily připomínku zimy Moranu.

V Židenicích otevřeli nový psí výběh. Je největší v celém Brně

Brno /FOTOGALERIE/ – Majitelé psů v brněnských Židenicích mají jedno unikum. Největší psí výběh ve městě. Tamní radnice ho vybudovala na 5500 metrech čtverečních v meruňkovém sadu mezi Bělohorskou a Jedovnickou ulicí na svahu Bílé hory. „Psí výběh vznikl proto, aby dal možnost venčit psy i majitelům velkých plemen. Při hledání vhodného pozemku jsme narazili na tento a zjistili jsme, že zde kdysi býval meruňkový sad. To nás vedlo k myšlence obě funkce propojit a tak vlastně vznikl výběh v meruňkovém sadu," vysvětlil židenický místostarosta Petr Kunc.

Vrtulník kroužil kolem zříceniny hradu Obřany. Hledal zraněného člověka

Bílovice nad Svitavou – Zvuk rotorů se v sobotu před polednem rozléhal nedaleko Bílovic nad Svitavou u Brna. Ze zříceniny nedalekého hradu Obřany tam totiž spadla mladá žena. „Byla v nedostupném terénu a nemohli jsme ji najít, proto musel přiletět vrtulník s leteckými záchranáři," okomentoval mluvčí hasičů Petr Příkaský.

Požár rumunského kamionu uzavřel v noci dálnici

Domašov – Hořící kamion míjeli po své cestě kolem 170,5 kilometru dálnice D1 ve směru na Brno řidiči od páteční jedenácté hodiny večerní. Policie kvůli požáru nakonec dálnici uzavřela a auta musela jezdit odklonem přes Domašov.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies