VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Typické produkty českého školství

Fejeton - Veřejnost často a v podstatě logicky přisuzuje odpovědnost za mnoho společenských nešvarů školství. Drtivá většina lidí je totiž jeho produktem. „Paroubek je typickým produktem českého školství!“ obořil se například rozzlobený kolemjdoucí na mladé překvapené vědce, kteří na brněnském Festivalu vědy reprezentovali pedagogický výzkum. Ten příběh mě pobavil, ale i znepokojil.

1.10.2009
SDÍLEJ:

Fejeton Brněnského deníku Rovnost.Foto: DENÍK/Markéta Evjáková

Jsem totiž nejenom produktem českého školství, ale rovněž jsem v tomto rezortu zainteresovaný jako zaměstnanec. Nejspíš bych i já měl cítit odpovědnost za „produkty českého školství“.Procházím se brněnskými ulicemi a pozoruji na billboardech hlavy politiků – typických produktů českého školství. Ajajaj, polévá mne studený pot, to jsme ale opravdu pěkně zvrtali – přebírám odpovědnost za předchozí generace učitelů. To je průšvih!

Prohlížím si rozesmátou tvář jednoho takového produktu na obrovské fotografii. Ten smích je výmluvný. Připomíná mi to postřeh z knihy Milana Kundery, ve kterém se jedna jeho postava zabývá příčinami krásy strnulých tváří antických a renesančních soch, která je dána do kontrastu nevkusu vyceněných zubů politiků na fotografiích druhé poloviny dvacátého století.

Pointa postřehu byla, že strnulá tvář je krásná, protože je v ní patrna přítomnost myšlení. Na proti tomu ve smíchu člověk nemyslí, což je stav mysli, který se velmi cenil právě ve století dvacátém. Těžko říci, jestli to platí i pro století dvacáté první.

Možná že smát se jako debil už vůbec není tak důležité jako dřív a tváře na fotografiích tak činí jen z nepružné setrvačnosti či z nějakých ještě truchlivějších příčin.

Poselství smíchu na fotografiích nicméně jasně čitelné – zalíbit se voličům. Ironií je, že strategie politické propagandy je neustále vedena imperativem „zalíbit se lidem víc než ostatní“. Jako by bylo možné se voličům ještě nějak zalíbit.

V této zemi se skutečně málokdo postaví za svého oblíbeného politika či političku, aby hájil jeho či její čest, či vešel ve jménu oblíbené politické strany do konfrontace. PR agentury by měly vycházet ze zcela odlišného vzorce.

Tedy, že lidé většinou nemají rádi vůbec žádného politika. Volba pak padne na toho, kdo je o něco méně nepřijatelný než ten druhý.
Hledím na plakáty, které mají stimulovat voliče k volbě, ale místo toho ve mně vzbuzují hněv.

Myslím na škrty v rozpočtu, které mají snížit platy státním zaměstnancům. Myslím na strašlivé státní zadlužení, které je příčinou těchto škrtů. Zadlužení, jehož důvodem není ani tak globální ekonomická krize, která má škrty legitimovat, ale zfušovaná práce typických produktů českého školství!

Měli by si tedy současní pedagogičtí pracovníci školství sypat popel na hlavu?

Na obhajobu současné školy musím alibisticky připomenout, že aktuální politické špičky ve skutečnosti nejsou (až na výjimky) typickými produkty českého školství, ale ve většině případů školství československého – předrevolučního.

Nicméně, co můžete dnes očekávat od produktů rezortu, kterému tak zoufale chybí peníze? Řekl bych, že jedním z mnoha možných, strašlivých důsledků by mohlo být, že nás tváře obdobných produktů budou na billboardech strašit ještě za dvacet let!

ZDENĚK HROMÁDKA (autor je publicista)

1.10.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kanadský trenér, expert na techniku bruslení, Shawn Allard.
EXKLUZIVNĚ

Unikátní jako Pavel Bure, říká expert na bruslení Allard o Martinu Eratovi

Brněnská přehrada. Povodně 2002.

Výročí povodní. Podělte se s námi o vzpomínky!

OBRAZEM: Poslední ohňostroj ukázal Nebe na Zemi. V jazzovém rytmu

Brno /VIDEO, ANKETA/ – Nebem tancují miliony pestrobarevných jisker. Vlní se vesele do jazzového rytmu, rozsvítí se a zase mizí. Oblohu nad Špilberkem v sobotu prozářil závěrečný nesoutěžní ohňostroj festivalu Ignis Brunensis. Podívaná nesla název Nebe na zemi podle slov známé skladby Jaroslava Ježka.

Parní vlak na šestiproudé silnici? Dopravní nostalgie připomíná historické linky

Brno /VIDEO, REPORTÁŽ/ – Nádražím v Králově Poli se v sobotu linou oblaka husté tmavé páry. K plným vagónům přibíhají poslední opozdilci. Průvodčí pronikavě zapíská, poté se zvolna zesiluje skřípot kolejí. „Už jede!" křičí děti a utíkají k oknům. Historický vlak, který je součástí akce Dopravní nostalgie, se právě rozjíždí. Cílová stanice? Brněnské Výstaviště.

Nejlepší osvěžení? Jízda na obří skluzavce na Kraví hoře, pochvalují si Brňané

Brno /VIDEO/ – Z brněnské Kraví hory se v sobotu rozléhá nadšený výskot. Přestože je venku úmorné horko, davy lidí pospíchají parkem až na vrchol kopce. S nafukovacími kruhy nebo lehátky pod paží se přišli osvěžit na více než tři sta metrů dlouhou vodní skluzavku. V Brně začal druhý ročník akce Slide Czech, která se bude postupně konat ve více než deseti městech v České republice.

Muzeum dostalo poštovní známku k dvoustému výročí. Pošta vytiskne 750 tisíc kusů

Brno /INFOGRAFIKA/ - Část Biskupského dvora, věže katedrály svatého Petra a Pavla a paleolitická Věstonická venuše. Všechny tyto pamětihodnosti dohromady tvoří návrh nové známky, kterou v týdnu vydala Česká pošta ku příležitosti dvoustého výročí od založení Moravského zemského muzea v Brně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies