ONDŘEJ MORAVANSKÝ

Pro vývoj cen benzinu na českém trhu jsou nejdůležitější dva faktory, ceny ropy ve světě a vývoj kurzu koruny k dolaru. Dalšími faktory jsou zejména náklady na zpracování ropy, spotřební daň a marže maloobchodníků, ty však nepodléhají takovým výkyvům.

Logicky, pokud roste cena ropy, tak se to s jistým zpožděním promítne i do růstu cen benzinu. Pokud jde o vývoj kurzu koruny, tak mechanismus ovlivnění je mírně složitější, ale také vcelku lehce pochopitelný. Kouzlo směnného kurzu koruny spočívá v tom, že pokud koruna posiluje, tak na zaplacení stejné ceny v dolarech potřebujeme méně korun, a naopak, při oslabování koruny dochází k tomu, že za stejné množství dolarů musíme zaplatit více korun.

Pokud jde o vývoj v minulém roce, tak první polovina roku byla charakterizována strmě rostoucími cenami ropy, ale také posilující korunou. Růst cen benzinu byl limitován právě měnovým vývojem. Pokud se průměrná cena benzinu pohybovala kolem 33 korun za litr, tak při současném kurzu (koruna od té doby oslabila) by ceny benzinu dosahovaly přibližně čtyřiceti korun za litr.

Druhá polovina roku se nesla ve znamení obrácených pohybů. Výrazně klesly cen ropy a oslabila koruna. Podobně jako v první polovině roku kurz koruny zmírňoval růst cen ropy, v druhé polovině opět kurz koruny mírnil propad cen ropy. Měnové kurzy omezovaly pohyby oběma směry.

Pokud jde o budoucí vývoj, tak na výše zmíněných zákonitostech se nic nemění. Otázka je, jakým směrem a jak intenzivně se ceny ropy a kurz koruny pohne. Pokud jde o ceny ropy, ty se v posledních měsících pohybují v relativně širokém pásmu okolo 40 dolarů za barel (pro zajímavost, přepočteno aktuálním kurzem je to něco málo přes pět korun za litr, při maximální ceně ropy to bylo téměř devatenáct korun), do budoucna však již většina analytiků očekává pozvolný růst k úrovním kolem 60 dolarů, a to díky snižování těžby a omezování nabídky na trhu s ropou ze strany zemí kartelu OPEC, a také díky možnému obnovení poptávky po této surovině. Je to tedy faktor působící ve prospěch zvyšování cen benzinu na domácím trhu.

Dalším faktorem je kurz koruny. Po postupném oslabování, které vrcholilo v polovině února, koruna opět posiluje, toto posilování by však při zvážení všech relevantních vlivů nemělo mít za následek opětovné posílení k rekordním hodnotám minulého roku. Jinými slovy, vliv působící proti růstu cen benzinu by měl být limitován.

Je sice pravdou, že obecně v krizi cena většiny věcí klesá, na druhou stranu, finanční trhy jsou známy tím, že časově předbíhají vývoj reálné ekonomiky, takzvaným indikátorem krize byl právě pokles cen ropy v minulých měsících. Nelze tak čekat to, že díky současné krizi budou dále ceny benzinu klesat. Nejpravděpodobnější scénář je jejich pohyb směrem vzhůru. Ten by však neměl být nijak výrazný a razantní.