VYBERTE SI REGION

Zdražení musí mít protiváhu

Komentář - Kupovat si jízdenku v Brně nebo v Praze už brzy nebude příliš velký rozdíl. Alespoň co se týká peněz. Protože v trafice nebo u automatu lidé zaplatí skoro stejně.

3.2.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

Když v Praze výrazně zdražovaly jízdenky, zvedla se vlna nevole stejná jako v Brně. Lidé v hlavním městě se však se změnami mohou smířit o něco snáze. A nejen kvůli tomu, že je tam vyšší průměrná mzda. O pražského cestujícího se totiž dopravní podnik stará mnohem lépe.

Lidé se mohou rychle a pohodlně přepravovat sítí metra, která se neustále rozrůstá. A tak i obyvatelé okrajových částí mohou vědět, že i když budou platit čím dál tím více, bude jejich cesta do centra města za prací, zábavou i nákupy postupně také pohodlnější a rychlejší. Síť spojů pražského dopravního podniku se vyvíjí mnohem dynamičtěji než v Brně. Tady to spíše vypadá, že dopravní podnik jen udržuje trasy stávající a mění chátrající dopravní prostředky. Nejspíš to není jeho vina, ale cestující se pak o to hůře srovnávají se zdražováním.

Ani Pražané určitě nejsou se vším spokojení a zanadávají si. Pro Brňana je však zážitek více frustrující. Až v dubnu vyrazí po ránu do práce, nejprve dojde k nefunkčnímu automatu. Narazit na něj není hlavně v okrajových částech Brna problém. Pak může zkusit štěstí a hledat trafiku, která bude mít zdražené jízdenky, nebo se spolehnout na řidiče. U něj to však bude ještě dražší, navíc Brňan riskuje otrávenou odpověď a kyselý pohled. Předtím se naštve na zastávce, kde bude marně hledat odjezd svého spoje ve strhaném jízdním řádu, který dopravní podnik nechrání před rozmary počasí či vandalů. Nezjistí tak třeba to, že ve špičce je od prosince horší spojení z Vinohrad do centra Brna.

Pražský dopravní podnik vychází lidem vstříc například také jízdenkami přes esemesky. U lidí mají velký úspěch, protože nepravidelní cestující díky nim nemusí mít neustále v kapse připravené drobné, a navíc si ji můžou koupit kdykoliv. Brno tento systém odmítlo, protože je prý kvůli maržím telefonních operátorů nevýhodný. Jenže když už ustoupí lidé a budou muset sáhnout hlouběji do kapes, mělo by ustoupit i město. SMS jízdenky by mohly být jednou ze služeb, která bude pro cestující protiváhou zdražení.

Městská hromadná doprava v Praze je specifická a tamní dopravní podnik má na svůj rozvoj určitě mnohem více peněz a lepší podmínky. Přesto v něm může najít Brno spoustu inspirací. Pokud se dostává cenově na pražskou úroveň, měl by brněnský dopravní podnik také pozvednout image. Ne jen vyhrožovat cestujícím tunou příkazů a zákazů, které v nich vyvolávají pocit, že nejedou dopravním prostředkem moderního města, ale spíš jako by ho převáželi do vězení.

Autor je editor brněnského Deníku Rovnost a pochází z Prahy

Autor: Tomáš Michálek

3.2.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Z okolí hlavního nádraží mizí zápach moči, žvýkačky a nedopalky

Brno – Stovky nedopalků a žvýkaček, které ještě minulý týden zdobily okolí hlavního vlakového nádraží v Brně, mizí. Město a městská část od prvního prosince spustily nový systém nepřetržitého úklidu. Ve středu jej politici kontrolovali.Podle Iva Rubeše ze společnosti Ave cz odpadové hospodářství je na úklidu nejtěžší hlavně množství odpadu. „Na takových místech totiž jen přibývá, nemůže se přestat ani na chvíli," sdělil.

Fenomén Ondra: Lezení na OH? Mám z toho strach, je to trochu paskvil

Praha, Brno /ROZHOVOR/ - Není to až tak dávno, co o něm věděl jen úzký okruh lezeckých nadšenců. A vida když v pondělí uspořádal tiskovku po návratu z úspěšné mise Dawn Wall (v kalifornských Yosemitech vylezl za rekordních osm dní nejtěžší stěnu světa v proslulém masivu El Capitan), tísnil se na ní solidní hrozen novinářů a několik televizních štábů. Z brněnského sportovního lezce Adama Ondry je definitivně hvězda tuzemského sportu.

Ministr Jurečka odvolal ředitele Povodí Moravy. Nebyl spokojen s jeho vedením

Brno, Praha – Ministr zemědělství Marian Jurečka ve středu odvolal generálního ředitele státního podniku Povodí Moravy Jana Hodovského. Ministr podle všeho nebyl spokojený s výsledky jeho práce. „Generální ředitel nedokázal čerpat finanční limity pro Povodí Moravy ze státního rozpočtu, časté byly chyby v zakázkách a často se střídali také ředitelé na klíčových postech podniku," nastínila důvody odvolání mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies