VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Žluté světélko v tunelu

Fejeton - Nedávno se vrátil syn z Prahy žlutým autobusem a s příjemným překvapením v hlase vyprávěl o události, kterou právě zažil. Stál na nástupišti na Florenci se zakoupenou jízdenkou jako řada dalších a nic.Stalo se něco neobvyklého. Autobus nepřijel, pravidelná linka „vypadla“.

12.8.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/David Taneček

Již se schylovalo k nejvýše pravděpodobnému masovému brblání, nadávání na poměry a vykřikování vět typu: nic se nezměnilo, jako za totáče a podobně, když se zjevila mladá dáma z agentury.

Zdvořile a velmi se omluvila za událost komplikující pasažérům plánovaný program a připravující je o jejich čas. Přislíbila, že za třicet minut odjedou nově vypraveným autobusem a přidala informaci. – Všem s místenkami k odjezdu, který se nekonal, bude částka za jízdné vrácena. Stalo se. Syn přijel o půl hodiny později, avšak zdarma. Cestovné obdržel do dvou dnů.

Slogan „čas jsou peníze“ u nás nejen nevznikl, ale dodnes ani moc nezakořenil. Soukromý dopravce ho v daném případě bral příkladně vážně. Pro našince pohádkové příběhy z Japonska, kde se prý navrací jízdné při minutovém zpoždění expresu, možná se i u nás časem přiblíží skutečnosti.

Příběh se mi líbil, neboť naznačil, co by se mělo obecně ctít a v našich končinách se dodržuje zřídkakdy. Totiž, že nejcennějším majetkem každého je jeho vlastní čas. Krádež času by měla být trestána jako jiné přečiny, lupiči času měli by být exemplárně postihováni. U nás se ale s časem jiných zachází dosud často jako s bezcenným platidlem, které možno v hrstech rozhazovat a nekontrolovaně utrácet.

Dal jsem se do počítání. Kolik času jsem v životě ztratil čekáním na příjezdy všech možných dopravních prostředků? Nejsem zdatným matematikem, dospěl jsem k součtu „dost“.

O kolik času mne připravily plané porady a schůze vedené různými mluvky ne k řešení problémů, nýbrž k vlastní trapné sebeprezentaci, a kterých jsem se musel účastnit? Vyšel mi součet „mnoho“.

Kolik času z mého vlastního života mi odebrali lidé, kteří se pro své postavení domnívali, že z něj mohou beztrestně ukrajovat okrajovými pitomostmi, zatímco věci podstatné jim unikaly? Vyšel mi součet „až hanba“. Sečetl jsem představení divadelní i životní, která nikdy nezačala a neproběhla, jak měla, skluzy a nesplněné sliby, nedodržené dohody, dny a hodiny zbytečně vynaložené práce a marných snah, neboť u nás, kde čas nejsou peníze, ani slib, dohoda, držení slova nemají velkou váhu.

V zemi, kde zítra, málem znamenalo již včera, nás na druhé straně ani včera moc nevystrašil příslib, že již naše generace bude žít v komunismu. Dnes nás nerozhodí řeči o nutností škrtů a úspor, ono se toho napovídá a nakonec je vše jinak. V Řecku si přece pěkně žijí, tak proč ne my, že?

Raději jsem se vrátil k osobním ztrátám, k času, který mi beztrestně uloupili jiní. Podtrhnuto, sečteno: „velmi mnoho“. Nejsem velkým počtářem, moc se mi do toho nechtělo, ale počítal jsem dál.

O kolik času jsem se připravil já sám? To byla velmi vysoká matematika, tak jsem s tím po několika týdnech raději skončil. Jak vidno, za mnohé naše problémy může velkou měrou neúcta k času a slabé počty.

Příběh s opožděným žlutým autobusem byl malým světélkem v dlouhém tunelu zbytečných ztrát.

JAROSLAV ŠTĚPANÍK

12.8.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Sebevrah skočil z mostu na D1. Náraz přežil, je ale těžce zraněný

Společnost Thermona v Rapoticích vyrábí plynové a elektrické kotle.

Naše práce lidi hřeje, zní z výrobny kotlů. Ročně jich zhotoví 15 tisíc

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.

Konec červených v noci na semaforech? Rozhodne analýza. Jedou kvůli bezpečnosti

Brno /ANKETA/ - Část řidičů i brněnských politiků chce prověřit celonoční provoz křižovatek řízených semafory. V Brně jich je čtyřiadvacet a zpomalují provoz. Semafory se nevypínají kvůli bezpečnosti.

Historické bitvy: možná beze zbraní. Kvůli nové směrnici Evropské unie

Jižní Morava - Místo divácky atraktivních rekonstrukcí slavných bitev pouze hudba z reproduktorů a pokládání květin na hromadný hrob. Takový scénář podle mnohých nadšenců vojenské historie hrozí tradičním živým připomínkám historických událostí. Může za to nová směrnice Evropské unie, která zakazuje používat některé typy historických zbraní.

Manželství v kostce? S herci Kronerovou a Navrátilem v brněnské premiéře

Brno – Divadlo Komediograf uvede v brněnské premiéře inscenaci Manželství v kostce, v níž autor a režisér Luboš Balák vsadil na komediální talent Zuzany Kronerové a Oldřicha Navrátila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies