VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Díl 14.: Vychytralé pojišťovny a divné výluky

Dalším méně známým trikem, jak může pojišťovna navýšit své zisky na náš úkor, tedy klienta, je používání neaktualizovaných úmrtnostních tabulek. Kdy pojišťovny mohou používat pro výpočet pojistného rizika zastaralé a neaktuální úmrtnostní tabulky.

10.7.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: Deník/ Petr Šilar

Je obecně známo, že se dožíváme vyššího věku, ale pojišťovny tento fakt nějak nezohledňují. Četl jsem článek, ve kterém se uvádělo, že přes 80 procent populace se dožije důchodového věku, což je vysoké a příznivé číslo, ovšem nikoli pro stát, který nám poté musí vyplácet důchod.

Za posledních 20 let se úmrtnost v republice vyvíjela snad nejpozitivněji v celé Evropě. Víte, že patříme mezi deset zemí, kde došlo k nejvyššímu snížení úmrtnosti v jednotlivých věkových skupinách? Jinými slovy, z pohledu statistik umíráme méně často, ale pojišťovny to nijak nezohledňují a vybírají od nás stále stejně vysoké poplatky.

Několik případů z praxe, kdy pojišťovna neplní:

1) Klientovi se stal pracovní úraz a požadoval po pojišťovně finanční kompenzaci, jelikož měl sjednané připojištění pracovní neschopnosti. Pojišťovna odmítla plnit, jelikož z výluk vyplývalo, že se pracovní neschopnost nevztahuje na pracovní úraz.

2) Klientka podstoupila plastickou operaci a poté byla několik dní hospitalizována v tamní nemocnici. Logicky požadovala pojistné plnění po pojišťovně, ale také přišla k údivu, kdy pojišťovna odmítla plnit, jelikož plastické a kosmetické „úpravy" se do hospitalizace nezapočítávají. Počítají se jen hospitalizace nezbytně nutné z lékařského hlediska.

3) Klient dostal lidově řečeno housera, blokla se mu záda, když zvedal těžké břemeno. Požadoval po pojišťovně plnění, jelikož houser jej vyřadil na několik měsíců. K velkému údivu dospěl, když mu pojišťovna také odmítla plnit na základě takzvané civilizační choroby, kterou má většina pojišťoven ve výlukách.

Pojišťovny většinou vycházejí z úmrtnostních tabulek vydávaných Českým statistickým úřadem. Úmrtnostní tabulky Českého statistického úřadu jsou už v době výpočtu pro pojišťovny zastaralé, jelikož jde například o údaj z roku 2010, ovšem úmrtnost a délka života, jak jsem již psal na začátku článku, se značně a postupně prodlužuje, proto dané výpočty opravdu většinou nekorespondují s realitou.

Klienti pojišťoven navíc umírají čím dál tím méně, jelikož pojišťovny do pojištění přijmou jen zdravého klienta, ale Český statistický úřad počítá veškeré obyvatelstvo, tedy třeba i narkomany, alkoholiky, bezdomovce apod. Rozdíl mezi úmrtnostními tabulkami Českého statistického úřadu a pojišťovnou může být až několik desítek procent, kvůli tomu se toto pojištění člení mezi nejvíce vydělávající. Navíc ze zpráv pojišťoven přichází informace, že v pojišťovnách „leží" balíky peněz, které si nikdo nevyzvedl po smrti klienta.

Jinými slovy obmyšlené osoby ani nevědí, že jsou obmyšlenými osobami a pojišťovna nemá povinnosti toto pojistné plnění vyplácet automaticky.

Prapodivné výluky a nízké plnění:

Obchodníci či pojišťováci jsou někdy mistři ve vymýšlení triků, jak na nás zapůsobit, abychom si sjednali životní pojištění. „Cokoliv se vám stane, tak okamžitě plníme, třeba jen ohnutý malíček." Známé rčení: „Když ptáčka lapají hezky mu zpívají." Dodnes platí u jakéhokoliv pojištění, že skutečnou kvalitu pojištění poznáme až v momentu nároku na plnění. Do té doby kliente hezky plať. „Plníme vše, s výjimkou toho, co se ve skutečnosti stane," anebo „pojišťovna plní jen to, co právník pojišťovny zapomněl napsat do výluk." A jak se říká, na každém šprochu pravdy trochu. Podmínky většiny pojištění jsou psány jazykem, který je pro běžného člověka nesrozumitelným textem.

Pojištění je velmi variabilní součást našeho dnešního života, ale pozor, musíme si uvědomit, co pro nás je a co naopak není důležité, respektive jaká rizika pojistit a jaká ne. V tomto článku jsem jen lehce nastínil, co je součástí každé pojistné smlouvy, a to jsou pojistné podmínky. Doporučuji vždy přečíst výluky u pojistné smlouvy, abyste pak nezůstali udiveni, proč se neplní.

Bohužel pojišťovna na to má v té chvíli právo, jelikož svým podpisem stvrzujete, že jste si přečetli anebo alespoň prošli pojistné podmínky a rozumíte jim. Myslím si, že kdyby každý klient věděl, jaké výluky na něj čekají v pojištění, bude obezřetnější.

Jan Dragon, finanční expert

Autor: Redakce

10.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Mít v ruce lidskou lebku nebo stehenní kost je pro studenty lékařské fakulty brněnské Masarykovy univerzity běžné. Chodí si pro ně do školní půjčovny.

Kosti? Budoucí lékaři si pro ně chodí do školní půjčovny

Svatopluk Bartík.
AKTUALIZOVÁNO
4

Kontrolní výbor projednává levné volání. Je to pokus o veřejné lynčování, tvrdí Bartík

Platy řidičů autobusů: 11 dopravců kývlo na nabídku kraje, čtyři se nevyjádřili

Brno – Krajští radní na svém středečním zasedání schvalovali dodatky smluv s autobusovými dopravci. Ti si už dříve stěžovali, že nemají dostatek peněz na navýšení platů svých řidičů, které jim přikazuje loňské nařízení vlády. „Nabídli jsme dopravcům navýšení plateb o 2,85 korun na kilometr. Jedenáct firem z patnácti na nabídku přistoupilo, čtyři se ještě nevyjádřily," uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Roman Hanák.

Syna zpopelnili bez jejího vědomí. Matka mluví o vraždě a žaluje pohřební službu

Brno – Mrtvolu syna mi pohřební služba spálila dřív, než jsem s tím souhlasila, rozhořčila se Brňanka Simona Janů a podala žalobu na Pohřební službu města Brna. Soudní jednání ve věci, která se stala v květnu 2013, začalo ve středu u brněnského městského soudu.

Zvolte s Deníkem Rovnost největšího sportovního sympaťáka jižní Moravy roku 2016

Brno /ANKETA/ – Oceňovaní jsou nejen za svoje výkony, ale také přístup ke sportu, odezvu vůči divákům i médiím a smysl pro fair play. Setkání s nimi baví fanoušky na hřišti i mimo něj. Také kvůli nim lidé do hlediště chodí. Pokud máte mezi takovými sportovci favorita, hlasujte pro něj.

Pobodaný chtěl přivolat pomoc, žena mu proto bodla do hrudníku další nůž

Brno – Ošklivou jizvou na srdci mohla skončit hádka páru v Brně. Doslova. Když se čtyřiačtyřicetiletá žena vracela s dlouhodobým druhem z oslavy, začala se s ním hádat. Podle mužova tvrzení ho kvůli žárlivosti nejprve zfackovala a pak do něj strčila. Její partner ztratil rovnováhu, narazil do dveří a rozbil skleněnou výplň. Žena poté vzala kuchyňský nůž a bodla ho do hrudníku. „Poraněný si chtěl přivolat pomoc a telefonoval na záchranku. To ovšem ženu rozčílilo natolik, že vzala další nůž a muže bodla ještě jednou," popsala scénu ve středu policejní mluvčí Andrea Cejnková.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies