VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Díl 24.: Další portfolio

Chcete znát produkty, které se nejčastěji používají? Můžete je mít. Jen o tom nevíte, protože se o tom nemluví. Druhé produktové portfolio, které chci krátce rozebrat, vypadá následovně: Žena, 29 roků, OSVČ kosmetička. Příjem lehce nad českým průměrem, slečna Nováková žije ve Vyškově.

15.10.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: Deník/ Petr Šilar

Životní pojištění Diamant od České pojišťovny

- Tento produkt uzavírali rodiče slečně Novákové při dovršení její plnoletosti. Největší chyba je uzavírat produkty, kde si spoříte a zároveň jste pojištění. Investiční životní pojištění pro každého klienta je ztráta peněz díky vysokým nákladům. Provize zprostředkovateli dosahuje i 200 % ročního pojistného a náklady se mohou pohybovat i okolo 5 % ročně. Vše zaplatí klient.

- Jedna z dalších chyb je známka, že klientka v podstatě netuší, jaký produkt vlastní. Netuší, jak je daný produkt nastavený, jaké jsou zde nastaveny pojistné částky a rizika. Při svém osamostatnění v podstatě jen její rodiče zrušili trvalý příkaz a slečna jej nastavila ve své bance, aniž by opravdu věděla, k čemu daný produkt slouží.

- Další chyba byla konverze pojistného produktu, kdy ten původní, který klientka využívala pod hlavičkou České pojišťovny, byl Dynamik. Pojďme jen ve zkratce: Dynamik je nejpopulárnější kapitálové životní pojištění v tuzemsku. Byl úročen technickou úrokovou mírou. Tu uvádí ČNB a k dnešnímu dni je 1,9 %, ovšem v minulosti se šplhala k číslu 6 %, které Česká pojišťovna připisovala svým klientům. A jelikož akcionáři ztráceli značné prostředky na její připisování, vymysleli nový produkt s názvem Diamant. Klienti aniž by věděli, co se děje, v drtivé většině naskočili obchodním zástupcům na špek a převedli starý produkt na nový. Tím klienti začali platit nové a velmi vysoké vstupní poplatky, které se odrazily na jejich kapitálové hodnotě.

- Další chyba v produktu je fakt, že klientka byla ve smlouvě pojištěná pouze na riziko úrazu. Statisticky je mnohem více rizik z důvodu nemocí. Proto je vždy lepší pojistit si jak riziko úrazu, tak nemoci. Šetřit na životním pojištění se nevyplácí. Navíc klientka neměla dostatečnou likvidní rezervu, a proto rizika jako „denní odškodné", potažmo „pracovní neschopnost" pro ni byla více než nutná.

Penzijní připojištění od PF České pojišťovny uzavřené v osmnácti letech na 500 Kč měsíčně

- Penzijní připojištění není nejvhodnější produkt na spoření na důchod. Můžeme se společně bavit, že se jedná o určitou diverzifikaci portfolia, ale u tak mladé klientky je tento produkt velmi neefektivní.

- Penzijní připojištění (je potřeba rozlišovat transformovaný fond a účastnický fond) může být použité jako konzervativní složka ve vašem investičním portfoliu. Pokud máte do důchodu více než patnáct let, doporučuji zvážit, zda nepřejít do účastnických fondů, kde dosáhnete lepšího zhodnocení.

- Průměrné zhodnocení PF České pojišťovny za posledních pět let je 1,8 %. Pokud uvážím, že inflace se blíží 3 %, tak se vás ptám, je efektivní využívat tento produkt na dlouhodobé investování?

Kreditní karta od Komerční banky

- Zásadní chybu vidím v tom, že klientka opakovaně využívá kreditní kartu, kde reálný úrok činí cca 25 %. Pokud vezmu v porovnání výše zmíněný PF České pojišťovny, který „vydělává" 1,8 % (ročně) a porovnám jej s touhle, tak se Vás ptám, jestli banky nezneužívají naší finanční inteligenci? Jestli nezneužívají naši nákupní slabost a možnost, jak rychle přijít k úrokům?

- Další chybu vidím v situaci, kdy si klientka nevytváří vlastní rezervu, ale místo toho raději sáhne na peníze banky prostřednictvím kreditní karty, a ty pak s tučnou přirážkou vrátí.

Závěrem chci říct, že výše popsané produktové portfolio je v praxi obvyklé. Nemyslím konkrétní produkty pojišťoven a bank, ale životní pojištění nastaveno na neadekvátní pojistné částky, aniž by klient věděl, proč jej vlastně platí. Drtivá většina lidí využívá produkty, které možná pokrývají inflaci. Nicméně za ty roky spoření a špatného hospodaření mohla mít klientka na účtu mnohem více peněz a být blíž k finanční svobodě.

Jan Dragon, 
finanční expert

Autor: Redakce

15.10.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Simon Baier.

Vražda důchodce: státní zástupkyně navrhla trojici obžalovaných výjimečný trest

Vladimír Reis u Krajského soudu v Brně.

Družku bil a sexuálně napadal celé roky, tvrdí obžaloba. Žena to u soudu popřela

Druhá vlna EET v kraji: obchodníci si stěžují, někteří i končí

Jižní Morava – Dva na první pohled podobné stánky na Zelném trhu v Brně od prvního března rozdělí elektronická evidence tržeb. Emanuel Haška, jeden z prodejců, se pořízení pokladny zatím vyhne. „Prodávám zemědělské produkty, které jsem sám vypěstoval. Z médií jsem se dozvěděl, že se mě díky tomu bude evidence týkat až za rok," uvedl. O pár metrů vedle má svůj stánek Iva Čeloudová, které už druhá vlna EET přinesla starosti.

V brněnské zoo se narodila samička takina indického. Chica se má čile k světu

Brno – Další letošní přírůstek si uplynulou neděli připsala brněnská zoologická zahrada. Do stáda takinů indických přibyla malá samička, která dostala jméno Chica. Narodila se samci Cottonovi a samici Charlottě.

AKTUALIZOVÁNO

Místo devíti chtějí jednu supernemocnici. Změna má ušetřit, usnadnit vyjednávání

Jižní Morava – Devět jihomoravských nemocnic chtějí sociální demokraté sloučit pod jedinou příspěvkovou organizaci. Změna má ušetřit peníze, usnadnit přestup personálu a zajistit silnější pozici při vyjednávání s pojišťovnami.

Kometu čeká klíčový zápas sezony. Boj o přímý postup rozhodne duel gólmanů

Brno – Už to tak vypadá, že jde o osudového soupeře. Hokejisté brněnské Komety se postaví proti Chomutovu v jednom z klíčových duelů sezony, stejně jako minulý rok. V závěru základní části Piráti přehráli Brňany 5:2, ztížili jim boj o předkolo play-off a poté v něm Kometu vyřadili 3:1 na zápasy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies