VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Heslo ScioŠkoly: Změna je pro nás trvalý stav

Jižní Morava /CHOVÁME SE ODPOVĚDNĚ/ – Ondřej Šteffl, ředitel společnosti Scio, je zastáncem vzdělávání pro budoucnost. Proto v roce 1990 založil první soukromou školu u nás a v roce 1995 založil společnost Scio, která se významně podílí na přijímacím řízení na vysoké a střední školy a obecně se zabývá testováním vzdělávacích výsledků škol i jednotlivců. Společnost Scio založila loni první ScioŠkolu, letos k ní přibudou další, jedna z nich bude v Brně. A právě o ScioŠkolách jsme si s Ondřejem Štefflem povídali.

21.6.2016
SDÍLEJ:

Ondřej Šteffl, ředitel společnosti Scio. Foto: archiv Scio

Co vás vedlo k založení ScioŠkoly?

To rozhodnutí zrálo dlouho, nejen v mé hlavě, ale v celém Scio. O vzdělávání a učení toho víme čím dál víc, hodně o tom mluvíme a píšeme. Až lidé začali říkat: „Ukažte, jak se to má dělat v praxi." Navíc roste poptávka po školách, kde je větší důraz na rozvoj osobnosti, studijní autonomii, kritické myšlení, adaptabilitu, větší zodpovědnost a podobně. A tak jsme v září 2015 otevřeli první ScioŠkolu. Školu, kde naplňujeme reálně vše, co víme z nejnovějších poznatků o vzdělávání, ale také to, co jsme zjistili za dobu našeho více než 20letého působení v oblasti vzdělávání.

Od září otevíráte další školy a jedna z nich bude i v Brně. Bude ta brněnská něčím specifická?

ScioŠkoly mají vymezený určitý rámec, ve kterém se všechny budou pohybovat. Například v tom, že se opíráme o vědecké poznatky, které opakovně potvrzují, že všechny děti mají vrozenou potřebu objevovat své okolí a s tím spojenou schopnost se učit. Proto je v dětství tak rychlé tempo jejich rozvoje. Nikdo jim nemusí říkat, aby se naučily chodit, mluvit nebo spoustu dalších věcí. Mají pro to vnitřní motivaci, a tak se vše učí obrovskou rychlostí.

Na principu vnitřní motivace funguje i naše škola. Takových východisek máme stanoveno pochopitelně víc. Každá škola si pak navíc hledá vlastní cestu fungování, aby reagovala na konkrétní potřeby dětí. Nejinak to je i u té brněnské.

Jaké jsou zkušenosti z první školy, která již rok funguje v Praze? Co si nejvíc pochvalují děti, co učitelé a rodiče? Co nejvíc těší vás?

Zkušenosti jsou skvělé. Děti jsou různé a my to respektujeme. To je mimochodem jedna z dalších zásad ScioŠkol. Myslím, že to nejdůležitější je, že děti do školy chodí rády. Nejvíc mě pak těší, že pokud mají rodiče ještě nějaké další dítě, které do ScioŠkoly nechodí, tak ho tam od příštího roku hlásí. A protože sourozenci mají přednost, tak vlastně pro příští rok už v Praze prakticky nemáme volná místa. Když vás někdo pochválí, je to fajn, ale nemusí to tak moc znamenat. Ale když se někdo po roce zkušeností rozhodne do školy dát své další dítě, znamená to, že je opravdu spokojený.

Říkáte, že připravujete děti pro život v 21. století. Co přesně to znamená?

Jak bude vypadat svět za 10, 20 nebo 50 let, kdy dnešní děti budou dospělé, to vlastně vůbec nevíme. Takže je těžké říci, co by vlastně měly umět. Co ale víme, je, že se svět bude dál měnit, a nejspíš stále rychleji a rychleji. A tak děti chceme připravit na změny. To má dvě roviny, postojovou a věcnou. Když to hodně zjednoduším, postojovou rovinu dobře charakterizuje čínské rčení: Když se blíží bouře, někteří stavějí hradby, jiní větrné mlýny. My chceme, aby děti na každou změnu hleděly jako na příležitost a stavěly mlýny. Ve věcné rovině každá změna přináší příležitost se něco nového naučit.

Proto patří mezi hlavní cíle ScioŠkol studijní autonomie chuť a schopnost se učit, naplánovat a řídit svoje učení, naučit se cokoliv, co chci nebo potřebuji.

A proto také mají všechny ScioŠkoly heslo Změna je pro nás trvalý stav. Ve statickém, neměnném prostředí těžko můžete připravovat někoho na změnu.

Vaše škola se hodně zaměřuje na naplňování hodnot, proč si myslíte, že je to v době, kdy se mnoho lidí soustředí na výkon, důležité?

I výkon, úspěch a peníze jsou hodnoty a pro mnoho lidí jsou ty hlavní. Ale my preferujeme jiné hodnoty, kterými jsou svoboda (a zodpovědnost), morálka, otevřenost, optimismus, aktivita, odvaha. Těmi se ve ScioŠkolách řídíme.

Chceme, aby svět byl lepším místem pro život, vychováváme tedy děti, aby se na tom aktivně podílely a aby chovaly respekt k druhým a životu jako takovému.

Další informace o ScioŠkolách naleznete na www.scio-skoly.cz nebo brno.scioskola.cz.

Autor: Redakce

21.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
1

Na fotbalový stadion dohlédne šest nových kamer. Časem jich bude přibývat

Výstava Jeden kmen, která láká fanoušky na život skřetího kmene Snaga. V Brně na Špilberku.
13

Skřeti na Špilberku. Temný fantasy svět láká na boj i rituální pohřeb šamana

Noční závod 5|10 mil Brnem zavede bežce s čelovkami na Špilberk

Brno – Při pohledu z dálky si nejspíš někdo řekne, že na hrad Špilberk útočí světlušky. Přitom se na brněnskou dominantu v sobotu večer budou škrábat pouze účastníci Nočního běhu 5|10 mil Brnem. Už čtvrtý ročník závodu opět provede aktéry historickým centrem města přes Špilberk, Petrov, Zelný trh i Starou a Novou radnici.

Výbuch v kasárnách: munice neměla v administrativní budově co dělat

Vyškov - Armáda ve čtvrtek potvrdila, že v ubytovně Jugo ve vyškovské vojenské posádce byla munice nelegálně. Při explozi tam v úterý zemřel jeden voják.

Zdravotnictví čeká velký třesk. Síť nemocnic prořídne

Nic podobného se prozatím žádnému z českých ministrů nepodařilo, přestože si to všichni přáli: koncentrovat lékařskou péči do velkých nemocnic. Zrušit část malých špitálů nebo je změnit na léčebny dlouhodobě nemocných je totiž politická sebevražda.

Pomohou přírodě. Odhozené lahve i pneumatiky lidé uklidí dobrovolně

Brno /ANKETA/ – Papíry, plastové lahve, ale i pneumatiky nebo staré matrace. Všechny tyto věci našli dobrovolníci letos na jaře při úklidové akci Ukliďme Česko. Tuto sobotu se do úklidu pustí znovu hned na několika místech po Brně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení