VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ředitel Veletrhů Brno Kuliš: Brnu by se mělo znovu říkat veletržní město

Brno /CHOVÁME SE ODPOVĚDNĚ/ - Rozšířenému názoru, že veletržní byznys je už několik let na ústupu, se brání generální ředitel Veletrhů Brno Jiří Kuliš. Podle něj to není pravda. „Představa, že výstaviště by bylo jakési město duchů, je děsivá. Já ji nesdílím. Veletrhy fungují zde a všude na světě, a proto nemám obavu, že by se výstaviště stalo architektonickým skanzenem, pro který je třeba hledat alternativní využití," říká Kuliš v rozhovoru pro projekt Deníku Rovnost Chováme se odpovědně.

21.4.2015
SDÍLEJ:

Generální ředitel Veletrhů Brno Jiří Kuliš.Foto: DENÍK/Attila Racek

Je a bude Brno nadále veletržní město?

V městských vyhláškách se dříve mluvilo o veletržním městě. To by se mohlo zase zavést! Zeptejte se kohokoliv v České republice či na Slovensku a zjistíte, že většina lidí má Brno spojeno právě s veletrhy. Funkcionalistický pavilon A je symbolem Brna stejně jako Špilberk. Je velký nejen svým rozměrem a konstrukcí, ale i významem. Parabolický oblouk pavilonu je firemním logem společnosti Veletrhy Brno. Brno je a bude veletržní město. Těší mne, že pan primátor mluví o výstavišti jako o rodinném stříbře Brna.

Jak se vlastně správně jmenujete BVV nebo Veletrhy Brno?

Když došlo k fúzi Brněnských veletrhů a výstav tedy BVV a nové společnosti Veletrhy Brno, trval německý partner na tom, že označení BVV bude zrušeno a budeme se jmenovat VB logická zkratka Veletrhy Brno. Dalo to hodně přesvědčování, ale označení BVV naštěstí zůstalo. BVV je proboha zavedený „trade mark", značka, kterou všichni znají. Její hodnota je snad nevyčíslitelná. Představte si, že bychom se jmenovali VB!! (úsměv)

Jak se stavíte k firemní společenské odpovědnosti?

Chceme být a jistě jsme slušným „firemním občanem" města. Veletržní byznys je ekologický, nevypouštíme žádné zplodiny, ve firmě třídíme odpad. Dlouhodobě podporujeme městskou kulturu a sport, byť v letošním roce jsme však z ekonomických důvodů byli nuceni sponzoring omezit. Naše činnost má pro město a region hlavně propagační a ekonomický význam.

Programové prohlášení města mluví o větším otevření výstaviště veřejnosti. Proč je výstaviště za plotem?

Nikdo nedefinoval, co se tím myslí. Výstaviště je komerční prostor, který za komerčních podmínek pronajímáme. To je normální obchodní model kongresového centra či výstaviště. Když se zeptáte kohokoliv z veletržní správy kdekoliv na světě, dostanete stejnou odpověď. Většina výstavišť jsou účelové výstavní haly, často ne moc hezké, nemají zeleň jako v Brně. Částečná parková úprava je asi příčinou, proč si lidé pletou výstaviště a veřejný park. Historickou perličkou je, že výstaviště po válce spravoval komunální podnik Městské lázně jako veřejný park a skončilo to devastací výstaviště.

Ale proč by se nemohlo na výstavišti třeba jezdit na kolečkových bruslích?

Asi ze stejného důvodu, proč se nebruslí na brněnském letišti na rozjezdových dráhách nebo na automotodromu. My jsme připraveni za určitých podmínek někdy toto umožnit, ale někdo musí uhradit s tím vznikající provozní náklady.

Které budovy výstaviště jsou nevyužité?

Bez pavilonů C a H můžeme žít. Pavilon C byl vystavěn ve stylu obchoďáku. Má patra, moc sloupů a modernímu vystavování nevyhovuje. Občas se objeví v nějakém filmu, televizní reklamě. Ten by se mohl stát galerií! Výstavištní divadlo, funkcionalistická budova z roku 1927, kde hrál Voskovec a Werich, není pro nás potřebné a kupodivu ho nikdo nechce. Ani za korunu. Expo-Parking u čtvrté brány nabízíme již několik let městu, aby sloužil jako záchytné parkoviště „park and ride" s kyvadlovou linkou do středu města. Nedaří se. Pavilon H by se hodil pro umístění Muchovy Slovanské epopeje, ale ta se odstěhovala do Prahy.

Jaký bude další rozvoj výstaviště?

Výstaviště prošlo v posledních patnácti letech rozsáhlým rozvojem a modernizací. Jako jediné v Česku a na Slovensku má skutečně evropskou úroveň. V nejbližších letech nové haly potřeba nejsou. Pokud se bavíme o některých pozemcích, které jsou pro veletržní činnost zbytné, není to nic kolosálního. Z našeho hlediska tam nesmí být pouze něco, co by bylo v rozporu s našimi zájmy a potřebami. Jinak je to jedno. Nám by se líbila multifunkční hala v prostoru Velodromu, kterou bychom i provozovali.

Proč se nepodařilo Praze vybudovat obdobné výstaviště jako v Brně?

Kvůli chybným politickým rozhodnutím. Různé spekulace o brněnském výstavišti mne někdy vedou ke kacířské myšlence, že si Brno toto výstaviště ani nezaslouží. Představme si, že by bylo v Praze. Pak by bylo Brno jen tuctové provinční „druhé" město. Z našeho firemního pohledu by to bylo lepší. Náš obrat a zisk by byl asi o třetinu větší, potřebovali bychom další haly. Praze jako kosmopolitnímu městu s mezinárodní dostupností by tento areál velmi slušel. Zvýšili bychom mezinárodnost veletrhů, získali světové akce. Nás brzdí nedostatečná dopravní dostupnost Brna. Když nějaký cizinec hodlá přijet vlakem, raději mu to rozmluvím, aby nevystoupil na brněnském nádraží a nelekl se, že je někde na Balkáně.

Jak se díváte na pražskou konkurenci?

V Praze není z veletržního či kongresového hlediska nic, co odpovídá světové úrovni. Proto se vyčerpal potenciál získání světových akcí do Prahy.

V pavilonu D se usídlil zábavní vědecký park VIDA. Je to cesta k oživení výstaviště?

VIDA prostoru výstaviště sluší. Obávám se, že investice do tohoto projektu se nikdy nevrátí. Jeho provoz je ročně dotován městem i krajem. Takovou investici si soukromá firma nemůže dovolit.

Autor: Tomáš Herman

21.4.2015
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Hokejista Richard Jarůšek.

Kometa má samá skvělá jména, říká před semifinále proti mateřskému klubu Jarůšek

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Dva měsíce. Každý den hodina cvičení. Bez přestávky. Jako asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost jsem se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Brno – Ve středu odstartuje v královéhradecké hokejové aréně semifinálová série Tipsport extraligy. Domácí Mountfield HK poprvé hostí Kometu a v Brně po delší pauze znovu začíná hokejová horečka. Brněnský deník Rovnost zjišťoval, jestli budou fanoušci moct podpořit brněnský tým před velkoplošnými obrazovkami, které byly v minulých sezonách na náměstí Svobody či na Moravském náměstí.

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies