VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bikárová: Trému nemám. Řeknu jen, že teď to rozjedu

Brno /ROZHOVOR/ - Brněnská rodačka a zpěvačka Mária Bikárová, která se do povědomí diváků zapsala díky videoklipu poukazujícímu na problémy v Brně, chce hrát v divadle.

11.8.2013
SDÍLEJ:

Brněnská rodačka a zpěvačka Mária Bikárová.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Špinavý dvorek a v něm zpívající romská dívka obklopená dětmi, které se snaží před kamerou co nejvíc předvést. „V Brně se mísí všemožný rasy a z týhle mísy vznikaj všemožný krásy. A z týhle krásy se linou noty, cigánský hlasy a ostrý beaty," zpívá sedmnáctiletá Mária Bikárová v novém videoklipu, který pověsti Brna příliš nelichotí. Zachycuje totiž místa mnohými zatracovaná: ponurý podchod hlavního nádraží, okolí Cejlu přezdívané Bronx či zapomenutý stadion Za Lužánkami. Přesto nebo snad právě proto se stal klip hitem. Někteří se s ním ztotožňují, jiní ho naopak s nenávistnými komentáři vůči Romům zatracují. „Od doby, kdy někdo do diskuze napsal, že mě měli celou zapálit, jsem se o to přestala zajímat," říká Bikárová.

Jak nápad na videoklip o Brně vznikl a co vše pro vás natáčení obnášelo?

Koho to napadlo, nevím, nabídka se ke mně dostala náhodou. Nejdřív mně zavolal Jakub Ryška, který vše zorganizoval a videoklip produkoval, a řekl, že mě chce jako zpěvačku. Tak jsem to vzala a šla do toho.

Proč myslíte, že oslovil právě vás?

Studuji muzikálové herectví na konzervatoři v Praze. Doporučila mě moje známá, které zavolali s tím, že hledají zpěvačku.

V textu písně se zmiňujete o tom, čím je Brno specifické. Řečeno přesněji poukazujete na odvrácenou tvář města a nevybíravý styl Brňanů chodících s igelitkou v ruce, poukazujete na graffiti na zdech, smradlavé podchody, opilce potulující se po centru nebo neustále přecpané hlavní nádraží. Jsou za tím vaše společné nápady?

Text vymyslel Jakub Ryška, a to teprve v průběhu toho, co jsme se na všem domlouvali.

Jak dlouho jste se natáčení účastnila přímo vy?

Jen krátce, přesně jeden den. Připojila jsem se, až už bylo vše téměř hotové, hudba i text. Naskočila jsem v podstatě do rozjetého vlaku.

Co pro vás bylo nejnáročnější?

V závěru dne toho už na mě bylo nějak moc. Nakonec se ale stejně do videoklipu všechno nevešlo.

Videoklip zachycuje různá místa v centru a okolí Brna. Například již zmíněné hlavní nádraží, Myší díru, zdevastovaný stadion Za Lužánkami. Vy zpíváte refrén poukazující na míšení ras, které dává v Brně vzniknout krásným věcem. Kolem vás tam jsou malé romské děti. V jaké části města to je?

Natáčela jsem zvlášť, a to v jednom dvoře v Bratislavské ulici. Chtěli jsme ukázat přímo prostředí ghetta.

Video také poukazuje na Brno jako město, které je lhostejné vůči problémům s Romy či bezdomovci. Co byste městu vytkla vy? Za co se v Brně stydíte?

Určitě za hlavní nádraží, což vlastně v klipu je.

A ona nevraživost mezi Romy a většinovou společností? Lze ji podle vás nějak řešit?

Romové do Brna patří. Jsou tady a tak je potřeba to přijmout. Především na to jsme chtěli v klipu upozornit a víc nad tím zkrátka nepřemýšlím a neřeším to. Není to totiž jen problém v Brně, ale v celé České republice.

A jaká místa máte v Brně naopak ráda?

Petrov, Špilberk, líbí se mi taky obchody a atmosféra v centru Brna.

Spolu s vámi v písni vystupuje brněnský rapper Tomáš Horký, který používá umělecké jméno Tommy Haze. Znali jste se už z dřívějška?

Ne. Bylo to naše první setkání a dodnes toho o sobě moc nevíme, i když jsme se spolu třeba nedávno fotili. Přesto si mě přizval na svůj brněnský koncert, který plánuje na 16. srpna v brněnských Řečkovicích.

Jak vznikla výsledná verze videoklipu? Zmínila jste, že materiálu jste měli mnoho. Radili jste se spolu o tom, co použít a co naopak vystřihnout?

To ne. Přišel mi jen odkaz na internetové stránky s tím, že už je tam videoklip umístěný. Tak jsem se na něj doma spolu s rodinou podívala. Všichni byli nadšení, celá rodina byla nadšená a jsou na mě pyšní.

A reakce vašich spolužáků?

Zatím jsou velmi dobré. Ale máme letní prázdniny, a tak nejsem v kontaktu úplně se všemi.

Poté, co se videoklip dostal na internet, vyvolal obrovskou vlnu pochvalných a stejně tak i nenávistných reakcí.

Udělala jsem asi chybu, že jsem všechno zpočátku četla. Bulvární noviny Blesk v této souvislosti například otiskly článek o tom, že když jsem byla malá, zapálili mi spolužáci na základní škole vlasy. To ale vůbec není pravda. A někdo pak v návaznosti na to v diskuzi napsal, že mě měli zapálit celou. To se mě dotklo a přestala jsem se o to zajímat.

Děti umí být kruté a mnohdy asi vůbec nezáleží na tom, čím se člověk od většinového kolektivu odlišuje. Jaké jsou tedy vaše zkušenosti z brněnské základní školy?

Problémy jsem samozřejmě měla, ale ne nijak velké. Zůstalo to jen u dětských slovních přestřelek a urážek. Snad je to hlavně i tím, že mám víc kamarádů českých než Romů.

Kdo vás vlastně k hudbě přivedl?

Jsem z muzikantské rodiny a hudbě se věnuji od malička. Zpíváme celá rodina. Taťka má přirozený talent a bravurně ovládá několik hudebních nástrojů. Zpěv a hudební nadání jsem zřejmě podědila po něm. Mamka se zase věnovala tanci a byla tanečnice, pohybové nadání mám nejspíš po ní. Jen já jsem si ale řekla, že se chci hudbou živit, takže jsem se rozhodla pro konzervatoř.

Zpěv a tanec, co z toho vás nejvíc baví? Nebo se snažíte obojí propojovat?

Snažím se to propojovat co nejvíc, protože studuji obor muzikálového herectví. Propojuji a rozvíjím tak tři obory: zpěv, tanec a herectví.

O co vás studium na konzervatoři pod vedením zkušených pedagogů-profesionálů nejvíc obohacuje?

Účastním se například projektu Yvetty Blanarovičové, který se jmenuje La Sophia. Každý rok máme veřejná vystoupení v hotelu Ambassador a setkáváme se s různými zpěváky a osobnostmi, jako například s Michalem Davidem, Helenou Vondráčkovou a Yvettou Blanarovičovou, která nás učí. Michal David nám třeba povídá o tom, jak se dostal ke kariéře a co všechno pro to musel udělat a dával nám různé rady. Jaké přesně, to už si ale nepamatuji.

Cítíte na sobě, že se po technické stránce posouváte ve zpěvu i tanci dál?

Určitě. Člověk na sobě musí hodně pracovat. Je to dřina, ale stojí to za to.

Bojujete někdy s trémou? Třeba právě při každoročních pražských vystoupeních pořádaných pod hlavičkou projektu La Sophia?

To ne. Mám to totiž paradoxně opačně. Trému mám, když je generální zkouška, ale když je vystoupení a vidím v hledišti diváky, řeknu si: Teď to musím rozjet!

A až dokončíte konzervatoř? Co máte v plánu?

Po prázdninách nastoupím do třetího ročníku. Můžu se rozhodnout, zda chci absolvovat čtyřleté nebo šestileté studium, které zahrnuje ještě dva roky navíc. Chci zvládnout to čtyřleté a poté se vrátit do Brna a pokračovat na vysoké škole ve studiu muzikálového herectví na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Poté bych chtěla hrát v divadle nebo někde zpívat.

Získat zkušenosti v zahraničí vás neláká?

Napadlo mě to, ale trochu se bojím. Velká změna pro mne bylo už jen to, když jsem odjela studovat z Brna do Prahy, a to jsem se nemusela učit jazyk. Ale uvidíme, třeba se všechno změní. Zatím bych však chtěla zůstat v České republice.

V souvislosti s oborem, který studujete, zajímáte se o současné muzikály uváděné v České republice?

Ano, ale hlavně v Praze. Velmi se mi líbily například muzikály Casanova, Carmen, Aida, Bídníci nebo Chicago.

V Praze v posledních letech trávíte většinu času, a to hlavně díky studiu. Nemáte někdy tendence srovnávat v něčem Prahu s Brnem?

To ne. Praha se mi líbí, ale chodím tam vlastně jen do školy. Ta mi zabírá všechen čas ve všední dny, a do Brna k rodině se vracím jen na víkendy a přes letní prázdniny. Školu mívám od rána do večera a pak jsem vždy tak unavená, že už ani nikam ven nechodím.

Je ve vašem životě osobnost, která vás v oblasti hudby, ale třeba i jakkoliv jinak, něčím inspiruje?

Určitě Yvetta Blanarovičová, která mne učí. Je to pro mne člověk, na kterého se můžu kdykoliv a s čímkoliv obrátit, se vším mi vždycky pomůže.

Máte tři sestry. I ony se věnují hudbě?

Všechny máme k hudbě blízko a všechny se jí věnovaly. Ta starší už ale studuje na zdravotní škole, ta mladší, čtrnáctiletá, je na základní škole. Ta nejmenší, devítiletá, se také věnuje zpěvu a už od mala na sobě pracuje, společně se mnou se také účastní projektu La Sophia.

V souvislosti s hudbou máte za sebou ještě jednu zkušenost, před dvěma lety jste se zúčastnila celorepublikové talentové soutěže Čenda hledá supertalent. S jakým záměrem jste se přihlásila?

Přihlásil nás taťka. Zpívaly jsme se sestrou duet Tell Him od Celine Dion a Barbry Streisand a píseň I Will Survive od Pussycat Dolls. Sice jsme postoupily do velkého finále, ale v soutěži jsme se nakonec vůbec neumístily.

Jaká to pro vás se sestrou byla zkušenost?

I když jsme nevyhrály, získaly jsme různé kontakty a dostávaly pozvání na různá vystoupení. Všude, kde byli vítězové, jsme zpívaly i my, a to pro nás bylo důležité.

Talentové soutěže jsou v posledních letech hodně sledované a populární. Poté jste už neměla ambice o účast v některé z nich bojovat?

Ne a už ani nechci, moc tomu nedůvěřuji.

Jsou prázdniny, které teď trávíte s rodinou v Brně. Jak?

Nejspíš kvůli velkému přetížení mám teď problémy se zády, a proto několikrát do týdne chodím na rehabilitace, jejíž součástí je také posilování. Chci se dát přes léto do pořádku, abych mohla v září ve škole zase pořádně tančit a naplno pracovat.

A čeká vás nějaké letní odreagování?

Na celý srpen mám naplánovanou práci letní brigádu v mateřské školce. Mám totiž velmi ráda děti. Na dovolenou se tak nejspíš nikam nedostanu, možná jen na nějaké kratší výlety s přítelem, například navštívit nějaké památky nebo zámky.

Autor: Markéta Stulírová

11.8.2013
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME

Pod hladinou Brněnské přehrady zemřel člověk

Vizualizace stavby velkého městského okruhu mezi Husovickým tunelem a tunelem pod Vinohrady. Ilustrační foto.
8 7

VMO nabírá další zpoždění. Stavbu vinohradského tunelu komplikuje složitý terén

Brno zná nejlepší podniky. Pivnicím vévodí Výčep Na stojáka, restauracím Koishi

Brno /ANKETA/ – Nejlepší brněnskou restauraci, bar nebo bistro ocenila v pondělí odborná porota v nezávislém gastronomickém hodnocení Gourmet Brno 2017. „Podniky hodnotilo jedenadvacet porotců. Ocenění pak udělili dohromady v sedmi kategoriích," vysvětlila ředitelka Turistického informačního centra Jana Janulíková.

Cvrnkni si, vyzývají divadelníci. Divadlo Bolka Polívky zakončí sezonu

Brno - Neboj se a cvrnkni si, neboť cvrnknout si je lidské a nikdo by se toho neměl bát. S tímto prohlášením zahájí Divadlo Bolka Polívky třetí ročník turnaje ve stolních kuličkách Jakubák Open, a symbolicky tak zakončí svoji 24. divadelní sezonu.

Výročí povodní. Podělte se s námi o vzpomínky!

Jižní Morava – V roce 1997 i pět let nato zasáhly jižní Moravu ničivé povodně. Stoletá voda na mnoha místech v kraji napáchala stamilionové škody a zabíjela. Podělte se s námi o své vzpomínky. Redakce jihomoravských Deníků Rovnost hledá fotografie a svědectví z letních povodní v letech 1997 a 2002.

DOTYK.CZ

Prima vyhodila vedoucího vydání Diváckých zpráv neprávem, rozhodl soud

Obvodní soud pro Prahu 8 rozhodl po třech letech ve sporu spor mezi televizí Prima a vedoucím vydání jejích Diváckých zpráv Jiřím Fröhlichem. Ten se soudil o neplatnost okamžitého zrušení svého pracovního poměru. Soudkyně obvodního soudu dala Fröhlichovi za pravdu. Rozsudek zatím nenabyl platnost, obě strany se mohou odvolat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies