VYBERTE SI REGION

Kudela: V první lize nesmíme dát šanci posměváčkům

Brno - Sportovní ředitel a místopředseda představenstva fotbalové Zbrojovky BrnoZdeněk Kudelasi po postupu do nejvyšší soutěže ze čtvrté příčky uvědomuje zášť rivalů.

10.6.2012 25
SDÍLEJ:

Sportovní ředitel a místopředseda představenstva fotbalové Zbrojovky Brno Zdeněk Kudela.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Dvacetileté zkušenosti, známé jméno ve fotbalovém prostředí a jasná vize. Zbraně, kterými disponuje Zdeněk Kudela, mají na návratu fotbalistů Zbrojovky Brno do první ligy takřka stejnou zásluhu jako výkony hráčů v jarní části sezony. Protřelý funkcionář přišel na jih Moravy začátkem listopadu a ze čtrnáctého místa tým nasměroval až do nejvyšší soutěže. „Najednou se začínají ozývat i partneři, kteří se Zbrojovkou už nikdy nic nechtěli mít. Její důvěryhodnost roste," říká sportovní ředitel a místopředseda představenstva brněnského klubu Kudela.

Zájem o účastníka první ligy je o dost vyšší než o druholigového?

Neříkám, že máme všude otevřené dveře, ale všichni nás plácají po zádech, jak je báječné, co jsme v Brně udělali. To se pak dělá práce lépe, než když vás kopnou do zadku s tím, že jste fotbal potopili, a už tam nepřijdou. V tom je změna bezvadná, zároveň však před námi stojí obrovský závazek.

Protože jste do nejvyšší soutěže nepostoupili sportovní cestou?

Ano, šli jsme ze čtvrtého místa, ale podle mého názoru naprosto oprávněně. Nejen že jsme byli na jaře nejlepší mužstvo, ale měli jsme i nejvíc diváků a udělali jsme, co jsme mohli. Bohužel stadiony v Ústí a v Sokolově nejsou v pořádku, ale my jsme se dostali do ligy naprosto férovým způsobem. Nic jsme nekupovali, na nikoho jsme nedělali žádné podrazy, jak nás někdo osočuje. Porvali jsme se o postup férově i v těžkých podmínkách.

Pokud ovšem do nejvyšší soutěže může jít pouze klub s vyhovujícím stadionem, ztrácí druhá liga smysl, protože příští rok to budou jen dva týmy.

Ale my v Brně jsme přece pravidla nenastavili. Hráli jsme soutěž v sezoně 2011/2012, kde byla takhle daná a všechno je z naší strany v pořádku. Ve fotbale vždy platilo, že se nové podmínky vyhlašují s předstihem. Nyní fotbalová asociace ustanovila komisi, která zváží změnu podmínek pro druhou ligu na další rok. Proč ne, přikláním se k tomu, aby byly vstřícnější. Ale kdo chce hrát ligu s dlouhodobým úmyslem a nejenom na základě jednoho silného sponzora, musí pravidla splňovat jako ostatní. Není férové nacpat peníze do hráčů a na všechno ostatní se vykašlat.

Sportovní ředitel a místopředseda představenstva fotbalové Zbrojovky Brno Zdeněk Kudela.Chcete vytvořit v první lize konkurenceschopný tým. Je to reálné?

Musí. Tvrdě na tom děláme, máme představu, jak mužstvo postavit a jaké hráče typově chceme. Bohužel v Brně jsme vystříleli munici, protože není kam sáhnout. Poslední tři roky se potenciál někam vytratil. Talentované hráče jsme s trenérem Petrem Čuhelem hledali hodně těžce. Někde se něco dělalo špatně.

Současný kádr potřebuje pro nejvyšší soutěž logicky posílit. Má na to Zbrojovka peníze?

Na tom v současnosti pracujeme a budeme připravení, i když investice to bude dost velká.

Ještě stále se mluví o dluzích brněnského klubu. Kde vezmete peníze na posílení kádru?

Nikdy jsem nezastíral, že máme dluhy. Celé jaro jsme horko těžko vypláceli peníze. Kdyby šlo jen o dluhy hráčům, doplatíme jim to okamžitě. Ale my jsme měli závazky na tu dobu smrtící pro vlastní chod klubu. Nebylo to jednoduché, protože někteří kluci žijí dodnes za dvanáct tisíc. To bylo kruté pro jejich osobní život, půjčovali si. Ale zvládli jsme to, současným lidem v klubu nedlužíme nic.

Komu jste tedy peníze platili?

Chtěli jsme licenci pro první ligu, takže jsme se museli dohodnout s bývalými hráči a naši fotbalisté na výplatu čekali. Momentálně dlužíme asi dvě stě tisíc Spartě a tři sta tisíc Plzni, které počkaly, abychom nejprve zaplatili důležitější pohledávky. Dluhy Zbrojovky se však nikdy nepohybovaly ve stovkách milionů, nanejvýš v desítkách. Ať si Brňané myslí o bratřích Prosech cokoliv, v tomto ohledu byli féroví, nikdy o takové částky nešlo.

Když stále ještě existují závazky, nebude problém navýšit rozpočet?

Máme samozřejmě slíbenou pomoc, jednáme s městem, ozývají se další subjekty. První liga už nám otevírá nové možnosti. Když Zbrojovka byla ve druhé lize, od Stesu (marketingový partner FAČR pozn. red.) přišlo sedm set tisíc korun, v nejvyšší soutěži dojde sedm milionů. Sázkové společnosti Fortuna s námi skončila smlouva, ale jednáme o další pomoci. Skládáme rozpočet po milionu, s žádnými horentními částkami nepočítáme. Někde kolem pětačtyřiceti padesáti milionů se první liga dá hrát dobře.

Nepůjde k devadesáti milionům?

To je nesmysl, nesmíme mít velké oči. Tam se nemůžeme dostat. Nesmí se opakovat historie, kdy se hráči přeplácí. Ať jsou ohodnocení za to, co ukážou.

Původně téměř beznadějná situace v klubu se změnila příchodem nového majitele?

Pro zklidnění klimatu byla změna důležitá. Všichni sice očekávali, jak bude házet miliony, zaplatí za nás všechno, ale tak to není. Nyní je ovšem jasná akcionářská struktura, což je signál pro partnery, aby nás brali za vhodné ke spolupráci. Zjistili, že je všechno v pořádku po stránce ekonomické, že jsme silně stabilizovaný klub.

Už se nabízejí noví partneři?

Vidím najednou trochu větší zájem města. Doufám, že nám pomůže a nebude to jen nějaká účelová politická kampaň. Všichni slíbili a my věříme. Jen nevíme, jestli to bude zítra, za měsíc nebo vůbec. Potřebujeme teď silného generálního partnera, kterého dáme na dresy.

Kdo bude generální partner pro ligu?

V tuto chvíli je složité něco bližšího říkat. Zbrojovka je silný klub a nemůžeme dopustit, aby měl titulárního sponzora za dva miliony. To by asi byl špatný signál. Není to jednoduché, stejně jako nebylo s hráči, ale přesvědčili jsme je. S tím samým počítáme při návratu silných partnerů.

Město Brno přislíbilo pomoc v případě odchodu bratrů Prosů a návratu do první ligy. Takže teď je řada na jeho představitelích.

Město je ve velkém tlaku. Teď možná od nás, ale určitě od hokejistů, vždycky se v Brně hrál i slušný basketbal, volejbal. Proto dovedu pochopit, že v jeho případě slibem nezarmoutíš. Ale všímám si signálů, že se začíná uvažovat rozumně. Město sice nemůže nikoho škrtnout, ale je třeba podpořit silné sporty jako hokej a fotbal. V podpoře kultury a sportu ovšem spatřuji nebetyčný a propastný rozdíl.

To sportovní kluby trápí už delší dobu.

Přitom fotbal je lehce kontrolovatelný, to ať si každý říká cokoliv. Fotbalový klub je čitelná akciová společnost, která má jasná pravidla, a když s penězi nevychází, jde do úpadku. Zato divadla jsou příspěvkové organizace, v nichž jde podle mě o naprosto nečitelné financování a město do nich dává obrovské peníze v porovnání se sportem. To by se mělo napravit, nastavit pravidla. Je mi jasné, že když se někdo kultury dotkne, hned budou plné ulice stávkujících. My když peníze nedostaneme, nezmůžeme vůbec nic.

Sportovní ředitel a místopředseda představenstva fotbalové Zbrojovky Brno Zdeněk Kudela.Očekáváte, že přijde s první ligou fanouškovský boom?

Kdyby se našemu nároďáku podařilo slušně zahrát na mistrovství Evropy v Polsku, tedy aspoň postoupit ze skupiny, podepíše se to na diváckém zájmu. A jestliže dostaneme na první zápas v Brně pražskou Spartu, dovedu si představit, že přijde šest sedm tisíc lidí. Když ji porazíme a pojedeme třeba do Plzně, kde remizujeme, na další utkání s Olomoucí bude na stadionu deset tisíc lidí. Jsou to sice mé maximalistické představy, ale jsou nádherné. Boom může nastat, ale musíme ho podpořit dobrými výsledky. Uděláme pro to vše.

Kdyby Zbrojovka sestoupila, dostane se do mnohem horší situace než před rokem. Jak tomu zabránit?

Nesmíme dopustit jakoukoliv nestabilitu klubu. Pracujeme na tom, pokusíme se postavit mužstvo na hráčích, kteří si věří a chtějí něco dokázat. Samozřejmě nějaké porážky přijdou, ale potřebujeme si je vysvětlit, co se udělalo špatně, a vyvarovat se opakování chyb. Pořád se učíme, důležitá je tvrdá a poctivá práce. Také jde o výběr dobrých lidí, na které vsadíte. Je to nikdy nekončící práce.

V případě neúspěchu vám spousta lidí vytkne administrativní postup ze čtvrtého místa.

Těch posměváčků a nepřejících by se najednou zase vyrojilo. Uděláme všechno pro to, abychom škarohlídům nedali šanci. Chceme dokázat, že Brno do první ligy patří, a pracujeme na tom. Pokusíme se vytvořit solidní klub, na který se budou chodit dívat lidi, budou ho mít zase v srdci a budou k nám přicházet rádi i hráči.

Autor: Jaroslav Kára

10.6.2012 VSTUP DO DISKUSE 25
SDÍLEJ:

Nelze jít na hřiště podělaný, upozorňuje gólman Melichárek

Brno – Zatímco za celou loňskou sezonu vytahoval brněnský gólman Dušan Melichárek míč z branky pouze pětadvacetkrát, za podzimní část nového ročníku nejvyšší fotbalové soutěže se ohnul pro tři balony navíc. V 16 utkáních obdržel 28 branek. „Prohráli jsme tady pouze se Slavií, ale snad ani není možné, kolik bodů máme," nechápal třiatřicetiletý brankář.

OBRAZEM: Mikuláš rozdával dobroty odvážným dětem na náměstí Svobody

Brno – Děti v centru Brna po roce opět přivítaly Mikuláše spolu s jejich pomocníky anděly a čerty, kteří dorazili na náměstí Svobody v pondělí krátce po setmění. „Akce začala na Zelném trhu, kde byl velký sraz Mikulášů. Odtud se spolu vydali na náměstí Svobody, kde farář Tomáš Koumal dětem vysvětlil třeba to, proč si svatého Mikuláše připomínáme," řekla mluvčí brněnského turistického informačního centra Gabriela Peringerová.

Na Orlí v nákupní galerii vyrostl Strom splněných přání

Brno – Malá Rozálie z Domova svaté Markéty pro matky a děti v tísni si přeje letos k Vánocům mluvícího medvídka. Splnit přání jí a dalším třiašedesáti dětem z tohoto domova mohou zájemci prostřednictvím Stromu splněných přání v Obchodní Galerii Orlí. „Lidé, kteří přicházejí do galerie, mohou přáníčko ze stromu vzít a zakoupit na jeho základě dárky dětem z rodin, které si je nemohou dovolit. Dárky pak přinesou zpět pod stromeček," uvedla vedoucí domova Monika Žewucká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies