VYBERTE SI REGION

Nová motorka Blata 125 hravě dožene i Hondu

Brno, Blansko - Jeho snem bylo vyrábět motorky. A tak to před dvaceti lety zkusil. Nejprve je vyráběl v garáži. Když nestačila, pronajal si výrobní halu. Dnes má Pavel Blata v Blansku moderní areál se zkušební dráhou a na světové silnice míří jeho první velká motorka. Blata 125. Milovníci rychlých strojů na ni čekali víc jak rok. Vybrat si mohou ze dvou variant: terénní enduro nebo silniční motard.

10.8.2008
SDÍLEJ:

Pavel BlataFoto: DENÍK/Drahomír Stulír

Co se stalo, že se výroba nového stroje téměř o rok protáhla?

Chceme, aby motorka byla kvalitní, aby něco vydržela a dobře se zapsala. Proto jsme ji testovali déle než rok. Jezdili na nich bratři Gottwaldové, několikanásobní mistři Evropy v enduru. Můžu tedy směle říct, že bych na ní nenarazil na něco, co by nebylo promyšlené nebo bylo závadové.

Dá se tedy říci, že jste s ní konečně spokojen?

V mnoha parametrech jsme se dostali nad největší hráče. V této kategorii je to Honda nebo třeba Aprilia. Se stopětadvacítkou jsme navíc vyhráli cenu Vynikající design roku 2007.V jiné soutěži, o které jsme ani nevěděli, nás hodnotilo asi sto dvacet novinářů a designérů světa. Tam jsme skončili v motorkách na druhém místě.

U minimotorek jste si ze začátku vyráběl všechny díly sám. Jak je to u této nové, velké?

Všechny díly nejsou naše, ale snažíme se, aby byly značkové. Například pérovací jednotky jsou z Itálie. Zkoušeli jsme to i jinak. Měli jsme nejprve nápad, udělat motorku, jako to dělají v Číně, jen z vlastních dílů. Nechali jsme si jejich motorky poslat k nám. Když jsme je ale rozložili, byla to hrůza. To by bylo jako předělávat starý dům. Tak jsme udělali novou a pořádnou. I proto se výroba protáhla.

Zkoušel jste ji i vy?

Ano, samozřejmě, že jsem se projel. Vyzkoušel jsem ji na naší testovací dráze. Jenže jsem spadl a zranil si koleno, takže teď už rok nejezdím.

Máte svoji vlastní motorku?

To nemám. Řekl jsem si totiž, že nebudu jezdit na jiné motorce než na naší. Tak jsem se teď konečně dočkal.

Vaše motorky dosud jezdily jen na uzavřeném okruhu. Nová stopětadvacítka už se dostane na silnice. Zviditelní to ještě více vaši značku?

Motocykl je výrobek, který bude vidět na silnicích. Je tedy pro širší okruh lidí. Minibiky jsou jen pro závodní okruh. Na Blatě 125 však může jezdit kdokoliv starší šestnácti let s řidičským průkazem. Ta by měla jezdit všude.

Kam půjde historicky první motorka Blata 125? Zůstane v Česku, nebo půjde do světa?

Možná si ji necháme. Bude mít i výrobní číslo s jedničkou. Tak to je takové hezké. V bedně máme schovanou i úplně první motorovou koloběžku, kterou jsme vyrobili. Na památku mám schovaný i pětadvacátý tisící kus minibiku. Přál jsem si ho na začátku a zaměstnanci si na to při výrobě vzpomněli a dali mi ho jako dárek.

Chtěl byste někdy vyrábět velké motorky kompletně? Celé v Blansku?

Postupně, jak se vylepšují a mění technologie, tak si díly děláme sami. Karburátor nebo řetěz, to se ale musí koupit. Vždycky jsme si chtěli součásti vyrábět sami. Chtěli jsme totiž zabránit tomu, aby se na strojích objevovaly například hadice, které můžete normálně koupit v obchodě a nařezat. Náš cíl je, aby vše mělo svůj účel, aby se na strojích neobjevovaly věci, které by připomínaly dobu minulou. Na vše máme formičky a lisujeme si to sami. To je jedna z věcí, která nám hodně pomohla. Máme také výhodu v tom, že vyrábíme finální výrobek a můžeme změnit tvar součástek, jak se nám to hodí. Protože my rozhodujeme o tom, jak to nakonec bude vypadat.

Ve světě jste se proslavili hlavně díky minibikům. Máte dokonce závodní tým. Kdo na minibicích jezdí?

Na našich malých motorkách začínali závodníci Lukáš Pešek nebo Karel Abrahám, ti teď jezdí světové soutěže na velkých motorkách. Mohou na nich jezdit děti již od sedmi let. Ale máme tady talentovaného chlapce, kterému je šest. Pro něj máme výjimku. Je dobré, že ti, co tady na tom jezdí a pak si koupí větší motorku, nejsou ti, co se zabíjí na silnici. Vědí, že je to nebezpečné, protože si prožili pády na malých motorkách.

Když jste se před několika lety stali největšími vývozci minibiků na světě, Čína vaše motorky zkopírovala. Máte nějak nové stroje chráněné?

Jedno ze zabezpečení je takzvaný VIN kód. Je to sedmnáctimístné číslo, které dostane každá motorka přiděleno z ministerstva. Z něho pak můžeme vyčíst, kde byla vyrobena a kdy. Kdyby se někde objevil náš padělek, zjistíme tak, kdo ho vyrobil i kdo ho dovezl.

Jsou ještě na našem trhu padělky vašich minimotorek?

Byly tady k dostání. Nyní je to tak, že spolupracujeme s celníky i Českou obchodní inspekcí. Když se nějaký minibike objeví v jejich skladu, posílají nám e-mailem fotky a ptají se, zda to nejsou naše kopie. Stejně tak nám posílají fotky z Itálie i jiných zemí.

Jak to bylo ve světě? Mohli jste tam nějak zničit nelegální kopie vašich strojů?

Ano, nějaké možnosti tady byly. Měli jsme například povolení od eBay (internetová aukce, poznámka redakce) mazat všechny kopie našich motorek. Poslali jsme jim dokumenty, že jsme vlastníci práv, a oni nám to povolili. Ještě teď to hlídáme, a když se něco objeví, smažeme to. Od nich také víme, kolik těch motocyklů Čína vyrobila.

Kolik?

Bylo toho za deset miliard korun. Jednou jsme zastavili celou obrovskou zaoceánskou loď s šesti tisíci kontejnery. Bylo to na Maltě, vezli kontejner kopií našich výrobků. Dokázali jsme k tomu získat od soudu povolení během jednoho dne. Potom jsme ji museli dostat do celního prostoru a ukázat jen na jeden jediný konkrétní kontejner a ten celníci z lodi sundali. Naštěstí v něm byly opravdu kopie našich motorek. Kdyby ne, tak bychom zaplatili obrovskou pokutu za zastavení lodi.

Chodily vám třeba stížnosti od lidí, kteří si koupili čínské kopie, že jsou vaše motorky nekvalitní?

Je hodně případů, kdy si lidé koupili čínskou motorku, a třeba i druhý den sem přijeli a koupili tu naši. A čínskou vrátili. Navíc jsme se rozhodli, že budeme prodávat náhradní díly všem, tedy i majitelům motorek z Číny. Ti si pak od nás kupují brzdy nebo nová kola. A stává se i to, kdy už za součástky dal majitel padesát tisíc korun. Přitom by za tu cenu mohl mít kompletně novou. Motorky z Číny totiž byly vážně nekvalitní.

Měli jste možnost vidět čínské kopie nebo je nějak testovat?

Do Číny jsme se dokonce vypravili. Jeden obchodník mi tam nabízel motorku za pětasedmdesát dolarů, což byly asi dva tisíce korun. Za to se nedá nakoupit ani materiál. Jsou levné, ale také velmi nebezpečné. Stalo se kvůli nim mnoho úrazů. Několik jsme si jich přivezli do Blanska na vyzkoušení. Některé se rozpadly i během pěti minut. Ulomily se nám třeba řídítka nebo praskla kliková hřídel. Bylo to určitě těžké období.

Kvůli čínským kopiím jste přišli o dvě stě milionů korun. Bylo stejně těžké i před dvaceti lety začínat?

Tehdy mi to nepřipadalo nijak složité. Prostě jsem se rozhodl, že budu vyrábět motorky, a tak jsem začal. Trh tehdy nebyl obsazený. Na druhou stranu ale nebyla možnost někde si nechat něco kvalitního vyrobit. Když jsme například potřebovali pneumatiky, skoro nic nevydržely. Tak jsem si začal vyrábět všechny součástky sám. Asi to bylo složité, ale nemyslím si, že by to dnes bylo jednodušší. Dnes je to o tisíc procent jiné.

Je Blata v motocyklovém průmyslu stejně jako čeští hráči v hokeji?

My si to myslíme, ale otázkou je, jestli to tak vážně je. Rozhodně o nás vědí. Byl se tady dokonce podívat i prezident Václav Klaus. Znají nás i na Novém Zélandě, kde se jela šestidenní soutěž.

Vědí ve světě, že Blata motorky jsou z Blanska? Nebo jen z České republiky?

Když jsme byli tehdy v Číně, přímo v továrně, kde naše motorky kopírovali, neřekli jsme, kdo jsme. Ptali jsme se, odkud ty stroje jsou. Ukázali na mapě na Španělsko. Lidé vědí, že stroje Blata jsou z České republiky, to ano. Je to hlavně díky závodníkům a také díky tomu, že se v Brně jedou jednou za rok závody minibiků. Kvůli Číně jsme známí například v Anglii nebo Americe.

Už jste si víceméně splnil vše, co jste v branži chtěl. Máte ještě nějaké přání do budoucna?

Možnosti jsou obrovské, je to jen o nápadech. Ale je těžké vybrat ten správný nápad a nepustit se do jiného. A když už si člověk ten správný nápad vybere, tak je důležité ho dotáhnout do konce. Chtěl bych pokračovat v tom, co dělám, a jednou vyrobit motorku na jiný pohon než na benzín. Důležitější ale je, abych měl kolem sebe dobrý kolektiv lidí. Tým, který je ve firmě, je skvělý. Jsou situace, kdy si nerozumíme, ale to jinak nejde. Kdybychom si všichni rozuměli, nevznikl by jiný názor nebo nápad.

Chystáte nějakou další motorku? Jaká bude?

Chtěli bychom dál pokračovat ve výrobě velkých motorek a vyrobit další modely. Nesmím o tom ale víc mluvit, zaměstnanci mi potom vyčítají, že všechno prozradím dopředu. Jediné, co mohu říct konkrétně je, že časem budeme vyrábět další barvy Blaty 125. Nyní bude enduro červeno-šedé a motard černo-šedý. Musíme barvy měnit, aby se neokoukaly.

Co vás na vaší práci nejvíce baví?

Hodně dobrý pocit jsem měl z toho, že nakreslíme nějaký díl, vyrobíme ho, a na světě neexistuje jiný. Že je to vyrobeno tady a je to něco, co byly na začátku jen myšlenky. A teď ji vidím ve skutečnosti. Na začátku je to fůra trubek a na konci motorka. Vnímám to i na lidech. Mají radost z toho, když něco navrhnou a ono se to potom opravdu vyrábí.

KDO JE PAVEL BLATA

Narodil se před dvaapadesáti lety v Brně.
V Blansku v garáži vyrobil v devadesátých letech svou první motorku.
V roce 2004 objevila blanenské motorky Čína a vyrobila obrovské množství nekvalitních kopií.
V současné době je se svou společností Blata největším vývozcem minibiků na světě.
Mimo jiné má i závodní minibikový tým.

Komentář Zbyňka Vičara

Autor: Barbora Kurcová

10.8.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Česká hlava pro brněnský tým. Mikroskop pomůže s léčbou rakoviny

Brno – Vynalezl mikroskop, který v budoucnu pomůže s nádorovou léčbou. Padesátiletý Radim Chmelík se svým týmem z Fakulty strojního inženýrství a CEITEC Vysokého učení technického v Brně obdržel minulý týden ocenění vědecké soutěže Česká hlava.

Kníničská Panna Marie? Řezbář ji vyřezal motorovou pilou

Brno /FOTOGALERIE/ – Zvuk motorové pily slyšeli v neděli dopoledne lidé z brněnských Kníniček. Před místní mateřskou školou totiž započal letošní advent v městské části. Jedním z největších lákadel programu byla řezbářská show, při níž řezbář vytvořil postavu Panny Marie.

Nehod motorkářů ubylo. Jsou lépe připravení, tvrdí odborník

Jižní Morava – Devět životů vyhaslo od začátku roku při nehodách motocyklů na silnicích v Jihomoravském kraji. Oproti loňsku je to o jednoho mrtvého méně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies