V současnosti u pošty lidé nejvíce řeší plánovanou pondělní stávku části zaměstnanců za lepší platy. Dotkne se nějak stávka zákazníků pošty v Brně a Jihomoravském kraji?
Podle mých informací vedení České pošty nedostalo do středy od menšinových odborů seznamy stávkujících, ani seznamy pracovišť, kde by měli stávkovat. Proto se domnívám, že žádná stávka se nakonec neuskuteční. Pokud by to bylo naopak, uděláme vše pro to, aby ji naši zákazníci nijak nepocítili.

Máte představu o tom, kolik lidí se v tomto regionu zapojí do stávky?
Z debat se svými kolegy zde na jižní Moravě vnímám, že podpora stávky je mezi zaměstnanci prakticky nulová.

Máme poslední adventní víkend. Co znamenají pro poštu Vánoce?
Vánocům se říká pošťácké žně. V této době naše úsilí vrcholí. Týká se to všech zaměstnanců pošty, ale musíme také na některých místech nabrat brigádníky, abychom zajistili dostatečné služby. Nicméně množství zásilek vzroste natolik, že se bohužel někdy nevyhneme delším čekacím dobám. Ale snažíme se to minimalizovat.

Kolik zásilek v regionu lidé před svátky posílají?
To se odhadnout nedá. Ale za celou republiku třeba v loňském roce lidé v prosinci poslali o deset procent balíků více než v listopadu. A ve srovnání s běžným měsícem je to až pětadvacet procent navíc. Myslím, že na jižní Moravě je to stejné jako ve zbytku České republiky.

Budou letošní svátky pro poštu něčím neobvyklé?
Podle toho, jak vypadal přelom října a listopadu, tak lidé letos hodně objednávají pneumatiky v internetových obchodech, protože je to pro ně výhodné. Čekáme, že Vánoce budou velmi hektické.

Vyzkoušel jste si někdy práci doručovatele?
Vyzkoušel jsem si na poště už hodně prací. Včetně listovního i balíkového doručovatele, takže vím, co to obnáší.

Jaké máte z práce listonoše zážitky?
Mám jich mnoho. Například na Vánoce jsem doručoval balíky se svými dcerami. Tehdy jim byly tři roky.

Na pošťáky si lidé stěžují třeba kvůli tomu, že jim místo doručování balíků jen do schránky hodí upozornění, že si pro ně mají dojít na pobočku. Jak stížnosti řešíte?
Pokud si stěžují, snažíme se lidem vyjít vstříc. Například můžeme tu zásilku znovu doručit podle přání zákazníka.

Ředitel jihomoravské pobočkové sítě České pošty Jaroslav Navrátil.Zdroj: DENÍK/Drahomír Stulír

Část stížností míří i na velké fronty na poště a zároveň neobsazené přepážky. Proč to tak je?
Není to tak, že by někdo seděl vzadu v kanceláři a pil kávu. Ale prostě nemáme lidi, které bychom za tu přepážku posadili. Navíc v určitou dobu přijíždějí doručovatelé s nedoručenými zásilkami a musejí je předávat, což opět část lidí zaměstná.

Pokud si lidé stěžují, má to nějaký dopad na doručovatele?
Zákoník práce platí všude, i v České poště. Pokud někdo v továrně vyrobí zmetek, tak je za něj taky potrestán. Pokud u nás dojde k chybě, tak musí následovat příslušný trest. Ale je třeba si uvědomit, že v současnosti na pracovním trhu je, co se týká řidičů a třídičů, prakticky nulová nezaměstnanost. Sehnat podobného člověka je ohromně náročné. Ve stejném počtu lidí přepravujeme stále větší počet balíků. Takže se pochybení stávají. Bohužel.

Nové lidi pro poštu tedy stále hledáte?
Ano. Od letoška zkoušíme nový systém zapracování zaměstnanců, který by měl umožnit stabilizovat jádro pracovníků. Pokud teď někdo nastoupí v období Vánoc, někdy ztrácí iluze o té práci a odchází znechucen. V Brně tento systém pilotně testujeme.

Vy sám využíváte k doručování balíků služeb České pošty?
Prosím vás. Bylo by špatné, kdybych je nevyužíval.

Jednu dobu, když jsem došel na poštu pro balík, pokaždé mi ženy za přepážkou nabízely losy, pojištění a podobně. Poslední dobou mám pocit, že takové nabídky mizí. Polevili vaši zaměstnanci, nebo se něco změnilo v politice pošty?
Nabídku služeb, které hospodaření pošty zlepšují, určitě děláme. Ale musíme ji dělat logicky a rozumně, abychom nezdržovali. Když máme velké fronty, musíme podobné činnosti omezit, abychom zabezpečili poštovní služby.

Co má pošta jako organizace v plánu třeba s výhledem dvaceti třiceti let? Chystáte třeba nějaké automatizované vydávání balíků?
Nebavme se o tak daleké budoucnosti, ale o tom, co nás čeká v nejbližším období. A to právě souvisí s vydáváním balíků. Chystáme instalaci nových vyvolávacích systémů, které budou reagovat na čárový kód o uložení zásilky. Po příchodu zákazníka na poštu a jeho přihlášení do systému čárovým kódem mu balík nachystáme tak, aby ho měl připravený, až přijde na řadu u přepážky. Odpadne tedy to, že někdo dojde k přepážce a pak se teprve vydá zaměstnanec pošty hledat jeho balík do skladu. Díky tomu by mělo dojít k podstatnému zkrácení času, který musí zákazník strávit na pobočce.

A ten systém je nyní v testovacím provozu? Kdy se ho lidé dočkají?
Ano, je ve zkušebním provozu. Myslím si, že příští rok už se objeví první vlaštovky. Ještě bych ale dodal, že vyvolávací systémy instalujeme na pobočkách, kde to má smysl. Když tam jsou dvě přepážky, tak to nemá smysl je instalovat. Dáváme to spíše na větší pobočky.

Lidé nespokojení s fungováním pošty typicky s její otevírací dobou občas sepisují petice směřující k rukám vedení pošty. Je tohle cesta, jakou se mohou věci změnit? Nebo mají využít jiné metody?
Kdysi jsem měl jednání s brněnským primátorem, kde jsme se dohodli, že pokud budou nějaké problémy s brněnskými pobočkami, tak se spojíme a budeme to řešit se starosty městských částí. Využila to zatím městská část Brno-sever, kde jednáme o změnách na třech pobočkách. U jedné už jsme upravili otevírací hodiny podle přání tamních lidí. Pak jsme ale zjistili, že to není úplně ideální a doladili jsme to. U dvou dalších pošt řešíme přestěhování poboček do jiných prostor. Obdobně je to i u brněnské Slatiny, kde sepsali lidé petici. Začali s tím v září, ale už o prázdninách jsme jednali se starostou a dohodli jsme se na nějakém postupu. Než nám petici vůbec předali, starosta dostal informace, co se bude dít dál.

Ředitel jihomoravské pobočkové sítě České pošty Jaroslav Navrátil.Zdroj: DENÍK/Drahomír Stulír

Jak vypadá denní režim doručovatelů?
Nejprve přijdou na poštu. Na větších poštách většinou mívají roztříděný materiál podle svého okrsku. Musí si zásilky seskládat ve směru doručovací pochůzky, což není jednoduché. Mnohdy jeden pošťák doručuje za den na tisíc až patnáct set adres. A o Vánocích se ty počty násobí, takže to zabere čas. Poté se musí připravit i co se týká vydávání hotovosti a nafasovat peníze. Následně začne roznášet. Pro zjednodušení práce mají doručovatelé takzvaná odkládací místa. Díky tomu nemají u sebe veškeré zásilky, ale jen část. Zbytek na ně čeká na takovém odkládacím místě. Po návratu na poštu musí uložit nedoručené zásilky a vyúčtovat peníze.

Trasy si vybírají pošťáci sami?
Z hlediska bezpečnosti jsou doručovací trasy pevně dané. Balíkovým doručovatelům pomáhá s hledáním optimální trasy výpočetní technika.

Co se změnilo u pošty a jejích zákazníků za dobu, kdy pro tuto organizaci pracujete?
U pošty jsem už čtyřiatřicet let a prošel jsem různými pozicemi. Pošta se změnila v tom, že se chová více obchodně. A někteří zákazníci bohužel začali být trochu agresivní ve vyžadování poštovních služeb. Třeba zaměstnankyně za přepážkou se setkávají s různými vulgarismy. Před měsícem rozčílený zákazník rozbil na pobočce v Brně sklo u přepážky. Prostě trochu zmizel takový ten rozumný lidský přístup.

Využívají lidé dnes poštu jinak, než když jste začínal?
Meziročně klesá objem listovních zásilek o deset až dvanáct procent. Proto hledáme příležitosti, jak podobné výpadky v příjmech nahradit něčím jiným. Což je důvod, proč lidé za přepážkou třeba nabízí i ty losy a podobně. Zvažte také sám, kolik lidí dnes píše dopisy na Vánoce. Trh blahopřání a novoročenek bohužel ovládly sms zprávy a e-mai-ly. Naopak roste trh balíků kvůli internetovým obchodům. Na balíkovém trhu se třeba změnilo to, že pošta dříve přepravovala zvířata.

Lidé poštou opravdu posílali zvířata?
Už je to tak deset let zakázané. Ale když takhle třeba najednou přepravoval pošťák psa v bedýnce i včelí úl, tak to bylo opravdu zajímavé. Jinde se třeba stalo to, že naši lidé přišli ráno na pobočku a zjistili, že se z balíku prokousala krajta. Museli kvůli tomu volat hasiče, aby zasáhli a odchytili ji.