VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Režisérka Alice Kučerová: Figarovi i hraběnce jde v opeře o hodně

Brno - Mozartova nejhranější opera se opět vrací na prkna brněnského divadla Reduta. Tentokrát jako absolventská práce studentky oboru Operní režie Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně Alice Kučerové.

9.4.2008
SDÍLEJ:

Režisérka Alice Kučerová.Foto: ARCHÍV

Mladistvý nádech má být na hře znát, neboť mladá režisérka děj ozvláštnila vlivy šedesátých let minulého století. Ty se promítnou především v kostýmech, které navrhla Kateřina Kerndlová. Národní divadlo s Hudební fakultou nepracuje poprvé. Podle slov tvůrců dokáží studenti do samotného představení vnést prvky, které jsou oživující a zároveň inovativní. Premiéra Figarovy svatby bude tuto sobotu v sedm hodin večer v divadle Reduta. Brněnskému Deníku Rovnost Alice Kučerová sdělila něco ze zákulisí příprav nového představení.

Jak jste se dostala k režírování Mozartovy komické opery Figarova svatba?
V podstatě to nebyla úplně tak moje volba. Jelikož jsem studentka brněnské Hudební fakulty, bylo mi toto téma přiděleno dramaturgickou radou. Každý student operní režie absolvuje tak, že zinscenuje, ve většině případů, celovečerní operu. A tak já režíruji Mozarta.

Jak jste se tedy s Mozartem sbližovala?
Nejvíc jsem se potýkala s tím, jak k režii Figarovy svatby přistoupit. Pročetla jsem si obě Beaumarchaisovy hry – tedy i Lazebníka sevillského, a pokusila jsem se přenést některé vztahy jednajících osob právě i do Figarovy svatby. Některé prvky děje jsem pak ale upozadila ve prospěch jiných.

Které například?
V původní hře je vyzdviženo právo první noci, které má hrabě nad svými poddanými. Tohle téma jsem nechala trochu stranou a namísto něj jsem vyzdvihla konflikt, který vzniká ve vztahu mezi mužem a ženou ve chvíli, kdy jeden z partnerů zjistí u svého protějšku nevěru, a všeobecně princip mužského a ženského světa.

Myslíte tedy, že mezilidské vztahy dokáží diváky víc nalákat na nové představení?
Mým cílem rozhodně není pracovat tak, abych nalákala na „nějaké atrakce“ co největší počet diváků. Myslím si totiž, že pokud je hra dobře udělaná – má svůj styl a poezii, pak na diváka působí přesvědčivě a lidé do divadla přijdou. Nezáleží tedy na žánru, ale na tom, jak se který tvůrce s daným dílem vyrovná. Mezilidské vztahy byly v této opeře důležité od samého počátku. Není to tedy žádná moje inovace. Spíš jsem na ně chtěla upozornit. Navíc je to téma, které bylo a je stále aktuální.

Oslovila vás osobně něčím Mozartova veselohra?
Figarova svatba dle mého soudu není až taková komedie, za jakou se většinou považuje. Ale možná je to jen můj odlišný způsob vnímání. S Mozartovým dílem jsem se již setkala. V divadle Barka byl v loňském akademickém roce uveden Divadelní ředitel, kterého jsem měla možnost režírovat. Jinak Mozartovo dílo je mi velice blízké a každá z jeho oper nabízí spoustu možností pro inscenátora. Kdyby to však bylo na mně, vybrala bych si na podruhé něco jiného, pro srovnání.

Je to tedy dílo s nádechem tragična?
Nevím, jestli můžeme v tomto případě hovořit o tragédii. Figarovi a hraběnce jde o hodně. Velice mě zaujalo představení ze Salcburku z roku 2006. Nebylo to téměř vůbec k smíchu. Já to vnímám obdobně. Navíc ve skutečnosti dopředu nikdy netuším, v kterých pasážích se budou diváci smát. To zůstane jen a jen na nich.

Na opeře spolupracují z velké části studenti jak v roli herců, tak i v orchestru. Jaké výhody má takové studentské představení?
Měla jsem možnost poznat spoustu podobných představení na jiných akademických půdách, například ve Vídni nebo v Bratislavě. Studenti zde úzce spolupracují s pedagogy. Mám ale pocit, že se jim nedostává mnoho prostoru, aby se mohli projevit samostatně. U nás tuhle možnost vidím a vítám.

Podle čeho bude na představení znát ruka mladé režisérky?
To nevím… Kostýmy jsou inspirované módou konce šedesátých let. Jednoduchá scéna se bude skládat ze tří segmentů, potažených bílým úpletem a důležitým doplňkem je lampa ve tvaru lidské postavy. Ta nahrazuje divákům toho, komu se zrovna zpovídají, když jsou úplně sami. Představení jsme doplnili také videoprojekcí.

Co přesně si pod videoprojekcí můžeme představit?
Pro každé dějství jsme zvolili jeden statický obraz. Videoprojekce se tedy během něj měnit nebude. První a třetí dějství má být ve znamení různých zápletek a setkávání jednotlivých osob – to vše je symbolizováno množstvím dveří. Druhé dějství pak patří hraběnce, na oranžovo-růžové pozadí se promítnou ženské oči. Poslední dějství, věnované mužskému elementu, nastíní mužskou zvídavost a překonávání lidských možností.

Autor: Martina Harthová

9.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Úmrtnost dětí po úrazech klesá. Pomáhá prevence

Ilustrační foto.

Mrazy jsou na ústupu, škody na úrodě budou zemědělci znát na konci května

Z titulu Komety jsem měl plný facebook celý týden, usmívá se Kempný

České Budějovice, Brno /ROZHOVOR/ – Za čtyřicet dní odehrál jen čtyři utkání. Dvě v závěru základní části NHL, jedno v play-off a ve čtvrtek opět oblékl reprezentační dres. Obránce Michal Kempný má velkou chuť, v závěru letošní sezony v Chicagu Blackhawks příliš prostoru nedostal, teď se těší na mistrovství světa. „Po dlouhé době zase v nároďáku a před českým publikem, o to víc jsem rád, že jsme vyhráli," vrací se šestadvacetiletý bývalý bek Komety k výhře 3:2 nad Finy v Českých Budějovicích. V sobotu nastoupí proti Švédům.

AKTUALIZOVÁNO

Zbrojovku srazily v záchranářském souboji důraz a standardky

Jihlava, Brno /FOTOGALERIE/ – Místo, aby se zápasem uklidnili, ocitli se po něm pod mnohem větším tlakem. Brněnští fotbalisté včera v 26. kole první ligy padli 0:3 v Jihlavě a jejich záchrana v nejvyšší soutěži není vůbec jasná. V neúplné tabulce sice Zbrojovka zůstala dvanáctá a dál drží pětibodový náskok na sestupové pozice, ale mohla být daleko klidnější. „Je ohromná ostuda prohrát v Jihlavě 0:3, za celé jaro jsme nehráli tak špatně v defenzivě," utrousil brněnský stratég Svatopluk Habanec.

S operací Afghánky jsme museli počkat na manžela, popisuje anestezioložka

V Etiopii jezdila od vesnice k vesnici a léčila, v Afghánistánu podávala anestézii. Zbavit se pohodlí a jít do rozvojových zemí pomáhat je pro většinu lidí nepředstavitelné. Ne však pro brněnskou anestezioložku Irenu Janouškovou, která s Lékaři bez hranic na misích strávila téměř rok.

VIDEO: Opilý řidič kamionu kličkoval po dálnici. Měl 3 promile, nemohl ani stát

Břeclav – Podivně jedoucího kamionu na dálnici D2 u Břeclavi ve směru na Brno si před pár dny všimla hlídka celníků. Kontrola potvrdila, že s řidičem není něco v pořádku. Přivolaní policisté z dálničního oddělení v Podivíně při dechové zkoušce opilému cizinci naměřili téměř tři promile alkoholu. „Čtyřicetiletý muž za volantem nebyl schopen ani sám chodit či stát, na zemi vsedě téměř usínal," popsal v pátek policejní mluvčí Pavel Šváb.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies