VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Režisérka Alice Kučerová: Figarovi i hraběnce jde v opeře o hodně

Brno - Mozartova nejhranější opera se opět vrací na prkna brněnského divadla Reduta. Tentokrát jako absolventská práce studentky oboru Operní režie Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně Alice Kučerové.

9.4.2008
SDÍLEJ:

Režisérka Alice Kučerová.Foto: ARCHÍV

Mladistvý nádech má být na hře znát, neboť mladá režisérka děj ozvláštnila vlivy šedesátých let minulého století. Ty se promítnou především v kostýmech, které navrhla Kateřina Kerndlová. Národní divadlo s Hudební fakultou nepracuje poprvé. Podle slov tvůrců dokáží studenti do samotného představení vnést prvky, které jsou oživující a zároveň inovativní. Premiéra Figarovy svatby bude tuto sobotu v sedm hodin večer v divadle Reduta. Brněnskému Deníku Rovnost Alice Kučerová sdělila něco ze zákulisí příprav nového představení.

Jak jste se dostala k režírování Mozartovy komické opery Figarova svatba?
V podstatě to nebyla úplně tak moje volba. Jelikož jsem studentka brněnské Hudební fakulty, bylo mi toto téma přiděleno dramaturgickou radou. Každý student operní režie absolvuje tak, že zinscenuje, ve většině případů, celovečerní operu. A tak já režíruji Mozarta.

Jak jste se tedy s Mozartem sbližovala?
Nejvíc jsem se potýkala s tím, jak k režii Figarovy svatby přistoupit. Pročetla jsem si obě Beaumarchaisovy hry – tedy i Lazebníka sevillského, a pokusila jsem se přenést některé vztahy jednajících osob právě i do Figarovy svatby. Některé prvky děje jsem pak ale upozadila ve prospěch jiných.

Které například?
V původní hře je vyzdviženo právo první noci, které má hrabě nad svými poddanými. Tohle téma jsem nechala trochu stranou a namísto něj jsem vyzdvihla konflikt, který vzniká ve vztahu mezi mužem a ženou ve chvíli, kdy jeden z partnerů zjistí u svého protějšku nevěru, a všeobecně princip mužského a ženského světa.

Myslíte tedy, že mezilidské vztahy dokáží diváky víc nalákat na nové představení?
Mým cílem rozhodně není pracovat tak, abych nalákala na „nějaké atrakce“ co největší počet diváků. Myslím si totiž, že pokud je hra dobře udělaná – má svůj styl a poezii, pak na diváka působí přesvědčivě a lidé do divadla přijdou. Nezáleží tedy na žánru, ale na tom, jak se který tvůrce s daným dílem vyrovná. Mezilidské vztahy byly v této opeře důležité od samého počátku. Není to tedy žádná moje inovace. Spíš jsem na ně chtěla upozornit. Navíc je to téma, které bylo a je stále aktuální.

Oslovila vás osobně něčím Mozartova veselohra?
Figarova svatba dle mého soudu není až taková komedie, za jakou se většinou považuje. Ale možná je to jen můj odlišný způsob vnímání. S Mozartovým dílem jsem se již setkala. V divadle Barka byl v loňském akademickém roce uveden Divadelní ředitel, kterého jsem měla možnost režírovat. Jinak Mozartovo dílo je mi velice blízké a každá z jeho oper nabízí spoustu možností pro inscenátora. Kdyby to však bylo na mně, vybrala bych si na podruhé něco jiného, pro srovnání.

Je to tedy dílo s nádechem tragična?
Nevím, jestli můžeme v tomto případě hovořit o tragédii. Figarovi a hraběnce jde o hodně. Velice mě zaujalo představení ze Salcburku z roku 2006. Nebylo to téměř vůbec k smíchu. Já to vnímám obdobně. Navíc ve skutečnosti dopředu nikdy netuším, v kterých pasážích se budou diváci smát. To zůstane jen a jen na nich.

Na opeře spolupracují z velké části studenti jak v roli herců, tak i v orchestru. Jaké výhody má takové studentské představení?
Měla jsem možnost poznat spoustu podobných představení na jiných akademických půdách, například ve Vídni nebo v Bratislavě. Studenti zde úzce spolupracují s pedagogy. Mám ale pocit, že se jim nedostává mnoho prostoru, aby se mohli projevit samostatně. U nás tuhle možnost vidím a vítám.

Podle čeho bude na představení znát ruka mladé režisérky?
To nevím… Kostýmy jsou inspirované módou konce šedesátých let. Jednoduchá scéna se bude skládat ze tří segmentů, potažených bílým úpletem a důležitým doplňkem je lampa ve tvaru lidské postavy. Ta nahrazuje divákům toho, komu se zrovna zpovídají, když jsou úplně sami. Představení jsme doplnili také videoprojekcí.

Co přesně si pod videoprojekcí můžeme představit?
Pro každé dějství jsme zvolili jeden statický obraz. Videoprojekce se tedy během něj měnit nebude. První a třetí dějství má být ve znamení různých zápletek a setkávání jednotlivých osob – to vše je symbolizováno množstvím dveří. Druhé dějství pak patří hraběnce, na oranžovo-růžové pozadí se promítnou ženské oči. Poslední dějství, věnované mužskému elementu, nastíní mužskou zvídavost a překonávání lidských možností.

Autor: Martina Harthová

9.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Pod hladinou Brněnské přehrady zemřel starší muž

Vizualizace stavby velkého městského okruhu mezi Husovickým tunelem a tunelem pod Vinohrady. Ilustrační foto.
12 7

VMO nabírá další zpoždění. Stavbu vinohradského tunelu komplikuje složitý terén

Brno zná nejlepší podniky. Pivnicím vévodí Výčep Na stojáka, restauracím Koishi

Brno /ANKETA/ – Nejlepší brněnskou restauraci, bar nebo bistro ocenila v pondělí odborná porota v nezávislém gastronomickém hodnocení Gourmet Brno 2017. „Podniky hodnotilo jedenadvacet porotců. Ocenění pak udělili dohromady v sedmi kategoriích," vysvětlila ředitelka Turistického informačního centra Jana Janulíková.

Cvrnkni si, vyzývají divadelníci. Divadlo Bolka Polívky zakončí sezonu

Brno - Neboj se a cvrnkni si, neboť cvrnknout si je lidské a nikdo by se toho neměl bát. S tímto prohlášením zahájí Divadlo Bolka Polívky třetí ročník turnaje ve stolních kuličkách Jakubák Open, a symbolicky tak zakončí svoji 24. divadelní sezonu.

Výročí povodní. Podělte se s námi o vzpomínky!

Jižní Morava – V roce 1997 i pět let nato zasáhly jižní Moravu ničivé povodně. Stoletá voda na mnoha místech v kraji napáchala stamilionové škody a zabíjela. Podělte se s námi o své vzpomínky. Redakce jihomoravských Deníků Rovnost hledá fotografie a svědectví z letních povodní v letech 1997 a 2002.

DOTYK.CZ

Prima vyhodila vedoucího vydání Diváckých zpráv neprávem, rozhodl soud

Obvodní soud pro Prahu 8 rozhodl po třech letech ve sporu spor mezi televizí Prima a vedoucím vydání jejích Diváckých zpráv Jiřím Fröhlichem. Ten se soudil o neplatnost okamžitého zrušení svého pracovního poměru. Soudkyně obvodního soudu dala Fröhlichovi za pravdu. Rozsudek zatím nenabyl platnost, obě strany se mohou odvolat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies