VYBERTE SI REGION

Volbou Buriana ČT riskuje. Nevím proč

Brno - Radovan Fendrych pracoval v České televizi v Brně s Karlem Burianem několik let. Zažil manipulace se zpravodajstvím a postavil se proti ní.

19.1.2008 1
SDÍLEJ:

Radovanu Fendrychovi v době televizní krize vyhrožovali lidé z televize, že by se mohlo něco stát jeho šestileté dceři. Revolty proti Burianovi však dodnes nelituje.Foto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

Radovan Fendrych řídil v roce 2001 brněnské zpravodajství České televize v době, kdy byl tehdejší šéfredaktor Karel Burian na neschopence. Podle všeobecného názoru se tak jen skrýval před revoltou redaktorů, kteří protestovali proti manipulaci se zpravodajstvím a skryté reklamě. „První personalista by poznal, že Karel Burian není manažer,“ říká Fendrych. A boj redaktorů za svobodnější a důvěryhodnější veřejnoprávní televizi považuje nástupem Buriana do funkce ředitele brněnského studia České televize za ztracený.

Co říkáte volbě Karla Buriana ředitelem brněnského studia České televize?
Je to skandální. Burian z profesionálních i etických důvodů takovou funkci nemůže vykonávat. Racionálně si tento krok nedokážu zdůvodnit a myslím, že to nedokáže ani generální ředitel České televize Jiří Janeček. Který mimochodem Buriana několik desítek let z televize zná.

Janeček tvrdí, že lidé, kteří proti Burianovi protestují, vycházejí z polopravd a posunutých informací o jeho minulosti. Je vůbec možné, aby výhrady proti svému dřívějšímu působení vyvrátil?
Svědčí to tom, že televizní krize, která byla před sedmi lety, ještě neskončila. Česká televize z ní nevyvodila dosud žádný závěr. Hodně lidí z té doby dosud v televizi působí, dokonce na manažerských postech. To je i případ Janečka. Dodneška se nedokázal jasně postavit k tomu, co se tehdy stalo. S tím souvisí i jmenování Buriana. Na to, co se dělo, je řada svědků a mně už pomalu přijde zbytečné všechno znova opakovat.

Podle Janečka však Burian vyšel z velmi přísného výběrového řízení. Co si myslíte o tomto argumentu?
Výběrové řízení si dnes každá firma může udělat, jak chce. Výmluvný je fakt, že řadu lidí v komisi tvořili Janečkovi podřízení. Už to konkurz zpochybňuje. Vím, že Karel Burian manažer není, a poznal by to první personalista. A to ho znám několik let.

Jaké tedy mohly být důvody toho, že Burian v konkurzu zvítězil?
Můžu jen spekulovat. Pravděpodobně jsou za tím nějaké vazby, protože Burianova nominace je pro Českou televizi obrovský risk.

Jak Česká televize riskuje?
Česká televize riskuje stále totéž a její brněnské studio především. Riskuje, že se nikdy nevymaní z podezření, že se tam děje něco podivného. Že televizi v Brně ovlivňují různé podnikatelské a politické skupiny. V Ostravě mají lidé k regionálnímu zpravodajství úplně jiný vztah.

Jak se liší zpravodajství v Brně od ostravského?
Řada lidí zprávy od brněnské redakce nebere jako svoje zpravodajství, jako svoji televizi, když to řeknu jejich sloganem. Nemá prestiž, nejsou tam známá jména a respektovaní novináři. Něco samozřejmě dělají dobře, ale celkový výsledek je chabý.

Teď však v čele brněnského zpravodajství stojí někdejší Burianův oponent Roman Ondrůj. A ten tvrdí, že složení redakce a změna situace už neumožní podobná pochybení jako v minulosti. Takže není důvod proti Burianovi protestovat. Souhlasíte s tím?
U bývalého kolegy a člověka, který se do značné míry zasadil o tehdejší kroky redakce proti Burianovi, je to velmi smutné. Mluví o jiné době, o jiném kontextu, o jiné televizi. To znamená, že je třeba zapomenout. Můj názor se však nemění. Bojovali jsme za to, aby televize byla svobodnější a respektovanější. A je úplně jedno, kolik let od té doby uteklo. Takové jsou hodnoty, které jsme prosazovali, a ty platí i dnes. Čekal jsem, že se k nominaci Karla Buriana vyjádří alespoň malým komentářem.

Burian ale už není šéfem zpravodajství. Ondrůj říká, že manipulaci se zprávami nedopustí. Jak tedy může nový ředitel televizi škodit?
Ale on už škodí. Otevřete noviny a čtete dopis podepsaný dvaceti čtyřmi profesory, řediteli institucí, lidmi, kterých si lze beze zbytku vážit. Jsou to osobnosti stojící za brněnskou kulturou a akademici. To důvěru v Českou televizi v Brně hrubě podlamuje. Ať Burian udělá cokoliv, vždy to vzbudí pochyby. Janeček říká, že bude pod mimořádnou veřejnou kontrolou. Ale taková kontrola je vždy jen dílčí. A Janečkovu reakci na dopis brněnských osobností považuji za velmi suchou a arogantní. Stejně tak jsem nechtěl uvěřit postoji mluvčího televize Ladislava Štichy, který odmítl odpovědět na normální otázky o Burianovi. Už to svědčí o nervozitě a nejistotě vedení televize.

Jedním z nejdůležitějších úkolů Buriana bude vybudování nového televizního studia v Brně. Podle řady svědectví však v minulosti podléhal vlivu podnikatelských skupin a stavebních firem. Může to podrýt důvěryhodnost případných výběrových řízení na dodavatele?
Samozřejmě. Půjde o dva velké obchody. Prodej nynějších budov televize v centru a pak výstavba nové. Bude to zajímavá zakázka. Přirovnal bych pozici Karla Buriana k návratu vrcholového sportovce, který si odseděl dopink. Pozice takového člověka je obtížná, každý má pochybnosti.

Jak dlouho jste pod Karlem Burianem pracoval?
Ve zpravodajství jsem byl šest a půl roku, jako redaktor a pak editor zodpovědný za podobu příspěvků do Jihomoravského večerníku a celostátního zpravodajství. Z toho asi čtyři roky byl Burian mým šéfem. On mě vlastně do redakce přivedl. Měli jsme původně velmi dobré vztahy.

Podle Burianových kritiků se Burian dopouštěl manipulací zpráv ve prospěch různých firem či politiků. Jak takový nátlak vypadal?
Burian plnil zadání ředitele studia Zdeňka Drahoše. Zpočátku to byly jen náznaky, že by něco bylo vhodné a tak. Ale nabíralo to na intenzitě. Ke konci stačilo, aby položil na editorský stůl pozvánku s logem dané firmy. A lidé už věděli, že se o ní ve zpravodajství musí něco objevit. I když už to nabylo až komických podob, které do zpravodajství nepatří. Třeba když jsme točili o firemních večírcích. Nikdy jsem sice nemusel čelit opravdu tvrdému tlaku, ale o to to bylo záludnější. Ty věci jsou známé a dokázal to audit.

Výslovně žádné pokyny nedával?
Ale ano. Řekl třeba: Nešlo by o nich natočit dvě minuty? Věděl jsem, že je to neúnosné. Zařadil jsem nakonec třeba jen krátkou zprávu. Druhý den se pak přišel zeptat, proč nebyl příspěvek delší a proč jsme ho nenabídli do Prahy do celostátních zpráv. Vysvětloval jsem mu, že to nebylo možné. Vysmáli by se nám. Snažil jsem se ty věci eliminovat, ale nebylo to jednoduché. Konečně, podívejte se na odvahu redaktorů dnes, kdy mají zákaz o Burianovi mluvit do médií.

Jak dopadli lidé, kteří se podobné praxi vzepřeli?
Někteří odešli. Bohužel to byli velmi kvalitní redaktoři, kteří pak chyběli.

Jaký byl váš největší střet s Burianem?
Paradoxně žádný velký střet nebyl. Říkal jsem mu, co se mi nelíbí. Že se příspěvky o firmách shazujeme před pražskou redakcí. Ke konfliktu by pravděpodobně došlo, kdyby se Burian nějakým způsobem zúčastnil televizní krize na sklonku roku 2000. Připomínám, že všechno to začalo v Brně zdejšími neúnosnými poměry ve studiu pod vedením Zdeňka Drahoše. Burian se však vzbouřené redakci nepostavil. Nechal si napsat neschopenku a vyčkával v pozadí. A to považuji za velké manažerské selhání. Jako šéfredaktor nechal redakci napospas svému osudu. Mohl odejít. Mohl s námi bojovat. Ale on prostě na nějaký čas zmizel. Tak se manažer nechová.

Proč si myslíte, že situace dospěla až tak daleko?
Burian neměl být nikdy šéfredaktor. Vystudoval produkčního, chtěl se věnovat výrobě a nebyl novinář. Jeho pozice byla od počátku špatná. Drahoš samozřejmě věděl, proč ho tam instaloval. Vůbec nedokázal redakci normálním stylem řídit. A to stejné ho může teď potkat i na ředitelské židli. Zkrátka na to neměl kvalifikaci ani zkušenosti.

Proč tedy Drahoš Buriana do zpravodajství nasadil?
Nevím. Nemyslím si, že by tam oba nastupovali jako nějací darebáci. Uvědomili si ale, že disponují mediální silou, za kterou se v tomto světě ohromně platí. Za příspěvky, o kterých byla řeč, dokážou PR agentury zaplatit neskutečné peníze. Jenom za to, že se někdo někde objeví. Začíná to na desítkách tisíc. A to se vůbec nebavíme o reportáži úplně na zakázku. To je svět milionů. Takové věci nedělám, ale vím, jak to chodí. Co dokáže udělat politik, aby se objevil v televizi. Co dokáže udělat soukromá firma, aby v záběru bylo její logo nebo její výrobek. A podobné reportáže Česká televize za Buriana v Brně točila.

Takové sumy padají i v regionálním zpravodajství?
Nemusí to být jenom peníze. Ale vím, že regionální politik, když potřebuje zatlačit na radnici, v zastupitelstvu, před volbami, platí za takové věci zlatem. V České televizi nejde nikdy o plat. Ten není valný. Ale lidé, co sedí v ředitelně nebo ve zpravodajství, mají obrovský vliv. A pokušení ho zneužít zde bude vždycky.

Takže jaká situace je v brněnském studiu dnes?
Bývalí odpůrci mezi sebou uzavřeli smír. Je to velice podivné. Lidsky si to moc nedovedu představit. Moji bývalí kolegové nemuseli hned vyhlašovat stávku, ale mohli se alespoň přihlásit k hodnotám, o které tehdy šlo. Televizní krize byla velmi složitá situace, hodně jsme před sedmi lety riskovali. Třeba mi kdosi napsal textovou zprávu, abych si dal pozor na svou tehdy šestiletou dceru. Ten člověk zapomněl, že se mi u té SMS objeví jméno. V České televizi pracuje dodnes. Jméno neřeknu, ale vypovídá to hodně o tom, jak tvrdá to byla doba. A my jsme nakonec prohráli.

KDO JE RADOVAN FENDRYCH
- Narodil se 11. října 1967.
- Vystudoval Pedagogickou fakultu Masarykovy univerzity v Brně.
- V brněnském studiu České televize působil od roku 1995 do roku 2001. Zastával pozici redaktora a editora. V době Burianovy neschopenky řídil redakci zpravodajství.
- Pracuje jako konzultant v oblasti public relations.
- Je ženatý, má třináctiletou dceru.

19.1.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Nový Moravák svlaží vodotrysky. Vítězný návrh počítá v zimě i s kluzištěm

Brno /VIZUALIZACE/ – Ochlazení v horké letní dny nebo jízdu na bruslích v zimě nabídne po rekonstrukci Moravské náměstí v Brně. Radnice Brna-středu chce vytvořit prostor s vodní plochou a kavárnou, který lidi naláká k odpočinku. V pátek oznámila výsledky architektonické soutěže na podobu náměstí. Z dvaceti návrhů zvítězil v soutěži projekt kanceláře Consequence forma.

AKTUALIZOVÁNO

Vlak srazil ženu na nádraží v Rosicích. Na místě zemřela

Rosice – Pod koly vlaku zemřela šestatřicetiletá žena v sobotu v Rosicích u Brna. Podvečerní nehoda komplikovala vlakovou dopravu na trati mezi Brnem a Jihlavou.

AKTUALIZOVÁNO

Vive la France! Bitvu tří císařů opět ovládli Napoleonovi vojáci

Tvarožná /REPORTÁŽ/ – Po 211 letech se historie na Slavkovském bojišti v sobotu odpoledne zopakovala. Přibližně tisícovka vojáků oděných do dobových uniforem před zraky několika tisíců lidí svedla boj připomínající Napoleonovo vítězství v bitvě tří císařů z roku 1805.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies