VYBERTE SI REGION

Primátor je víc než kterýkoliv ministr

BRNO - Přesně před rokem předal bývalý primátor Richard Svoboda z ODS řetěz novému primátorovi. Tím se stal sociální demokrat Roman Onderka. Po roce ve funkci už tolik nevtipkuje a přiznává: Fyzicky jsem unavený a nemám čas na osobní život. To mi však nebrání plnit své poslání.

7.11.2007 2
SDÍLEJ:

Brněnský primátor Roman OnderkaFoto: ARCHIV

V neděli budete mít narozeniny a před rokem jste se stal primátorem. Jak budete oslavovat?
Na slavení není moc čas. Narozeniny oslavím vkruhu nejbližším. Ale ještě není jasné, kdy se nám to podaří.

To od vás vposledních dnech slyším často, že vám nezbývá čas. Není funkce primátora pro vás únavná?

Unavený je člověk ve chvíli, kdy se mu některé věci nedaří. To není můj případ. Hodně pracuji a málo spím. Proto jsem teď fyzicky unavený. Zatím na mě ale nedolehla psychická únava, a stou fyzickou se dokážu vyrovnat. Když jsem nastupoval do funkce, tak jsem se až po třech dnech zeptal, kde jsou vmé kanceláři toalety. Neměl jsem ani čas vnímat, jestli je den, nebo noc. Záběr byl na začátku velice silný. Dnes mám plánované schůzky dva měsíce dopředu. Některá jednání i sročním předstihem. Zdevadesáti procent už vůbec nerozhoduji o svém čase, volnu nebo o tom, jestli mám či nemám koníčka. Myslím si ale, že je to správně. Funkce primátora je poslání. Ne zaměstnání.

Co si tedy zvaší práce chcete nadělit za dárek? Co vám udělalo radost?

Podařily se nám dvě zásadní věci. První je návštěva středoevropských prezidentů. Vtomto případě Brno obstálo. Obstáli všichni, kteří se na její přípravě podíleli. Brno získalo nejen obrovskou prestiž. Ukázali jsme, že jsme schopní pořádat jakékoli kongresy. Dokázali jsme utlumit své vášnivé názory a dokázali jsme se sjednotit.

A ta druhá věc?

Vila Tugendhat. Mám pocit, že vedení města Brna dokázalo vyřešit spory o tuto památku a ustáli jsme mediální tlak. Její oprava sice ještě nezačala, ale vím, že už se ktomu blížíme. Jsem vtéto věci optimista.

Je právě vila Tugendhat tím, co vám bere fyzickou sílu?

Určitě. I přesto, že mě občas trápí jak jdou některé věci pomalu, tak si musím připomínat, že jsme přebrali mnoho projektů po bývalém vedení. Některé byly méně rozpracované, jiné více. Museli jsme udělat pořádek a nastavit priority. Pak si musíme dávat stále pozor na to, abychom neudělali chybu. Ta je vBrně ihned vidět a objeví se na předních stránkách novin. Nemůžeme si dovolit přestat, zvolnit nebo se něčemu nevěnovat.

Mluvíte o prioritách. Po roce přitom ještě nemá Rada města Brna své programové prohlášení.

O důležitých věcech máme jasno hned od prvního dne nástupu do funkce. Sestavili jsme rychle koaliční smlouvu, ve které je poměrně podrobně rozepsáno, co chceme prosazovat, a které projekty jsou pro nás důležité. Bez shody na základních otázkách by ta koalice nefungovala.

Vúnoru jste říkal, že na prohlášení se pracuje. Máme listopad a pořád nic.

Programové prohlášení je zdevadesáti procent hotovo. Teď se jen dolaďují některé formulace. Většina bodů zkoaliční smlouvy bude i součástí programového prohlášení.

Co se vněm například objeví.

Zajímavá je otázka hledání městského architekta. Chceme najít osobnost, která řekne, že například obchodní dům Centrum nemůže mít dalších čtyřicet pater. Každý soudný člověk, který jde po Malinovského náměstí vidí, že tato budova nemůže být vyšší než kostely okolo. Nesmí dopustit to, co se teď děje na Anenských terasách. Stavba tam zakrývá pohled na katedrálu svatého Petra a Pavla. Tento bod chce celá koalice, ale stále hledáme člověka, který by byl pro tento post vhodný. Nemůže to být architekt, který dostudoval před nedávnem školu. Musí to být osoba, kterou respektují památkáři a akademikové.

Proč ale trvalo rok, než jste se alespoň zčásti shodli na prohlášení?

Jsou věci, které toto prohlášení ovlivňovaly. Je to například nádraží nebo podoba jižního centra. Formulace musí být vždycky taková, aby se pod ni mohli podepsat všichni partneři. Mohli jsme to udělat úplně jednoduše. Schválit programové prohlášení po měsíci fungování, stím, že by tam o železničním uzlu nebylo ani slovo. To by bylo nefér vůči občanům Brna.

Bude stavba fotbalového stadionu postupovat také tak pomalu?

Teď pracujeme na fázích, které jsou částečně neviditelné a zdlouhavé. Tady je problém vysvětlit proč jsme teď vočích lidí pomalí. Když se bavíme o fotbalovém stadionu za Lužánkami, tak jsme před několika měsíci prosadili usnesení zastupitelstva. Tento krok odstartoval pomyslný závod sčasem, aby stadion vypadal krásně, moderně a profesionálně. Teď se dělají výběrová řízení na projektanta. Jenom tento krok trvá dvanáct měsíců.

To říkáte teď. Přemýšlel jste tak i když jste do své funkce nastupoval?

Určitě ano. Znám zákony, které se týkají veřejných zakázek Dokázal jsem si představit problémy, které stím souvisí. Stadion bude stát až vroce 2011. Vroce 2010 jsou nové volby. Připravujeme investici pro nové vedení města. Ale tím se politik nesmí znepokojit. Pokud by to udělal, tak by zastupitelé odhlasovali projekty, které budou hotové za dva, tři roky a pak by se před volbami přestřihla páska. To by bylo velice špatné. Boj sčasem je problémový.

Dokážete přemýšlet, kam chcete mířit ve své politické kariéře dál? Spekuluje se o vašem nahrazení Jiřího Paroubka ve funkci předsedy strany. Jste stínový ministr dopravy.

Jsem obrovský brněnský patriot. O tom vás ani nemusím přesvědčovat. Myslím, že to jde vidět zmých činů, jakým způsobem mluvím a jak jednám. Člověk musí přemýšlet nad tím, jakým způsobem chce pracovat dál. Vtéto fázi, vtuto minutu a vtento den chci být dobrým primátorem Brna. Až jím nebudu, chci, aby lidé říkali: za toho Onderky se udělalo něco dobrého, na co může být Brno hrdé. Neříkám to proto, že si myslím, že primátor je největší hvězda. On je nejvíce viditelný. Dokáže svou viditelností shrnout práci svých náměstků, vedoucích odborů i úředníků. Prodat jejich úsilí do zahraničí.

Láká vás velká politika?

Do velké politiky zatím nemířím. Je to brzo a tyto ambice teď nemám. Navíc post, který zastávám je důležitý a prestižní. Velice si vážím této funkce. Každý den a každou minutu se snažím, abych našemu městu prospěl, aby má snaha měla výsledky zde vBrně.

Jste ale stínový ministr. Nevzal byste funkci ministra?

To, že jsem stínový ministr ještě neznamená, že mě premiér vezme do vlády. Post primátora statutárního města je víc než jakýkoli ministr.

Ubírají vám fyzickou sílu také spory uvnitř sociální demokracie, které jsou spojeny sblížícími se krajskými volbami?

Věci, které jsou medializovány, více se o nich mluví, jsou běžným obrazem každé politické strany. Primární boj o místa na kandidátkách do zastupitelstva někdy přeroste vtrošku hrubší situace. Je otázkou, zda to překročí určitou mez. Zatím je to na hraně. Vidím to ale tak, že média se těmto sporům věnují více, než když jsme byli vopozici.

Dělá dobré jméno sociální demokracii starosta Brna-středu Michal Bortel?

Hodně novinářů se mě ptá, co budu dělat se starostou Bortelem. Pan primátor se starostou Bortelem nebude dělat nic. Bortel má mandát, stal se starostou podle platné koaliční smlouvy a byl zvolen vřádných volbách. Problémy, které jsou vtéto městské části si musí vyříkat na této úrovni. Pokud by tato záležitost přerostla, tak by se tím zabývaly orgány strany.

Tato záležitost nepřerostla?

Každý znás má značku sociální demokracie. Jestli informace o jeho problémech salkoholem nebo spolupráce sbývalým poslancem za ČSSD Michalem Pohankou jsou pravdivé, tak by mohly poškodit dobré jméno naší strany. Je důležité podívat se na tuto věc také zdruhé strany. Jsem zastánce presumpce neviny. Vím, že se starosta Bortel chce bránit proti těmto výrokům soudní cestou.

Na druhou stranu jeho údajný sklon kpití alkoholu není trestný čin.

Několikrát jsem se sním potkal a nikdy jsem ho nepotkal vpodnapilém stavu. Potom se mi těžko čtou články, že po Brně chodí opilý. Je to složité. Média mají obrovskou moc. Můžou u tří čtvrtin Brňanů vyvolat pocit, že je opilec. Je to problém. Není to už o tom, že ten člověk pije nebo nepije. Této nálepky se ale jen tak nezbaví. Rozuzlení tohoto případu bych ale nechal na soudu.

Jak vypadá oprava budovy Jalty na Dominikánském náměstí?

Vtomto směru jsem pesimista. Vkauze Jalta jsem zadal úkoly panu senátorovi Jiřímu Zlatuškovi a náměstkovi Oliveru Pospíšilovi, který má tento majetek v kompetenci. Do konce roku očekávám návrhy možností. Zatím tedy není jisté, zda se do tohoto domu nastěhuje část úředníků zjiných budov.

Věřil jste slibům senátora Zlatušky, že dokáže na příkladě Jalty korupci bývalého vedení města?

Není to o tom, zda věřit nebo nevěřit svému politickému partnerovi. U Jalty jde o kombinaci dokazování něčeho, co schválilo zastupitelstvo.

Přesto Zlatuškovi nevyšly dva největší projekty, se kterými vstupoval do brněnské politiky. Jeho přání, aby nádraží zůstalo vcentru se nesplnilo a Jalta pořád chátrá. Nemůže to vyvolat tření vkoalici? ODS se „kočkuje“ se Zlatuškou vsouvislosti svolbou nového ministra školství.

Myslím si, že vztah mezi Zlatuškou a členy ODS je natolik vosobní rovině, že není možné, aby jejich politické diskuze nedopadly vždy osobními útoky.

Přesto, nemáte strach, že jeho kroužení kolem ODS může koalici vBrně rozbít?

Na panu Zlatuškovi se vážím jedné věci. Pokud měl názor o nádraží nebo Jaltě, tak je stále stejný a je pro mě jasným partnerem. Nemusím sním ve všem souhlasit, ale dokážeme se domluvit.

Před volbami sociální demokraté neřekli jasně, jak si představují nové nádraží. Kritizovali jste radnici, ale nakonec podporujete pokračování projektu, který začalo minulé vedení.

Před volbami jsem říkal, že sociální demokracie je dlouhodobě pro opravu železničního uzlu ve stávající poloze. Vpřípadě, že by to nešlo, tak uděláme vše proto, aby zvítězila jakákoli jiná varianta, která bude prospěšnější pro město Brno. To jsou ta otevřená vrátka možnosti vyjádřit se jinak. Na nádraží jsme také nechtěli získávat politické body a balamutit voliče. Proto jsme si toto téma také nedali do našeho volebního programu.

Nebyla to tedy politická hra abyste se mohli po volbách rozhodnout spolupracovat skýmkoli?

Nebyla. Myslím si, že takovéto projekty mají řešit odborníci a potom politici. Bývalé vedení bohužel nechalo kauzu nádraží dostat do podvědomí lidí v tom smyslu, že Brno je tím, kdo má o stavbě rozhodnout. To je velký omyl. Chybu udělali také vtom, že tlačili před sebou kuličku problémů, když tvrdili, že je tady pouze jedna možnost řešení. Pokud uděláme A, musíme udělat i B. Když Brno rozhoduje o tom, kde to nádraží bude stát, musí přemýšlet také nad tím, kdo ho postaví. Dostáváme se tak do dvou problémů. Nádraží bude stavět stát prostřednictvím správy železniční dopravní cesty. My jim můžeme zkomplikovat stavbu nádraží tím, že nebudeme počítat vúzemním plánu sbudovou vjižní poloze. Druhá věc je, že jsme vždycky říkali, že budova tak jak je dneska, se nám líbí nejvíce. Ale vmomentě, když se zeptáte kde na to vezmeme, tak zjistíte, že to není tak jednoduché. Je to podobné jako když se rozhodujete doma. Musím si koupit bydlení na které mám peníze, které se mi líbí a budu přemýšlet o vyváženosti potřeb. Ve stejné situaci je teď vedení města. Pokud máme být zodpovědní a koupit to, na co máme peníze.

Takže tvrdíte, že není jiná možnost?

Pragmatický pohled říká jednu věc. Vtomto období do roku 2015 můžeme čerpat peníze zevropských fondů. Proto mě jako pragmatikovi nezbývá nic jiného než říct: ano. Chci mít peníze na svůj vyhlídnutý, i když ne úplně ideální byt. Nebo také můžu říct, že nic stavět nebudu a budu pořád bydlet pod mostem.

Současné nádraží je spíš jedna plus jedna.

Ale těsně před spadnutím na hlavu. Pokud tedy povolíme a postavíme nádraží, musíme se postarat také o to, aby bylo kvalitnější.

Zajímalo by mě, jak vypadá diskuze mezi vámi a vaším náměstkem Martinem Anderem.

Věřte, že spolu mluvíme vodborné rovině. Řekl jsem mu, že zodpovědnost města a primátora je tak velká pro další generace, že si nemůžeme dovolit svoje osobní záležitosti, pohádky či vysněné zámky. Musí se prostě stouto realitou smířit.

Vkoaliční smlouvě máte napsáno, že budete votázce rekonstrukce železničního uzlu respektovat názor Brňanů.

Tohle je opravdu věc, kterou jsme neudělali a neudělali ji ani naši předchůdci. Mohl bych být populista a slyšet na různé průzkumy veřejného mínění, které vyšly vnovinách. Ve většině průzkumů, které se udělaly odpovídalo více lidí, že si přeje nádraží vcentru. Nedalo mi to, a když jsem šel po městě, několika lidí jsem se zeptal, kde by podle nich mělo stát nádraží vcentru. Mnoho znich si myslí, že by to měla být opravená budova, která tam stojí dnes. Řekl jsem jim, že o tom se vůbec nebavíme. Nové nádraží by mělo stát na Nových Sadech. A teď je otázka, co je odsunutá a co je přisunutá varianta. Jestli je to rozdíl čtyři sta metrů nebo sto. Spor přerostl hranici vnímání a je to boj světrnými mlýny. Chybu radnice vidím tom, že lidé nejsou seriózně seznámeni stím, o co se vlastně hraje.

A o co se tedy hraje?

O peníze zBruselu, o to zda se postaví nové nádraží a kde bude. Zda bude vodsunuté poloze, nebo bude vpřisunuté, zda budeme dělat díru do kopce pod Petrovem. Myslím si, že osmdesát procent Brňanů neví, že zPetrova se stane ementál, odkud napojíme vysokorychlostní tratě. Navíc pokud se bavíme o průzkumech veřejnosti, byl by zajímavý i pohled na to, kolik Brňanů dojíždí vlakem. Zjistili bychom, že je daleko více lidí, kteří do Brna přijíždí zjiných měst. Proto bychom měli tuto otázku řešit skrajem.

Průzkum tedy dělat nebudete.

Určitě ne. Dluh města vůči občanům Brna je stálé opakování toho, která varianta je dobrá, a která špatná. Musíme se teď pokusit vysvětlit jednu věc: Pokud toto neuděláme tak a tak, nebude nic. Říkám to splnou odpovědností člověka, který zná jako stínový ministrsituaci státu. Informace, které mám dnes kdispozici jsou vyčerpávající. Bavit se o tom, jestli nové nádraží bude modré, zelené nebo fialové nebo kolej bude posunutá o metr doprava nebo doleva, tak to jsou technické parametry. Musíme se teď dívat, co tady bude za deset, padesát let. A podle toho se zachovat.

Proto teď říkám, že můj velký sen mít moderní nádraží tam, kde se vtuto chvíli nachází, se nikdy nesplní. Není to chyba ani politických stran, které jsou vtuto chvíli vkoalici, ale je to chyba zminulého období, kterou jsme zdědili.

Rizikovost přesunu nádraží na jih je třicetiprocentní. Před třemi měsíci jste slíbil, že se toto číslo bude snižovat. Jak to vypadá teď?

Rizikovost třiceti procent je vEvropě u takových projektů zcela běžná. U druhé varianty je to padesát. Pracujeme na tom. Pravidelně se schází grémium pro přestavbu železničního uzlu. Tam jsou všichni, kteří ktomuto projektu mají co říct. Ministerstvo dopravy, kraj, město.

7.11.2007 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Z okolí hlavního nádraží mizí zápach moči, žvýkačky a nedopalky

Brno – Stovky nedopalků a žvýkaček, které ještě minulý týden zdobily okolí hlavního vlakového nádraží v Brně, mizí. Město a městská část od prvního prosince spustily nový systém nepřetržitého úklidu. Ve středu jej politici kontrolovali.Podle Iva Rubeše ze společnosti Ave cz odpadové hospodářství je na úklidu nejtěžší hlavně množství odpadu. „Na takových místech totiž jen přibývá, nemůže se přestat ani na chvíli," sdělil.

Fenomén Ondra: Lezení na OH? Mám z toho strach, je to trochu paskvil

Praha, Brno /ROZHOVOR/ - Není to až tak dávno, co o něm věděl jen úzký okruh lezeckých nadšenců. A vida když v pondělí uspořádal tiskovku po návratu z úspěšné mise Dawn Wall (v kalifornských Yosemitech vylezl za rekordních osm dní nejtěžší stěnu světa v proslulém masivu El Capitan), tísnil se na ní solidní hrozen novinářů a několik televizních štábů. Z brněnského sportovního lezce Adama Ondry je definitivně hvězda tuzemského sportu.

Ministr Jurečka odvolal ředitele Povodí Moravy. Nebyl spokojen s jeho vedením

Brno, Praha – Ministr zemědělství Marian Jurečka ve středu odvolal generálního ředitele státního podniku Povodí Moravy Jana Hodovského. Ministr podle všeho nebyl spokojený s výsledky jeho práce. „Generální ředitel nedokázal čerpat finanční limity pro Povodí Moravy ze státního rozpočtu, časté byly chyby v zakázkách a často se střídali také ředitelé na klíčových postech podniku," nastínila důvody odvolání mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies