VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stavaři jsou jako námořníci. Stále na cestách, tvrdí Borový

Brno - Celý život pracoval v jedné firmě. Před časem se však rozhodl, že potřebuje změnu. Přihlásil se proto do výběrového řízení. Vyhrál a od prvního srpna je Luděk Borový generální ředitel městské společnosti Brněnské komunikace. „Práce a rodina jsou pro mě na prvním místě," říká Borový. Do budoucna chce firmu víc polidštit a ukázat Brňanům, o co všechno se stará.

14.9.2014 3
SDÍLEJ:

Ředitel Brněnských komunikací Luděk Borový.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Říkáte, že rád cestujete. Pozorujete na svých cestách kvalitu silnic a tunelů v zahraničí?

Vždycky jsem se snažil poznávat hlavně lidi, zvířata a kulturu po celém světě. Ale vzhledem k tomu, že rád fotím, moje profesní deformace se na snímcích trochu projevuje. Fotím zajímavé mosty a podobně. Infrastrukturu jsem ale nesledoval, protože porovnávat kvalitu silnice například v Etiopii, kde je pár aut, se silnicemi u nás zkrátka nelze.

Co vás na vašich cestách zaujalo?

Byl jsem v Peru a pět tisíc metrů nad mořem jsem pozoroval, jak dělníci pracují na asfaltové silnici. To mi přišlo zajímavé.

Proč jste se ucházel o post generálního ředitele Brněnských komunikací?

Po škole jsem dlouhou dobu pracoval pro jednoho zaměstnavatele. Zjistil jsem, že už se nemám kam posunout. Že už jsem dosáhl všeho, čeho jsem dosáhnout mohl. Navíc už to pro mě byl trochu stereotyp. V době, kdy jsem přemýšlel o změně, Brněnské komunikace zrovna vypsaly výběrové řízení.

Čím vás nabídka společnosti oslovila?

Je to práce, která je stále v mém oboru, ale její náplň je velmi odlišná od toho, co jsem dělal dřív. Zaujala mě také možnost vystoupit ze soukromého sektoru a stát se investorem. Pracovat pro město. To pro mě byla velká změna. Přiznám se ale, že nejblíže mám k silničním stavbám, k tunelům a mostům. Rád se podílím na výstavbě.

Bylo pro vás výběrové řízení náročné?

To nedovedu posoudit. Bylo to jediné výběrové řízení, které jsem v životě absolvoval. Měl jsem nějaké konkurenty. Všichni jsme předložili reference a pak následoval osobní pohovor. Byl jsem naprosto upřímný a to nejspíš zapůsobilo.

Je práce generálního ředitele náročnější než vaše předchozí profese?

Je jiná. Já jako stavař jsem zvyklý, že pracuji od brzkých ranních hodin. V šest ráno jdu do práce a odcházím, až když je všechno hotové. Mnohdy bývám v kanceláři i do osmi do večera. A potom mě ještě čekají nejrůznější akce, na kterých musím firmu reprezentovat. Třeba pro mě je nové jednání rady a zastupitelstva.

Luděk Borový.Jak vaše rodina snáší, že v práci trávíte tolik času?

Zatím se mnou v Brně nebydlí. Manželka s dcerou žijí ve Středočeském kraji a jsme spolu jen o víkendech. Já jsem vždycky říkal, že stavaři jsou jako námořníci. Mají několik domů, v každém přístavu jeden. I v předchozím zaměstnání jsem byl v jednom kole, jezdil jsem po České republice, Slovensku a Polsku, takže rodina už je zvyklá. Ačkoliv to pro ně není jednoduché, moc mě podporují.

Budou se žena s dcerou stěhovat za vámi do Brna?

Zatím to řešíme. Chceme počkat, až dcera dokončí první stupeň základní školy, aby to pro ni bylo lehčí.

Vlastníkem Brněnských komunikací je město. Je vaše setrvání ve funkci závislé na volbách?

Samozřejmě někdo může namítat, že výběrové řízení bylo chvíli před volbami a že městské firmy jsou hodně spojované s politikou. Ředitelé ale musejí být hlavně odborníci. Nevím o tom, že by se někdo z vedení městských společností angažoval v politice. Jsme apolitičtí a věřím, že případná změna vedení města na nás nebude mít vliv. Ta měřítka jsou jednoduchá pokud má firma dobré výsledky, tak není důvod vedení společnosti měnit.

Co je pro vás v nové práci nejnáročnější?

Pokud mám být upřímný, tak v dobrém slova smyslu právě to, že je vlastníkem město. Jsem poprvé v takové pozici. Kontakt a struktura jednání s městem je úplně jiná než v soukromém sektoru. Ale myslím, že jsem se přizpůsobil rychle. Jinak práci už znám. Firmu už jsem řídil, takže k tomu přistupuji trochu lehčeji. Nechci narušit kontinuitu. Jde mi o to, aby společnost šlapala dál.

Jak vypadá váš klasický pracovní den?

Jeho součástí může být návštěva Zastupitelstva a Rady města Brna. Odpovídám tam na otázky občanů a zastupitelů. Musím také pracovat v souladu s odbory magistrátu a účastnit se jednání příslušných komisí, což zabere dost času. Pravidelně také jednáme na dozorčích radách a představenstvech společnosti. K tomu musím řídit firmu. Vymýšlet koncepci, jednat se zaměstnanci a dělat kancelářskou rutinu a papírování. Hodně času stojí také vytváření kontaktů. Musím neustále přemýšlet nad tím, kam má firma směřovat.

V minulosti lidé Brněnským komunikacím vyčítali, že jim neposkytují informace, na které mají ze zákona nárok. Jak se k tomu stavíte?

Já za sebe musím říct, že cítím povinnost poskytovat lidem informace, na které mají ze zákona nárok. Nejvíc nám média a Brňané vyčítali, že jsme neposkytli materiály o rekonstrukci ulice Milady Horákové. Bylo to ale trochu složitější.

Jak to myslíte?

Je pravda, že žádost o informace na Brněnské komunikace dorazila, my jsme s žadatelem komunikovali a upřesnili si, co požaduje. Údaje jsme mu chtěli poslat poštou, ale nepodařilo se nám získat jeho adresu. Pak kolem toho vznikla spousta problémů.

Jakých?

Elektronicky nemůžeme zaslat všechno. Máme povinnost o určité informace pečovat tak, aby nemohly nikam uniknout. Pokud by se dostaly k někomu nepovolanému, můžeme z toho mít problém.

Chcete se nějakým způsobem zasadit o to, aby lidé na internetu našli aktuální informace o opravách a podobných věcech?

Máme web brnaciprobrno.cz, kde něco podobného funguje. Budeme předělávat naše internetové stránky a chceme zjednodušit právě přístup k takovým údajům. Chci zlepšit mediální obraz firmy a víc spolupracovat s médii. Brněnské komunikace pod mým vedením budou blíž občanům. Spousta z nich totiž vůbec neví, co Brněnské komunikace dělají nebo nedělají.

Ředitel Brněnských komunikací Luděk Borový.A co sociální sítě?

Jsme na Facebooku. Uvažujeme i o tom, že tam vytvoříme pravidelnou relaci o dopravě. Nechci nic slibovat, ale od ledna se na facebooku snad budou střídat vedoucí nejrůznějších sekcí Brněnských komunikací. V určitý čas si sednou k počítači a budou odpovídat lidem na nejrůznější otázky.

Nemáte strach z negativních komentářů?

Jsem trochu skeptický. Facebook je do určité míry anonymní a já si rád promluvím s každým s očí do očí. Pokud by se ukázalo, že nás lidé urážejí, tak bychom v tom asi nepokračovali.

Vy osobně facebook používáte?

Mám na něm profil a sleduji, co říkají jak moji kritici, tak příznivci. Snažím se si z toho něco vzít a zamyslet se nad tím. Je to dobré informační médium, ale člověk si musí dávat pozor, aby nenapsal něco hloupého.

V Brně je hodně diskutovaná otázka parkování. Jak chcete tento problém řešit?

Poslední zastupitelstvo schválilo průlomový dokument s názvem Strategie parkování ve městě Brně. Je to zatím jen návod. Záleží, jak se k němu postaví nejen Brněnské komunikace, ale také město, jeho části a odbor dopravy. Budeme o tom jednat a snažit se, aby Brno mělo takové parkování, jaké si metropole zaslouží.

Jak je to s parkovacími domy v Brně?

V Brně jsou tři. Jeden provozujeme my v Kopečné ulici, další dva jsou soukromé. Do budoucna mají podle strategie vzniknout další tři. Ve Veselé a Panenské ulici je postaví Brněnské komunikace. Celý systém se pak doplní rezidentními zónami. Tím dostaneme auta tam, kde je chceme mít. Na záchytná parkoviště. Uvolníme tak ve městě místo pro zásobování, cyklisty a chodce.

Budou rezidentní zóny ve městě drahé?

Lidé, kteří bydlí v dané lokalitě, budou platit poplatek za vydání parkovací karty. Výše poplatku bude závislá na jednání mezi Brněnskými komunikacemi, odborem dopravy a politickou reprezentací města Brna.

Nedávno si Brňané stěžovali, že výtah v parkovacím domě v Kopečné ulici je placený. Budete to nějak řešit?

Je potřeba si uvědomit, že i když jsme městská firma a postavili jsme parkovací dům, tak ten výtah je součástí domu a má sloužit hlavně jeho klientům, pro které je zdarma.

Proč za něj zbytek lidí musí platit?

Jsem zastáncem toho, aby byl pro všechny, ovšem spousta volně přístupných výtahů je poničená a zdemolovaná. Poplatek je pojatý spíše jako ochrana před vandaly a bezdomovci, kteří by tam v zimě mohli chodit spát. Rozhodně to nebylo namířené proti maminkám s kočárky. Poplatek jsme zavedli s dobrým úmyslem. Nenapadlo nás, co se může stát. Proto se budeme snažit to vyřešit jinak.

Ve středu se propadla silnice v Horově ulici. Svědčí to o tom, že je potřeba brněnské ulice radikálně opravit?

Každý by chtěl jezdit po bezvadném asfaltu nebo betonu. Mně by se to taky líbilo. Ale v Brně jsou stovky až tisíce kilometrů silnic a na rekonstrukci všech peníze nemáme. Chceme spíše omezit vícenásobné zásahy do silnic. Aby tam jeden rok nepracovali elektrikáři, další rok potom nepřišli plynaři a pak teprve my s povrchem. Budeme se snažit všechny práce sladit tak, aby co nejméně obtěžovaly občany.

Které ulice jsou v nejhorším stavu?

Například Dornych, Benešova nebo Plotní. V dohledné době tam dělníci opraví inženýrské sítě, potom nastoupíme my a dáme do pořádku povrch silnic. Vždy je lepší udělat celý nový povrch, než si nechat něco rozkopat a silnici pak záplatovat.

Autor: Lenka Šklubalová

14.9.2014 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Franci Litsingi.

Zbrojovka chce domácí výhru, kterou v tabulce přeskočí Liberec

O cvičení, zdravé výživě a zážitcích ze soutěže Miss aerobik či z mistrovství republiky ve vzpírání vede třiadvacetiletá Lucie Minářová z Brna blog. Její rady sleduje dvanáct a půl tisíce lidí. S aerobikem začala před osmnácti lety.
6

Soutěžila v Miss aerobik, teď zvedá činky. Její rady sleduje dvanáct tisíc lidí

Červená světla u železnice? Ženě s třemi dětmi v přecházení nevadila

Brněnsko – Hazard s životy a zdravím předvádělo na železničních přejezdech dvanáct lidí, které zachytili policisté při bezpečnostní akci tento týden. Kontrolovali, jak chodci i řidiči překonávají přejezdy, když svítí výstražná červená světla. „Odstrašujícím případem je počínání osmačtyřicetileté ženy, která v Nedvědici doprovázela trojici dětí. Ženu nezajímala výstražná světla na tamním závorami nechráněném přejezdu," uvedl v pátek policejní mluvčí Bohumil Malášek.

Z ulic Brna zmizely stovky billboardů

Brno - Více než dvě stovky nelegálních billboardů zmizely loni z brněnských ulic. Úředníci, kteří vyzývali majitele k jejich odstranění, byli dvakrát úspěšnější než v roce 2015. „Předloni jsme jich odstranili asi jen sto," připomněl zastupitel Brna-středu Michal Závodský.

Na dálnici u Tvarožné se srazila dvě auta. Nehoda omezila i dopravu ve Slatině

Tvarožná - Jenom jedním jízdním pruhem mohli řidiči projet dálnicí D1 u Tvarožné ve směru na Vyškov. Na dvě stě sedmém kilometru dálnice se totiž v pátek odpoledne srazila dvě auta. Při nehodě se sice nikdo nezranil, následky ale ovlivnily mnoho řidičů. V páteční odpolední špičce doprava kvůli nehodě kolabovala i v brněnské Slatině.

AKTUALIZOVÁNO

Tramvaj přejela muže ležícího na kolejích. Amputovala mu obě nohy

Brno – V kritickém stavu převezli záchranáři do nemocnice mladého muže, kterého ve čtvrtek večer v Brně přejela tramvaj. Muž při nehodě utrpěl vážná zranění, přišel o obě nohy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies