VYBERTE SI REGION

Ukázalo se, že nejsem úplný kretén. To mě těší, říká Karel Abraham

Brno /ROZHOVOR/ - Jeho kariéra v nejprestižnějším seriálu trvala jedenáct let. Za tu dobu toho brněnský motocyklový závodník Karel Abraham zažil hodně. „Kromě úspěchů mi utkvělo v paměti, když na nás mířili v Turecku samopaly," usmívá se pětadvacetiletý jezdec. Teď v mistrovství světa končí a přesouvá se do superbiků. Možná tak bude míň na očích a unikne kritice, která se na něj v poslední sezoně kvůli špatným výsledkům valila ze všech stran. „Nemyslím, že budu v ústraní. Naopak mě můžou dobré výsledky v superbicích zviditelnit," věří milovník adrenalinových sportů a zbraní.

15.11.2015 3
SDÍLEJ:

Karel Abraham.Foto: DENÍK/Attila Racek

Snášíte konec v MotoGP těžce?

Spousta lidí možná řekne, že si vymýšlím, ale odejít z nejprestižnějšího seriálu byl můj nápad. Na MotoGP z hlediska popularity nic nemá, jde o formuli jedna motorek. Nyní bohužel nejsme schopní dostat se k takovému stroji, abych tam hrál důstojnou roli. V minulosti jsem závodil s mnoha jezdci vyrovnaně a oni teď jsou v desítce. Měli štěstí na lepší techniku, tak to holt někdy bývá. Konec mě mrzí hodně.

Takže konec zapříčinilo hlavně špatné technické vybavení?

Ano. Věřím, že kdybych měl lepší motorku schopnou konkurence, tak můžu v MotoGP jezdit v nejlepší desítce. A kdybych se tam dostal, tak je to motor, který člověka žene dál vpřed. Pak už by šlo dostat se i výš. S klukama, kteří tam teď figurují, jsem před několika lety sváděl vyrovnané souboje. Oni jsou, co se týče motorky, úplně jinde. Mé zranění výsledkům taky nepřidalo. Nejvíc frustrující je ale fakt, když vím, že je jedno, jestli budu trénovat denně hodinu nebo šest. Když má člověk pomalou motorku, je konec.

Už jste měl dost ježdění na chvostu startovního pole?

Přesně. Přemýšlel jsem, co dál, a řekl jsem si, že superbiky jsou výborný šampionát. Zpátky do slabší kubatury Moto2 se mi už nechtělo, tak šlo o jasnou volbu. Měli jsme několik nabídek, v úvahu připadalo i mít v superbicích vlastní tým jako teď v MotoGP. To jsme nakonec zavrhli, protože by to bylo moc složité. Jedna nabídka se mi opravdu zamlouvala, tým má správnou filozofii a líbí se mi. Jeho jméno zatím neprozradím, smlouvu ještě nemám podepsanou.

Existuje možnost, že se jednou do MotoGP vrátíte?

Moc chci. Už teď máme trochu naplánovanou jednu možnost, jak se vrátit. Ale je ve fázi rozpracování a nic přesnějšího nemůžu říct. Návrat však bývá hodně těžký. Málokdo šel z MotoGP do superbiků a pak zpět. Chci pro to však udělat v budoucnu maximum.

Připadal v úvahu i úplný konec závodní kariéry?

Pokud by se nenašlo nic v superbicích, asi bych skončil. Mohlo se stát, že bych nad budoucností spekuloval tak dlouho, až by pro mě nikde nebylo místo. Pokud bych měl jít do nějakého katastrofálního týmu, tak bych se na to vykašlal. Je mi už pětadvacet let a chci si také něco vydělat. Motorky mě samozřejmě moc baví, ale musím z něčeho žít.

V čem spočívá největší rozdíl mezi MotoGP a superbiky?

Když to řeknu úplně jednoduše, tak v MotoGP závodí naprosto speciální motorky, kdežto superbiky už vycházejí z toho, co jezdí i po silnici. Oba šampionáty teď vlastní společnost Dorna.

V mistrovství světa jste závodil jedenáct let. Co vám utkvělo v hlavě nejvíc?

Spousta věcí. Nejen ze závodění. Samozřejmě vzpomínám na první stupně vítězů v Japonsku a následná výhra ve Valencii. Neskutečný pocit jsem měl i při prvním svezení na motorce pro MotoGP. Její výkon byl ohromující. S mechaniky a lidmi v týmu jsme toho zažili hrozně moc, objeli jsme spolu kus světa. V Turecku na nás třeba mířili samopaly nebo si vybavuji, že jsme dostali obálku, kde bylo napsané, že jsme se stali obětí opačné krádeže. Někdo do ní dal pět dolarů a přiložil lístek, na kterém stálo, ať si koupíme něco, co vůbec nepotřebujeme. (smích) Mockrát nám uletělo letadlo, vzpomínám i na období, kdy vybuchla na Islandu sopka nebo se stalo neštěstí v jaderné elektrárně ve Fukušimě v Japonsku. Tyhle věci se nás nepřímo dotýkaly.

Bude pro vás zvláštní, až navštívíte brněnskou Velkou cenu jako divák?

Bude to hodně divné, ale na druhou stranu si to umím představit. Teď při mém zranění jsem byl ve Valencii také jako fanda. Beru to trochu jinak. Na závodech potkám spoustu známých, pokecám s nimi. Stihnu i hodně schůzek s potenciálními sponzory. Na závody se přímo nedívám. Strávil jsem mezi motorkami strašně moc let. Není to tak, že bych přišel v Brně na tribunu a tam se celou dobu díval.

Karel Abraham.

Sezona vám vůbec nevyšla, kdekdo vás kritizoval. Máte v superbicích o to větší motivaci dokázat, že jste dobrý jezdec?

Není to úplně hezké, ale trochu mě uklidnilo, že závodníci, kteří sedlali moji motorku při mém zranění, zajížděli stejně špatné časy jako já. Ukázalo se, že nejsem úplný kretén, když jsem si pořád stěžoval. Sednul na ni Hiroki Ayoama, který testuje tovární motorku Marcu Marquézovi a Danimu Pedrosovi, a taky mu to nejelo. To stejné zažil Anthony West, který mě teď nahradil v závodech. Všichni měli problémy jako já. Doufám, že je nyní evidentní, že problém spočíval z větší části v technice, a ne ve mně.

Těšíte se, že se v superbicích uklidíte do ústraní?

Naopak. Doufám, že zajedu takové výsledky, které upoutají pozornost. Teď možná hodně přeháním, ale pokud v každém závodě dosáhnu na stupně vítězů, tak to bude stát za to. Ale superbiky nejsou žádný jednoduchý šampionát, jezdí tam výborní závodníci. I stroje tam jsou na velmi vysoké úrovni.

Je reálná možnost, že se v superbicích představíte i na Masarykově okruhu?

Naposled se tam jelo před třemi lety a je velká škoda, že tam už superbiky skončily. Ale nešlo táhnout dvě obří akce. Zatím se nikdo o ničem nebavil, ale třeba se v budoucnu superbiků v Brně opět dočkáme. Nejprve se však musí dořešit situace kolem MotoGP. Jde o běh na dlouhou trať.

Stal jste se prvním Čechem v nejsilnější kubatuře MotoGP. Může vás někdo v brzké době napodobit?

V současné době se můžeme bavit jen o dvou jménech. Kubovi Kornfeilovi a Kájovi Hanikovi. V případě prvně jmenovaného je to reálná možnost. Letos Kornfík zajížděl výborné výsledky, a pokud příští rok bude pokračovat, tak může jít dál. Záleží hodně na štěstí. Oba na posun jezdecky mají, Kuba už je zkušený a měl by pokročit výš. Měl by zkusit Moto2, ale podle svých slov zatím nechce.

S výškou kolem metru osmdesáti patříte mezi vyšší jezdce. Měl jste s tím někdy problém?

Proto mi to moc nešlo ve stopětadvacítkách. Přešel jsem do dvěstěpadesátek a tam se to zlepšilo. V MotoGP moc větších jezdců není, ale najdou se tam.

V týdnu vyplynul na povrch dopingový skandál ruských atletů. Dá se v závodech motorek dopovat?

Stoprocentně ne tak, aby to jezdci pomohlo. Nanejvýš si můžeme vzít nějaké přípravky na uklidnění. Ale to vás zas ovlivní v závodě. Podle mě nic, co by jezdce posunulo dopředu, neexistuje.

Jsou v MotoGP dopingové kontroly?

Ano. Pořadatel má najatou firmu, která si při závodech vybere, koho chce. Když vás chytnou za ruku, máte smůlu. Musíte s nimi jít i v závodních hadrech a odevzdat vzorek. Pozitivní testy však nejsou časté. Shodou okolností ale West, který teď jezdil za náš tým, s dopingem problémy měl. Našli mu v krvi látku z prášků, které bral na posilování, a prý o tom nevěděl. Dostal stopku na několik měsíců.

Jak zvládáte studium doktorátu na Univerzitě obrany?

Teď toho mám trochu víc. Vedle doktorátu píšu ještě rigorózní práci na právech a přihlásil jsem se na rekvalifikační kurz na puškaře do Uherského Brodu. Mám teď napilno, dá se to však zvládnout. Všechno studuji dálkově. Nejtěžší je pro mě doktorát. Možná je to tam až moc vědecké, ale dozvím se tam hrozně moc věcí, které mě zajímají.

Karel Abraham.

Čemu se věnujete v rigorózní práci?

Jde o střelné zbraně v trestním řízení. Všechna moje škola se motá kolem zbraní. Nechci mít vystudované z každého oboru něco. Kdybych se chtěl v budoucnu zbraním věnovat, chci na to být co nejlépe připravený.

Jste známý adrenalinovými koníčky. Pokračujete v nich?

Samozřejmě, ale času na ně moc není. Některé jsou taky hodně drahé. Dělám toho víc, ale ne moc často. Skáču padákem nebo se rád proletím vrtulníkem. Shodou okolností jsem si zalétal zrovna nedávno.

Co byste ještě rád zkusil?

Láká mě hodně basejumping (skákání s padákem ze skal poz. red.). Jenže jde o velmi nebezpečný sport a na můj vkus tam hraje roli moc nevyzpytatelných a neovlivnitelných věcí. Blbě foukne vítr, a ačkoli jste výborně připravený, tak máte průšvih.

V dětství jste závodně lyžoval. Dostanete se někdy na sjezdovku?

Strašně dlouho jsem si nezajezdil. Skončí sezona, chvíli si odpočinu a pak zas začnu makat. V lednu přijde zkouškové období, ve kterém řeším školu. Pak už startuje sezona a nejde to. Dost mě to mrzí, protože mě bavily lyže i snowboard.

Je vám pětadvacet let a stále žijete s rodiči. Uvažoval jste o osamostatnění?

Je trochu složitější, jak bydlím a nebydlím. Většinu roku jsem totiž na cestách. Ale zrovna za chvíli jdu na prohlídku jednoho bytu. (úsměv) O vlastním bydlení tedy přemýšlím.

Vaše sestra Petra je začínající nadějná zpěvačka. Podporujete ji?

Fandím jí, ale vídám se s ní hrozně málo. Jsem pořád pryč a ona také. Ani pořádně nevím, v jaké fázi její kariéra je.

Navštívil jste v poslední době její koncert?

Na jakémkoli koncertu jsem nebyl hrozně dlouho. Měl bych na nějaký zajít. Nemám vyhraněný styl, ale líbí se mi kvalitní věci. Hudba mě musí oslovit. Poslechnu si R'n'B i pop.

Autor: Jan Pařík

15.11.2015 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

Sjezdovka u přehrady: pozemek stále chybí

Brno - Lyžařská sjezdovka snadno dostupná z Brna a sportovní vyžití pro děti a mládež versus snaha zachovat lesní porost v už tak přetížené rekreační oblasti v době boje se suchem. Podnikatel Pavel Trčala plánující vybudovat lyžařský areál na kopci Chochola nad Roklí u Brněnské přehrady a majitel pozemku Lesy České republiky ani více než rok od představení záměru nenašli společnou řeč. Brňané se tak sjezdovky u přehrady zatím nedočkají. Trčala se snaží získat podporu Brna i kraje.

Místo oříšků dovážel muž do obchodů jen krabice. Aby si udržel přítelkyni

Brno – Majitel si objednal dodávku oříšků, tvrdil prodavačům podvodník. Místo nich však dovážel do cukráren a jiných obchodů v Brně a dalších městech jen prázdné krabice. Pětačtyřicetiletého muže, který byl dříve již několikrát trestaný, zadrželi brněnští policisté.

Rezidentní parkování v Brně se odkládá. Město nestihlo přípravy

Brno – Několik desítek minut objíždí každý večer Petr Bednář okolí svého bydliště v brněnské Grohově ulici, když hledá parkovací místo. Už v dubnu příštího roku mu mělo pomoci rezidentní parkování. Představitelé města jeho start ale odkládají až na září.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies