VYBERTE SI REGION

Úspěšní podnikatelé: Správný barman? Hlavně musí mít lidi rád

Brno /ROZHOVOR/ - Majitelé Baru, který neexistuje Andrej Vališ a Jan Vlachynský vyprávějí o barové kultuře v Brně i dopadu metanolové aféry na chuť zákazníků.

30.3.2014 1
SDÍLEJ:

Andrej Vališ (na snímku vlevo) a Jan Vlachynský.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Cestovali po Rusku, když je osvítila myšlenka na vlastní podnikání. Zkušenosti neměli. Nejdříve vzali ztečí brněnské vánoční trhy a vymysleli pro ně dnes už zlidovělý nápoj Turbomošt. Pak společně s návštěvníky sociálních sítí vytvořili Bar, který neexistuje a sny převedli z papíru do skutečnosti.

Nápad Andreje Vališe (na snímku vlevo) a Jana Vlachynského na stylový a cenově přijatelný podnik přinesl úspěch. I proto teď mladí brněnští podnikatelé pracují na dalším projektu. „Chceme, aby u nás byli lidi spokojení. Je to stejné, jako když má člověk doma návštěvu. Taky chce, aby nemusela v předsíni čekat," tvrdí jeden z dvojice podnikatelů Andrej Vališ.

Bar, který neexistuje se loni dočkal nominace na cenu koktejlového baru roku. Čekali jste takové ohlasy, když jste podnik plánovali?

Jan Vlachynský: Samozřejmě jsme chtěli, aby sem lidé chodili rádi. Jejich odezva ale byla asi dvacetkrát větší, než jsme si představovali. Od otevření nás množství reakcí nepřestává překvapovat. Řeknu příklad: Jsme v baru v Praze. Najednou aniž bychom řekli, odkud jsme, slyšíme lidi bavit se o našem podniku. To nás strašně těší. Pořád si říkáme, že je úžasné, co se vlastně děje.

Andrej Vališ: Ohlasy nás pořád překvapují.

Jak jste začali?

J. V. Asi v momentě, kdy jsme spolu projížděli Ruskem transsibiřskou magistrálu. Tenkrát jsme zjistili, že si prostě sedneme. Řekli jsme si, že časem rozjedeme nějaký projekt, ale vůbec jsme nevěděli co. Rok nato jsme začali s prodejem Turbomoštu na vánočních trzích. Když jsme ho dělali druhým rokem, hrozně nás bavila ta atmosféra a energie lidí. Po Vánocích na mě padla úplná depka, když všechno skončilo. Tak jsme se rozhodli, že rozjedeme něco, co může fungovat déle.

Texty na vašich webových stránkách ale napovídají, že jste si otevřeli bar kvůli nespokojenosti s úrovní brněnských hospod.

J. V. Nebylo to tak, že bychom chodili po hospodách a říkali si: Stojí za houby. Zvrat nastal až potom, co jsme se rozhodli mít bar, začali cestovat po cizině a zjišťovat, jak to tam v barech chodí. Do té doby jsme moc neměli s čím srovnávat. Předtím nám nevadilo, že se k nám někdo chová v hospodě jako ke kusu hadru.

A jak si tedy brněnská hospodská scéna vede ve srovnání s cizinou?

J. V. Tady ve spoustě podniků pracují lidé, kteří v nich vůbec nemají být. Nemají v sobě základní pohostinnost, kterou v oblasti služeb potřebujete. Nevím, čím to je, nechci nadávat na lidi v České republice, jak je teď móda. Fakt je, že spousta předních podniků se chová k hostům vrcholně nepříjemně. Taky mi třeba vadí, že si spoustě barů nemůžete sednout k barovému pultu.

A. V. Je to znát i v menu. Třeba nabídka koktejlů se tady od devadesátých let nikam nepohnula. Barmani v cizině přicházejí s novými drinky a tady se pořád míchá totéž.J. V.To je pravda. Taky se hodně šmelí. Všude chtějí mít koktejl s co nejdelším seznamem ingrediencí, protože si myslí, že se v množství různých džusů ta jejich nekvalitní vodka schová. Člověk pozná, že nebylo něco v pořádku přinejmenším další den ráno.

Vadilo vám ještě něco?

J. V. Problémy se pojily i s pivem. Všichni tu tvrdí: My máme nejlepší pi-vo. Když jsme přijeli z Moravy do Ameriky, měli tam v hospodě na pípě piv šedesát. Deset jsme ochutnali a ze všech jsme byli úplně nadšení. Oproti českým pivům to byla úplně jiná liga. Když jsme pak tady říkali lidem, že v Americe mají dobrá piva, tak nás měli za úplné blázny. Naštěstí ale už i k nám dorazil trend malých a kvalitních pivovarů.

Andrej Vališ (na snímku vlevo) a Jan Vlachynský.Jak má tedy vypadat ideální barman?

J. V. Závisí to dost na typu podniku, někde by měl umět házet lahvemi, jinde plivat oheň. Základ je ale všude stejný číšník má mít rád lidi. A mělo by ho bavit jim dělat radost. Vždycky mě překvapí, když vidím, že to tak spousta lidí v pohostinství nemá. Spoustě barmanů dělá radost to, že se mohou blýsknout, jaký umí udělat skvělý drink. Hlavní je vytvořit ale atmosféru tak, aby se zákazník cítil dobře.

A. V. Je to, jako když má člověk doma návštěvu. Když si s ním popovídáte, dáte mu kávu a on pak odchází, máte radost, že se u vás měl dobře. A že zase někdy rád přijde.

Jsou v Brně nějaká místa, kam chodíte rádi?

A. V. Chodím třeba rád na pivo tady kousek, do výčepu Na Stojáka. Nebo k Piváriu v Zelené kočce v Kounicově ulici.

J. V. Já zase hrozně rád chodím do Melounového cukru, kavárny ve Františkánské ulici. Její majitelka ji budovala postupně z ničeho, podobně jako my. A dnes má ohromně kvalitní podnik.

Vaši barmani často vymýšlejí nové koktejly, na internetových stránkách máte text, kde kritizujete léta známý drink Long Island Iced Tea. Nestávají se z vás postupně trochu snobové?

J. V. No, snobové. Záleží na tom, kdo je snob.

A. V. Asi by se to tak i dalo nazvat. Z určitého pohledu jasně.

J. V. Podle mne to je ale v každé profesi. Novinář taky nebude číst špatné články, kdežto člověku, který novinařinou nežije, to vadit nebude. Jsme díky práci mnohem náročnější, než jsme bývali.

A. V. Myslím, že už je taková i spousta zákazníku. Začínají si vybírat. Někteří lidé upřednostňují pivnice, kde nemají klasická piva, ale ty kvalitní od malých výrobců.

J. V. Myslíme, že je to obecný trend dobře doložitelný i na kávě. V jídle si lidé už dlouho víc vybírají. Co se týče pití, trend teprve pomalu začíná. U tvrdého alkoholu už to taky trochu funguje. Zní to možná špatně, ale výrobcům kvalitního alkoholu pomohla metanolová aféra. Lidi se naučili si raději připlatit za kvalitní lahev. Ukázalo se, že stojí za to zamyslet se nad tím, co člověk pije. (zamyslí se) Takže asi snobové jsme.

Podle vašich článků jste usilovali o dokonalý bar. Místo, kde se budete cítit dobře. Chodíte se tedy někdy napít do vlastního podniku?

A. V. Já si tady dávám asi jen pivo. Ale vezmu si ho dolů do kanceláře. U baru zůstávám úplně výjimečně.

J. V. Když přijedou kamarádi z daleka, dáme si skleničku u nás. U baru se napijeme jen tehdy, když naši lidi vymýšlejí nové drinky a my je musíme ochutnat.

Nepřipadá vám ironické, že si vybudujete dokonalý podnik a pak v něm nemůžete sedět?

J. V. Mě to strašně štve.

A. V. To jsme si taky říkali.

J. V. Jo, ale nemáme rádi ani u našich zaměstnanců, pokud se tu chtějí ve volnu nějak opíjet. Jsme prostě v blbé situaci: Když chceme do baru, musíme jít jinam.

Chybí vám v Brně ještě nějaký podnik?

A. V. V Brně je ještě velký prostor pro nové podniky a nové věci.

J. V. Určitě. Mně tu pořád chybí strašně moc koktejlové bary. My se sice snažíme mít poměrně širokou nabídku a nezaměřovat se na jeden styl koktejlů, ale nedokážeme obsáhnout všechno. A když jdu někam ven na koktejl, mám problém nechodit na pár míst pořád dokola.

Váš bar je od otevření mezi lidmi velmi oblíbený. Chodí vám nabídky, že ho někdo koupí?

A. V. Ano. Už vícekrát.

J. V. Ale možná je to jen takové plácání do vody. My s nikým takové debaty vůbec nevedeme, takže nevíme, jestli by na to zájemci měli.

A kdyby přišel vážný zájemce s naditou peněženkou?

A. V. Teď uvažuju poprvé vážně, jestli bych byl schopný bar prodat. Spíš ne.

J. V. Bylo by lákavé prodat ho za spoustu peněz. Ale co bychom dělali potom? Než s nabídkami o koupi za námi ale chodí zájemci s tím, jestli jim neprodáme know-how. Jenže to by podle mě jinde nefungovalo. Vše závisí na tom, jaké je Brno a jací jsou Brňáci. I náš další bar, který připravujeme, bude jiný.

Nový podnik Super Panda Circus má ale zase mířit na fajnšmekry. Netvoříte si sami konkurenci?

J. V. Bude to úplně jiný podnik. Myslím si, že tu má prostor pět, deset nebo možná patnáct dalších kvalitních barů. Když jsme na začátku viděli, že má náš podnik u lidí úspěch, mysleli jsme, že vyrostou v Brně další podobné. Ale nic moc se nestalo.

A. V. Nebudou to stejné podniky. Je to jinak nastavené, pro jiný typ lidí.

J. V. Bude tam úplně jiná atmosféra. Tady přijdete v pátek a je tu narváno, v baru je strašně moc lidí. Tam to bude pro menší počet lidí. Panda bude pro větší kliďase. V Baru, který neexistuje jsem často slýchal výtku, že je tu až moc lidí.

Víc lidí asi znamená víc peněz. Bohatnete?

A. V. Myslím, že to dost dobře nejde. Pořád nacházíme cesty na zdokonalení, potřebujeme novou techniku a tak. Takže všechno, co vyděláme, vracíme do baru.

J. V. Asi by to ale šlo. Kdybychom byli velcí hajzlíci, začneme všechno šidit a za tři roky máme peníze v kapse. Za čtyři bychom ale museli zavřít.

JIŘÍ HANÁK

Autor: Redakce

30.3.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

AKTUALIZOVÁNO

Nehoda u Lomničky: Držte se! vzkázali spolužáci. Dívka je stále ve vážném stavu

Lomnička – Nezletilá dívka, která si vážně poranila hlavu při čtvrteční dopravní nehodě u Lomničky na Brněnsku, je nadále ve vážném stavu. „Není už bezprostředně v ohrožení života, ale její stav je pořád vážný. Má poraněnou hlavu a je na umělé plicní ventilaci," uvedl mluvčí Fakultní nemocnice Brno Pavel Žára. Dívka leží na oddělení ARO v Dětské nemocnice v Brně. Při havárii se zranilo celkem pět mladých lidí.

AKTUALIZOVÁNO

O Seniorbus je zájem: Jedna cestující žádá, abychom vynesli smetí, vypráví řidič

Brno /REPORTÁŽ/ – Dvaasedmdesátiletá Zdeňka Bombíková zatím z ranního chladu opatrně nastupuje do vyhřátého bílého vozu. Na jeho boku červeně září nápis Seniorbus. Je čtvrtek krátce před devátou ráno. Merhautovou ulicí v Brně v dopravní špičce projíždí množství aut.

Tipy na víkend: Vánoční trhy začaly i na brněnském výstavišti

Brno – Kromě vánočních trhů v centru Brna mohou lidé od pátku zajít i na brněnské výstaviště. Téměř pět set různých prodejců otevřelo své stánky na tamním vánočním trhu. V provozu zůstanou až do 18. prosince. Největším lákadlem jsou podle pořadatelů řemeslné výrobky i regionální delikatesy. Stánkaři je dovezli ze všech koutů České republiky i ze zahraničí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies