VYBERTE SI REGION

Varga: Znojemské vinobraní bude ve znamení číslice dvě

Znojmo /ANKETA/ - Víc koní a víc ohně slibují letos organizátoři návštěvníkům vinobraní ve Znojmě. Dušan Varga připravuje program akce poprvé. Ceny vstupného zůstanou stejné jako loni.

8.9.2012
SDÍLEJ:

Bývalý ředitel Znojemské Besedy Dušan Varga.Foto: DENÍK/Dalibor Krutiš

Přípravy na Znojemské historické vinobraní, které začne za týden, vrcholí. V ulicích vyrostly první slavnostní brány, poutací plakáty visí na každém rohu a organizátoři už mají přichystané všechny kostýmy. „Tyto zelené šaty bude mít jedna z dvorních dam, červené oblečky patří bubeníkům," vysvětluje ředitel Znojemské Besedy Dušan Varga, když vytahuje další a další kostýmy z přeplněného věšáku. Ozve se drobné cinknutí. „Vida, málem bych zapomněl na šaška," vytáhne z krabice čepici s rolničkami. „Tento kostým je úplně nový, uvidíme, jak dopadne jeho první ročník," zvažuje Varga.

Také jeho čeká letos premiéra. Znojemská Beseda totiž poprvé sama organizuje kulturní program tradičních slavností. „Už teď je jasné, že tento ročník bude něčím zvláštní. Točí se totiž v magickém kruhu dvojek," usmívá se Varga.

Jaké jsou letos novinky ve vinobraní ve Znojmě?

Novinek bude hned několik. První z nich je zábavný program pro děti s názvem Mistr cechů. Zábava je čeká v hradebním příkopu. Mohou se stát odborníkem v cechu pokrývačů, lovců, malířů, šermířů a mastičkářů. Změny čekají také tradiční historické ležení na Mikulášském náměstí. Šermířská skupina Memento Mori tam bude ukazovat, jak se žilo v době Jana Lucemburského. Další novinkou bude stanové městečko, které vyroste na travnaté ploše u znojemské vodárny. Návštěvníci tam mohou za poplatek přespat ve vlastním stanu.

Jak jste spokojení s dosavadními ročníky? Čekáte letos víc návštěvníků?

Loňská návštěvnost byla asi sedmasedmdesát tisíc lidí. Není to ale přesné číslo, protože člověka s dvoudenní vstupenkou počítáme jako dva návštěvníky. Na vinobraní jsme vydělali přes milion korun. To pro nás bylo příznivé, s programem už jsme ale tak spokojení nebyli. Někteří návštěvníci měli výhrady k historickému průvodu, který byl trochu nezvyklý. Nedostatky chceme letos napravit. Bude víc koní a víc ohně.

Jaké je zaměření programu?

Na své si přijdou příznivci dechovky, country, bluegrassu, popu, jazzu i historické hudby. Letos chceme dát více prostoru místním lidem. Páteční průvod proto doprovodí znojemská skupina Lucrezia Borgia, v sobotu vystoupí kapela X-core.

Co bude tentokrát kromě burčáku a vína největším lákadlem?

Hlavně historický program. Letos jsme pozvali špičkové soubory, například již zmiňované šermíře z Memento Mori. V sobotu návštěvníky čeká velkolepý historický souboj, který připraví skupina Merlet. Všichni účinkující navíc musí po dobu vinobraní chodit v kostýmu, což dotváří atmosféru akce.

Vyhovuje vám, že letos už se koná Pálavské vinobraní v jiném termínu?

Z pohledu prodeje stánkových prostor je to pro obě města výhodné. Stánkaři chtějí stihnout obě akce, takže už nyní máme všechny plochy vyprodané. Nevíme však, co to udělá s návštěvností. Největší vliv má ale stejně počasí.

Kolik bude stánků s burčákem? Máte přehled, kolik hektolitrů pro letošek prodejci nachystali?

Stánků má být přesně dva tisíce dvě stě dvacet dva. Letošní vinobraní se ponese ve znamení číslice dva. Čeká nás dvaadvacátý ročník akce po jejím obnovení v roce 1990, zároveň máme rok 2012. Množství přichystaného burčáku nevím. Prodejci to nechtějí zveřejňovat.

Můžete se zaručit za kvalitu burčáku?

Jako každý rok se bude i letos konat soutěž o nejlepší mázhaus. Po městě proto bude chodit komise složená z vinařů. Čeká je příjemná práce, budou totiž burčáky ochutnávat a posuzovat. Podvodníci by se měli mít na pozoru, skupina konšelů totiž nepoctivé vinaře trestá vykoupáním v kašně.

Řešíte s prodejci cenu burčáku? Za kolik se bude prodávat?

Do cen nikomu nezasahujeme. Pravděpodobně si však lidé budou muset za dobré pití připlatit, a to třeba i o třetinu běžné ceny. Například jedna firma prodává na vinobraní burčák za šedesát korun za litr, zatímco běžně stojí o patnáct korun méně.

Máte přehled, kolik se ho průměrně vypije a na čem to záleží?

Přesná čísla bohužel nevím. Ale například Znovín Znojmo loni prodal dvacet tisíc litrů. Lechovice, Lahofer a další firmy to budou mít asi podobně. Když nad tím tak přemýšlím, klidně to může být dvě stě dvaadvacet tisíc litrů. Spotřeba ale samozřejmě záleží na návštěvnosti a návštěvnost zase na počasí.

Jaké bude letos vstupné oproti minulým ročníkům?

Rozhodli jsme se vyjít lidem vstříc a zachovat stejné ceny jako loni. Takže jsme v podstatě zlevnili, protože vzrostla daň z přidané hodnoty. Vstupné tedy bude dvě stě osmdesát korun za dvoudenní permanentku, pro studenty a důchodce o šedesát korun méně. Páteční lístek bude stát sto osmdesát korun, sobotní dvě stovky. Kdo bude chtít přijít pouze na rytířský turnaj, může si zakoupit vstupenku za padesát korun.

Jaké jsou náklady na akci a kde sháníte peníze?

Rozpočet vinobraní je sedm milionů dvě stě tisíc korun. Náklady platíme z podpory Vinařského fondu a Jihomoravského kraje, přispívají nám sponzoři. Důležitý je i příjem ze vstupného.

Byly někdy s organizací vinobraní potíže?

Byly, dokonce se od roku 1974 do devadesátých let vůbec nekonalo. Prý skončilo kvůli nátlaku komunistické strany. Od roku 1990 se akce obnovila, organizátoři však museli řešit řadu problémů s vypisováním zakázek. Znojemská Beseda dokonce dostala dvakrát pokutu od antimonopolního úřadu. Dohromady jsme museli zaplatit dvě stě padesát tisíc korun. Loni byly zase problémy s průvodem, který přichystala pražská agentura. Tento rok jsme proto celou akci rozdělili na technickou, propagační a programovou část. Na první dvě jsme vypsali soutěž, program si však letos děláme sami.

Jak dlouho se připravuje vinobraní a co je nejnáročnější?

Další ročník řešíme prakticky okamžitě po skončení toho minulého. Nejnáročnější je pro nás přichystat kvalitní program. I když hudebníky domlouváme dlouho předem, spousta z nich už něco má nebo po festivalové sezoně nechtějí vystupovat. Přesto se nám ale i letos podařilo sehnat kvalitní umělce.

V čem očekáváte největší problémy?

Vinobraní je akce spojená především s alkoholem. Podnapilí lidé mohou dělat potíže. Největším problémem však bývají potyčky u vstupních bran. Lidé s trvalým bydlištěm v centru mají totiž vstup zdarma, netýká se to však těch, kteří bydlí v ulici Obroková 1/12. Bohužel každý rok si lidé špatně přečtou instrukce a pak se dohadují.

Posílíte služby strážníků, spolupracujete s policií?

Na akci bude dohlížet asi sedmdesát našich lidí. Kromě toho spolupracujeme také s městskou, dopravní i pořádkovou policií. Kvůli kapsářům budou chodit i policisté v civilu. V pohotovosti budou samozřejmě také zdravotníci.

Jsou vůbec místní lidé s akcí spokojení? Navštěvují vinobraní, nebo se raději snaží zmizet z města?

To je těžké posoudit. Obyvatele centra samozřejmě omezujeme, na druhou stranu mají dvoudenní slavnosti zdarma. Mnoho lidí určitě utíká třeba na chalupu. Jiní sem naopak zvou své známé a chtějí se vinobraním pochlubit.

Bude někde ve městě místo, kde si mohou řidiči zkusit takzvaně dýchnout?

Z naší strany bohužel ne. Nemáme potřebné přístroje a dopravní policisté musí o každém dýchnutí sepsat protokol. Podle mých informací nabízí tuto možnost vinaři ze znojemského Znovínu. Pro nás je to ale dobrý tip, co zlepšit v příštím roce.

Připomeňte, jak se měnili organizátoři v posledních letech a proč?

V roce 1990 na vinobraní pracoval Vladislav Rakušan. O šest let později už záštitu převzalo město, které zadávalo organizaci agenturám. Následovala řada problémů s vypisováním zakázek. Po těchto peripetiích převzala loni organizaci programu Znojemská Beseda.

PETRA SVITAVSKÁ


Ředitelka společnosti Mikulovská rozvojová Marcela Koňáková.Ředitelka společnosti Mikulovská rozvojová Marcela Koňáková, která organizuje Pálavské vinobraní, láká na novinky v programu a připomíná možnost vyrazit speciálním Mikulovským expresem. O návštěvnosti říká:

Dlouhodobý cíl? Sedmdesát tisíc spokojených návštěvníků

Mikulov - Ředitelku společnosti Mikulovská rozvojová Marcelu Koňákovou, která je jednou z organizátorek Pálavského vinobraní v Mikulově, zastihl redaktor Deníku Rovnost tři dny před začátkem oslav vína a burčáku. Přípravy na akci, která začala včera, byly v plném proudu a telefon jí zvonil téměř každé tři minuty. „Nejhorší je poslední měsíc příprav," říká.

Jak jste spokojení s dosavadními ročníky? Čekáte letos víc návštěvníků?

Navazujeme na víc než šedesátiletou historii akce. Loni Pálavské vinobraní navštívilo kolem pětačtyřiceti tisíc lidí. Počet návštěvníků každý rok stoupá. Snem starosty je zastavit se na sedmdesáti tisících spokojených návštěvnících. To už by ale musel být Mikulov nafukovací.

Na co se letos zaměřil program?

Program cílí na místní tradice, folklor, víno a burčák, ale i špičku domácí hudební scény. Dramaturgii se stejně jako v minulých letech věnovala produkční akce Irma Konešová. Dvoudenní doprovodný festival v amfiteátru má uspokojit všechny věkové kategorie i žánrové požadavky návštěvníků. Zahraje Čechomor, Katarína Knechtová, Láďa Kerndl i Chinaski nebo No Name.

Vyhovuje vám, že letos se vinobraní ve Znojmě koná v jiný termín?

V Mikulově se termíny příliš neřeší, řídíme se podle tradice. První zářijový víkend je tradiční mariánská pouť na Svatý kopeček, druhý víkend v měsíci vinobraní. Neberu letošní termíny vinobraní jako výhodu ani nevýhodu.

Kolik bude stánků s burčákem? Máte přehled, kolik hektolitrů pro letošek prodejci nachystali?

Stánků bude dvě stě padesát až tři sta. Oživí Náměstí, amfiteátr, vinařské městečko, podzámčí a další místa. Kolik z nich bude burčákových, to přesně neřeknu. Tohoto oblíbeného nápoje bude ale dostatek. Do vinobraní jsou zapojená známá jména regionálního vinařství a všichni berou akci vážně a reprezentativně.

Můžete se jako organizátoři zaručit za kvalitu burčáku? Chystáte jeho kontroly?

Stejně jako každý rok jsou kontroly na vinobraní hlášené. Česká obchodní inspekce se na stánkaře zaměří jako vždy. Za kvalitu burčáku ale samozřejmě zodpovídají vinaři.

Řešíte s prodejci cenu burčáku? Za kolik se bude prodávat?

Ceny si nastavují vinaři, do toho jim jako organizátoři nezasahujeme. Víme totiž, že si ceny mezi sebou nastaví tak, aby byly podmínky přívětivé a srovnatelné. Přemrštěné ceny v Mikulově určitě nehrozí.

Máte zhruba přehled, kolik se burčáku průměrně vypije? Na čem to záleží?

To je individuální. Mně stačí burčáku jedna sklenička, jsem spíš na víno. Někdo za víkend ale zvládne i čtyři litry, průměrná spotřeba se proto nedá příliš vyčíslit. Okolnosti spotřeby jsou také individuální. Jedni chtějí radši sladší burčák, druzí zase silnější nebo se speciálními ovocnými přísadami.

Jaké je letos vstupné? Změnilo se oproti minulým ročníkům?

Vstupné jsme letos museli mírně navýšit, protože se akci zvýšily náklady. Kdo stihl začátek předprodeje, má permanentku na všechny dny za dvě stě padesát korun, což je unikátní. Když se člověk podívá na doprovodný hudební program v amfiteátru, měla by mu připadat cena přívětivá. Návštěvník si může vybrat mezi permanentkou na celé vinobraní za čtyři sta korun a denním vstupným. Rozhodnout se taky může mezi vstupem na náměstí s tradicemi a folklorem nebo poprockovým amfiteátrem.

Prozradíte výši nákladů na akci? Jak Pálavské vinobraní shání peníze?

Peníze se nám vrací na vstupném a pronájmu stánků. Rozpočet akce se ale opírá o město Mikulov, dotační programy a sponzory. Náklady na vinobraní se šplhají do vysokých čísel, konkrétní sumu ale neprozradím.

Byly někdy s organizací vinobraní větší potíže?

Letos oslavíme pětašedesáté výročí Pálavského vinobraní, jehož historie je nepřerušená.

Organizace jistě není jednoduchá. Jak dlouho se vinobraní připravuje a co vnímáte na jeho pořádání jako nejnáročnější?

Hned poté, co akce skončí, začínáme vymýšlet programovou část na další ročník. Jde vyloženě o celoroční přípravu, která graduje asi dva měsíce před vinobraním. Poslední měsíc před akcí je už nervozita na pomyslném vrcholu a po třídenním vinobraní je člověk zcela vyčerpaný. Součástí řídícího týmu je zhruba pět lidí. Nejdůležitější a nejnáročnější zároveň je nastavit vše tak, aby velká třídenní akce dopadla podle plánů a očekávání.

V čem očekáváte největší problémy při vinobraní? Bojíte se například kolabující dopravy, návalů při koncertech, opilců, výtržností či kapsářů?

Největší problémy může přinést jen počasí. Stejně jako každé akci pod širým nebem. Ostatní problémy řešíme s pomocí policie, hasičů, zdravotníků a týmu organizátorů.

Posílí se služby strážníků?

Návaly masy lidí do centra Mikulova řešíme otevřením přilehlých dvorů, rozšířením atrakcí do zámeckého parku a vedlejších ulic. S novými scénami se snaží přispět i místní podnikatelé. Chceme vytlačit auta z centra a stánky uzpůsobit počtu lidí na Náměstí. S opilci a kapsáři si poradí policie. Organizaci pomáhá i to, že na akci vybíráme vstupné. Podle mého se za poslední roky v tomto úroveň vinobraní stále zvedá.

Pro mikulovské podnikatele je vinobraní asi lukrativní událost, že?

Konkrétní čísla samozřejmě nemám, ale příjezd tisíce lidí do města zisk samozřejmě přináší. U restauratérů si nejsem jistá, u penzionů a hotelů ale určitě. Beznadějně obsazeno na tento víkend měli v Mikulově už dlouho. A v okolních vesnicích je situace podobná.

Mnoho lidí přijíždí autem. Je někde ve městě místo, kde si mohou řidiči zkusit takzvaně dýchnout?

Jde už o tradiční službu městské policie v Mikulově, na jejíž služebně si mohou zájemci zkusit přítomnost alkoholu v dechu. Jde o nonstop službu, na kterou budou strážníci letos ještě líp technicky vybavení.

Nabízí se i nějaká lepší možnost dopravy na vinobraní než autem?

Do Mikulova může lidi dopravit speciální vlak. Mikulovský expres má výhodu v tom, že doveze člověka bez starosti o řidičský průkaz. V prodeji je zvýhodněná permanentka se zpáteční jízdenkou na vlak za čtyři sta dvacet korun. Vlak vyrazí z hlavního nádraží v Brně dopoledne. Zpáteční spoj do Brna odjede z mikulovského nádraží ve tři čtvrtě na sedm večer, další pak o půlnoci. Samostatné jízdné jedním směrem vyjde na stovku. Na vinobraní pak můžou návštěvníci cestovat z místa na místo bezplatnou autobusovou dopravou, která spojuje jednotlivé scény.

Jak vnímají vinobraní domácí? Navštěvují jej, nebo se raději snaží z Mikulova zmizet?

Mikulovští na Pálavské vinobraní zvou své rodiny na návštěvu a užívají si hlavně program v amfiteátru, tradic a folkloru jsou za celý rok přesycení. A komu akce vadí, ten se jí jednoduše vyhne. Spíš ale reakce místních na akci vnímám kladně, je to pro město velká událost.

Jak prožíváte vinobraní vy osobně? Nechystáte se na návštěvu okolních vinobraní pro načerpání inspirace?

Jsem tu teprve rok, vinobraní jsem doposud prožívala jako obyčejný návštěvník. A to je pro mě hlavní inspirace. Vidím případné nedostatky akce nebo potřeby návštěvníka. Teď můžu jako organizátor něco ku prospěchu věci měnit. Na blížící se znojemské nebo novosedelské vinobraní se chystám, v Mikulově nebude na zábavu čas. Na výzvědy ale určitě nepojedu, budu ráda, když konečně vypnu.

PETR VLASÁK


Autor: Redakce

ANKETA

Jezdíte na velká vinobraní?

Ano

35 %

Ne

65 %

Hlasovalo: 46     Anketa byla ukončena

8.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Snad budou na řadě jiní. Další koláče by mě zruinovaly, smál se oslavenec Němec

Brno – Ráno donesl do brněnské kabiny koláč jako zápisné. A večer hokejový útočník Vojtěch Němec oslavil narozeniny se spoluhráči domácím extraligovým vítězstvím 4:3 nad Hradcem Králové. „Jsem zase o rok starší a je super, že jsme po dlouhé době vyhráli, splnilo se mi přání," povídal jedenatřicetiletý centr Němec.

Na pláže Brněnské přehrady chtějí zakázat vstup psům. Kvůli stížnostem plavců

Brno /ANKETA/ – Břehy Brněnské přehrady každé léto lákají tisíce lidí k odpočinku. Aby je nerušili pobíhající psi, chce radnice Kníniček vstup zvířat omezit.

Krokodýly přestěhují z vany zpět do terárií. Dostavuje se stanice Kamenačky

Brno-Židenice - Přestavba přírodovědecké stanice Kamenačky v brněnských Židenicích se blíží ke konci. Návštěvníky čeká nový skleník nebo terária s krokodýly.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies