VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Architektka Jiřičná spojila lávkou park s byznys centrem. V zimě je vytápěná

Brno /BRNĚNSKÉ MOSTY/ – Prosklený terminál stanice metra v Londýně, interiér pražského Tančícího domu nebo Oranžérie na Hradčanech. To vše navrhla světově známá architektka a designérka Eva Jiřičná. Svou stopu zanechala i v Brně. Zatímco mrakodrap Palác Heršpická zůstává zatím jen na papíře, pěší lávku mezi parkem pod Janáčkovým divadlem a komplexem IBC využívají lidé už osmnáct let. Architektonického řešení lávky se Jiřičná ujala poté, co nabídku odmítl Jan Kaplický.

16.4.2016
SDÍLEJ:

Pěší lávku mezi parkem pod Janáčkovým divadlem a komplexem IBC využívají lidé už osmnáct let. Architektonického řešení lávky se Jiřičná ujala poté, co nabídku odmítl Jan Kaplický.Foto: DENÍK/Attila Racek

Lávka rozdělená na dvě části je dlouhá celkem 110 metrů. Její kratší část překonává rušnou ulici Koliště v poměrně značné výšce. Mělo to svůj důvod. Dopravní podnik požadoval, aby pod mostem mohly při výluce jezdit trolejbusy. „Výstavba lávky stála dvanáct milionů korun," zjistil odborník na mosty Dušan Josef.

lávka přes Koliště k IBC
- účel: pro chodce
- typ: lávka
- materiál: ocel, železobeton
- vznik: 1998
- architekt: Eva Jiřičná a tým brněnských architektů
- délka: 110 metrů
- váha: 80 tun
- cena: 12 milionů
- délka stavby: 7 měsíců
- zajímavost: v zimním období je mostovka zespodu vytápěná

Při plánování se nezapomnělo ani na vozíčkáře a dětské kočárky, nechybí proto rampa. Autoři se zaměřili také na problém námrazy v zimě. „Mostovka je proto vytápěná," připomněl zajímavost Josef. Pokud venkovní teplota spadne pod nulu, teplotní čidla zapnou elektroohřev panelů, po kterých lidé chodí.

Na projektu se podíleli a dohlíželi na něj brněnští architekti Antonín Pechal, Ludvík Grym a Jindřich Škrabal. „Autorka ukázala velký smysl pro jednoduchost detailu a jeho provedení," pochválil Pechal ve své knize o mostech práci týmu Jiřičné.

Podle něj se při stavbě použilo mnoho tehdy nových konstrukčních prvků. Mezi nimi železobetonové panely s čočkami, zábradlí ze speciálního kovového materiálu a provázané ocelové pruty.

Netradiční esovité klikatění delší části lávky od budovy pojišťovny ke komplexu podle architektů nebyl ani tak designový záměr, jako nutnost. „Je to výsledek majetkoprávních vztahů a požadavku, aby se nemusely kácet stromy," vyjádřil se již dříve pro Rovnost Škrabal.

V podvečer devátého dubna 1998 z lávky lidé mohli sledovat první přistání vrtulníku na heliportu tehdy nově otevřené budovy centra.

Autor: Přemysl Spěvák

16.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Byt. Ilustrační foto.
1

Prodeje nových bytů v Brně se propadly skoro o půlku

Ilustrační foto
2

Mrtvice patří mezi významné zabijáky v kraji. Může za ni i znečištěný vzduch

Festival Mendel knows ukázal lidem umělé pěstování rostlin i párovou gymnastiku

Brno /REPORTÁŽ/ – Ve stínu sedí na gymnastických balónech, sedacích pytlech nebo prostě v trávě děti a společně s rodiči sledují dění na blízkém pódiu. O kousek dál, taktéž ve stínu, jsou postavené stánky, které lemují cestu vedoucí po obvodu zahrady Augustiniánského opatství v Brně. Právě v ní se v sobotu odpoledne koná část festivalu Mendel knows.

Bašta lezení na jižní Moravě je hlavně Moravský kras

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ - Prozkoumat nová místa a vychutnat si adrenalinový prožitek. Jižní Morava je výjimečná i jedinečnou přírodou, kterou lze po mnohdy nenáročném lezeckém výstupu obdivovat z vrcholků skal. Lezení je věnovaný třetí díl seriálu Deníku Rovnost Léto v pohybu.

Volno jihomoravských motocyklistů: surfování a jízda po Balkáně

Kazaň, Brno /FOTOGALERIE/ – Motory v mistrovství světa silničních motocyklů na měsíc utichly, ale lenošení není styl jihomoravských jezdců. Závodní víkend Grand Prix v Brně startuje 4. srpna a Karel Abraham nyní plní kondiční přípravu, Jakub Kornfeil se zase prohání na svém oblíbeném jetsurfu. „Hlavně neřeším závody a oddechuju,“ usmíval se závodník z Rohatce na Hodonínsku.

Nehody v kraji? Nejvíc za devět let

Brno /INFOGRAFIKA/ – Cinknutí mobilu ve stojanu na palubní desce přiláká řidičovu pozornost. Ikona hlásí novou zprávu, kterou hned čte. Podvědomě přitom mačká plynový pedál. Když pak vjíždí do zatáčky, nezvládne řízení a auto ve vysoké rychlosti vylétne ze silnice. „Nejčastější příčinou letošních nehod řidičů bylo nevěnování se řízení,“ upozornila mluvčí policejního prezidia Eva Kropáčová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení