VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cesta zavazadla od cestujícího do letadla? Zaměstnanci naloží 20 tun kufrů denně

Brno /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Simona Tišerová přichází k odbavovací přepážce brněnského letiště. Za necelou hodinu odlétá do Eindhovenu. Stříbrný skořepinový kufr pokládá na odbavovací pás. Váha ukazuje šestnáct a půl kilogramu a zaměstnankyně letiště na něj lepí žlutý pásek s nápisem EIN. Pás se dává do pohybu a kufr mizí. Cestu zavazadla až do nákladního prostoru letadla popisuje další díl seriálu Brněnského deníku Rovnost Za zavřenými dveřmi, který ukazuje lidem běžně nepřístupná místa.

28.1.2016 1 AKTUALIZOVÁNO 29.1.2016
SDÍLEJ:

Cestu zavazadla až do nákladního prostoru letadla popisuje další díl seriálu Brněnského deníku Rovnost Za zavřenými dveřmi, který ukazuje lidem běžně nepřístupná místa.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Cestující pozoruje kufr, jak putuje po pásu a mizí za gumovými zástěrkami. Setká se s ním až po příletu do Nizozemska. „Současně ještě odbavujeme let do Londýna. Kufry putují po sběrném pásu na bezpečnostní kontrolu. Potom je zaměstnanci roztřídí podle destinace," říká vedoucí přepravního provozu Letiště Brno Radek Lang.

Motor pásu hučí a stříbrný kufr se vynořuje u stropu nakládací haly. Jako celebrita sjíždí prostředkem haly dolů na kruhový pás. Jezdí dokola, dokud ho nakladač Tomáš Kudílek nezvedne a nenaloží na příslušný vozík. „Přes zimu je provoz menší, nelétá tolik letadel. Zato v létě jich je třeba deset denně. To máme spočítané, že nám pod rukama projde i dvacet tun za den," dodává mladý muž.

Na rozdíl od velkých letišť, kde třídí systém kufry podle čárových kódů automaticky, se v Brně spoléhají na zaměstnance. Zavazadla nakládají podle barevných visaček. Vedoucí odbavení zahlásí do Kudílkovy vysílačky počet zavazadel a on je na vozíku přepočítává a vyplňuje formulář. „U pravidelných linek mají zaměstnanci letiště většinou třicet minut na vyložení kufrů cestujících a naskládání odbavených zavazadel," vysvětluje Lang.

Růžovobílé letadlo společnosti Wizzair se objevuje v mlze a rychle se blíží. Nakladači, technici i ostatní zaměstnanci už čekají připraveni v bezpečné zóně u odbavovací plochy. Pilot s letadlem dosedá a pomalu se blíží na plochu k odletové hale. „Dokud jsou spuštěné motory a bliká červený maják na trupu letadla, tak nikdo nesmí překročit tuto čáru," ukazuje Lang na pruh barevné dlažby na chodníku.

Ihned po vypnutí červeného světla zaměstnanci najíždějí k letadlu se schody pro cestující. Od vedoucí odbavení vědí, že kufry jsou v předním zavazadlovém prostoru, a přistavují k němu pás. Tři nakladači ve žlutých fluorescenčních bundách po něm vyjíždí k trupu letadla a odklápějí dveře.

Zavazadla jsou v nákladovém prostoru naskládaná těsně vedle sebe a zaplňují ho až po strop. Zhruba metr a půl vysoký a čtyři metry dlouhý prostor je rozdělený na několik sektorů modrými sítěmi. Zaměstnanci je odepínají a posílají kufry po pásu kolegovi, který je rovná na vozík.

V zadní části letadla je ještě jeden, daleko větší, nákladový prostor. Před odletem dostávají nakladači pokyn, do kterého prostoru mají kufry naložit, aby bylo letadlo vyvážené. „Už při odbavování sledujeme počet cestujících a zavazadel. Vše je dopředu propočítané. Cestující musíme v letadle rozmístit a vedoucí odbavení pak i rozhodne o tom, do jakého prostoru mají zaměstnanci zavazadla naložit," dodává Lang.

Autor: Dominika Vágnerová

28.1.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Krádež v Brně. Zlodějka hledala věci u spícího muže v tašce.

VIDEO: Spícímu muži ukradla cigarety. Je to trestný čin, dívce hrozí vězení

instalatér, ilustrační foto

Opravy – kdy je hradí nájemce a kdy pronajímatel?

Čtyřicítka u nádraží v Králově Poli chrání řidiče před poškozením auta

Brno /FOTOGALERIE/ – Řidiči projíždějící Sportovní ulicí v Brně musí sundat nohu z plynu. Na mostě, který vede kolem královopolského nádraží, je totiž rychlost omezená na čtyřicet kilometrů v hodině.

Hyperloop porazil rychlovlak. V ekonomické výhodnosti

Brno /INFOGRAFIKA/ – Rychlovlak si na sebe nevydělá, hyperloop to ale zvládne. Takový je závěr bakalářské práce Petra Šlapala, kterou úspěšně obhájil na Mendelově univerzitě v Brně. Práci má Brněnský deník Rovnost k dispozici.

Nanejvýš dva posty. Kouč Habanec má o zbytku sestavy jasno

Brno /ANKETA/ – Přišli o osu týmu, ale s nahrazením hráčů panuje ve fotbalové Zbrojovce spokojenost. Brněnský celek se v sobotu večer vrátil ze soustředění v rakouském Kaprunu a kouč Svatopluk Habanec už spřádá plány na páteční domácí prvoligový start s ostravským Baníkem.

Nové trasy v podzemí mají zpoždění

Brno – Gumáky a čelovky mohou adrenalinoví nadšenci prozatím nechat ve skříni. Zpřístupnění slibovaných dobrodružných prohlídek městského podzemí v Brně se odkládá.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení