VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Čekárna na Obilním trhu je malý klenot

BRNO - Zastávka ve funkcionalistickém stylu vznikla koncem dvacátých let minulého století. Autorem je architekt Oskar Poříska.

22.8.2007 1
SDÍLEJ:

Čekárny vytvořené Oskarem Pořískou byly víceúčelové. Ta na Obilním trhu ukrývá v suterénu toaletyFoto: DENÍK/Drahomír Stulír

Tramvajová čekárna na brněnském Obilním trhu je malá, v současnosti už poněkud omšelá stavba. Svým elegantním provedením však stále dokáže přitáhnout pohledy nejednoho ze spěchajících Brňanů.

„Jejím autorem je významný brněnský architekt Oskar Poříska. Tato tramvajová zastávka byla postavena na konci dvacátých let minulého století ve funkcionalistickém stylu,“ přiblížil historii stavby Jindřich Chatrný z Muzea města Brna.

Existovaly ještě další tři

Podle Pořískových návrhů byly postaveny ještě další tři tramvajové čekárny. „Dvě na Moravském náměstí a jedna na náměstí Svobody, nazývaná Hříbek,“ upřesnil Chatrný. Součástí těchto zastávek byly veřejné záchody a v případě čekáren na Moravském náměstí a na náměstí Svobody dokonce i prodejny tabáku a drogerie. „Hříbek sloužil i jako místo, kde si mladí dávali schůzky. Hodně vytížená však byla také zastávka na Obilním trhu, kterou hojně navštěvovali tatínci, aby si odskočili, když šli za svými čerstvě narozenými potomky do blízké porodnice,“ zavzpomínal brněnský pamětník Radovan Poděl.

Do dnešních dnů se bohužel dochovala pouze čekárna na Obilním trhu. „Toalety, které se nacházejí v suterénu, byly v provozu přibližně do roku 1989,“ informoval mluvčí radnice městské části Brno-střed Roman Burián.

V průběhu let 1993 až 1997, kdy zmíněnou zastávku spravovala právě městská část Brno-střed, došlo k její částečné rekonstrukci, při které dělníci opravili také střechu.

Opravy zatím nejsou v plánu

„O dalších opravách zastávky zatím neuvažujeme. Stejně tak o tom, že bychom provozovali veřejné WC,“ konstatovala Hana Pohanová, mluvčí Dopravního podniku města Brna, který je nynějším vlastníkem čekárny.

„V roce dva tisíce byl dopravní podnik nucen uzavřít přístupové schody do suterénu zavařenými mřížemi. Záchody se totiž postupně staly oblíbeným místem bezdomovců,“ dodala Pohanová.

I přesto, že čekárna v průběhu času přišla o své prosklené boky a její záchody nejsou v provozu, je připomínkou doby, kdy v Brně vznikala prvotřídní architektura na světové úrovni. Věrna svému označení dokázala být nejen krásná, ale i velmi funkční.

Autor: Martin Mikuláš

22.8.2007 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kníničská ulice v Brně.
3

V Kníničské ulici už jen padesátkou. Snížení povolené rychlosti řidičům vadí

Brněnský kapitán Pavel Zavadil v zápase proti Mladé Boleslavi.

Nemůžeme doma dostat tři góly, zlobil se Zavadil po prohře Zbrojovky

OBRAZEM: Vrátili se v čase. Na palubě historických autobusů

Brno – Padesát korun musel zaplatit prvorepublikový řidič autobusu či nákladního auta, pokud ho nachytali četníci když jel mimo obec více než padesát kilometrů v hodině. Do těchto časů se mohli alespoň na chvíli vrátit návštěvníci akce To bude jízda. Otevřely se jim brány depozitáře brněnského technického muzea a zájemci se projeli dobovými autobusy.

Památek je v kraji stále víc. Nově i soubor sarkofágů nebo statek

Jižní Morava – Větší komplikace při opravách, ale taky snazší cesta k dotacím. Takové jsou pro vlastníky důsledky toho, když se jejich majetek stane kulturní památkou. Na jižní Moravě takových budov nebo věcí od začátku loňského roku přibylo několik desítek. Některé z nich opakovaně.

Besední dům v Ivančicích získává zpět lesk. Na tanec v něm si lidé počkají

Ivančice – Do víc než sto let starých trámů podlahy půdního sálu zapustí sondy a zjistí, jestli jsou v pořádku nosné konstrukce. I tím letos začne další etapa oprav novorenesančního Besedního domu v Ivančicích na Brněnsku.

Mužští učitelé ve školce? Rodiče jim mají problém věřit

Jižní Morava /ANKETA/ – Jeden muž na 250 žen. Jihomoravské mateřské školy trpí obrovským nedostatkem učitelů. Mohou za to nízké platy i nepřízeň rodičů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies