VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Procházet se s knihou lze i v centru Brna

BRNO - Procházka s nosem zabořeným v knize není v Brně většinou možná bez úrazu.

27.9.2007
SDÍLEJ:

Denisovy sady.Foto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

Jedním z mála míst, které zarytým čtenářům může vyhovovat jsou obnovené Denisovy sady. Původně se park vystavěný na místě hradeb nazýval podle rakouského císaře Františka I. – Františkov. Jeho výstavba trvala jen tři roky.

Již roku 1818 se konala velkolepá slavnost u příležitosti položení základního kamene Památníku míru. „Tento monumentální obelisk připomíná vítězství nad napoleonovskou Francií. Stal se dominantou jižní části Brna,“ uvedla historička umění Martina Straková. Původně Alžbětínská třída, dnešní ulice Husova, končila právě u tohoto památníku. Park se rozkládal po celém svahu až k ulici Kopečné. Jeho spodní část byla určena pro soukromé schůzky kolem pramene zdravé vody – Fons Salutis.

„Jeho horní část pak upomínala na co nejtěsnější sepětí Moravy s Rakouskem. Brňané zde měli vyhlídkovou terasu, z níž mohli dohlédnout právě až do Rakouska,“ dodala Straková. Jako na dlani měli obyvatelé Brna i pohled na první vlak, který roku 1839 přijel z opěvované a v té době hojně napodobované Vídně. V parku byla i lázeňská kolonáda, hudební pavilon a botanická zahrada. Zemský sněm si parku cenil natolik, že jej v roce 1849 prohlásil za národní památku.

Následující století odválo ducha staré monarchie pomalu pryč. Nejprve po vzniku Československa byl park přejmenován na Denisovy sady. Na počátku druhé světové války jej pak stavitelé nemilosrdně přeťali prodloužením Husovy třídy. V šedesátých letech se park rekonstruoval a přibylo v něm nepřiměřené množství stromů a keřů. Nový rozkvět sadů přišel s dalším stoletím. Obnovy parku se ujali architekti Petr Hrůša, Petr Pelčák, Zdeněk Sendler a Václav Babka.

„Chtěli jsme park navrátit lidem, aby se nemuseli bát, že se jim v nepřehledné spleti stromů a keřů něco stane,“ řekl Babka. Proměnu zaznamenal i průchod sady. „Návštěvníka vede skrz celý park stezka z broušeného betonu. Chtěli jsme propojit celý park, aby ho chodec mohl bez problému projít s knížkou v ruce,“ sdělil Hrůša. Architektovo přání naplnil Kanaďan Yuyal Rappapert.

„Právě si čtu o Brně. Odtud pocházel můj dědeček,“ uvedl.

Autor: Martin Mikuláš

27.9.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Hokejista Richard Jarůšek.

Kometa má samá skvělá jména, říká před semifinále proti mateřskému klubu Jarůšek

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Dva měsíce. Každý den hodina cvičení. Bez přestávky. Jako asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost jsem se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Brno – Ve středu odstartuje v královéhradecké hokejové aréně semifinálová série Tipsport extraligy. Domácí Mountfield HK poprvé hostí Kometu a v Brně po delší pauze znovu začíná hokejová horečka. Brněnský deník Rovnost zjišťoval, jestli budou fanoušci moct podpořit brněnský tým před velkoplošnými obrazovkami, které byly v minulých sezonách na náměstí Svobody či na Moravském náměstí.

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies