VYBERTE SI REGION

Díl 8. Havarijní ručení: vyplatí se platit víc?

V minulém díle jsme se podívali na povinné ručení a ukázali jsme si, že nejlevnější neznamená vždy nejlepší. Tento článek se bude zabývat bratrem povinného ručení, a sice havarijním ručením.

26.5.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: Deník/ Petr Šilar

Při sjednávání havarijního pojištění automobilu myslete na to, že u tohoto typu pojištění je potřeba brát v úvahu současnou hodnotu vozidla, jelikož s klesající hodnotou vozu klesá i plnění pojišťovny. Pojišťovny běžně vyplatí odškodnění nejvýše do obvyklé tržní ceny vozidla a ta, jak víme, může výrazně klesat. Při pojištění nového automobilu bude tedy pojistná částka výrazně vyšší než při pojišťování stejného typu automobilu po pěti letech.

Od toho se samozřejmě odvíjí výše pojistného, tedy částky, kterou budete platit. Vyplatí se smlouvu pravidelně aktualizovat (každý rok) a snižovat pojistnou částku. Každý rok tak můžete platit méně.

Peřinovi

V minulosti jsem se setkal s rodinou Peřinových, kteří vlastnili několik vozů převážně k podnikatelské činnosti. Pochopitelně vozy pro ně znamenaly obživu, a proto každý vůz měl i havarijní ručení, kdy v případě havárie, odcizení a dalších rizik pojišťovna klientovi vyplatila pojistné plnění.

Peřinovi konkrétně vlastnili tři osobní automobily a 1 dodávku, kdy celková roční platba na havarijní ručení všech automobilů činila více jak 40 tisíc korun za rok. Peřinovi neměli tušení, že si mohou každoročně upravovat smlouvu o havarijním ručení, a tak snižovat celkové výdaje na tento produkt. Můj telefon se slovy: „Tak, pane Peřino, ušetříme přes 17 tisíc korun," pro něj byl velkým překvapením a samozřejmě cenu přivítal všemi deseti. Vyplatí se proto každoročně optimalizovat havarijní ručení.

Jak funguje spoluúčast a amortizace? Většina pojišťoven nabízí tzv. spoluúčast. To znamená, že se spolupodílím na vzniklé škodě. V praxi to pak znamená, že v případě škodní události dostanu poníženou výplatu o tuto spoluúčast. Nejrozšířenější typem spoluúčasti je 5 procent (minimálně však 5000 korun), díky spoluúčasti se mi sníží výsledná platba.

Nečekejte, že sama pojišťovna vás bude každoročně kontaktovat s možností snížení ceny za vaši smlouvu, spíše naopak. Proč by to také dělala, vždyť jde o její zisk.

Jednou z kliček, jak ušetřit na úkor klienta, je takzvaná amortizace (opotřebení) vozu. Amortizace v praxi funguje následovně: Máme-li například auto starší šesti let a staneme-li se účastníkem dopravní nehody, pojišťovna nám zkrátí výši odškodného o částku řádově v desítkách procent.

V praxi to vypadá tak, že i když jsme řádně platili a byli pojištěni a někdo jiný nám způsobí škodu, musíme doplácet nemalé peníze ze svého. Samotný nový blatník anebo jakýkoliv díl nám ale tržní hodnotu našeho vozu nezvyšuje. Proto proti pojišťovnám musel zasáhnout nový občanský zákoník, který se staví na stranu poškozených klientů a udává, že pojišťovny nesmějí používat při pojistné události amortizaci, nebo-li opotřebení.

Nicméně jsme národ, který si vždy najde nějakou cestu, jak systém obejít, a proto už někteří právníci pojišťoven našli cestu, jak opět amortizovat a snižovat klientům odškodnění.

Unikátní seriál pro Rovnost píše Jan Dragon

Autor: Redakce

26.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Průměrná mzda na jihu Moravy vzrostla o pět procent na 26 413 korun

Brno - Průměrná mzda v Jihomoravském kraji vzrostla ve 3. čtvrtletí meziročně o pět procent na 26.413 korun. Zaměstnanci si tak v průměru polepšili o 1261 korun. Reálný růst mezd s ohledem na inflaci dosáhl 4,5 procenta. Vyplývá to z informací, které v pondělí zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

AKTUALIZOVÁNO

Zátah revizorů v rozjezdech: Pozvracím vás, hrozil černý pasažér

Brno /REPORTÁŽ/ – Téměř prázdnými ulicemi nočního Brna se řítí potemnělý autobus. Navzdory tomu, že v něm sedí devět revizorů a osm strážníků, světla v kabině jsou zhasnutá. „Je to proto, aby působil nenápadně," vysvětluje mluvčí brněnských strážníků Jakub Ghanem. Autobus totiž jede na další ze zátahů revizorů v nočních linkách, takzvaných rozjezdech. O víkendu při něm zkontrolovali dvanáct autobusů, chytli téměř sto černých pasažérů. Za jedinou noc revizoři dokáží zkontrolovat až devět set cestujících.

Německý dům? S portrétem Adolfa Hitlera, ukazuje také nová kniha

Brno – Když v roce 1900 vyšla série fantaskních pohlednic o tom, jak bude Brno vypadat za sto let, byla na nich spousta vzducholodí a snových vynálezů, ale Německý dům stál stále na Lažanského – dnešním Moravském náměstí. Nakonec se tato budova v Brně dočkala čtyřiapadesáti let. Poté ji město na přání mnoha Čechů zbouralo. Historii Německého domu a s ním spřízněných spolků představuje nová kniha, jejíž křest je ve čtvrtek v Moravském zemském muzeu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies