VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Díl 8. Havarijní ručení: vyplatí se platit víc?

V minulém díle jsme se podívali na povinné ručení a ukázali jsme si, že nejlevnější neznamená vždy nejlepší. Tento článek se bude zabývat bratrem povinného ručení, a sice havarijním ručením.

26.5.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: Deník/ Petr Šilar

Při sjednávání havarijního pojištění automobilu myslete na to, že u tohoto typu pojištění je potřeba brát v úvahu současnou hodnotu vozidla, jelikož s klesající hodnotou vozu klesá i plnění pojišťovny. Pojišťovny běžně vyplatí odškodnění nejvýše do obvyklé tržní ceny vozidla a ta, jak víme, může výrazně klesat. Při pojištění nového automobilu bude tedy pojistná částka výrazně vyšší než při pojišťování stejného typu automobilu po pěti letech.

Od toho se samozřejmě odvíjí výše pojistného, tedy částky, kterou budete platit. Vyplatí se smlouvu pravidelně aktualizovat (každý rok) a snižovat pojistnou částku. Každý rok tak můžete platit méně.

Peřinovi

V minulosti jsem se setkal s rodinou Peřinových, kteří vlastnili několik vozů převážně k podnikatelské činnosti. Pochopitelně vozy pro ně znamenaly obživu, a proto každý vůz měl i havarijní ručení, kdy v případě havárie, odcizení a dalších rizik pojišťovna klientovi vyplatila pojistné plnění.

Peřinovi konkrétně vlastnili tři osobní automobily a 1 dodávku, kdy celková roční platba na havarijní ručení všech automobilů činila více jak 40 tisíc korun za rok. Peřinovi neměli tušení, že si mohou každoročně upravovat smlouvu o havarijním ručení, a tak snižovat celkové výdaje na tento produkt. Můj telefon se slovy: „Tak, pane Peřino, ušetříme přes 17 tisíc korun," pro něj byl velkým překvapením a samozřejmě cenu přivítal všemi deseti. Vyplatí se proto každoročně optimalizovat havarijní ručení.

Jak funguje spoluúčast a amortizace? Většina pojišťoven nabízí tzv. spoluúčast. To znamená, že se spolupodílím na vzniklé škodě. V praxi to pak znamená, že v případě škodní události dostanu poníženou výplatu o tuto spoluúčast. Nejrozšířenější typem spoluúčasti je 5 procent (minimálně však 5000 korun), díky spoluúčasti se mi sníží výsledná platba.

Nečekejte, že sama pojišťovna vás bude každoročně kontaktovat s možností snížení ceny za vaši smlouvu, spíše naopak. Proč by to také dělala, vždyť jde o její zisk.

Jednou z kliček, jak ušetřit na úkor klienta, je takzvaná amortizace (opotřebení) vozu. Amortizace v praxi funguje následovně: Máme-li například auto starší šesti let a staneme-li se účastníkem dopravní nehody, pojišťovna nám zkrátí výši odškodného o částku řádově v desítkách procent.

V praxi to vypadá tak, že i když jsme řádně platili a byli pojištěni a někdo jiný nám způsobí škodu, musíme doplácet nemalé peníze ze svého. Samotný nový blatník anebo jakýkoliv díl nám ale tržní hodnotu našeho vozu nezvyšuje. Proto proti pojišťovnám musel zasáhnout nový občanský zákoník, který se staví na stranu poškozených klientů a udává, že pojišťovny nesmějí používat při pojistné události amortizaci, nebo-li opotřebení.

Nicméně jsme národ, který si vždy najde nějakou cestu, jak systém obejít, a proto už někteří právníci pojišťoven našli cestu, jak opět amortizovat a snižovat klientům odškodnění.

Unikátní seriál pro Rovnost píše Jan Dragon

Autor: Redakce

26.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Sebevrah skočil z mostu na D1. Náraz přežil, je ale těžce zraněný

Společnost Thermona v Rapoticích vyrábí plynové a elektrické kotle.

Naše práce lidi hřeje, zní z výrobny kotlů. Ročně jich zhotoví 15 tisíc

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.

Konec červených v noci na semaforech? Rozhodne analýza. Jedou kvůli bezpečnosti

Brno /ANKETA/ - Část řidičů i brněnských politiků chce prověřit celonoční provoz křižovatek řízených semafory. V Brně jich je čtyřiadvacet a zpomalují provoz. Semafory se nevypínají kvůli bezpečnosti.

Historické bitvy: možná beze zbraní. Kvůli nové směrnici Evropské unie

Jižní Morava - Místo divácky atraktivních rekonstrukcí slavných bitev pouze hudba z reproduktorů a pokládání květin na hromadný hrob. Takový scénář podle mnohých nadšenců vojenské historie hrozí tradičním živým připomínkám historických událostí. Může za to nová směrnice Evropské unie, která zakazuje používat některé typy historických zbraní.

Manželství v kostce? S herci Kronerovou a Navrátilem v brněnské premiéře

Brno – Divadlo Komediograf uvede v brněnské premiéře inscenaci Manželství v kostce, v níž autor a režisér Luboš Balák vsadil na komediální talent Zuzany Kronerové a Oldřicha Navrátila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies