VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Esa sajdkárkrosu přilákala do Bučovic deset tisíc fanoušků

Bučovice /LETNÍ RETRO/ - V Bučovicích na Vyškovsku se konaly do roku 1989 populární závody sajdkár. Účastnili se jich nejlepší domácí jezdci i světové špičky.

11.9.2012
SDÍLEJ:

Bučovická trať byla proslavená v Československu i za hranicemi. Jezdili tam vynikající závodníci ze socialistických i západních zemí. Těšil je obrovský zájem diváků. Foto: archiv Milana Lutišana

Tisíce návštěvníků, rychlá trať, medaile a olivové věnce na krku vítězů. To vše zažily Bučovice na Vyškovsku naposled před třiadvaceti lety, kdy tam utichly motory sajdkár. Patnáct let byla trať v Hájku známá po celém Československu. Populární závody v sajdkárkrosu představuje další díl seriálu Deníku Rovnost Letní retro.

DESÁTÝ DÍL SERIÁLU LETNÍ RETRO, VĚNOVANÝ PŘÍVOZU PŘES VRANOVSKOU PŘEHRADU NA ZNOJEMSKU, ČTĚTE VE STŘEDEČNÍM (12. ZÁŘÍ) VYDÁNÍ JIHOMORAVSKÝCH DENÍKŮ ROVNOST.

Na zajímavé momenty bučovických závodů dnes milovníci vůně benzinu a zabahněných strojů vzpomínají s nostalgií v hlase. „Sajdkárkros měl v Bučovicích bohatou tradici. Chodil jsem na závody už jako kluk. Nevynechal jsem snad jediný, byl jsem denně i na trénincích. Dětský pokojík jsem si polepil plakáty strojů," zavzpomínal Jan Křetínský.

Na Prvního máje

Jezdci v Hájku poprvé změřili síly v roce 1974. „Za Bučovice nastupovalo šest posádek. Závody se jezdily většinou 1. května. Byly to krásné časy. Trať byla rychlá a hodně technická. Díky přehlednosti byla výborná i pro diváky. Kamkoli si stoupli, téměř vše viděli. Fanoušci byli do závodů neuvěřitelně zapálení," připomněl jeden ze závodníků Radek Konečný, který se sajdkárami skončil v roce 1990.

Sedmnáct let nejezdil. „Teď už zas objíždím republikový seriál. Ale deset tisíc lidí, kteří chodili na závody v Hájku, už dnes na žádnou soutěž nepřijde," poznamenal k návštěvnosti závodů Konečný.

Bučovická trať byla proslavená v Československu i za hranicemi. Jezdili tam vynikající závodníci ze socialistických i západních zemí. Těšil je obrovský zájem diváků.

Bučovické posádky Horáček Hanák, Konečný Šustr nebo třeba bratři Haluzovi tehdy atakovali medailové pozice. „Vesměs to byli závodníci z Bučovic a blízkého okolí. Na trati v Hájku se jezdilo o body do šampionátu, několikrát se tam konalo i mezinárodní mistrovství," připomněl přítomnost nejlepších světových jezdců v Bučovicích Křetínský.

Pamětníci i současní jezdci se shodují, že sajdkárkros je nesmírně náročný sport. „A to nejen pro řidiče, ale i pro spolujezdce, kterému se v branži říká slangově mitfára. Řidiči pomáhá hlavně v zatáčkách udržet balanc," přiblížil motoristickou disciplínu Konečný.

Pro rozhýbání nebo nacvičení spolupráce mezi řidičem a spolujezdcem využívají současní sajdkárkrosaři kratší trať v místní části Bučovic Černčín.

Bučovická trať byla proslavená v Československu i za hranicemi. Jezdili tam vynikající závodníci ze socialistických i západních zemí. Těšil je obrovský zájem diváků. Slavné časy

Mezi pořadatele závodů sajdkár patřil současný předseda Autoklubu Bučovice Josef Brychta. „Byl jsem tehdy v realizačním týmu. Byly to pro Bučovice slavné časy. Na jednom stadionu se závodilo, druhý sloužil k technickému zázemí týmů. Měli tam místo pro porady, byly tam i sprchy," uvedl Brychta. Bučovická trať v Hájku byla podle něj jedna z nejlepších v republice.

Bučovické motoristické soutěži se stal osudným rozpad pořádající organizace Svazarmu, tedy Svazu pro spolupráci s armádou po sametové revoluci. „Konec závodů sajdkár mrzel snad každého. Poslední se jel v roce 1989. Pak se ještě v Bučovicích jistou dobu jezdil superkros," připomněl Křetínský.

Autoklub pak pronajatý areál vrátil městu, které v Hájku v posledním desetiletí postavilo sportovní areál s koupalištěm.

Autor: Michal Kočí

11.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Hromadná nehoda na dálnici D1 ve směru na Vyškov.

Hromadná nehoda uzavřela dálnici D1 na Vyškov. Bouraly čtyři náklaďáky a dodávka

Jakub Krejčík (vpravo).
6

Zůstane v Kometě? Zvážím to, říká nadšený reprezentant Krejčík

Kašnu Parnas opět naplní voda. Po dvou letech

Brno – Symbol brněnského Zelného trhu, barokní kašnu Parnas, lidé v těchto dnech opět uvidí v plné kráse. Napuštěnou. Voda se do kašny vrátí po dvou letech.

Zbrojovka víc střílí góly, ale body jí chybí. Nadále proto bojuje o záchranu

Brno – Zlepšili, co se jim vytýkalo, jenže efekt se nedostavil. Při čtyřech bezbrankových remízách nedali ani gól, přesto fotbalisté Zbrojovky získali čtyři body. V posledních třech zápasech nejvyšší soutěže vstřelili pokaždé dvě branky, ale body brali jen tři. „Víc pilujeme koncovku, ale také góly dostáváme, takže je to zase na remízu," hlesl brněnský kapitán Pavel Zavadil.

Na dálnici se převrátilo nákladní auto na střechu. Hasiči přečerpávají naftu

Šlapanice – Na střechu se obrátilo při dálniční nehodě nákladní auto v úterý kolem čtvrt na devět ráno. Stalo se to na 203. kilometru dálnice D1 ve směru na Ostravu poblíž Šlapanic na Brněnsku.

V exekuci? Lidé dluží víc, než je roční rozpočet města

Jižní Morava – Spotřební úvěr, který se vymkl kontrole, podnikatel marně čekající na zaplacení dodávky či služeb. I z takových důvodů končí Jihomoravané v exekuci. Podle statistik je nejhorší situace v Miroslavi na Znojemsku. S exekutory musí jednat každý šestý obyvatel. Lidé dluží víc peněz, než činí roční rozpočet města. Radnice letos hospodaří se stovkou milionů. Soukromé nezvládnuté dluhy představují sumu o sedmdesát milionů vyšší.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies