Filmy v digitáriu brněnské hvězdárny? Obraz vesmíru skládá desítka počítačů

Brno /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Jako dvě hvězdy září projektory v digitáriu brněnské hvězdárny. Žákům základní školy za chvíli představí vesmír na kopuli digitária. Jedinečný obraz skládají počítače za sálem. Zákulisí s moderní technikou představuje seriál Brněnského deníku Rovnost nazvaný Za zavřenými dveřmi, který ukazuje lidem běžně nepřístupná místa.

5.5.2016 AKTUALIZOVÁNO 6.5.2016
Fotogalerie
11 fotografií

Jako dvě hvězdy září projektory v digitáriu brněnské hvězdárny. Žákům základní školy za chvíli představí vesmír na kopuli digitária. Jedinečný obraz skládají počítače za sálem. Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Srdcem digitária je prosklená, asi pět metrů čtverečních velká místnost. Světlo modré zářivky dopadá na skříně s desítkami počítačů a nejrůznějších elektronických zařízení. „V počítačích je trojrozměrný model vesmíru. Kamera létá vesmírem a počítač promítá obraz v reálném čase," vysvětluje princip projekce ředitel brněnské hvězdárny Jiří Dušek.

Model vesmíru je na hard discích seřazených zhruba ve dvoumetrové skříni. Ve druhé jsou řídicí počítače, které generují obraz, a v poslední skříni vzniká zvuk k filmům. „Rozlišení obrazu je osmkrát HD. Při projekci dochází k obrovským datovým tokům. Data proudí optickými kabely," ukazuje ředitel. Kabely pod prosklenou podlahou přenáší signál pomocí světla.

Zázemí digitária• naučné filmy promítají ve hvězdárně na kopuli o průměru sedmnáct metrů
• model vesmíru generují počítače v místnosti za sálem digitária
• nové filmy připravují režiséři v projekční místnosti s modelem kopule

Poslední skříň v místnosti slouží jako záložní zdroj. Při výpadku elektrického proudu udrží techniku v chodu o pět minut déle. Potom se začne aparatura z desítek počítačů vypínat. Jako poslední ztichne chlazení projektoru. „Pokud bychom ho nechladili, tak by mohla prasknout žárovka. Jedna vyjde totiž asi na šedesát tisíc korun," upozorňuje Dušek.

Moderní digitárium funguje ve hvězdárně už přes dva roky. Rekonstrukce vyšla celkem na sto padesát milionů korun. Třetinu z částky zaplatilo vedení hvězdárny právě za techniku k promítání. „Dříve tu bývala promítačka na analogové pásy. První dataprojektory jsme zkoušeli v devadesátých letech," vzpomíná Dušek.

V té době připravovali režiséři a scenáristé nové filmy přes noc. „O patro níž je malé projekční studio, kde pořady testujeme. Model kopule je vlastně náhledový monitor," vysvětluje ředitel. Kompletní příprava nového pořadu zabere jeden rok. Premiéru dvou plánuje hvězdárna v září.

Už tento víkend si na hvězdárně připomenou výročí požáru. „Před třinácti lety shořel dalekohled namířený na Slunce. Bylo to v den před významným astronomickým úkazem, kdy se planeta Merkur objeví mezi Sluncem a Zemí. Tento jev se opakuje jen jednou za třináct let," říká Dušek.

Autor: Dominika Vágnerová

5.5.2016 VSTUP DO DISKUSE

Bruslařskou dálnici na Brněnské přehradě využívají o víkendu davy lidí.
2 23

Bruslařská dálnice. Na přehradě si lidé užívali dvoukilometrového okruhu

Pozor. Řidičák musí na jižní Moravě vyměnit 82 tisíc lidí

Na ledě ve společném dresu. Hokejový tým tří univerzit sbírá podporu

Brno – HC Univerzita Brno. Tak by mohl znít název společného hokejového týmu hráčů z Masarykovy univerzity, Vysokého učení technického a Mendelovy univerzity. Sportovci třech největších brněnských vysokých škol by pod jednotnou barvou dresu rádi bojovali v druhé lize.

Auto skončilo v řece. Nehoda uzavřela silnici mezi Bílovicemi a Adamovem

Bílovice nad Svitavou – Silnici mezi Bílovicemi nad Svitavou a Adamovem zablokovala v sobotu odpoledne dopravní nehoda. Krátce před druhou hodinou osobní auto sjelo do příkopu a skončilo v řece. Záchranáři odvezli do nemocnice jednu ženu. Podle prvních informací nejde o vážné zranění.

Jistota školky? Nově blízko domova. Brno zavede spádové oblasti

Brno – Každé ráno vyjíždí Martina Kratochvílová z brněnské Bystrce se svou čtyřletou dcerou. „Jelikož pracuji v centru, malou dávám do školky kousek od práce. Je to pro mě pohodlnější. Když skončím, dceru vyzvednu. Kdybych ji musela vyzvedávat v Bystrci, často bych to nestíhala," přiznala matka. Po zavedení takzvaných spádových oblastí, by Kratochvílová mohla mít s umístěním dcery v centru Brna problém. Při letošním zápise si rodiče sice mateřinku vyberou podle zaměření nebo kvality. Hlavním kritériem pro přijetí ale bude místo trvalého bydliště. Brno musí spádové oblasti zavést kvůli novele z ministerstva školství.