Filmy v digitáriu brněnské hvězdárny? Obraz vesmíru skládá desítka počítačů

Brno /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Jako dvě hvězdy září projektory v digitáriu brněnské hvězdárny. Žákům základní školy za chvíli představí vesmír na kopuli digitária. Jedinečný obraz skládají počítače za sálem. Zákulisí s moderní technikou představuje seriál Brněnského deníku Rovnost nazvaný Za zavřenými dveřmi, který ukazuje lidem běžně nepřístupná místa.

5.5.2016 AKTUALIZOVÁNO 6.5.2016
Fotogalerie
11 fotografií

Jako dvě hvězdy září projektory v digitáriu brněnské hvězdárny. Žákům základní školy za chvíli představí vesmír na kopuli digitária. Jedinečný obraz skládají počítače za sálem. Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Srdcem digitária je prosklená, asi pět metrů čtverečních velká místnost. Světlo modré zářivky dopadá na skříně s desítkami počítačů a nejrůznějších elektronických zařízení. „V počítačích je trojrozměrný model vesmíru. Kamera létá vesmírem a počítač promítá obraz v reálném čase," vysvětluje princip projekce ředitel brněnské hvězdárny Jiří Dušek.

Model vesmíru je na hard discích seřazených zhruba ve dvoumetrové skříni. Ve druhé jsou řídicí počítače, které generují obraz, a v poslední skříni vzniká zvuk k filmům. „Rozlišení obrazu je osmkrát HD. Při projekci dochází k obrovským datovým tokům. Data proudí optickými kabely," ukazuje ředitel. Kabely pod prosklenou podlahou přenáší signál pomocí světla.

Zázemí digitária• naučné filmy promítají ve hvězdárně na kopuli o průměru sedmnáct metrů
• model vesmíru generují počítače v místnosti za sálem digitária
• nové filmy připravují režiséři v projekční místnosti s modelem kopule

Poslední skříň v místnosti slouží jako záložní zdroj. Při výpadku elektrického proudu udrží techniku v chodu o pět minut déle. Potom se začne aparatura z desítek počítačů vypínat. Jako poslední ztichne chlazení projektoru. „Pokud bychom ho nechladili, tak by mohla prasknout žárovka. Jedna vyjde totiž asi na šedesát tisíc korun," upozorňuje Dušek.

Moderní digitárium funguje ve hvězdárně už přes dva roky. Rekonstrukce vyšla celkem na sto padesát milionů korun. Třetinu z částky zaplatilo vedení hvězdárny právě za techniku k promítání. „Dříve tu bývala promítačka na analogové pásy. První dataprojektory jsme zkoušeli v devadesátých letech," vzpomíná Dušek.

V té době připravovali režiséři a scenáristé nové filmy přes noc. „O patro níž je malé projekční studio, kde pořady testujeme. Model kopule je vlastně náhledový monitor," vysvětluje ředitel. Kompletní příprava nového pořadu zabere jeden rok. Premiéru dvou plánuje hvězdárna v září.

Už tento víkend si na hvězdárně připomenou výročí požáru. „Před třinácti lety shořel dalekohled namířený na Slunce. Bylo to v den před významným astronomickým úkazem, kdy se planeta Merkur objeví mezi Sluncem a Zemí. Tento jev se opakuje jen jednou za třináct let," říká Dušek.

Autor: Dominika Vágnerová

5.5.2016 VSTUP DO DISKUSE

Ilustrační fotografie.

Vrtulník kroužil kolem zříceniny hradu Obřany. Hledal zraněného člověka

Hořící kamion míjeli po své cestě kolem 170,5 kilometru dálnice D1 ve směru na Brno řidiči od páteční jedenácté hodiny večerní. Policie kvůli požáru nakonec dálnici uzavřela.

Požár rumunského kamionu uzavřel v noci dálnici

Pamlsková vyhláška: Děti nakupují sladkosti mimo školy

Brno /ANKETA/ – Plné žáků a studentů. Tak vypadají obchody s potravinami nedaleko brněnských škol. Zjistili to redaktoři Brněnského deníku Rovnost, kteří zjišťovali dopad takzvané pamlskové vyhlášky půl roku poté, co začala platit. Děti hledají v obchodech náhradu za školní bufety, které podle vyhlášky nemohou prodávat některé nezdravé potraviny či sladkosti. „Každý den chodím kolem supermarketu, takže pro mě není problém tam zajít a koupit si svačinu," prohlásila jedna z žákyň Gymnázia Johanna Gregora Mendela.

Brněnský orloj má konkurenci. Náměstí Svobody dostalo nové hodiny s číselníkem

Brno /FOTOGALERIE/ – Slečno, kolik je hodin? S tradiční oslovovací hláškou to mají muži zkoušející své štěstí na náměstí Svobody v Brně spočítané. Na sloupu dvacet metrů vzdáleném od brněnského orloje se nově vyjímají klasické hodiny s číselníkem. V pátek dopoledne je tam připevnili pracovníci Technických sítí Brno.

Mluvčí: Lidé záchranářům i nadávají

Jižní Morava - Hodinu zvažovala, jestli zavolat sanitku. Třiatřicetiletá Brňanka Petra Řiháková trpí Croh-novou chorobou, tedy onemocněním střev. Před několika měsíci se jí nemoc probudila. „Nemohla jsem se skoro hýbat, všechno mě bolelo a pořád jsem zvracela," popsala nepříjemné problémy žena.

Proměna Letné v Bystrci je o krok blíž. Město chce prodat pozemky

Brno /FOTOGALERIE/ – Přes dvacet let chátrající budova Letné v brněnské Bystrci se přiblížila k opravě. Developer totiž získá od města chybějící část pozemků pod stavbou. Na místě podle jeho plánů vznikne polyfunkční dům s byty i obchodními prostory.