Filmy v digitáriu brněnské hvězdárny? Obraz vesmíru skládá desítka počítačů

Brno /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Jako dvě hvězdy září projektory v digitáriu brněnské hvězdárny. Žákům základní školy za chvíli představí vesmír na kopuli digitária. Jedinečný obraz skládají počítače za sálem. Zákulisí s moderní technikou představuje seriál Brněnského deníku Rovnost nazvaný Za zavřenými dveřmi, který ukazuje lidem běžně nepřístupná místa.

5.5.2016 AKTUALIZOVÁNO 6.5.2016

Jako dvě hvězdy září projektory v digitáriu brněnské hvězdárny. Žákům základní školy za chvíli představí vesmír na kopuli digitária. Jedinečný obraz skládají počítače za sálem. Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Srdcem digitária je prosklená, asi pět metrů čtverečních velká místnost. Světlo modré zářivky dopadá na skříně s desítkami počítačů a nejrůznějších elektronických zařízení. „V počítačích je trojrozměrný model vesmíru. Kamera létá vesmírem a počítač promítá obraz v reálném čase," vysvětluje princip projekce ředitel brněnské hvězdárny Jiří Dušek.

Model vesmíru je na hard discích seřazených zhruba ve dvoumetrové skříni. Ve druhé jsou řídicí počítače, které generují obraz, a v poslední skříni vzniká zvuk k filmům. „Rozlišení obrazu je osmkrát HD. Při projekci dochází k obrovským datovým tokům. Data proudí optickými kabely," ukazuje ředitel. Kabely pod prosklenou podlahou přenáší signál pomocí světla.

Zázemí digitária• naučné filmy promítají ve hvězdárně na kopuli o průměru sedmnáct metrů
• model vesmíru generují počítače v místnosti za sálem digitária
• nové filmy připravují režiséři v projekční místnosti s modelem kopule

Poslední skříň v místnosti slouží jako záložní zdroj. Při výpadku elektrického proudu udrží techniku v chodu o pět minut déle. Potom se začne aparatura z desítek počítačů vypínat. Jako poslední ztichne chlazení projektoru. „Pokud bychom ho nechladili, tak by mohla prasknout žárovka. Jedna vyjde totiž asi na šedesát tisíc korun," upozorňuje Dušek.

Moderní digitárium funguje ve hvězdárně už přes dva roky. Rekonstrukce vyšla celkem na sto padesát milionů korun. Třetinu z částky zaplatilo vedení hvězdárny právě za techniku k promítání. „Dříve tu bývala promítačka na analogové pásy. První dataprojektory jsme zkoušeli v devadesátých letech," vzpomíná Dušek.

V té době připravovali režiséři a scenáristé nové filmy přes noc. „O patro níž je malé projekční studio, kde pořady testujeme. Model kopule je vlastně náhledový monitor," vysvětluje ředitel. Kompletní příprava nového pořadu zabere jeden rok. Premiéru dvou plánuje hvězdárna v září.

Už tento víkend si na hvězdárně připomenou výročí požáru. „Před třinácti lety shořel dalekohled namířený na Slunce. Bylo to v den před významným astronomickým úkazem, kdy se planeta Merkur objeví mezi Sluncem a Zemí. Tento jev se opakuje jen jednou za třináct let," říká Dušek.

Autor: Dominika Vágnerová

5.5.2016 VSTUP DO DISKUSE

Hybridní supersport BMW i8 využívali jihomoravští policisté jen krátkou dobu. Auto nabouralo do stromu.

Policie při svezení Kruliše nepochybila. Dostane nový supersport

Dělnická strana - ilustrační foto.

Příznivci Dělnické strany budou v Brně protestovat proti politice magistrátu

VIDEO: Při ukázkách policejních zákroků zazněl štěkot psů i výstřely z pistole

Brno /FOTOGALERIE/ - Svou výzbroj a schopnosti představili v pátek na náměstí Svobody policisté. Návštěvníci se podívali na ukázky nejrůznějších zákroků i na vybavení, se kterým strážci zákona pracují.

AUTOMIX.CZ

Policie v nesnázích: kuriózní nehody strážců zákona

/FOTOGALERIE/ Na vozech mají heslo Pomáhat a chránit, nicméně i oni potřebují občas pomoc. Vidět policejní auto - ať státní či obecní policie - v nesnázích je sice trochu nezvyklé, ale občas k tomu dojde.

Podvodníci zneužili důvěřivosti starší ženy. Slíbili jí opravu hroby jejího muže

Brno, Brněnsko – Muž zvoní na zvonek a o chvilku později mu otevírá devadesátiletá žena. Sympatický mladík se představuje jako pojišťovák a důchodkyně ho pozve dál. „Požádal ji o sklenici vody, pak využil nepozornosti a ukradl jí obálku s penězi. Důchodkyně přišla o dvě stě tisíc korun," popsala případ policejní mluvčí Andrea Cejnková.

OBRAZEM: Vincent nebo Picasso? Lidé vyberou jméno malé lamy

Brno - Zatím je bezejmenný, to se ale brzy změní. Malému lamímu samci s modrýma očima, který se narodil začátkem června v brněnském Lamacentru Hády, mohou nyní vybrat jméno lidé na webu centra. Možnosti jsou Vincent, Picasso, Orion, Bruno, Leonardo nebo Drak.