Když se forma naplní čokoládou, umístí ji zaměstnanci na pás, který projíždí chladicí komorou. „Trvá to asi dvě minuty," informuje syn majitele čokoládovny Jindřich Fikar mladší, který se ve firmě zabývá zahraničním obchodem.

Na konci chladicího tunelu čeká další zaměstnanec. Čokoládový obsah vyprošťuje z forem. „Když je čokoláda přilepená na formě, musí se proklepat nebo poslat zpátky do chladicího tunelu," vysvětluje Fikar.

Když se kus ulomí, obsluha vhodí celý výlitek do krabice, aby mohl být znovu roztavený. Povedené kusy hned zabalí další zaměstnanci, kterých v chladné hale sedí skoro třicet. „Nejlepší teplota pro výrobu čokolády je patnáct až dvacet stupňů," upozorňuje vedoucí výroby Ivona Krausnerová.

Zaměstnankyně balí do barevných obalů Mikuláše a čerty, gramofonové desky i doutníky. „Malých čokolád dokážeme vyrobit a zabalit třeba třicet tisíc za směnu. Asi sedmdesát procent všech výrobků je ale určeno pro vývoz," dodává vedoucí výroby.

Nejvíc obchodují Čokoládovny Fikar s Německem. „Tam vyvážíme například bankovky v hodnotě sto marek. Na Slovensko posíláme zase bankovky se Štefánikem," uvádí majitel čokoládovny Jindřich Fikar. Právě čokoládových bankovek vyváží firma do Evropy nejvíc. „Novinkou jsou teď gramofonové desky. Pro Českou republiku vyrábíme jejich obal s Dvořákem, pro další státy zase s jejich známým hudebním skladatelem. Například pro Německo děláme obaly s Bachem. Od tohoto pondělí jsme navíc začali prodávat i audiokazety," říká Fikar.

Podle majitele je kuřimská čokoládovna evropský lídr v oboru. „Letecká společnost Lufthansa si od nás již poněkolikáté objednává adventní kalendáře, mu-zeum Porsche také. Každá čokoláda v kalendáři představuje jiný model auta. Letos jsme se dostali dokonce i na polský trh. Což se sice zdá nenáročné, ale přitom je z evropského trhu nejobtížnější oslovit právě ten polský. Nově spolupracujeme s Izraelem. Tam jsme poslali svou první dodávku," dodává majitel čokoládov-ny.

Nejnáročnější objednávku dostal Fikar z rakouského XXX Lutz. „Objednali si adventní kalendář ve tvaru písmene X. Museli jsme jej poskládat z mnoha kousků, protože nebylo možné vyrobit takovou formu," informuje Fikar.

Dodává, že nejčastějšími vánočními výrobky jsou zlatá cihla, figurky na stromeček a notebook. „Když jej položíte na stůl vedle skutečného notebooku, nepoznáte rozdíl," směje se majitel Fikar.

HANA DRAHOKOUPILOVÁ