V roce 1901 se přestěhoval s rodinou z Prahy do Brna a stal se vedoucím administrace tehdejších Lidových novin. Karel Jarušek v Brně působil také jako předseda královopolského Sokola. Právě od něj koupil pozemek v nynější Palackého třídě. Nechal si na něm v letech 1909 až 1910 postavit dům, který historikové architektury označují jako přední dílo české architektonické moderny. Jde o raný projekt slavného architekta Josefa Gočára. Jeho brněnskému dílu známému jako Jaruškův dům je věnovaný další díl seriálu Deníku Rovnost Příběhy brněnských domů.

Jarušek byl významnou osobností společenského života tehdejšího Brna. „V Lidových novinách působil, když byl šéfredaktorem legendární Arnošt Heinrich. Jako redaktoři tam pracovali Rudolf Těsnohlídek, Jiří Mahen či Richard Weiner. Dobové materiály zmiňují, že Jarušek byl velmi kulturně činný. Nevynechal prý jediný koncert, divadelní premiéru či výstavu," říká brněnská historička Milena Flodrová. V roce 1906 navíc Jarušek otevřel na dnešním náměstí Svobody první obchod s gramofony a fonografy v Brně.

S Jaruškovým jménem je spojené také kino Republika. Stávalo ve Veselé ulici. „Jarušek kino otevřel v roce 1919. Promítalo se v něm do roku 1935," dodává historička. Známé jsou i Jaruškovy dcery. Starší Marie Podešvová byla spisovatelkou. Proslavily ji prózy z valašského prostředí. Mladší Eva je výtvarnicí a fotografkou. Je známá hlavně ve Spojených státech, kam emigrovala s manželem v roce 1967.

Jaruškovi si pro návrh domu vybrali Gočára proto, že ho považovali za nejnadanějšího a nejmodernějšího pražského architekta. „Alespoň tak to ve vzpomínkách uvádí dcera Jaruškových. Architekta jim ale zřejmě doporučili pražští přátelé. V té době totiž za sebou ještě neměl moc samostatné práce," podotýká historik architektury Pavel Zatloukal. Sázka do neznáma se podle něho vyplatila. „Dům se stal společně se schodištěm ke kostelu Panny Marie v Hradci Králové a Wenkeovým domem v Jaroměři autorovou vrcholnou stavbou z jeho krátkého předkubistického období," doplňuje historik architektury.

Charakteristickými rysy stavby jsou podle něho geometrické motivy čtverce a kruhu. Zároveň se Gočár při návrhu Jaruškova domu inspiroval i renesanční či anglickou architekturou. „Základním motivem hlavního průčelí se stal čtvercový arkýř členěný do čtyř polí se čtyřmi půlkruhovými okny," doplňuje popis domu Zatloukal. Gočár navrhl později pro Brno ještě jednu stavbu. Šlo o pavilon pražské Akademie výtvarných umění na brněnském výstavišti z roku 1928.

Jaruškovi v domě bydleli do roku 1925. Pak se vrátili do Prahy. „V roce 1936 koupila dům rodina lékaře Zdeňka Kubeše, syna slavného brněnského lékaře „lidumila" Vladimíra Kubeše. A v druhé polovině devadesátých let došlo k obnově průčelí. Bohužel při ní nebyly respektované zásady památkové péče," píše odbornice na brněnské vily Dagmar Černoušková v knize Slavné brněnské vily.

Dům je totiž od roku 1958 kulturní památkou. I teď slouží jako nájemní dům.

Jaruškův dům

Adresa: Palackého třída 65

Architekt: Josef Gočár

Doba vzniku: 19091910

Sloh: předkubistická moderní architektura

Dřívější využití: nájemní dům

Současné využití: nájemní dům