Díky otevřeným hranicím tak lidé získávají práci i rodinu. „Bez členství v Unii bych asi nepotkala svého muže. Seznámili jsme se na firemní akci v Brně," vzpomíná šestadvacetiletá Iva Haghoferová z Rakvic na Břeclavsku, která si před rokem vzala Rakušana.

Zrušené kontroly mezi státy jí přinesly nejen manžela, ale také snazší život po jeho boku. „Na hranicích nemusíme ukazovat pasy, takže jezdíme do Rakouska jako domů. I jednání s úřady je jednodušší, protože můžeme vyplňovat formuláře v češtině i v němčině," řekla Haghoferová. Nyní uvažuje o přihlášení syna do školky v příhraničním Dra-senhofenu.

Do rakouských škol posílají své děti i kamarádky Lenky Křivánkové z Mikulova. Ta však o něčem podobném ne-uvažuje. „Navštěvujeme jen několik německy mluvících přátel, mimo jiné kvůli vínu. Také pravidelně jezdíme do nedalekého Poysdorfu pro potraviny a drogerii," uvedla.

Dovoz z Rakouska využívají i podnikatelé. „Od jižních sousedů máme dobrá vína a hroznový mošt. Od rodinné firmy z blízké vesničky Neurupersdorf zase kupujeme lisované oleje z hroznových jader, vlašských ořechů i pražená dýňová semínka," uvedla Natálie Kosmáková z biofarmy Jáňův dvůr v Novém Přerově na Břeclavsku.

Lidé mohou zboží volně převážet od roku 2004. „Kontroly jsme nezrušili, ale pouze přesunuli. Mezi členskými zeměmi Unie nesmí být celní bariéry, celníci však zboží kontrolují uvnitř států. Po pašovaném zboží pátrají spe-ciální skupiny," uvedl mluvčí celníků Jiří Barták.

Ve Valticích na Břeclavsku udržují dobré vztahy s rakouským městem Schrattenberg. Obyvatelé měst se navštěvují a pořádají různé kulturní akce. „Máme i společný projekt Stezka bosou nohou. Zájemci se na pětikilometrové trase mezi oběma městy projdou bosky po kůře, šiškách a písku," uvedl starosta Valtic Pavel Trojan.

Mezi zahraničními turisty jsou oblíbené také cyklostezky. „Na kole k nám jezdí posedět a popít stále více lidí z Rakouska," řekla Marie Kulíšková z restaurace v Březí u Mikulova.

Kromě cyklistů proudí otevřenými hranicemi i více aut. „Přijíždí sem desítky až stovky kamionů. V rakouském Laa s tím nějaký čas zápasili také, pak ale postavili kruhový objezd a obchvat, které je nákladní dopravy zbavily. U nás na obchvat nejsou peníze," posteskl si Dohnal. Podobný problém řeší i v Novém Přerově.

Jak změnilo zavření celnic a zrušení kontrol život obyvatelům jižní Moravy? Více v úterním vydání Deníku Rovnost. 

LENKA ONDRYSKOVÁ
JANA STANKOVÁ