VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Královna kroužila na dráze i s Lukašenkem

Repechy, Brno /KDYŽ TADY ZÁŘILA/ - Česká republika ani předtím Československo neměly úspěšnější cyklistku, která tak umně kombinovala silnici a dráhu. Za vše mluví fakt, že vyškovská rodačka Lada Kozlíková jako jediná žena v historii ovládla anketu o Krále české cyklistiky.

16.2.2013
SDÍLEJ:

Lada KozlíkováFoto: DENÍK/Jiří Koťátko

Posbírala úctyhodných 46 domácích titulů, zúčastnila se tří olympijských her v řadě, vybojovala čtyři tituly mistryně Evropy a hlavně jako jediná česká cyklistka v historii, navlékla duhový dres pro světovou šampionku.

V roce 2002 v dánské Kodani vyhrála scratch, tedy hladký závod bez bodových bonifikací. A přidala ještě stříbro v bodovačce. „Duhový dres pro mě znamená nejvíc, i když páté místo na olympiádě v Aténách má také svou váhu," povídá nyní už bývalá cyklistka, která se svým trenérem a partnerem Břetislavem Usnulem loni otevřela Penzion Lada.

Ten leží uprostřed Drahanské vrchoviny na Olomoucku. „Nejsem velký příznivec vystavování pohárů, ovšem dres tam má svoje místo. Visí u stropu, aby na něj návštěvníci viděli," doplňuje třiatřicetiletá Kozlíková.

Poslední velký závod absolvovala na mistrovství světa v Kodani v roce 2010. Pak ji dostihly zdravotní potíže. „Dohnala mě borelióza, kterou jsem chytila o tři roky dřív na Mallorce. Asi mě štípl hmyz. Půl roku jsem úplně vypadla, bolely mě svaly, klouby, pořád jsem měla teploty. Nemohla jsem z postele ani dojít na záchod," říká.

„Pokoušela jsem se o olympiádu v Londýně, jenže při každém pokusu o návrat se potíže zhoršovaly. Musela jsem se na to podívat s nadhledem," říká.

Královna definitivně opustila českou cyklistiku před rokem a půl. V tichosti místo s ovacemi. „Nechtěla jsem dělat rozruch. Cyklistika byla můj životní styl a nedokázala jsem si představit, že někdy skončím. Závody jsem milovala. Jenže to nešlo jinak. Konec pro mě znamenal spíš úlevu," popisuje.

Lada Kozlíková.

Za sebou zanechala nesmazatelnou stopu jak v dráhové, tak v silniční cyklistice. „Mrzel mě přístup ze strany české federace, se kterou ne všechno fungovalo. Zbytečné neshody mě možná připravily o lepší výkony. I tak děkuju Bohu, že mě obdařil výsledky. Nemusel mi třeba vyjít den v Kodani a nemám světový titul. Cyklistika mi hodně dala," ohlíží se za kariérou Kozlíková, která původně začínala s běžeckým lyžováním.

U kola přitom vydržela až díky olympiádě v Sydney. „V osmnácti jsem se rozhodovala mezi školou a cyklistikou. Do her scházely dva roky. Řekla jsem si, že ty kolu dám a buď se někam posunu, nebo se vrátím do školy," usmívá se žena, jíž přesvědčily tři tituly mistryně Evropy do 23 let.

Imponovala dřina

Ač je to možná k nevíře, na cyklistice jí imponovala právě dřina. „Vždycky mě přitahovaly vytrvalostní sporty, proto mám raději běžky než sjezdovky. Příjemná fyzická zátěž mě motivovala a dobíjela," líčí Kozlíková, která ve vrcholné formě najezdila za sezonu 27 tisíc kilometrů a připsala si až 150 startů.

Na silnici vyjela další z primátů, když jako první česká cyklistka přestoupila do profesionální stáje. V pětadvaceti letech se upsala nizozemské stáji Buitenpoort/Flexpoint, kterou vedl vítěz několika etap Tour de France Jean-Paul van Poppel. „Měly jsme hvězdné složení a byly jsme jedničky na světovém žebříčku. Okusila jsem, jak funguje profesionální tým a jela jsem s ním například Giro d'Italia. I ženským závodem Italové žijí," popisuje cyklistka.

V roce 2002 jela dokonce ženskou Tour de France. „Šlo snad o nejtěžší ročník, dlouhé etapy vedly přes Alpy. Závod trval dva týdny a měly jsme jen den volna. Taky jsme končily na slavném Champs-Élysées," vzpomíná.

Absolvovala troje olympijské hry v Sydney, Aténách a Pekingu. V Řecku se blýskla pátým místem v časovce, což je nejlepší český výsledek v individuálním silničním závodě na hrách. „V Aténách na nás dýchala historie na každém kroku. Pohled na Akropoli byl impozantní. Ale organizačně šlo o nejslabší olympiádu, pořadatelé dodělávali sportoviště narychlo. A v závodě jsem měla kolizi s doprovodnou motorkou, která mě nejspíš připravila o čtvrté místo," přibližuje.

S koncem kariéry se sešlo i otevření penzionu a pobyt ve vesnici Repechy si užívá. „Vždycky jsem se těšila na to, až se dostanu pryč z města. V létě nás ráno budí ptáci, večer uspávají žáby. Tempo života je pomalejší a člověk si ho víc užívá," rozplývá se.

Na kolo se moc často nedostane. „Zanedbávám ho, což musím zlepšit. Párkrát se dostanu na běžky, ale jinak je to bída," uznává.

I když po zanechání aktivní činnosti své následovnice příliš nesledovala, teď se o cyklistiku zase zajímá. „Nikdy jsem na kolo nezanevřela, pořád je to moje srdeční záležitost, ale zpočátku jsem neměla sílu ji sledovat," povídá.

Příští týden startuje v běloruském Minsku mistrovství světa, na které se aspoň v televizi podívá. „Na tamní dráhu vzpomínám ráda. Byla jsem tam na národních závodech, kterými se otevírala, a při tréninku jsem se potkala s prezidentem Lukašenkem. Chtěl se projet a všichni ostatní museli slézt. Mě tam po přímluvě nechali trénovat, protože jsem dorazila pozdě. Takže jsem na dráze kroužila jen s ním a raději jsem se držela dál, protože všude na vrchu haly stáli ostřelovači," culí se Kozlíková.

Autor: Jaroslav Kára

16.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Sebevrah skočil z mostu na D1. Náraz přežil, je ale těžce zraněný

Společnost Thermona v Rapoticích vyrábí plynové a elektrické kotle.

Naše práce lidi hřeje, zní z výrobny kotlů. Ročně jich zhotoví 15 tisíc

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.

Konec červených v noci na semaforech? Rozhodne analýza. Jedou kvůli bezpečnosti

Brno /ANKETA/ - Část řidičů i brněnských politiků chce prověřit celonoční provoz křižovatek řízených semafory. V Brně jich je čtyřiadvacet a zpomalují provoz. Semafory se nevypínají kvůli bezpečnosti.

Historické bitvy: možná beze zbraní. Kvůli nové směrnici Evropské unie

Jižní Morava - Místo divácky atraktivních rekonstrukcí slavných bitev pouze hudba z reproduktorů a pokládání květin na hromadný hrob. Takový scénář podle mnohých nadšenců vojenské historie hrozí tradičním živým připomínkám historických událostí. Může za to nová směrnice Evropské unie, která zakazuje používat některé typy historických zbraní.

Manželství v kostce? S herci Kronerovou a Navrátilem v brněnské premiéře

Brno – Divadlo Komediograf uvede v brněnské premiéře inscenaci Manželství v kostce, v níž autor a režisér Luboš Balák vsadil na komediální talent Zuzany Kronerové a Oldřicha Navrátila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies