VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lávka nad depem v Maloměřicích je jako rozhledna

Brno /FOTOGALERIE/ - Odstavené vagony a lávku v železničním depu v Maloměřicích pomalu prostupuje rez. Místo však má atmosféru.

30.7.2009 2
SDÍLEJ:
Fotogalerie
10 fotografií

Lávka přes maloměřické železniční depo na snímku z roku 2009. Byla prostoupena rzí.Foto: DENÍK/Attila Racek

Hluboko pod tenkým železným mostem se kříží přibližně dvacet kolejí. Na nich stojí osamoceně či ve skupinách množství lokomotiv. Některé jsou úplně nové. U jiných prostupují původní barvy obrovské nánosy rzi.

Stejný vzhled má lávka. Plech je zde vůbec často používaným materiálem. Ať už se jedná o některé drobné železniční budovy nebo o staré šatní skříňky povalující se v trávě mezi kolejemi. Ticho celého železničního areálu v Maloměřicích narušuje pouze nenápadný pohyb nově přistavené lokomotivy.

„Už dva roky po lávce chodím dvakrát denně a vždy se na chvíli zastavím. Atmosféra maloměřického odstavného nádraží a lokomotivního depa je úžasná,“ uvedl kolemjdoucí Pavel Šimek.

Depo vzniklo ve východní části železniční stanice Maloměřice na úpatí kopce Hády. Stavbu navrhli v padesátých letech do místa mokřadů, nevyužité půdy a malého rybníčku Jordán. „Moderní lokomotivní depo dokončili v roce 1964. Brněnská nákladní stanice Maloměřice však vznikla již v roce 1949. Křížily se tu dvě důležité železniční tratě,“ přiblížil vedoucí přepravy z Českých drah Jiří Kotrman.

Vznik jednoho ze čtyř největších dep v Česku souvisel s úplně novou organizací železničních garáží v Brně. „K postavení nového depa vedl přechod od parního pohonu k motorovým a elektrickým lokomotivám,“ uvedl vrchní přednosta z Depa kolejových vozidel Brno Josef Matuš. Podle něj do maloměřického depa umístili hlavně nové elektrické a dieselové vozy. Naopak motorové vlaky spravují v Horních Heršpicích.

Za dobu své existence vystřídalo depo hned několik oficiálních názvů. Místní a lidé od dráhy však o odstavném nádraží hovoří hlavně jako o Majlontu. „Název pravděpodobně vznikl zkomolením jména Maloměřice s brněnským nářečím,“ vysvětlil Kotrman.

Vedle úschovy však zaměstnanci v depu hlavně kontrolují stroje, udržují je a opravují. „Údržba každého typu lokomotivy má svá vlastní pravidla a vyžaduje jiný postup než u ostatních,“ popsal vrchní přednosta Matuš a dodal, že základní úpravy provádí technici a údržbáři každý den. Maloměřický areál se podle něj za více než čtyřicet let téměř nezměnil.

KLÁRA ŽIDKOVÁ

30.7.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Trend, dobře známý například v Budapešti, představil v Brně Marek Fišer pod názvem Kološkopek.
2 3

Do Brna se řítí cyklohospoda. Lidé si vychutnají pivo při šlapání do pedálů

Budovy bývalého Cheposu v brněnské Šumavské ulici čeká další přestavba.
11 8

Věžáky v Šumavské ulici se změní. Přibude nákupní galerie i parkoviště pod zemí

AKTUALIZOVÁNO

Vztek fanoušků Komety. Za lístek zaplatí o 280 korun víc než příznivci Hradce

Hradec Králové, Brno – Sektory dvou fanouškovských táborů ve Fortuna Areně dělí jen pár metrů, fanoušci brněnské Komety si však zaplatí za vstupenku o 280 korun víc. Brňané v semifinále hokejové play-off extraligy, které startuje ve středu a ve čtvrtek v Hradci Králové, dají za lístek 450 korun, domácí fandové jen 170. „Ceny do sektoru hostí jsme nastavili ve stejné výši, jako budou mít naši fanoušci na stání v Brně," potvrdil generální manažer Hradce Králové Aleš Kmoníček.

Řidička nadýchala 3,61 promile. O víkendu policie chytila 23 řidičů pod vlivem

Jižní Morava – Hlavně na řidiče, kteří za volant usedají s alkoholem v krvi nebo pod vlivem drog, se o uplynulém víkendu zaměřili jihomoravští policisté. Kromě toho kontrolovali i další přestupky. Z 1739 zkontrolovaných aut odhalili různé druhy přestupků u 227 řidičů. Nejčastěji se jednalo o překročení povolené rychlosti. Alkohol policisté odhalili u třiadvaceti řidičů, drogy u čtyř.

Nové léky z pupeční šňůry pomohou s léčbou leukémie, říkají brněnští vědci

Brno – Využít lidský pupečník k léčbě pacientů s leukémií nebo s poškozenými klouby chtějí odborníci z Mezinárodního centra klinického výzkumu brněnské svatoanenské nemocnice. „Pupečník je unikátním zdrojem kmenových buněk, který se po porodu za běžných okolností zastřihne a zlikviduje. My jej využijeme k vývoji léčiv," nastínila v úterý vedoucí výzkumu Dagmar Hrůzová ze společnosti PrimeCell.

V Brně koupí 60 autobusů na plyn, uspěli se žádostí o dotaci

Brno - Brněnský dopravní podnik letos koupí 44 kloubových a 16 krátkých autobusů na stlačený zemní plyn, poprvé budou mít v Brně klimatizaci. K tomu také 67 elektronických panelů, které poskytují aktuální informace na zastávkách cestujícím. Podnik totiž uspěl se žádostí o dotace a dostane 432 milionů korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies