VYBERTE SI REGION

Lávka nad depem v Maloměřicích je jako rozhledna

Brno /FOTOGALERIE/ - Odstavené vagony a lávku v železničním depu v Maloměřicích pomalu prostupuje rez. Místo však má atmosféru.

30.7.2009 2
SDÍLEJ:

Lávka přes maloměřické železniční depo na snímku z roku 2009. Byla prostoupena rzí.Foto: DENÍK/Attila Racek

Hluboko pod tenkým železným mostem se kříží přibližně dvacet kolejí. Na nich stojí osamoceně či ve skupinách množství lokomotiv. Některé jsou úplně nové. U jiných prostupují původní barvy obrovské nánosy rzi.

Stejný vzhled má lávka. Plech je zde vůbec často používaným materiálem. Ať už se jedná o některé drobné železniční budovy nebo o staré šatní skříňky povalující se v trávě mezi kolejemi. Ticho celého železničního areálu v Maloměřicích narušuje pouze nenápadný pohyb nově přistavené lokomotivy.

„Už dva roky po lávce chodím dvakrát denně a vždy se na chvíli zastavím. Atmosféra maloměřického odstavného nádraží a lokomotivního depa je úžasná,“ uvedl kolemjdoucí Pavel Šimek.

Depo vzniklo ve východní části železniční stanice Maloměřice na úpatí kopce Hády. Stavbu navrhli v padesátých letech do místa mokřadů, nevyužité půdy a malého rybníčku Jordán. „Moderní lokomotivní depo dokončili v roce 1964. Brněnská nákladní stanice Maloměřice však vznikla již v roce 1949. Křížily se tu dvě důležité železniční tratě,“ přiblížil vedoucí přepravy z Českých drah Jiří Kotrman.

Vznik jednoho ze čtyř největších dep v Česku souvisel s úplně novou organizací železničních garáží v Brně. „K postavení nového depa vedl přechod od parního pohonu k motorovým a elektrickým lokomotivám,“ uvedl vrchní přednosta z Depa kolejových vozidel Brno Josef Matuš. Podle něj do maloměřického depa umístili hlavně nové elektrické a dieselové vozy. Naopak motorové vlaky spravují v Horních Heršpicích.

Za dobu své existence vystřídalo depo hned několik oficiálních názvů. Místní a lidé od dráhy však o odstavném nádraží hovoří hlavně jako o Majlontu. „Název pravděpodobně vznikl zkomolením jména Maloměřice s brněnským nářečím,“ vysvětlil Kotrman.

Vedle úschovy však zaměstnanci v depu hlavně kontrolují stroje, udržují je a opravují. „Údržba každého typu lokomotivy má svá vlastní pravidla a vyžaduje jiný postup než u ostatních,“ popsal vrchní přednosta Matuš a dodal, že základní úpravy provádí technici a údržbáři každý den. Maloměřický areál se podle něj za více než čtyřicet let téměř nezměnil.

KLÁRA ŽIDKOVÁ

30.7.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Kníničská Panna Marie? Řezbář ji vyřezal motorovou pilou

Brno /FOTOGALERIE/ – Zvuk motorové pily slyšeli v neděli dopoledne lidé z brněnských Kníniček. Před místní mateřskou školou totiž započal letošní advent v městské části. Jedním z největších lákadel programu byla řezbářská show, při níž řezbář vytvořil postavu Panny Marie.

Nehod motorkářů ubylo. Jsou lépe připravení, tvrdí odborník

Jižní Morava – Devět životů vyhaslo od začátku roku při nehodách motocyklů na silnicích v Jihomoravském kraji. Oproti loňsku je to o jednoho mrtvého méně.

Dokončují nové kluziště v Řícmanicích. Dostane ho obec

Brno – Na nové ledové ploše se projedou řícmaničtí zájemci o bruslení už po Novém roce. Plánované kluziště dělníci v současnosti dokončují. Mimo zimní sezonu poslouží prostor jako víceúčelové hřiště pro volejbal, fotbal, badminton, tenis a další sporty.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies