VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lidé raději kupovali pivo v zelených lahvích. Nebo nanuky za tři koruny

Jižní Morava - V horkých dnech se děti zchlazovaly zmrzlinou a limonádami, zatímco jejich otcové popíjeli na zahrádkách vychlazené pivo. Za minulého režimu se však museli spokojit jen s omezenou nabídkou. Minipivovary, které jsou teď v módě, neexistovaly kvůli zákazu soukromého podnikání. Oblíbeným zmrzlinám a nápojům se věnuje předposlední díl seriálu Deníku Rovnost Letní retro.

17.9.2014 15
SDÍLEJ:

Sodovky a piva, které lidé kupovali v obchodech, pocházely obvykle od československých výrobců. Foto: ČTK

Pamětníci vzpomínají na lepší kvalitu piva. „To, co dnes vyrábějí nadnárodní koncerny, se nedá srovnat s pivem, které jsem pil například před čtyřiceti lety. Druhů je sice nesrovnatelně víc, ale není to ono. Proto mám radši pivo z menších soukromých pivovarů," říká sedmdesátiletý štamgast jedné ze znojemských hospod Antonín Ryšánek. Vzpomíná, jak lidé rozlišovali, jestli je pivo v zelených nebo hnědých lahvích. „Mně chutnalo pivo zásadně v zelených, ale nedokážu říct přesně proč," povídá Ryšánek.

Legendu o lepším nápoji v zeleném skle potvrzuje i Jan Pospíšil z Vyškova. „Tvrdil to už děda a já měl stejnou zkušenost," říká muž. I pivo stejné značky se prodávalo v lahvích různé barvy. „Člověk nikdy nekoupil kastl, ve kterém byly láhve stejné. Proč ale bylo pivo ze zelených lepší, to nevím," říká pamětník, který patří k fanouškům vyškovského piva. Zatímco nyní hospodští ve Vyškově čepují různé druhy piv, za minulého režimu hosté dostali jen místní. „Pouze v lepších podnicích nabízeli i plzeňské," vzpomíná Pospíšil.

Fámy o barvě lahví uvádí na pravou míru Ladislav Desenský, který od roku 1957 pracoval v pivovaru Starobrno. Podle něho jde jen o pověru, která souvisí s kratší trvanlivostí piva za socialismu. Podle tehdejších norem muselo pivo vydržet sedm dní. Naopak teď je trvanlivost až šest měsíců.

Na dně lahve se postupně usazovala sedlina z kvasinek. „Zelené lahve byly světlejší a lidé přes ně lépe zkontrolovali, jestli tam není usazenina," vysvětlil Desenský. Přitom sedlina nebyla na závadu, jen kazila estetický dojem. „Za vhodnější se přitom dají označit hnědé láhve. Kvůli tmavšímu sklu se dovnitř nedostane tolik světla," uvádí pamětník.

Oblíbené byly i nealkoholické nápoje. „Když se řekne limonáda, jako první se mi vybaví kofola. Byla hodně oblíbená, prodávali ji ve skleněných lahvích, ostatně jako všechny limonády. Měli jsme ji rádi asi hlavně proto, že připomínala zápaďáckou Coca-colu," vzpomíná Lukáš Koutný z Hodonína. Připomíná populární malinovku a žlutou limonádu. „Dlouho se nedaly sehnat, ale zdá se mi, že se pomalu vracejí do módy," myslí si Koutný.

Jihomoravané pili také třeba nápoje značky Zon a Merito. Tu druhou vyráběli v brněnské Lesné. Před dvanácti lety však firma úplně skončila.

Omezená nabídka se týkala i zmrzlin. „Vyrůstala jsem na vesnici a tam jsme moc na výběr neměli. Spíš jsme si dělali doma mraženou ovocnou dřeň. V hospodě u nás v létě ale prodávali točenou, a tu jsme si občas dávali," vypráví dvaapadesátiletá Dagmar Mikulášková z Blanska. Když kupuje zmrzlinu v obchodě, občas čte etikety. „A nestačím se divit. Myslím, že dřív se do nich nedávalo tolik náhražek jako nyní," poznamenává Mikulášková.

Břeclavan Jan Ferance vzpomíná, že si lidé mohli vybrat jen z několika málo příchutí. „Obvykle byla v nabídce jen vanilková, čokoládová a jahodová," říká šestaosmdesátiletý důchodce. Zmrzlinu ochutnal i na dovolené v Bulharsku. „Byla chuťově o dost lepší než naše. Od vnoučat vím, že i nyní tam člověk dostane lepší zmrzlinu," povídá Ferance. Vzpomíná i na odlišné ceny. „Jako děti jsme si chodili kupovat zmrzlinu za tři koruny. Teď za to není ani žvýkačka," dodává Břeclavan.

Některé oblíbené zmrzliny svého mládí si starší lidé můžou koupit pořád. Stále seženou třeba Míšu, Eskymo nebo ruskou zmrzlinu. Ta se do Československa dovážela ze Sovětského svazu. Obdélník zmrzliny v oplatku, který je i teď v obchodech, už však nepochází z Ruska.

Autor: Kateřina Foltánková, Redakce

17.9.2014 VSTUP DO DISKUSE 15
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Ze srážky aut vyvázli cestující s pohmožděninami, do trolejbusu naboural vozík

Ilustrační fotografie.

Jak bude vypadat ještě nenarozené dítě? Vědci pracují na ukazování budoucnosti

Nováčkovskou euforii zažívala i Zbrojovka. Teď ji chce překazit Olomouci

Brno /INFOGRAFIKA/ – Taky si pamatuje, jak Zbrojovka po návratu do nejvyšší soutěže válela. Služebně nejstarší brněnský fotbalista Milan Lutonský zažil povedený vstup do podzimu 2012, kdy Jihomoravané po roční odmlce mezi elitou získali ve třech kolech sedm bodů. Podobně vlétl do aktuálního prvoligového ročníku olomoucký nováček, na jehož hřišti se Brno představí v neděli od pěti hodin odpoledne.

V dopravním uzlu u zoologické zahrady vzniknou veřejné toalety. Budou zdarma

Brno - Už žádné postavy močící porůznu v okolí, žádné zapáchající koutky, žádní lidé nervózně hledající místo pro úlevu. Frekventovaný dopravní uzel u zoologické zahrady v brněnské Bystrci bude mít veřejné toalety. Navíc zdarma. Potřebné zařízení bude součástí rekonstruované prodejny jízdenek dopravního podniku.

Plovoucímu autu odpadly kusy karoserie. Neckyádu ovládl paddleboard pořadatelek

Brno /VIDEO, REPORTÁŽ/ – Tři, dva, jedna start! Dělejte, makejte!, ozývalo se nad brněnskými Černovicemi v sobotu v poledne. I přes déšť obsypali břeh řeky Svitavy diváci. Mladí, starší i rodiny s dětmi se přišli podívat na letošní ročník Neckyády, která je součástí festivalu Překročme řeku. "Počasí nám letos moc nepřeje, ale je to festival v přírodě, s tím se nedá nic dělat," komentuje organizátor akce Ladislav Kotík.

První burčák je v prodeji. Jak poznat ten pravý? Zákazník nemá šanci, říká vinař

Brno /ANKETA/ - Hrozny už pomalu dozrávají a s blížícím se vinobraním začíná i burčáková sezóna. Zatímco někteří vinaři čekají s výrobou burčáku na začátek září, jiní už prodávají.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení